Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker vel det skal en del til nå for at avgjørelsen til Tingretten blir satt til side hvis påtalemyndigheten anker.  Slik jeg forstår det følger politiet opp via dette RISK-teamet, og det er en stund siden han har hatt kontakt med frogner-kvinnen - da minsker vel risikoen for brudd på besøksforbudet, som er årsaken til at han sitter varetektsfengslet. https://www.vg.no/nyheter/i/rr53dR/hoeiby-i-retten-aa-staa-paa-utsiden-er-helt-forferdelig

Håper inderlig at han ikke bryter besøksforbudet, eller begår nye overgrep fra Skaugum. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Hva med sakens karakter? Kjenner du til risikovurderingene i de andre sakene?

Sakens karakter er at han har skada folk i sånn 7 år og ikke engang slutta med det når han hadde politiet i hælene. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Lurer på hva familien syns. Om jeg hadde funnet ut at en nær i slekta banka og voldtok kjærester, venner og ukjente så har jeg blitt ganske skeptisk om vi måtte ha hatt han rundt oss hele tiden. Så skal de leve livet ordinært mens han skal klage for evig om det å måtte være i husarrest.

Og hva med behandling? Skal han ikke lære noe vesentlig om å ikke skade andre? 

De må ha et ønske om å ha han i nærheten siden de faktisk har inngått leiekontrakt med han, og lar han bo på Skaugum. Han har ikke noen rett til å bo der, så alternativt måtte han funnet seg en annen plass å bo og sone. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Håper inderlig at han ikke bryter besøksforbudet, eller begår nye overgrep fra Skaugum. 

Han er vel bare sjeleglad for at han skal tilbake til luksusen, og under omsorgen til mamma igjen der han ikke trenger å løfte en finger, fordi det er tjenere tilstede 24-7. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
blvck skrev (2 minutter siden):

De må ha et ønske om å ha han i nærheten siden de faktisk har inngått leiekontrakt med han, og lar han bo på Skaugum. Han har ikke noen rett til å bo der, så alternativt måtte han funnet seg en annen plass å bo og sone. 

Lurer på om de forstår hva han har gjort. Lurer på om hva som skjer når han ikke har utløp til volden han har begått mot andre og kun er rundt familien. Vil han da bli en trussel for dem? 

Han ser ikke ut til å ha hemninger, så vil han ha det hjemme over tid?

Endret av Rosakatt
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (3 minutter siden):

Lurer på hva familien syns. Om jeg hadde funnet ut at en nær i slekta banka og voldtok kjærester, venner og ukjente så har jeg blitt ganske skeptisk om vi måtte ha hatt han rundt oss hele tiden. Så skal de leve livet ordinært mens han skal klage for evig om det å måtte være i husarrest.

Og hva med behandling? Skal han ikke lære noe vesentlig om å ikke skade andre? 

Hva med å lese noen av alle artiklene om saken? Her er noen alternativer.

https://www.nrk.no/norge/politiet-onsker-a-holde-hoiby-i-varetekt-_-opp-til-retten-1.17956467

https://www.vg.no/nyheter/i/rr53dR/hoeiby-i-retten-aa-staa-paa-utsiden-er-helt-forferdelig?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Jeg har tatt til orde for at det har foregått en lynsjestemning og heksejskt. Å stille seg foran slottet å synge høyt marius skal i fengsel er netopp det dagens lynsjemobb ville gjøre. Det er uten hensyn til de pårørende av marius. 

Skal vi begynne å synge kåre skal i fengdel utenfor husene til privat folk også. Til mødre, fedre og søsken? Mange pårørebde er også ofre, og svært ofte noe de tier om. Så hvilke signaler gir dette dem? At dette er en ok  ting å gjøre. 

De får synge den sangen hvor de vil. Men når de gjør det foran slottet eller skaugum, sier det meg at de også mangler skrupler og ren folkeskikk. 

Hadde de begynt å synge det foran Skaugum så blir jo dette muligens varetektsplassen til MBH, så joda sang foran slott og minislott-fasilitetene til denne familien et helt greit. Som man sår skal man høste! Her har verken MBH eller hans næreste familie sådd så innmari etter normal folkeskikk, så jeg tenker dette begrepet ikke passer i denne situasjonen.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Om det er 4 uker går det sikkert greit. Men på sikt bør de stille seg spørsmålet om aggresjonen hans vil rettes mot dem.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, la han sone med forlenke og enten bevise at han kan oppføre seg, eller bevise at han ikke kan det. Kan han ikke er det uansett rett tilbake i kanmeret og han har ødelagt mer for seg selv og familien

• Liker 5
Skrevet
Eyr skrev (8 minutter siden):

Fra Dagbladet: Marius Borg Høiby (29) sier at det er vanskelig å ikke kunne være der for moren. Nå sier tingretten ja til at han kan være hjemme med fotlenke

Synes det er fryktelig rart at moren plutselig er så viktig for han nå? Hvor var denne omtanken for moren når han voldtok, filmet, ruset seg, smuglet narkotika osv? Blir for dumt altså. 

Er bare å søke å søke så går det til slutt. Håper resten i Norge som er varetektsfengslet får advokatene til å gjøre det samme er sikkert vi som betaler det også. 🤢

Jeg tror ikke han tenkte så mye på mamma når han voldtok . Håper ikke det. 

jeg ser ingen grunn til at han ikke snakker sant om dette , for jeg tror han har fått seg en del nye opplevelser i det siste. For det første er han nykter , han har opplevd konsekvenser , og moren ble raskere sykere enn antatt, så han skjønte vel at han faktisk kunne miste henne imens han satt i varetekt. Kan det være han har dårlig samvittighet? 

jeg skjønner ikke helt dette søke og søke maset,  varetektsfengsling gikk jo ut i dag? Det var politiet som som ønsket å forlenge den? Fotlenke ble vel en slags mellomløsning, politiet sine bekymringer ble hørt . 

hvordan fungerer det når andre blir varetektsfengslet egentlig, det er ikke for et visst antall uker om gangen, men for evig? Det er jo ikke Marius som ber om spesialbehandling, men kg som ber om spesialbehandling for maruis. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (11 minutter siden):

Sakens karakter er at han har skada folk i sånn 7 år og ikke engang slutta med det når han hadde politiet i hælene. 

Det er ikke et argument for hvorfor han og 12 andre får varetekt med fotlenke og andre ikke får det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke han tenkte så mye på mamma når han voldtok . Håper ikke det. 

jeg ser ingen grunn til at han ikke snakker sant om dette , for jeg tror han har fått seg en del nye opplevelser i det siste. For det første er han nykter , han har opplevd konsekvenser , og moren ble raskere sykere enn antatt, så han skjønte vel at han faktisk kunne miste henne imens han satt i varetekt. Kan det være han har dårlig samvittighet? 

jeg skjønner ikke helt dette søke og søke maset,  varetektsfengsling gikk jo ut i dag? Det var politiet som som ønsket å forlenge den? Fotlenke ble vel en slags mellomløsning, politiet sine bekymringer ble hørt . 

hvordan fungerer det når andre blir varetektsfengslet egentlig, det er ikke for et visst antall uker om gangen, men for evig? Det er jo ikke Marius som ber om spesialbehandling, men kg som ber om spesialbehandling for maruis. 

Varetektsfengsling kan forlenges for både Kari og Ola så lenge gjentakelse kan vurderes som sannsynlig. Tiden i varetekt skal til fratrekk i straffen, dvs at de 6 mnd han har sittet trekkes fra på straffen. I realiteten vil han være ute etter ca 1,5 år med rettskraftig dom

• Liker 2
Skrevet
Rosakatt skrev (6 minutter siden):

Lurer på om de forstår hva han har gjort. Lurer på om hva som skjer når han ikke har utløp til volden han har begått mot andre og kun er rundt familien. Vil han da bli en trussel for dem? 

Han ser ikke ut til å ha hemninger, så vil han ha det hjemme over tid?

Jeg antar at når tingretten nok en gang åpner opp for at noen som har blitt dømt for kroppskrenkelser, skadeverk og hensynsløs atferd kan sone på Skaugum hos kronprinsfamilien, så har de gjort en grundig vurdering av potensielle risikofaktorer. Skulle han gjøre noe kriminelt under deres omsorg, så kan de i det minste ikke påstå at de ikke visste annet enn hva Marius har fortalt de.

https://www.aftenposten.no/norge/i/j0kB79/hoeiby-faar-sone-varetekt-med-fotlenke-paa-skaugum

«Grunnlaget for varetektsfengslingen er særlig knyttet til at det er fare for at Høiby kontakter Frogner-kvinnen, som han har besøksforbud mot. Høiby er dømt for flere tilfeller av kroppskrenkelse, skadeverk og hensynsløs adferd mot henne.»

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Hva med sakens karakter? Kjenner du til risikovurderingene i de andre sakene?

Av 810 personer i varetekt i Norge (mai mnd) så er altså Marius av de få dusin heldige. Fordi han eller moren trenger han i hennes sykdom? Hun har ektemannen hos seg, de to yngste barna og en hel haug andre der. Kunne skjønt det om moren satt der helt alene i en kommunal bolig og kun hadde sønnen til å hjelpe henne. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Chlypa skrev (1 minutt siden):

Varetektsfengsling kan forlenges for både Kari og Ola så lenge gjentakelse kan vurderes som sannsynlig. Tiden i varetekt skal til fratrekk i straffen, dvs at de 6 mnd han har sittet trekkes fra på straffen. I realiteten vil han være ute etter ca 1,5 år med rettskraftig dom

Ja? 

• Liker 4
Skrevet
Istapp skrev (11 minutter siden):

Hadde de begynt å synge det foran Skaugum så blir jo dette muligens varetektsplassen til MBH, så joda sang foran slott og minislott-fasilitetene til denne familien et helt greit. Som man sår skal man høste! Her har verken MBH eller hans næreste familie sådd så innmari etter normal folkeskikk, så jeg tenker dette begrepet ikke passer i denne situasjonen.

Nei. Vi har ikke moralpoliti i Norge i 2026, vi har politi og domstoler. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Ad hominem skrev (34 minutter siden):

Gratulerer Marius med at han er en av de 13 privilegerte i Norge nå som får sitte varetektsfengslet med fotlenke. Noen som nevnte favorisering? 🙄

I de andre sakene hva var grunnlaget for varetektsfengslingen?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Han er i sin fulle rett til å gjøre det. Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å forstå de grunnleggende prinsippene i en rettsstat. 

Man kan da virkelig få lov å mene at det er dårlig adferd og kritikkverdig av ham, selv om det er LOV å gjøre det. Som hans egen forsvarer sier, det er ikke ulovlig å være drittsekk.

Men å være drittsekk på lovlig vis betyr ikke at man har rett på å unngå kritikk.

Ad hominem skrev (2 minutter siden):

Av 810 personer i varetekt i Norge (mai mnd) så er altså Marius av de få dusin heldige. Fordi han eller moren trenger han i hennes sykdom? Hun har ektemannen hos seg, de to yngste barna og en hel haug andre der. Kunne skjønt det om moren satt der helt alene i en kommunal bolig og kun hadde sønnen til å hjelpe henne. 

Nei det har hun ikke, for hun er frisk nok til at de kan kose seg med å reise verden rundt og være på morsomme fotballkamper, så det er tydeligvis ikke nødvendig å ha dem rundt seg av helsemessige årsaker. Det er visst bare når MBH vil ut av fengsel.

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet

Og dette skal norsk ungdom måtte tjenestegjøre og stå portvakt for? Ungdom som setter utdanning og jobb på vent for å tjenestegjøre for Norge, og så må de stå portvakt ved “House of horror” der de lateste ungdommene i Norge vokser opp - og nå en plass for soning for en overgrepsmann. Det er motbydelig…..

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Ad hominem skrev (9 minutter siden):

Det har vel mindre med henne å gjøre, og mer med at grunnlaget for varetektsfengslingen ikke nødvendigvis er spesielt solid. Det ble jo signalisert i tingrettens dom for en måned siden at det kunne bli aktuelt med fotlenke ved neste forlengelse, og i og med at han har takket ja til tilbudet om oppfølging som politiet tidligere har signalisert har betydning for deres vurdering, så er jo forholdene endret i forhold til siste forlengelse.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...