Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Hvorfor spør du meg om dette? Det har ingenting med det jeg skrev å gjøre.

Å være tilhenger av prinsippene en moderne rettsstat bygger på, er å være tilhenger av prinsippene en rettstat bygger på.

Jeg har helt siden denne saken eksploderte vært både oppmerksom på og har skrevet om ofrene i trådene her på KG. Jeg har aldri noen sinne syntes synd på MBH eller "tatt hans parti". Jeg har ikke unnskyldt ham, og jeg har skrevet mye om hvor traumatisk det er å utsettes for vold og overgrep. Jeg har også skrevet mye om dynamikken i maktulike forhold og hvordan man ser akkurat det i saken om MBH også. Jeg har også gang på gang på gang sagt at det er han - og bare han - som har ansvar for volden og overgrepene han har utført. Hans valg å gjøre dette.

Jeg spør pga av dine svar til din motdebattant som du er helt uenig med, samtidig som jeg er enig med din motdebbatant og svarer deretter. Er det greit eller? Jeg vet da godt at du har tatt avstand fra MBH sine handlinger, men til tross for det så må det vel være lov å sitere deg og å svare deg på det du svarer andre? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Den som virkelig mangler skrupler og folkeskikk er vel Marius. 

Når ble man fritattt for å være skruppeløs og mangle folkeskikk, fordi andre er det?

Er da vel ikke slik at alle andre kan oppføre seg så dritt de vil, fordi en har oppført seg dritt. Mest tullete argumentet jeg har sett på lenge.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Hekken skrev (1 time siden):

1. Tenk å ha så mye ressurser og ikke ha oppvaskmaskin !

2. Hvorfor i all verden kan ikke en mann på nesten 30 år ta oppvasken sin selv dersom førstnevnte manglet ?

Hvorfor mene så sterkt, når du overhodet ikke har satt deg inn i saken?

Han hadde 20 minutter før han måtte melde seg for politiet på Jansløkka skole. MM skulle kjøre ham dit, og tok oppvasken mens han tok en dusj.

• Nyttig 5
Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Hvorfor håper du så inderlig på det ?

Av hensyn til ofrene kanskje? 🙄

• Liker 1
Skrevet

K_mb skrev (4 minutter siden):

Jeg spør pga av dine svar til din motdebattant som du er helt uenig med, samtidig som jeg er enig med din motdebbatant og svarer deretter. Er det greit eller? Jeg vet da godt at du har tatt avstand fra MBH sine handlinger, men til tross for det så må det vel være lov å sitere deg og å svare deg på det du svarer andre? 

Du spør meg/konfronterer meg om kongehusets samlende effekt som jeg overhodet ikke har skrevet om verken her eller andre steder - jeg skjønner  derfor ikke hvorfor du om skriver det i et svar til meg?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mene så sterkt, når du overhodet ikke har satt deg inn i saken?

Han hadde 20 minutter før han måtte melde seg for politiet på Jansløkka skole. MM skulle kjøre ham dit, og tok oppvasken mens han tok en dusj.

Antakelig, som her; ta inn og ut av maskinen. 🫣

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Hvorfor håper du så inderlig på det ?

Seriøst - hvem gjør ikke det? Selvsagt av hensyn til potensielle ofre. Jeg håper også inderlig at han aldri mer gjør noe av det han har vært tiltalt for mot NOEN.

• Liker 7
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Det passer aldeles utmerket

Hadde du blitt opprørt dersom  noen sang noe stygt om julio Kopseng eller Frosta-legen også?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Du spør meg/konfronterer meg om kongehusets samlende effekt som jeg overhodet ikke har skrevet om verken her eller andre steder - jeg skjønner  derfor ikke hvorfor du om skriver det i et svar til meg?

Nei, jeg svarer basert på det svaret du gir en annen bruker. Jeg spør da om du synes at kongehuset har fremstått som en samlende institusjon for kongeriket Norge i denne skandalen, og da først og fremst kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner av kronprinsparets sønn og stesønn. 

Hvordan har kongehuset fremstått for folket i dette? Har de tatt avstand fra denne type adferd og anerkjent at dette er et samfunnsproblem eller har de vært vage og utad stått på familiemedlemmets og gjerningsmannen sin side angående støtte?

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (59 minutter siden):

Hadde du blitt opprørt dersom  noen sang noe stygt om julio Kopseng eller Frosta-legen også?

Jeg kan svare for meg - hvis noen hadde stilt seg opp utenfor husene til foreldrene eller besteforeldrene  eller stebesetforeldrene deres  eller andre som kjenner dem og som de har en relasjons til og gjort det: Ja, absolutt, definitivt. De har ikke drevet med voltert og overgrep og har ikke snavl for det, og det er bare stygt å stå utenfor hos dem og synes nidviser.

Endret av pøbelsara
Har spesifisert i detalj en rekke ulike relasjoner for å unngå videre avsporing
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Junijulia skrev (46 minutter siden):

Ja hans pc eller mobil kontrolleres nok.
Men samtidig har han lov til og ta imot besøk på Skaugum, enkelt og låne andres mobil eller pc.
Eller få en kompis til og sende blomster eller gi en beskjed.

Tror ikke de kontrollerer pc og mobil? Da må de ha ordre for ransaking? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg svarer basert på det svaret du gir en annen bruker. Jeg spør da om du synes at kongehuset har fremstått som en samlende institusjon for kongeriket Norge i denne skandalen, og da først og fremst kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner av kronprinsparets sønn og stesønn. 

Hvordan har kongehuset fremstått for folket i dette? Har de tatt avstand fra denne type adferd og anerkjent at dette er et samfunnsproblem eller har de vært vage og utad stått på familiemedlemmets og gjerningsmannen sin side angående støtte?

Jeg har sagt svært mange ganger at jeg mener at den som har utført vold og overgrep, har ansvaret for ugjerningene. Jeg mener ikke at foreldre, søsken eller besteforeldre skal stå til ansvar for eller skamme seg over handlinger de ikke har gjort, og derfor ikke har ansvar for.

Debatten om kongehuset tar jeg forøvrig i kongehustråden. Den har ingenting i denne tråden å gjøre. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Jeg kan svar for meg - hvis noen hadde stilt seg opp utenfor husene til foreldrene eller besteforeldrene deres og gjort det: Ja, absolutt, definitivt. De har drevet med voltert og overgrep. 

Utenfor en statlig bygning der ingen var hjemme. Du hadde skrevet innlegg om det her?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Jeg kan svare for meg - hvis noen hadde stilt seg opp utenfor husene til foreldrene eller besteforeldrene deres og gjort det: Ja, absolutt, definitivt. De har ikke drevet med voltert og overgrep og har ikke snavl for det, og det er bare stygt å stå utenfor hos dem og synes nidviser.

Det er IKKE besteforeldrene, og det er stygt å voldta og banke kjærestene sine og det får gjerne konsekvenser. Det er virkelig ikke de som synger «nidviser» som er problemet her. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
K_mb skrev (59 minutter siden):

Da har jeg jo rett.  Jeg skrev ikke aldri, men som regel. Noe som er mitt poeng med at Marius fikk fotlenke! Unntak mot regelen. 

Poenget er at "som regel" fortsatt blir misvisende når man snakker om varetekt med elektronisk kontroll.

Du viser til mønsteret for ordinær fotlenkesoning etter dom, mens dette er en ny ordning med andre vurderingskriterier. 

At alvorlige vold- og seksualsaker ofte vil føre til fengsling i varetekt betyr ikke at elektronisk kontroll er en "regel med unntak" for disse sakene. Det avgjøres konkret ut fra blant annet risiko, kontrollbehov og om retten mener tiltaket er tilstrekkelig.  Derfor kan man ikke bruke praksisen for vanlig fotlenkesoning som en generell regel for varetekt med fotlenke.

• Liker 1
Skrevet
Junijulia skrev (53 minutter siden):

Ja hans pc eller mobil kontrolleres nok.
Men samtidig har han lov til og ta imot besøk på Skaugum, enkelt og låne andres mobil eller pc.
Eller få en kompis til og sende blomster eller gi en beskjed.

Han får lov til å ta i mot besøk? Så i prinsippet kan han få besøk av kriminelle på Skaugum? PST har ikke noe å si når det kommer til sikkerheten der i gården, det er det mamma med den ekstreme sterke integriteten som bestemmer. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
blvck skrev (19 minutter siden):

Tror ikke de kontrollerer pc og mobil? Da må de ha ordre for ransaking? 

Fant dette. (Vet det er en teit kilde, men...). Siden MBH har en historie med å bryte besøksforbud, blir jeg overrasket om de ikke setter visse restriksjoner på mobil/pc.

"Dersom man soner med fotlenke, kan man fortsatt bruke mobilen sin og sosiale medier, med mindre kriminalomsorgen har gitt han noen spesielle vilkår om bruk av mobil."

Ellers står det litt mer spesifikt om MBH her: Avisen Kristiansand

"Det er åpenbart at hvis han bryter et ilagt besøksforbud vil det være brudd på denne gjennomføringsmetoden. Da blir han satt i fengsel igjen, sier Ibsen."

Så da må de jo ha en viss kontroll på hvem han kan og ikke kan kontakte?

Endret av -Pusheen-
Kilde
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (10 minutter siden):

Det er IKKE besteforeldrene, og det er stygt å voldta og banke kjærestene sine og det får gjerne konsekvenser. Det er virkelig ikke de som synger «nidviser» som er problemet her. 

hvordan får du det til at jeg på noe vis mener at det IKKE er stygt å voldta?

Det er jo  helt sykt rart å mene at man må synge nidviser om noen for å vise at man er imot vold, voldtekt og kriminalitet. 

Jeg er for folkeskikk. At MBH  eller andre, har voldtatt noen, gjør det ikke greit å synge nidviser om noen utenfor stebesteforeldrenes hus. Eller andre steder for den sakens skyld. 

Jeg er også for rettsstaten.

Shoot me.

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Rimelig spesielt at en kongelig eiendom blir en varetektsanstalt…

Håper mbh faktisk nå tenker på moren sin og går livet på rettkjjøl og at mm slutter å sy puter under armene på ham..

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

hvordan får du det til at jeg på noe vise mener at det IKKE er stygt å voldta?

Det er jo  helt sykt rart å mene at man må synge nidviser om noen for å vise at man er imot vold, voldtekt og kriminalitet. 

Jeg er for folkeskikk. At MBH har voldtatt noen, gjør det ikke greit å synge nidviser om noen utenfor stebesteforeldrenes hus. Eller andre steder for den sakens skyld. 

Jeg er også for rettsstaten.

Shoot me.

Dramatisk much, og  kongen og dronningen blir IKKE  besteforeldrene til Marius Borg Høiby uansett hvor mange ganger du gjentar det. 

https://snl.no/Marius_Borg_Høiby

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...