Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rosakatt skrev (Akkurat nå):

Det jeg mener er at det er en uvilje i samfunnet å ta overgrep så seriøst som det er. At det er allsang vipper pinnen på at det å bry seg er det sosialt aksepterte. 
Hvordan samfunnet har holdninger til overgrep avgjør hvordan overgrep blir håndtert. Om vi aksepterer at det ikke blir gjort noe, blir det ikke gjort noe. En endring skjer kun under press fra folket. 

Og jeg mener det er helt feil måte å gjøre det på. Klart man kan og bør si ifra, men jeg synes syngingen blir for useriøst og ukonstruktivt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Hvis det er min kommentar⬇️ du sikter til, kan man med fordel prøve å ha ofrene, som faktisk har sagt at eksponering er belastende, i bakhodet. Ser faktisk ikke noe poeng i å lage en allsang som skaper mer støy og oppmerksomhet rundt det hele, når de har sagt at de opplever fokuset som krevende. Uansett hvor sint man er på Marius. Da mener jeg man personlig faktisk ikke tenker på dem i det hele tatt, men har det festlig og gøy på vegne av saken. 

Forstår det, i en perfekt verden har det ikke vært noen sang eller behov for opprop blant folket. Men når Høyby opptrer som han gjør. Og slottet som de gjør. Og jussen som de gjør, så vekker det reaksjon i folket. 

Når fingeren pekes mot folket som reagerer til fordel for ofre over gjengen som er i mot dem, er det nok en manipulasjon eller blir en, til å fremme at overgripere går fri. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Og jeg mener det er helt feil måte å gjøre det på. Klart man kan og bør si ifra, men jeg synes syngingen blir for useriøst og ukonstruktivt. 

Det er bros, fulle fotball bros. De kommer sikkert ikke til å møte opp med plakater med glitter slik vi gjør under protest. Men det er en del av deres engasjement. Et uventet et. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og det å spekulerer i ofrenes indre følelsesliv og dra de inn i dette som et argument er useriøst og Kvalmende. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosakatt skrev (Akkurat nå):

Forstår det, i en perfekt verden har det ikke vært noen sang eller behov for opprop blant folket. Men når Høyby opptrer som han gjør. Og slottet som de gjør. Og jussen som de gjør, så vekker det reaksjon i folket. 

Når fingeren pekes mot folket som reagerer til fordel for ofre over gjengen som er i mot dem, er det nok en manipulasjon eller blir en, til å fremme at overgripere går fri. 

Men hva konkret produktivt kommer ut av den sangen? Loven blir ikke sett nærmere på,  straffene blir ikke vurdert strengere, holdningene endrer seg ikke. Det er jo bare fyllasang som de fleste glemmer like fort, og de som bestemmer ikke kan hente noe nyttig fra.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Og det å spekulerer i ofrenes indre følelsesliv og dra de inn i dette som et argument er useriøst og Kvalmende. 

Da får du synes det. Overdramatisk tolkning av mitt innlegg, men det er nu så... særlig siden jeg ikke nevner ofrenes indre følelsesliv, men henviser til det de selv har sagt om medieoppmetksomhet. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3
Skrevet
Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Det jeg mener er at det er en uvilje i samfunnet å ta overgrep så seriøst som det er. At det er allsang vipper pinnen på at det å bry seg er det sosialt aksepterte. 
Hvordan samfunnet har holdninger til overgrep avgjør hvordan overgrep blir håndtert. Om vi aksepterer at det ikke blir gjort noe, blir det ikke gjort noe. En endring skjer kun under press fra folket. 

Grundig og bredt etterforsket, grundig og god rettssak. Ingenting som tyder på at vi som samfunn ikke tar saken alvorlig. En rettssak til etterfølgelse, rett og slett. 

• Liker 2
Skrevet
Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Det er bros, fulle fotball bros. De kommer sikkert ikke til å møte opp med plakater med glitter slik vi gjør under protest. Men det er en del av deres engasjement. Et uventet et. 

Ja, fulle bros. Når har de noen gang blitt tatt seriøse? Hadde de virkelig på ekte brydd seg, så hadde de gjort noe i edru tilstand som faktisk kunne hjelpe. Sangen er jo intet annet enn en fyllachant.

• Liker 2
Skrevet
Rosakatt skrev (5 minutter siden):

Han har vært gjennom en rettsak. Han er dømt. Han skal gjennom en ny rettssak. Han er varetektsfengslet.

Hva mer forventer du egentlig?

• Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Ingen har spekulert i ofrenes indre følelsesliv. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, fulle bros. Når har de noen gang blitt tatt seriøse? Hadde de virkelig på ekte brydd seg, så hadde de gjort noe i edru tilstand som faktisk kunne hjelpe. Sangen er jo intet annet enn en fyllachant.

Det er seriøst for Høyby. Han er en mann med skjørt ego. Det er det verste han sikkert kunne sett for seg av type kritikk. Menn som disser han mens det er et alvorlig stemnings rus og leven og skøy han ikke får være en del av.

Det er skremmende fordi vi får se en flokk som makt samlet. Det er litt greit politikk blir påminnet at folket kan gå sammen, når verden er som den er nå. Det sier, ikke kødd med oss. Mens man ler. Mens man er glade og har tidenes kveld så det er kjipt å ikke være med. 

Humor, glede og samhold er veldig ironisk  Disney hadde rett, faktisk medisinen mot vonde krefter. Etter alle årene vi har hatt scrolle feber og vært sinte redde og leie mens makt har fått dratt oss til sidene. Så er det felleskap og glede som er motgiften. Å ikke la seg rokke ved selv om det er noe snerpete peke fingre i media. Vil man at folket lytter, vær fornuftig. Vær trygg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Han har vært gjennom en rettsak. Han er dømt. Han skal gjennom en ny rettssak. Han er varetektsfengslet.

Hva mer forventer du egentlig?

At de forholder seg til lovbruddene han har begått. De hadde nok til å dømme han og dømte han for svakt, så lar de han ta ofrene med tilbake til retten. Det er en skam. Håper de tar han realistisk denne runden. 

Skrevet
Rosakatt skrev (14 minutter siden):

Dette! 👆 Veldig bra sagt!!! 

Skrevet
Rosakatt skrev (6 minutter siden):

Det er seriøst for Høyby. Han er en mann med skjørt ego. Det er det verste han sikkert kunne sett for seg av type kritikk. Menn som disser han mens det er et alvorlig stemnings rus og leven og skøy han ikke får være en del av.

Det er skremmende fordi vi får se en flokk som makt samlet. Det er litt greit politikk blir påminnet at folket kan gå sammen, når verden er som den er nå. Det sier, ikke kødd med oss. Mens man ler. Mens man er glade og har tidenes kveld så det er kjipt å ikke være med. 

Humor, glede og samhold er veldig ironisk  Disney hadde rett, faktisk medisinen mot vonde krefter. Etter alle årene vi har hatt scrolle feber og vært sinte redde og leie mens makt har fått dratt oss til sidene. Så er det felleskap og glede som er motgiften. Å ikke la seg rokke ved selv om det er noe snerpete peke fingre i media. Vil man at folket lytter, vær fornuftig. Vær trygg.

Men hva hjelper det ofrene om Høiby reagerer på sangen? At overgrep tas for lite seriøst i samfunnet kan kanskje være, men jeg synes ikke sangen bidrar noe særlig heller. Den er ment for å drite ut Høiby kanskje, men endrer den holdningene i samfunnet?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (9 minutter siden):

At de forholder seg til lovbruddene han har begått. De hadde nok til å dømme han og dømte han for svakt, så lar de han ta ofrene med tilbake til retten. Det er en skam. Håper de tar han realistisk denne runden. 

Hva er det som gjør deg kvalifisert til å overprøve domstolens vurderinger? Har du vært tilstede i retten og hørt hele bevisførselen, herunder den delen som er ikke er åpen for publikum? Har du juridisk kompetanse? Har du brukt flere uker på å gå gjennom bevisførsel og jus for å komme frem til et resultat?

Endret av SusieDerkins
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror denne sangen faktisk har noe for seg, og jeg tror det har noe for seg at det er unge menn som synger den. 

Sangen viser at det ikke noe kult å begå overgrep, seile på priviligier og være en drittsekk. Sånne skal i fengsel. 

De aller, aller fleste overgrep begås av menn, og at menn da også viser at oppførselen og handlingene til Marius er lavmål, enten om det er ved en fyllesang eller spontan demonstrasjon eller kronikk tror jeg faktisk har noe for seg. 

Endret av blvck
Fellesanlegg til fyllesang
  • Hjerte 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (23 minutter siden):

Men hva konkret produktivt kommer ut av den sangen?

Marius sin machokultur er definert av å behandle kvinner som horer, simulere hvordan man slår damer, «slo jo bare litt med flat hånd» osv. Husk: Han er forbildet for vår for kommende dronning. 

Kanskje ikke så dumt da at en får se en annen type machokultur, en som tar avstand fra denne type oppførsel og som fremsnakker at gjerningsmenn av denne type kriminalitet skal i fengsel.

Tålmodigheten skal jo strekkes så veldig langt når det gjelder å forstå seg på stakkars Marius i sin vanskelige rolle, stakkar Mette som bare trengte en venn og ikke er teknisk begavet nok til å google og stakkars I.A som «ble gææærn og fikk nokkk»! Og måtte lissm bare ventilere litt for sine 800 bestisser.. 

så kanskje skal vi ha litt av den tålmodigheten også ovenfor de som synes dette er ugreit, og som «ventilerer» via en sang. 

• Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...