Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest alt du har skrevet og du har gjentatte ganger skrevet om soning med fotlenke. Hvilket han ikke gjør.

Javel.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. alle bastante påstander om forskjellsbehandling av Marius Borg Høiby: For noen dager siden ble det tatt ut tiltale mot Jørn Andersen for drapet på ekskjæresten: https://www.nrk.no/trondelag/jorn-andersen-tiltalt-for-drapet-pa-marita-lofshus-haugen-pa-lokken-i-orkland-1.17952923

Saken gjennomgås i detalj i en temmelig nedslående episode av Krimrommet: https://radio.nrk.no/podkast/krimrommet/l_2bea1339-2beb-4c45-aa13-392beb4c4545

Der blir det klart at denne mannen først ble dømt for drap på en ekskjæreste allerede i år 2000. Under en prøveløslatelse mot slutten av soningen av denne dommen utøvde han grov vold mot en annen ekskjæreste og fikk en forvaringsdom. Han ble imidlertid løslatt etter utløpet av denne dommen, flyttet til et nytt sted, ble truende og sykelig sjalu mot nok en ny kjæreste (denne gangen kollega), og endte med å drepe også henne.

Hele feltet som handler om partnervold/drap og seksualisert vold er fullt av opprørende historier som dette. Også denne typen lovbrytere skal tilbakeføres til samfunnet, og noen ganger feilvurderes og undervurderes gjentakelsesfaren. Jeg tror følgelig ikke det er grunnlag for å slå fast at ingen andre hadde fått "holde på" som Borg Høiby har kunnet - slett ikke, dessverre. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til varetekt og reglene for fotlenke der - men vanlig soning med fotlenke har alltid vært blankt avslag når det er snakk om vold. Det var DET jeg snakket om. 

Greit det, men det har jo ingen relevans for VARETEKTEN Borg Høiby nå skal fullføre med fotlenke.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til varetekt og reglene for fotlenke der - men vanlig soning med fotlenke har alltid vært blankt avslag når det er snakk om vold. Det var DET jeg snakket om. 

Når det er snakk om vold så er det veldig alvorlig og sikkerheten for ofre og andre teller mye - heldigvis. 

Nå er ikke denne varetekten da snakk om vold. Men brudd på besøksforbud. Og det er ikke en soning. 

• Liker 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Greit det, men det har jo ingen relevans for VARETEKTEN Borg Høiby nå skal fullføre med fotlenke.

Så da er det altså forskjell på å sone en dom og sitte i varetekt hjemme med fotlenke? Har aldri hørt noe om det. For det er sikkerheten for andre mennesker som trumfer komfort for den "innsatte". Og man er like utsatt for ny vold fra vedkommende enten han sitter i varetekt eller soner en dom? Ser rett og slett ikke forskjellen på akkurat det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Nå er ikke denne varetekten da snakk om vold. Men brudd på besøksforbud. Og det er ikke en soning. 

Så du sier at det kun er pga brudd på besøksforbud at han sitter i varetekt nå?

Det er altså feil der som står her:

https://www.seher.no/kjendis/ila-fengsel-avdeling-skaugum/84897294

Sitat

Tingretten skriver at det er sterk sannsynlighetsovervekt for at Marius, uten fengsling eller strenge begrensninger, vil falle tilbake til rus, gjenoppta kontakten med Frogner-kvinnen og begå nye voldshandlinger mot henne. 

Endret av Gulline
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (4 minutter siden):

Ang. alle bastante påstander om forskjellsbehandling av Marius Borg Høiby: For noen dager siden ble det tatt ut tiltale mot Jørn Andersen for drapet på ekskjæresten: https://www.nrk.no/trondelag/jorn-andersen-tiltalt-for-drapet-pa-marita-lofshus-haugen-pa-lokken-i-orkland-1.17952923

Saken gjennomgås i detalj i en temmelig nedslående episode av Krimrommet: https://radio.nrk.no/podkast/krimrommet/l_2bea1339-2beb-4c45-aa13-392beb4c4545

Der blir det klart at denne mannen først ble dømt for drap på en ekskjæreste allerede i år 2000. Under en prøveløslatelse mot slutten av soningen av denne dommen utøvde han grov vold mot en annen ekskjæreste og fikk en forvaringsdom. Han ble imidlertid løslatt etter utløpet av denne dommen, flyttet til et nytt sted, ble truende og sykelig sjalu mot nok en ny kjæreste (denne gangen kollega), og endte med å drepe også henne.

Hele feltet som handler om partnervold/drap og seksualisert vold er fullt av opprørende historier som dette. Også denne typen lovbrytere skal tilbakeføres til samfunnet, og noen ganger feilvurderes og undervurderes gjentakelsesfaren. Jeg tror følgelig ikke det er grunnlag for å slå fast at ingen andre hadde fått "holde på" som Borg Høiby har kunnet - slett ikke, dessverre. 

Det du skriver er jo dessverre helt sant. Jeg kjenner til flere partnervoldssaker som har vært mye mer alvorlige både i varighet i tid og skadeomfang, hvor saken enten har blitt henlagt, og i ett tilfelle hvor saken kom opp i retten, men det ble det frifinnelse, fordi skadene ble holdt skjult av den voldsutsatte og ikke ble dokumentert da de skjedde.  Det er tragisk hvor lett alt for mange slipper unna både vold og seksuelle overgrep her i landet. Jeg er derfor ikke enig i at MBH slipper lett unna. Jeg er derimot glad for at saken hans ble etterforsket grundig og for at det ble tatt ut tiltale. Jeg synes begge tilfellene av vold i nære relasjoner virker helt opplagte - de følger et kjent mønster og jeg håper han blir dømt også i neste rettsinstans for dette. 

Så jeg synes ikke han slipper lett unna dette - han har ikke fått holde på med ting i større grad enn andre. Mange, mange voldtektssaker blir henlagt, og domfellelseprosenten er lav. MBH ble dømt i første resttinstans for 34 av 38 tiltalepunkter. Jeg synes det er bra, fordi jeg tror det er en riktig dom.

Men at han slipper lettere unna, det er jeg ikke enig i. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (18 minutter siden):

Hvorfor sammenlignes soningsregler med varetektsregler i utgangspunktet her? Hadde vært enig med deg om det var snakk om faktisk soning. Men vi snakker ikke om det enda. Er skeptisk til fotlenkevaretekt for Marius, bare sånn at det er sagt. 

Det er nok min feil...

Skrevet
Aricia skrev (15 minutter siden):

Andersen var vel aldri kjæreste med kollegaen han drepte nå sist. Familie og venner av den drepte har gitt uttrykk flere ganger for at disse ryktene er vonde å lese.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Så du sier at det kun er pga brudd på besøksforbud at han sitter i varetekt nå?

Det er altså feil der som står her:

https://www.seher.no/kjendis/ila-fengsel-avdeling-skaugum/84897294

Det står  jo i kjennelsen. 

Det er en god løsning at han skal delta i risk programmet. 

https://www.dagbladet.no/meninger/et-godt-kompromiss/84901584

• Liker 2
Skrevet
Gulline skrev (18 minutter siden):

Så da er det altså forskjell på å sone en dom og sitte i varetekt hjemme med fotlenke? Har aldri hørt noe om det. For det er sikkerheten for andre mennesker som trumfer komfort for den "innsatte". Og man er like utsatt for ny vold fra vedkommende enten han sitter i varetekt eller soner en dom? Ser rett og slett ikke forskjellen på akkurat det. 

Ja, den store forskjellen er at når man soner en dom med fotlenke er man dømt, mens når man er i varetekt er man ikke enda dømt, men holdes unna samfunnet fordi retten mener det kan være fare for vitnepåvirkning, at personne skal fly landet, nye lovbrudd osv. Marius er i varetekt, og er nå i varetekt med fotlenke på Skugum.

Så er det noen likhetstrekk med tanke på de praktiske forholdene med fotlenke, men akkurat hva som er de faktiske forholdene for Marius utover det mer generelle som er nevnt i forskriften vet vi ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (38 minutter siden):

HAN SONER IKKE.

Vel. Det kan også kalles å sone varetekt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Han har ikke frihet til å gjøre som han vil. Han er ergo i varetekt og fratatt sin frihet.

Du vet fremdeles ikke hva slags frihet/ikke frihet han har. Du vet ingenting om betingelsene han soner varetekten under. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her står det dere har diskutert i sirkel på. Det står også tydelig at det er det røde huset (som han tidligere har disponert også) som er godkjent for varetekt med fotlenke. Her er det politiadvokaten som har vært involvert i siste rettsrunde ang forlenging av varetekt som uttaler seg. Han kan altså ikke besøke mamma, men hun kan besøke ham. 

«Når Høiby nå får sitte i varetekt hjemme, er reglene annerledes.

– Da har man fri tilgang til telefon, andre medier og man kan også motta besøk som man vil, sier politiadvokat Oda Karterud.

Det er derimot ikke mulig å gå på besøk. Det betyr at med mindre påtalemyndigheten utvider området som er godkjent for opphold til å også gjelde kronprinsparets residens, kan ikke Høiby oppholde seg der.»

https://www.tv2.no/nyheter/tilbake-pa-skaugum-dette-venter-hoiby-na/19047715/

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

At han ikke er dømt er ikke for å irritere deg, det er et faktum.  Det er ikke en mening   bagatellisering etc. Jeg trir ikke retten har satt  opp disse reglene for å irtitere deg. Men retten fungerer slik at når en sak er anket og godkjent som anke. Da  er du ikke dømt lengre. Du har ingen dom , og du skal etter loven ansees som uskyldig til du er dømt på ny. 

Dette faktum har ingenting med mine meninger  å gjøre, eller mine tanker om han å gjøre. Faktum er at han er ikke dømt lengre for voldtekt punktum

Man har lov å mene hva man vil om rettssystemet. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Her står det dere har diskutert i sirkel på. Det står også tydelig at det er det røde huset (som han tidligere har disponert også) som er godkjent for varetekt med fotlenke. Her er det politiadvokaten som har vært involvert i siste rettsrunde ang forlenging av varetekt som uttaler seg. Han kan altså ikke besøke mamma, men hun kan besøke ham. 

«Når Høiby nå får sitte i varetekt hjemme, er reglene annerledes.

– Da har man fri tilgang til telefon, andre medier og man kan også motta besøk som man vil, sier politiadvokat Oda Karterud.

Det er derimot ikke mulig å gå på besøk. Det betyr at med mindre påtalemyndigheten utvider området som er godkjent for opphold til å også gjelde kronprinsparets residens, kan ikke Høiby oppholde seg der.»

https://www.tv2.no/nyheter/tilbake-pa-skaugum-dette-venter-hoiby-na/19047715/

Som du siterer:

"Det er derimot ikke mulig å gå på besøk. Det betyr at med mindre påtalemyndigheten utvider området som er godkjent for opphold til å også gjelde kronprinsparets residens, kan ikke Høiby oppholde seg der."

Ergo vet vi ikke hvilke regler Marius konkret må forholde seg til på Skaugum. Om han må holde seg inn, om han kan sitte på terrassen eller besøke moren sin i hennes bolig vet vi altså ikke noe om. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Som du siterer:

"Det er derimot ikke mulig å gå på besøk. Det betyr at med mindre påtalemyndigheten utvider området som er godkjent for opphold til å også gjelde kronprinsparets residens, kan ikke Høiby oppholde seg der."

Ergo vet vi ikke hvilke regler Marius konkret må forholde seg til på Skaugum. Om han må holde seg inn, om han kan sitte på terrassen eller besøke moren sin i hennes bolig vet vi altså ikke noe om. 

Les på nytt. Dette er politiadvokaten som har vært med på denne runden i retten, hun ER påtalemyndigheten, så det betyr at PER NÅ kan han ikke fly på besøk, og de vilkårene endres ikke/utvides ikke til i morgen (!). Så jo, per nå VET vi at han ikke kan gå på besøk til morens bolig. Det du har rett i er at vi ikke vet om han kan sitte på terrassen eller ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Muskath skrev (3 minutter siden):

Man har lov å mene hva man vil om rettssystemet. 

Det er da en helt annen diskusjon. Men ikke  bland fakta med meninger. Det er to forskjellige ting. Man er ikke hilter elsker heller om man påpeker det faktum at tyskerne invaderte norge i 1940.  Det er et faktum, og ikke en mening.

På samme vis marius fikk en dom, den er ikke rettskraftig pga at den er anket og han har ingen dom. Og etter retten og rettsprinsipp er han da uskyldig til det motsatte er bevist. Det er fakta, ikke en personlig mening.

• Liker 2
Skrevet
NedOpp skrev (Akkurat nå):

Les på nytt. Dette er politiadvokaten som har vært med på denne runden i retten, hun ER påtalemyndigheten, så det betyr at PER NÅ kan han ikke fly på besøk, og de vilkårene endres ikke/utvides ikke til i morgen (!). Så jo, per nå VET vi at han ikke kan gå på besøk til morens bolig. Det du har rett i er at vi ikke vet om han kan sitte på terrassen eller ikke. 

Lurer på om se og hør også undrer på om han får sitte på terassen eller ikke 📸 

Marius, terassegutt 29. Han tegner ute på terassen, og nyter litt frisk luft. Nei vent hva gjør han? Han tegner hjelp alle tror jeg er et monster på terasse dekket. Hva blir norges regning på å fjerne dette? 5 nye artikler om dette. Så bilde av politi på besøk, på terassen. Kronprinsparet kjører til sitt eget hjem, første side. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...