Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Dramatisk much, og  kongen og dronningen blir IKKE  besteforeldrene til Marius Borg Høiby uansett hvor mange ganger du gjentar det. 

https://snl.no/Marius_Borg_Høiby

De er foreldrene til stefaren hans. OG det er uanset ikke poenget. Jeg synes det er stygt, uansett. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Fant dette. (Vet det er en teit kilde, men...). Siden MBH har en historie med å bryte besøksforbud, blir jeg overrasket om de ikke setter visse restriksjoner på mobil/pc.

Å gå igjennom pc og mobiltelefon regnes som ransaking, og da kreves det skjellig grunn for mistanke. 

At han får tilgang på mobiltelefon osv er vel noe som har blitt brukt som argument for at han ikke skal sone med fotlenke tidligere. Det ville blitt helt umulig for kriminalomsorgen å nekte han tilgang til mobil og Internett når han skal sone med fotlenke. Da måtte de enten overvåker han hele tiden, eller vært der hele tiden. 

"Dersom Høiby får sone med fotlenke, får han også tilbake sine digitale enheter, som frem til nå har vært tatt fra ham. Dette er blant annet mobilen hans. Retten skriver at fotlenkesoning ikke beskytter fornærmede mot at Høiby kontakter henne elektronisk eller via felles venner, men at digitale brudd på besøksforbudet ikke kan gi grunnlag for å fortsette å ha ham i fengsel" 

https://www.aftenposten.no/norge/i/j0kB79/hoeiby-faar-sone-varetekt-med-fotlenke-paa-skaugum

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med ansvarlig direktør her, fokus må hovedsakelig på ofrene og ivareta deres sikkerhet. Selv om enkelte er mer opptatt av «nidviser»  og fandens oldemor. 

https://www.seher.no/kjendis/ila-fengsel-avdeling-skaugum/84897294

«Sjansen er stor for at Marius Borg Høiby får tilbringe resten av sommeren hjemme. Det er vanskelig å ikke tenke på de fornærmede nå, mener ansvarlig redaktør i Se og Hør.» 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Å gå igjennom pc og mobiltelefon regnes som ransaking, og da kreves det skjellig grunn for mistanke. 

At han får tilgang på mobiltelefon osv er vel noe som har blitt brukt som argument for at han ikke skal sone med fotlenke tidligere. Det ville blitt helt umulig for kriminalomsorgen å nekte han tilgang til mobil og Internett når han skal sone med fotlenke. Da måtte de enten overvåker han hele tiden, eller vært der hele tiden. 

"Dersom Høiby får sone med fotlenke, får han også tilbake sine digitale enheter, som frem til nå har vært tatt fra ham. Dette er blant annet mobilen hans. Retten skriver at fotlenkesoning ikke beskytter fornærmede mot at Høiby kontakter henne elektronisk eller via felles venner, men at digitale brudd på besøksforbudet ikke kan gi grunnlag for å fortsette å ha ham i fengsel" 

https://www.aftenposten.no/norge/i/j0kB79/hoeiby-faar-sone-varetekt-med-fotlenke-paa-skaugum

La til en til lenke mens du skrev svaret her antakelig. Kan legge den inn her også:

"Det er åpenbart at hvis han bryter et ilagt besøksforbud vil det være brudd på denne gjennomføringsmetoden. Da blir han satt i fengsel igjen, sier Ibsen."

Avisa Kristiansand

Da må de jo ha en eller annen måte å ha kontroll på eller kunne finne ut av, hvem han kontakter og ikke? Det burde hvert fall være sånn.

• Liker 2
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

Stemmer.

Mobilen kan ikke brukes til å bryte andre vilkår, for eksempel kontakte ofre, meddomfelte eller andre personer det er satt begrensninger mot. Kriminalomsorgen kan sette særskilte begrensninger dersom saken tilsier det, og det regner jeg med at vil gjøres her.

PC og internett kan brukes hvis det er nødvendig for jobb, studier, offentlige tjenester eller andre legitime formål. Det kan likevel være kontroller eller  satt begrensninger avhengig av lovbruddene hans.

Kriminalomsorgen er de ansvarlige her, men jeg regner ikke med at det offentliggjøres noe om dette. Det er ikke verken behov for eller i det offentliges interesse hvilken form og hvilke premisser kriminalomsorgen setter opp.

Men det blir kanskje lekket noe igjen

Det digitale er visst ikke så farlig.

Dersom Høiby får sone med fotlenke, får han også tilbake sine digitale enheter, som frem til nå har vært tatt fra ham. Dette er blant annet mobilen hans. Retten skriver at fotlenkesoning ikke beskytter fornærmede mot at Høiby kontakter henne elektronisk eller via felles venner, men at digitale brudd på besøksforbudet ikke kan gi grunnlag for å fortsette å ha ham i fengsel.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Junijulia skrev (54 minutter siden):

Dette må bli vanskelig og håndheve.
Prosedyrene for besøke i fengsel må være regulert på en helt annen måte enn bruk av fotlenke i eget hjem.
Men jeg kjenner for lite til hvordan det foregår i praksis.

Vil man besøke noen i fengsel må man søke, og få innvilget godkjenning. Ved selve besøket må man vise og legge fra seg ID, mobil, nøkler, lommebok osv. Vil man kjøpe med seg brus, må man benytte automatene inne i fengselet. Man blir fulgt til et lukket rom og får gjerne en time før besøket avsluttes med følge til inngangen der man henter sakene sine.

Jeg antar at besøkere av personer med fotlenke må godkjennes og innvilges besøkstid, det er neppe mulig å plutselig stå på trappen for å slippe inn. Kanskje skrus Internett av under besøket, eller mobil må skrus av. Det vet jeg ikke, men det er nok en vurderingssak. Det kommer jo helt an på hvilke premisser kriminalomsorgen setter for varetektsfengsling med elektronisk kontroll.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (5 minutter siden):

Vil man besøke noen i fengsel må man søke, og få innvilget godkjenning. Ved selve besøket må man vise og legge fra seg ID, mobil, nøkler, lommebok osv. Vil man kjøpe med seg brus, må man benytte automatene inne i fengselet. Man blir fulgt til et lukket rom og får gjerne en time før besøket avsluttes med følge til inngangen der man henter sakene sine.

Jeg antar at besøkere av personer med fotlenke må godkjennes og innvilges besøkstid, det er neppe mulig å plutselig stå på trappen for å slippe inn. Kanskje skrus Internett av under besøket, eller mobil må skrus av. Det vet jeg ikke, men det er nok en vurderingssak. Det kommer jo helt an på hvilke premisser kriminalomsorgen setter for varetektsfengsling med elektronisk kontroll.

Leste et sted at internett må væte påskrudd til en hver tid for at fotlenken skulle ha kontakt med systemet. 

Edit: Det var visst mobilnettet de mente. 4G/5G eller via radiosignaler. Stryk kommentaren min.

Endret av -Pusheen-
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og svar til dette.

Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (23 minutter siden):

Leste et sted at internett må væte påskrudd til en hver tid for at fotlenken skulle ha kontakt med systemet. 

Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet at det blir satt opp en baseenhet som kobles mot fotlenken i huset der parametrene settes opp, som for eksempel hvor langt utenfor døren man kan stikke nesen sin. Samt at jeg regner med at internett og mobilbruk begrenses i mbhs tilfelle. Men at fotlenken kommuniserer via internett, tror jeg ikke er nødvendig.

Endret av Holger Pan
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (17 minutter siden):

Det digitale er visst ikke så farlig.

Dersom Høiby får sone med fotlenke, får han også tilbake sine digitale enheter, som frem til nå har vært tatt fra ham. Dette er blant annet mobilen hans. Retten skriver at fotlenkesoning ikke beskytter fornærmede mot at Høiby kontakter henne elektronisk eller via felles venner, men at digitale brudd på besøksforbudet ikke kan gi grunnlag for å fortsette å ha ham i fengsel.

Så han kan kontakte den fornærmende elektronisk og få venner til å formidle «budskap»? Dette er et hån mot vern av voldsutsatte kvinner.  

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet at det blir satt opp en boks som kobles med fotlenken i huset der parametrene settes opp, som for eksempel hvor langt utenfor døren man kan stikke nesen sin. Samt at jeg regner med at Internett og mobilbruk begrenses i mbhs tilfelle.

La til noe mer⬇️😅

-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Edit: Det var visst mobilnettet de mente. 4G/5G eller via radiosignaler. Stryk kommentaren min.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (16 minutter siden):

La til noe mer⬇️😅

Ja, det tror jeg også, ja

• Liker 3
Skrevet

Basert på det jeg har sett og hørt fra Marius, både med lydopptak av rabiate tirader med trusler og grov utskjelling, atferd med lovbrudd helt fram til etter han ble satt i varetekt, hvordan han uttalte seg og tedde seg i en offentlig rettsal, og sutringa hans etter domfellelse, så er jeg av den oppfatning at dette er en mann som ikke evner å holde seg innenfor loven. Dette er i tråd med det som blir brukt som begrunnelse for å ikke slippe ham løs fra varetekt. 

Blir Marius sluppet ut med fotlenke nå, er det så godt som sikkert, i min mening, at han vil bryte loven igjen. Med tanke på ankesaken som kommer opp om ikke altfor lenge, håper jeg at eventuelle nye lovbrudd brukes for å vurdere muligheten for gi ham forvaring i stedet for tidsavgrenset straff. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Pilaff skrev (37 minutter siden):

Utenfor en statlig bygning der ingen var hjemme. Du hadde skrevet innlegg om det her?

Helt andre som skrev innlegg om dette. Det er svar til innlegg om det. 

• Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (31 minutter siden):

hvordan får du det til at jeg på noe vis mener at det IKKE er stygt å voldta?

Det er jo  helt sykt rart å mene at man må synge nidviser om noen for å vise at man er imot vold, voldtekt og kriminalitet. 

Jeg er for folkeskikk. At MBH  eller andre, har voldtatt noen, gjør det ikke greit å synge nidviser om noen utenfor stebesteforeldrenes hus. Eller andre steder for den sakens skyld. 

Jeg er også for rettsstaten.

Shoot me.

Du utviser jo ikke folkeskikk selv når du later som at andre ikke er for rettsstaten.

I et demokrati er det lov å ytre meninger om  både lover og dommer og rettspraksis og den enkelte forbrytelsen og gjeningsmannen.

«Jeg er for demokrati. Shoot me.»

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

La til en til lenke mens du skrev svaret her antakelig. Kan legge den inn her også:

"Det er åpenbart at hvis han bryter et ilagt besøksforbud vil det være brudd på denne gjennomføringsmetoden. Da blir han satt i fengsel igjen, sier Ibsen."

Avisa Kristiansand

Da må de jo ha en eller annen måte å ha kontroll på eller kunne finne ut av, hvem han kontakter og ikke? Det burde hvert fall være sånn.

De får vel beskjed enten via vitner eller offeret hvis han bryter besøksforbudet. Bryter han det er skaden skjedd.

Hvis de skal kontrollere mobil og oc er det ransaking og da må de ha skjellig grunn, så det er ikke noe de kan gjøre i et feks forebyggende perspektiv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (21 minutter siden):

Basert på det jeg har sett og hørt fra Marius, både med lydopptak av rabiate tirader med trusler og grov utskjelling, atferd med lovbrudd helt fram til etter han ble satt i varetekt, hvordan han uttalte seg og tedde seg i en offentlig rettsal, og sutringa hans etter domfellelse, så er jeg av den oppfatning at dette er en mann som ikke evner å holde seg innenfor loven. Dette er i tråd med det som blir brukt som begrunnelse for å ikke slippe ham løs fra varetekt. 

Blir Marius sluppet ut med fotlenke nå, er det så godt som sikkert, i min mening, at han vil bryte loven igjen. Med tanke på ankesaken som kommer opp om ikke altfor lenge, håper jeg at eventuelle nye lovbrudd brukes for å vurdere muligheten for gi ham forvaring i stedet for tidsavgrenset straff. 

Det du beskriver er din tolkning av atferd og risiko. Konklusjonen du trekker er derimot en dom over fremtiden. Det er en forskjell på "jeg mener risikoen er høy" og "jeg vet at han kommer til å gjøre nye lovbrudd".

Det er nettopp vurderinger rettssystemet må gjøre på bakgrunn av konkrete kriterier, ikke forhåndskonklusjon basert på personlig inntrykk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
TigerK skrev (5 minutter siden):

(......)

Det er vel akkurat det du skriver her aktor gjentatte ganger peker på også. Det går ikke nødvendigvis på viljen, men på evnen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (1 time siden):

Da har jeg jo rett.  Jeg skrev ikke aldri, men som regel. Noe som er mitt poeng med at Marius fikk fotlenke! Unntak mot regelen. 

Ikke så enkelt å konkludere med at det er pga moren hans likevel slik det ble skrevet 

• Liker 2
Skrevet
Pilaff skrev (58 minutter siden):

Hadde du blitt opprørt dersom  noen sang noe stygt om julio Kopseng eller Frosta-legen også?

Hadde ment at det ikke var på sin plass å synge stygge sanger om dem fremfor boligene tl familien ja, selvsagt! 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...