Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Aricia skrev (37 minutter siden):

Nei, han ble jo ekstra fulgt med på av politiet på en måte han ikke hadde blitt hvis han ikke var den han er.

Det du skriver er direkte feil.

Hvorfor fulgte politiet ekstra med på ham, da? Her er hva politiet selv har sagt: 

«Politiet har tidligere sagt til NRK at bekymringssamtalen med Høiby handlet om «hans bruk av narkotika og livsstil over tid».» https://www.nrk.no/norge/vil-stanse-bok_-hor-hele-politiets-bekymringssamtale-med-marius-borg-hoiby-1.17634896

Over tid, der altså

Hvor mange andre tror du får holde på med bruk av narkotika over tid, mens politiet bare følger litt ekstra godt med? 

Ser du har lagt til ganske mye til innlegget etter at jeg svarte deg. Og forsøke på å male Marius, voldsutøveren, voldtekstmannen og mishandleren som en «stakkar» - et offer altså - gjør at det vrenger seg i magen

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Hvorfor fulgte politiet ekstra med på ham, da? Her er hva politiet selv har sagt: 

«Politiet har tidligere sagt til NRK at bekymringssamtalen med Høiby handlet om «hans bruk av narkotika og livsstil over tid».» 

Over tid, der altså

Hvor mange andre tror du får holde på med bruk av narkotika over tid, mens politiet bare følger litt ekstra godt med? 

Du spør om igjen om det jeg akkurat har gitt mitt svar og synspunkt på. Jeg kommer ikke til å gjenta det flere ganger.

⬇️

Aricia skrev (12 minutter siden):

Nei, han ble jo ekstra fulgt med på av politiet på en måte han ikke hadde blitt hvis han ikke var den han er.

Det du skriver er direkte feil.

Marius Borg Høiby er en stakkar som har klart å skusle vekk alle muligheter og forårsake stor skade og lidelse for sine ofre og pårørende til tross for at han burde hatt det best mulige utgangspunktet, pga det som øyensynlig er store personlige problemer og diagnoser (det siste i følge ham selv). Dette har så blitt eksponert for hele verden, til skade ikke bare for ham selv, men først og fremst for ofrene hans.

Det er ikke noe å skrive satire om i min bok.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Nymerïa skrev (29 minutter siden):

Det er en fornærmelse mot offer for lynsjing å sette MBH i samme bås fordi noen laget en sang om han.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_lynching_victims_in_the_United_States

Ingen har satt det i samme bås. Men jeg sa at det vekket den assosiasjonen.

Og hvis du trenger utdyping av hvorfor den assosiasjonen meldte seg, så tenker jeg det ligger i fellesnevnere som f.eks saueflokkens dom på siden av rettssystemet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Caniggia skrev (8 minutter siden):

Psykiske lidelser? Psykopati pleier vel ikke å bli aksepetert som unnskyldning for antisosial atferd?

Nei , du har HELT rett , all oppførselen hans tyder jo på det ! 
Men det er er veldig tabu- ord å bruke så disse innleggene blir nok slettet snart !

Men har aldri selv vært i tvil , og da nytter det ikke med all verdens «rehabilitering «!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Du spør om igjen om det jeg akkurat har gitt mitt svar og synspunkt på. Jeg kommer ikke til å gjenta det flere ganger.

⬇️

Beklager at jeg ikke var klar nok i mitt innlegg. Spørsmålet var kun retorisk. Jeg svarer selv på det i resten av innlegget. 

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (2 timer siden):

Han er sønn av vår kommende dronning og stesønn av vår neste konge. 

Dessverre , og de har enablet han helt til det sprakk ! 

• Liker 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Ingen har satt det i samme bås. Men jeg sa at det vekket den assosiasjonen.

Og hvis du trenger utdyping av hvorfor den assosiasjonen meldte seg, så tenker jeg det ligger i fellesnevnere som f.eks saueflokkens dom på siden av rettssystemet.

Da får rettssystemet ta det som et hint på at de må gjøre jobben sin? Vi er samfunnet vi også. Vil vi ikke noen skal bli banka og voldtatt må vi få si det.

Jeg forstår det fremstår skummelt med en så stor gruppe og energi og jeg er enig jeg hadde ikke ville stått der og er selv sensitiv for energi og forviller det med fare. Men det trenger ikke bety at de hadde gjort noe, de var glade og syns sikkert det var lættis som de kunne ha sakt, å si det utenfor slottet. En random protest. Det er sikkert vanskelig for folk å stå der å ikke tenke på Marius saken. Kanskje mange var provoserte av at mengden som er glade kanskje kan fremstå som at de nå har glemt og at å feire med slottet er som å støtte dem. Men at de ville tydeliggjøre det skillet?

• Liker 2
Skrevet
Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Da får rettssystemet ta det som et hint på at de må gjøre jobben sin? Vi er samfunnet vi også. Vil vi ikke noen skal bli banka og voldtatt må vi få si det.

Det er imponerende at du ikke har fått med deg at det har vært gjennomført en rettssak og at dom er avsagt.

At "samfunnet" representert ved noen tilfeldige fulle personer som utpeker seg selv,  skal ta ansvar for straff utenfor rettssystemet er middelaldersk og hører ikke noe sted hjemme i et sivilisert samfunn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Det er imponerende at du ikke har fått med deg at det har vært gjennomført en rettssak og at dom er avsagt.

At "samfunnet" representert ved noen tilfeldige fulle personer som utpeker seg selv,  skal ta ansvar for straff utenfor rettssystemet er middelaldersk og hører ikke noe sted hjemme i et sivilisert samfunn.

Åh jeg fikk med meg den rettssaken. Men jeg er ikke enig med dem. 

Det ble beskrevet et overgrep og han ble for det første kun stilt spørsmål om det var et sove overgrep, når hendelsesforløpet sa det var overgrep før det. Hun fortalte hvordan hun gikk ut av rommet å sa hun var sliten og at Marius ikke stanset, så gikk hun på rommet han fortsatt- Overgrep. Fortsatte til hun sovna, så fortsatte mens hun sov. 

I hvilken verden er dette grei oppførsel av andre? Dette er overgrep. Så frikjente de han fordi de er faktisk dumme. 

• Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

At monarkiet er en utdatert styreform er en annen sak, men når mennesker først er satt i en slik situasjon, må man spørre seg hvilken plass de skal få ha til å få være mennesker.

De er alle myndige og bortsett fra MBH velger de selv å fortsette å være i denne situasjonen. De står fritt til å abdisere, det hadde gleder store deler av befolkningen, og de har en helt enorm formue så de kunne levd på i flere generasjoner om de ikke ønsker å ta utdannelse eller jobbe.

MBH er i den uheldige situasjon at hans mor kronprinsessen stadig utviser svært dårlig dømmekraft, da også når hun satte ham i denne situasjonen mens han var et bleiebarn. Resten av problemene hans må han selv ta ansvar for.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosakatt skrev (2 minutter siden):

Åh jeg fikk med meg den rettssaken. Men jeg er ikke enig med dem. 

Det ble beskrevet et overgrep og han ble for det første kun stilt spørsmål om det var et sove overgrep, når hendelsesforløpet sa det var overgrep før det. Hun fortalte hvordan hun gikk ut av rommet å sa hun var sliten og at Marius ikke stanset, så gikk hun på rommet han fortsatt- Overgrep. Fortsatte til hun sovna, så fortsatte mens hun sov. 

I hvilken verden er dette grei oppførsel av andre? Dette er overgrep. Så frikjente de han fordi de er faktisk dumme. 

Så over til, skjedde dette?

Marius ble spurt om hvorfor han bruker så lang tid og sa han gjør det når han er ruset. Så han tenker på seg, annerkjenner andre som et verktøy for egen nytelse. Overgrep.

• Hjerte 1
Skrevet

Det er et hån mot de som faktisk har vært utsatt for lynsjing å kalle denne sangen «lynsjing». I samme kategori som de som sammenlignet det at MM en kort periode fikk kritiske spørsmål, for en «heksejakt». 

Det er et hån mot ofrene å stadig bagatellisere MBH sine handlinger, å stadig unnskylde ham og påpeke at dommen ikke er rettskraftig (og å glatt ignorere at retten sa rett ut at de tror på ofrene også i de sakene han ble frikjent for!) 

Jeg tror ofrene føler lettelse og støtte hver gang de hører noen synge denne sangen, og kritisere kronprinsfamiliens enabling av MBH. Det viser dem at folk flest tror på dem og er på deres side, selv om vi har ALT for svakt rettsvern. Jeg kaster opp av hvor lave straffer det er for å smugfilme folks underliv 🤮 Eller at det å prøve å unngå sex med å si at man er sliten, ikke orker etc, ikke er et godt nok «nei».

MBH-saken har gått meg til å endre mening til at vi faktisk trenger en samtykkelov, der man må samtykke til alle handlingene. Og smugfilmes ellers frivillig sex burde det straffes med flere års fengsel, det er et SVÆRT grovt og ødeleggende overgrep, og jeg blir direkte uvel av de her på KG som synes dette er uproblematisk bare fordi det ikke straffes noe særlig etter norsk lov. Foreldelse-tiden burde heller ikke begynne å gå før offeret har blitt klar over overgrepet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Det er et hån mot de som faktisk har vært utsatt for lynsjing å kalle denne sangen «lynsjing». I samme kategori som de som sammenlignet det at MM en kort periode fikk kritiske spørsmål, for en «heksejakt». 

Det er et hån mot ofrene å stadig bagatellisere MBH sine handlinger, å stadig unnskylde ham og påpeke at dommen ikke er rettskraftig (og å glatt ignorere at retten sa rett ut at de tror på ofrene også i de sakene han ble frikjent for!) 

Jeg tror ofrene føler lettelse og støtte hver gang de hører noen synge denne sangen, og kritisere kronprinsfamiliens enabling av MBH. Det viser dem at folk flest tror på dem og er på deres side, selv om vi har ALT for svakt rettsvern. Jeg kaster opp av hvor lave straffer det er for å smugfilme folks underliv 🤮 Eller at det å prøve å unngå sex med å si at man er sliten, ikke orker etc, ikke er et godt nok «nei».

MBH-saken har gått meg til å endre mening til at vi faktisk trenger en samtykkelov, der man må samtykke til alle handlingene. Og smugfilmes ellers frivillig sex burde det straffes med flere års fengsel, det er et SVÆRT grovt og ødeleggende overgrep, og jeg blir direkte uvel av de her på KG som synes dette er uproblematisk bare fordi det ikke straffes noe særlig etter norsk lov. Foreldelse-tiden burde heller ikke begynne å gå før offeret har blitt klar over overgrepet.

Helt enig med deg. 

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (22 minutter siden):

Rettsaker dreier seg om overtredelse av rettslige normer. Brudd på moralske og sosiale normer, «behandles» etter andre prosedyrer, og utløser andre sanksjoner. 

• Liker 3
Skrevet
Caniggia skrev (11 minutter siden):

Rettsaker dreier seg om overtredelse av rettslige normer. Brudd på moralske og sosiale normer, «behandles» etter andre prosedyrer, og utløser andre sanksjoner. 

Hva du vet! Hva du kan forklare!

• Hjerte 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Hva du vet! Hva du kan forklare!

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men voksenopplæring krever motiverte elever:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...