Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (44 minutter siden):

Det handler om verdighet. Man møter ikke noe uverdig med mer uverdighet, men med respekt for alvoret det representerer for de involverte. 

Dette skriver du så godt! Takk:blomst2:

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Holger Pan skrev (4 minutter siden):

Kan du dokumentere dette?

Skal jeg dokumentere at hun ble informert før hun informerte MBH?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (3 timer siden):

Det betyr ikke at mbh fritt kan omgå eventuelle begrensninger ved å bruke andres utstyr eller la andre formidle kontakt. Da ryker han rett inn igjen.

Jeg nevnte også i et innlegg at besøkene må godkjennes, og i så fall antar jeg at eventuelle besøk praktiseres som i fengselet: Begrenset tid, og at mobil/pc ikke kan medbringes.

Unnskyld meg, men hvor har du det fra at besøkende må godkjennes og at de kan sjekke pc/mobil, eller at de kun får bruke det om det er relatert til utdanning/jobb. Mye feilinformasjon her. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Amra_ skrev (31 minutter siden):

Unnskyld meg, men hvor har du det fra at besøkende må godkjennes og at de kan sjekke pc/mobil, eller at de kun får bruke det om det er relatert til utdanning/jobb. Mye feilinformasjon her. 

Kriminalomsorgen.no

Det siste om mobil/PC ved besøk var min antakelse ut fra hvordan det praktiseres i fengsel, ikke noe jeg har en kilde på.

Jeg skrev heller ikke at besøkendes mobil/pc kan kontrolleres. Når det gjelder besøk, er poenget mitt at personer under elektronisk kontroll er underlagt vilkår og kontroll som Kriminalomsorgen setter, ikke at jeg kjenner de konkrete besøksreglene i akkurat denne saken med den nye ordningen. 

Hvis du har kilder som viser hvilke besøks- og kontaktregler som faktisk gjelder ved varetekt med elektronisk kontroll, del dem gjerne. Jeg er interessert i hva regelverket faktisk sier om denne nye ordningen og de individuelle kriteriene kriminalomsorgen setter etter saksforholdet.

Endret av Holger Pan
  • Liker 3
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

De får vel beskjed enten via vitner eller offeret hvis han bryter besøksforbudet. Bryter han det er skaden skjedd.

Hvis de skal kontrollere mobil og oc er det ransaking og da må de ha skjellig grunn, så det er ikke noe de kan gjøre i et feks forebyggende perspektiv. 

Så da må vi bare stole på at han ikke driter seg ut.

• Liker 1
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Kriminalomsorgen.no

Det siste om mobil/PC ved besøk var min antakelse ut fra hvordan det praktiseres i fengsel, ikke noe jeg har en kilde på.  Når det gjelder besøk, er poenget mitt at personer under elektronisk kontroll er underlagt vilkår og kontroll som Kriminalomsorgen setter, ikke at jeg kjenner de konkrete besøksreglene i akkurat denne saken med den nye ordningen. 

Hvis du har kilder som viser hvilke besøks- og kontaktregler som faktisk gjelder ved varetekt med elektronisk kontroll, del dem gjerne. Jeg er interessert i hva regelverket faktisk sier.

Jeg har ikke noen konkrete kilder på nett nei, men jeg jobber i kriminalomsorgen. 

Vi sjekker ingen besøkende til folk som sitter med fotlenke. Man kan få forbud til å kontakte visse personer, men utenom det så er alle fri til å komme på besøk, når som helst. 

Sjekk av elektroniske enheter gjør vi ikke. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (30 minutter siden):

Skal jeg dokumentere at hun ble informert før hun informerte MBH?

Du må lese før du svarer. Politiet kontaktet MBH og avtalte tidspunkt og sted for pågripelsen.

Du må nå dokumentere to ting i tidslinjen: At MM ble informert før MBH, og at MM informerte MBH om pågripelsen. Dette avviker fra den publiserte tidslinjen.

• Liker 4
Skrevet
Holger Pan skrev (8 minutter siden):

Da tror jeg vi snakker litt forbi hverandre. 

Jeg har ikke ment å påstå at Kriminalomsorgen har en generell hjemmel til å gå gjennom mobiltelefoner og PC-er ved fotlenke. Tvert imot skrev jeg at slikt innsyn krever et særskilt rettslig grunnlag. 

Poenget mitt var at jeg mener argumentet "de kan ikke gjennomgå mobil og PC uten videre, derfor er kontrollen lite verdt" slik jeg tolket det du skrev, blir for enkelt.

Kontroll ved elektronisk kontroll består av flere elementer enn innsyn i digitale enheter.  Når det gjelder spørsmålet om hvilken konkret hjemmel Kriminalomsorgen eventuelt har til å undersøke mobil eller PC i slike saker, kjenner jeg ikke til noen generell hjemmel for dette og vil gjerne se en kilde dersom noen mener den finnes.

Ellers kan jeg anbefale kriminalomsorgens nettsider, som jeg og @pøbelsaraallerede har lenket til tidligere. Jeg er ikke kreativ nok til å finne på plausible forklaringer verken når det gjelder rettsystemet eller kriminalomsorgens arbeid, og fotlenkesoning under varetekt er en helt ny ordning som nevnt før.

Ja, da skriver vi om to egentlig ganske forskjellige ting. Jeg skriver om ransaking (å gå igjennom mobil og pc regnes som ransaking) .  Kriminalomsorgen har ingen hjemmel for å ranskake ved soning med fotlenke så vist jeg vet, såvett var nettopp derfor jeg spurte om hjemmel for å gjøre det. 

Når det gjelder dokumentasjon er det vel en regle om at påstander vi kommer med her skal dokumenteres. Jeg ser det henvises til kriminalomsorgens egne sider generelt, men så lenge det ikke holder med en generell henvisning til VG.no når vi kommer med påstander bør dokumentasjonen være mer konkret enn det. Eventuelt bør det fremgår at det er egne erfaringer, noe man har hørt osv.

• Liker 4
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Så da må vi bare stole på at han ikke driter seg ut.

Vi får stole på de som har valgt å huse ham, som dermed gjør dette alternativet overhodet mullg: mamma og stepappa.

også er det jo klart at om noe går til hælvette har vi Marius sine nylige ord om at det uansett er eksen som vil ha kontakt med ham og dommere er jo uinteressert og dumme, så det er ikke Marius sin skyld her om noe går galt, må vite. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Amra_ skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke noen konkrete kilder på nett nei, men jeg jobber i kriminalomsorgen. 

Vi sjekker ingen besøkende til folk som sitter med fotlenke. Man kan få forbud til å kontakte visse personer, men utenom det så er alle fri til å komme på besøk, når som helst. 

Sjekk av elektroniske enheter gjør vi ikke. 

Under varetekt?

Mye av det som skrives om fotlenke på nett gjelder ordinær elektronisk kontroll under soning av dom. Denne saken gjelder varetekt med elektronisk kontroll, og jeg er usikker på hvor like reglene faktisk er.

Hvis du har erfaring fra varetekt med elektronisk kontroll, er det interessant å høre hvordan dette praktiseres i praksis.

Endret av Holger Pan
tilføyelse
  • Liker 3
Skrevet
Holger Pan skrev (3 minutter siden):

Du må lese før du svarer. Politiet kontaktet MBH og avtalte tidspunkt og sted for pågripelsen.

Du må nå dokumentere to ting i tidslinjen: At MM ble informert før MBH, og at MM informerte MBH om pågripelsen. Dette avviker fra den publiserte tidslinjen.

https://www.vg.no/nyheter/i/Ok8MQk/hoeiby-om-paagripelsen-hopp-i-dusjen-og-ta-paa-deg-klaer-som-ikke-stinker-sprit

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Det jeg reagerer på er at de rundt skal utsettes for det?  (familie, utvidet familie, foreldre, etc.) Hvorfor? Fordi de skal skamme seg? 

Jeg tror svaret mitt her er å gjenta det jeg sa tidligere, men med uthevet tekst til det du spør om, altså at jeg har stor forståelse for at mange provoseres over at MBH har kunnet opptrådt på et særdeles priviligert og ufyselig (og beskyttet) vis i årevis. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (41 minutter siden):

Dette! Så utrolig godt formulert. ♥️

Det beste eksempelet på hvor viktig det er å reagere og imøtegå ugjerninger på måter som negerer og står i kontrast til ugjerningen selv er etter min mening Rosetoget etter 22. juli 2011 (uten sammenligning for øvrig). 

Alle slags spydige eller bitre hevntokt er å synke ned på voldsmannens nivå. Det kan ikke endre noe til det bedre. 

Takk, og her kom du med et veldig godt eksempel på det!🌹

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

MM har neppe noe hun skal ha sagt i forbindelse med dette. Jeg tviler faktisk sterkt på at hun ikke respekterer rettsystemet, og jeg er sikker på at tanken om en altfor tidlig død, lungetransplantasjon og å få nok oksygen gjennom pusten har opptatt henne mer enn trekke i snorer.

Ok.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Marius begrunner soning med fotlenke at han vil være til stede for sin mor i rehabiliteringen hennes. Om han skal bo i det lille røde huset kan han jo ikke være på Skaugum, og hun er vel ikke i form til å henge i kåken hans? Ikke velsig logisk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Det handler om verdighet. Man møter ikke noe uverdig med mer uverdighet, men med respekt for alvoret det representerer for de involverte. 

Det har du rett i, slik er den enkle fasiten, men her er det alt for mye- og for spesielt grums til å holde seg til en slags fasit.

Endret av Momma
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (38 minutter siden):

Vi får stole på de som har valgt å huse ham, som dermed gjør dette alternativet overhodet mullg: mamma og stepappa.

også er det jo klart at om noe går til hælvette har vi Marius sine nylige ord om at det uansett er eksen som vil ha kontakt med ham og dommere er jo uinteressert og dumme, så det er ikke Marius sin skyld her om noe går galt, må vite. 

Han er god på å fraskrive seg ansvar. Jeg håper dette får utspille seg av seg selv uten innblanding fra andre, så får man faktisk se om han skjønner alvoret og klarer å skjerpe seg. 

Endret av -Pusheen-
Endret en feil bokstav
  • Liker 3
Skrevet
Holger Pan skrev (7 minutter siden):

Trodde alle hadde fått med seg dette. Men siden du er så flink til å dokumentere egne påstander så får du en link:

https://www.vg.no/rampelys/i/gw4nv9/marius-borg-hoeiby-27-varslet-om-paagripelse

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er meget ironisk at enkelte er så opptatt av at MBH skal vurderes og bli møtt på samme måte som alle andre kriminelle, men så skal han altså sone i luksus med full tilgang til venner og bekjente,  og ha tilgang til PC/mobil. Og denne «varetektsfengslingen» kommer i etterkant til å trekkes  av soningen i et offentlig fengsel. Ikke mye «Marius skal i fengsel» over de privilegerte soningsforholdene, i forhold til andre kriminelle med samme meritter som han. 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...