Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Keaton skrev (2 minutter siden):

Fint innlegg, enig i alt du skriver. Jeg så TikTok-videoene og det var en liten gruppe unge menn som holdt på. Jeg tror også at dersom noen av de som er ofre hørte dette, ville de mest sannsynlig ha reagert negativt fordi kvelden var for glede og feiring, ikke bli påmint det vonde de har opplevd. Ikke på en slik kveld. 

Kan du dele tik-tok videoen? :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Kan du dele tik-tok videoen? :) 

Nei.

• Hjerte 5
Skrevet
velociraptor skrev (12 minutter siden):

Hvordan jeg kan hevde det? Jeg hevder ikke at de " føler lettelse og støtte ved dette", jeg sier at jeg TROR de føler det, med bakgrunn i at det ville JEG følt. Og tydeligvis også andre her i tråden. 

Jeg ser ikke relevansen i at saken ikke er rettskraftig. Å nevne det igjen og igjen fremstår som kun for å forsvare og bagatellisere MBH sine handlinger, og er gode eksempel på hva jeg anser som å håne og spytte på ofrene. Akkurat hvem som skriver slikt kan folk lese i tråden selv uten at vi trenger å ty til brukerdebatt her.

Vi får være enige om å være uenige i om det er greit at det synges harselerende viser om overgripere, (eller om berømte personer som gjør grove uetiske ting - MM, Kjerkol eller mannen til Erna Solberg er andre eksempler på folk jeg mener må tåle at komikere harselerer med dem eller at det synges tullesanger om dem). For noen kan nok skadefryd og følelsen av å være bedre en en masseovergriper være årsaken, mens andre sannsynligvis mener det som støtte til ofrene, og andre som humor, eller som et politisk innspill mot en nepobaby fra en av Norges rikeste og mest priviligerte familie, som i alle år har føklt seg hevet over loven og de sosiale reglene som gjelder for andre.

Jeg er enig i at ofrenes elendighet ikke skal være underholdning, men den eneste jeg har sett bruke det som underholdning er MBH, når han deler filmer han har tatt av dem og skriver degraderende kommentarer om kroppene deres til kameratene sine.

🎯

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (8 minutter siden):

Nei.

😅

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (13 minutter siden):

kan jeg spørre hva i teksten til sangen som var å bli påmint om det som skjedde dem? Jeg må ha gått glipp av den delen da jeg hørte sangen. Var det noen detaljer om ofrene og deres opplevelser der?

De har sikkert glemt det som skjedde med dem til de hører sangen og blir påminnet det 🥴

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (7 minutter siden):

Jeg ser ikke relevansen i at saken ikke er rettskraftig. Å nevne det igjen og igjen fremstår som kun for å forsvare og bagatellisere MBH sine handlinger, og er gode eksempel på hva jeg anser som å håne og spytte på ofrene. Akkurat hvem som skriver slikt kan folk lese i tråden selv uten at vi trenger å ty til brukerdebatt her.

Dette er jo en helt utrolig påstand.

Eneste grunnen er å være presis og holde seg til fakta når man omtaler saken.

Undertegnende og mest sannsynlig så godt som ingen i denne tråden har som agenda å bagatellisere eller (er det mulig!) forsvare MBHs handlinger. Og virkelig ikke håne og spytte på ofrene. De har all mulig sympati og støtte, og fremstår som svært modige i dette sakskomplekset. 

Du skal virkelig ha vrangbrillene på om du ser på debattanter som forsøker å være presise og saklige som forsvarere av gjerningsmannen. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

De har sikkert glemt det som skjedde med dem til de hører sangen og blir påminnet det 🥴

Hele sangen er Høiby skal i fengsel. 

• Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (20 minutter siden):

Fint innlegg, enig i alt du skriver. Jeg så TikTok-videoene og det var en liten gruppe unge menn som holdt på. Jeg tror også at dersom noen av de som er ofre hørte dette, ville de mest sannsynlig ha reagert negativt fordi kvelden var for glede og feiring, ikke bli påmint det vonde de har opplevd. Ikke på en slik kveld. 

Det er vondt at MBH skal i fengsel? Det er ikke bare en lite gruppe menn som føler det slik de gir utrykk for, dette har gått viralt for en grunn. Ungdommene snakker om alt som har skjedd og har mye empati med ofrene, men de har nok mye antipati mot både MBH og de som har enablet han over flere år. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (25 minutter siden):

Det er alltid populært blant idioter å repetere det de tror folk liker å høre.

• Liker 1
Skrevet
rebella81 skrev (6 minutter siden):

Greit nok det, men jeg valgte å åpne den allikevel. Viktig aspekt; vi har faktisk en kronprinsesse som tar seg til rette. Takk for påminnelsen!

Sånn helt generelt så er det jo ingen som kan vite om hun faktisk fjerna bevis eller ikke. Det kritikkverdige er at hun i det hele tatt drar dit. Da kan det faktisk oppstå spekulasjoner og rykter.

Tar det i riktig tråd også:

Marius, som fint kunne løyet for å berge seg selv, avkreftet jo at hun fjernet bevis/sim-kortet, og bekreftet at hun tok oppvasken. Det beit henne selvsagt i ræva at hun var der, men han innrømmer å ha levert en gammel knust telefon, og han innrømmer at moren ikke fjernet sim-kortet.

"- Jeg vet at utrolig mange spekulerer i at det er mamma som har knust den telefonen og tatt ut SIM-kortet. Det var absolutt ikke det som skjedde. Mamma tok oppvasken, liksom, sier Høiby."

Nettavisen

• Liker 3
Skrevet
Lizzybelle skrev (4 timer siden):

Selvsagt ikke. Helt feil. Motsatt virkninger også . Flere får jo en form for sympati for han , ikke for handlingene men for å bli utsatt for lynsjestemning. 

Hvor har du det fra ?

• Liker 4
Skrevet

Tror du de ville reagert positivt da? Når de allerede har uttalt at eksponering og omtale har vært en voldsom belastning, skulle allsang om Høiby plutselig ikke gjøre dem noe?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Tror du de ville reagert positivt da? Når de allerede har uttalt at eksponering og omtale har vært en voldsom belastning, skulle allsang om Høiby plutselig ikke gjøre dem noe?

Skal det at land er tause istede for å fordømme være bedre? Da blir summen at de ikke blir trodd. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Skal det at land er tause istede for å fordømme være bedre? Da blir summen at de ikke blir trodd. 

Er det virkelig noen som ikke tror på ofrene hans fra før av? Da har man i så fall større problemer enn at det skulle stå og falle på Høiby-synginga.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

Ærlig talt, GLEMT det som skjedde med dem ??  Hvordan går det an for ofrene å glemme det??  Og har hele landets befolkning glemt det også ?Volden som denne fyren har påført dem vil de måtte leve med resten av sitt liv, og ingen av folket kommer  til å glemme det heller 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig noen som ikke tror på ofrene hans fra før av? Da har man i så fall større problemer enn Høiby-synginga.

Ja. 
Det er et kjempe stort problem. Og overgrep får ofte ikke dom, som noen lener seg på som grunnlag til å slippe å tro. Til å med Frosta legen sine ofre blir ikke trodd av mange. Selv om han der får dom. 

Jeg føler at Marius anker og holder saken i live er verre enn synginga. Og kanskje også årsaken til synginga. Men om de går til angrep på slottet så er jeg enig i at det er feil. 

Endret av Rosakatt
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
loveanimals skrev (4 minutter siden):

Ærlig talt, GLEMT det som skjedde med dem ??  Hvordan går det an for ofrene å glemme det??  Og har hele landets befolkning glemt det også ?Volden som denne fyren har påført dem vil de måtte leve med resten av sitt liv, og ingen av folket kommer  til å glemme det heller 

Brukeren er ikke alvorlig, men tøyser med at de sikkert har glemt det. (Spør meg ikke hvorfor).

• Liker 1
Skrevet
Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Ja. 
Det er et kjempe stort problem. Og overgrep får ofte ikke dom, som noen mener seg på som grunnlag til å slippe å tro. Til å med Frosta legen sine ofre blir ikke trodd av mange. Selv om han der får dom. 

Jeg føler at Marius anker og holder saken i live er verre enn synginga. Og kanskje også årsaken til synginga. Men om de går til angrep på slottet så er jeg enig i at det er feil. 

Som sagt, man har større problemer hvis ofrenes troverdighet står og faller på allsang om Høiby. Og ang anking, påtalemymdighetene har også anket.

• Liker 2
Skrevet
Keaton skrev (1 time siden):

Hele sangen er Høiby skal i fengsel. 

Ja? Han skal jo det. Heldigvis.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
loveanimals skrev (18 minutter siden):

Hvor har du det fra ?

Blant annet her inne . Flere her mener det er feil med den sangen. Både på vegne av ofre, men også han.  La domstolen dømme han, noe de har gjort. Lynsjestemning er å dra oss noen år tilbake vel?  Men verden er jo klin gal ( mye lynsjing rundt omkring i verden nå gitt) så kan vel likesågodt gjøre som andre gjør?  Og må påpeke, han fortjener straff selvsagt! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...