Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (20 minutter siden):

Alt dere klarer å forsvare. At en forbryter får bo (med kronprinsparets velsignelse) i nabohuset deres på Skaugum. Det er så vanvittig at jeg finner ikke ord. 

De kunne kjøpt leilighet og leid ut til ham, eller de kunne inngått leieforhold på en leilighet selv. Alt bortsett fra å la ham få sitte i varetekt på Skaugum. 

Jeg tror ikke noe på at du hadde blitt fornøyd om de kjøpte en leilighet til han, eller inngikk et leieforhold for han.  

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (26 minutter siden):

Alt dere klarer å forsvare. At en forbryter får bo (med kronprinsparets velsignelse) i nabohuset deres på Skaugum. Det er så vanvittig at jeg finner ikke ord. 

De kunne kjøpt leilighet og leid ut til ham, eller de kunne inngått leieforhold på en leilighet selv. Alt bortsett fra å la ham få sitte i varetekt på Skaugum. 

At enkelte ikke klarer å skjønne hvordan dommer og regler er er verre. Skulle tro enkelte ønsket at han skulle være uteligger. Han ønsket jo dette for å være nær familien.  Enhver forelder ønsker vel også å være nær barna sine og støtte dem i trøblete tider.  Jeg har barn og hadde de noensinne gjort det han har gjort ville jeg fordømt handlingene , men jeg hadde fremdeles ønsket å hjelpe barna min.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

Du tror det er lett å finne bolig uten inntekt, under varetekt og med en fremtidig fengselsdom, og med elektronisk kontroll?

Såvidt jeg vet må man ha folkeregisteret adresse der man skal bo med fotlenke, og siden det er tegnet ny avtale tipper jeg at det er der adressen hans er.

Nei, det er kjempevanskelig, kanskje til og med umulig! Det vet de aller fleste, og derfor er det et sterkt insentiv til å ikke sette seg i en slik situasjon. Men hvis mamma kommer ilende til med «hjelp» så lærer man…..ingenting! Så er det bare å fortsette i samme sporet for uansett hva Marius gjør så vet han at han alltid vil ha mamma der med bolig og mat og kos og klem. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Lizzybelle skrev (46 minutter siden):

At enkelte ikke klarer å skjønne hvordan dommer og regler er er verre. Skulle tro enkelte ønsket at han skulle være uteligger. Han ønsket jo dette for å være nær familien.  Enhver forelder ønsker vel også å være nær barna sine og støtte dem i trøblete tider.  Jeg har barn og hadde de noensinne gjort det han har gjort ville jeg fordømt handlingene , men jeg hadde fremdeles ønsket å hjelpe barna min.  

Det er hjelp og så er det «hjelp». Ingen vil ha en rabiat, voldelig, knivkastende, rusmisbrukende voldtekstmann som drapstruer folk over en lav sko boende sammen med seg og to yngre søsken. Det er ikke omsorg eller kjærlighet ovenfor resten av familien. Det er å sette hensynet til den kriminelle foran hensynet til trygghet og stabilitet for flokken. Det er ikke omsorg og kjærlighet for den kriminelle heller. Det er slike tankefeil som gjør at Marius har fått fortsette sin kriminelle løpebane i nesten et tiår. Resultatet så langt har vært minst fem ødelagte liv. Hvor mange liv skal han få ødelegge før noen sier «kanskje han må få valget mellom å bo på gata og å oppføre seg som folk? Inkludert å ta seg fast jobb, livnære seg selv, ta ansvar for eget liv, ta offentlig avstand fra tidligere atferd og livsstil etc..

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (5 minutter siden):

Det er hjelp og så er det «hjelp». Ingen vil ha en rabiat, voldelig, knivkastende, rusmisbrukende voldtekstmann som drapstruer folk over en lav sko boende sammen med seg og to yngre søsken. Det er ikke omsorg eller kjærlighet ovenfor resten av familien. Det er å sette hensynet til den kriminelle foran hensynet til trygghet og stabilitet for flokken. Det er ikke omsorg og kjærlighet for den kriminelle heller. Det er slike tankefeil som gjør at Marius har fått fortsette sin kriminelle løpebane i nesten et tiår. Resultatet så langt har vært minst fem ødelagte liv. Hvor mange liv skal han få ødelegge før noen sier «kanskje han må få valget mellom å bo på gata og å oppføre seg som folk? Inkludert å ta seg fast jobb, livnære seg selv, ta ansvar for eget liv, ta offentlig avstand fra tidligere atferd og livsstil etc..

Ok.men må spørre. Du har denne tankegangen om alle som gjør kriminelle ting da? Ikke kun han? 

• Nyttig 1
Skrevet
Lizzybelle skrev (Akkurat nå):

Ok.men må spørre. Du har denne tankegangen om alle som gjør kriminelle ting da? Ikke kun han? 

Nå handler denne tråden om MBH, så jeg uttaler meg deretter. Men generelt sett så er jeg for forutsigbare konsekvenser og ansvarliggjøring av folk så lenge de ikke er alvorlig syke, psykotiske, umyndiggjort eller av andre grunner ute av stand til å ta vare på seg selv. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Lizzybelle skrev (1 time siden):

Kronprinsparet har ikke engang fordømt handlingene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

Du tror det er lett å finne bolig uten inntekt, under varetekt og med en fremtidig fengselsdom, og med elektronisk kontroll?

Såvidt jeg vet må man ha folkeregisteret adresse der man skal bo med fotlenke, og siden det er tegnet ny avtale tipper jeg at det er der adressen hans er.

Pluss at han har ikke penger til å leie noe på ønsket standard - og MM ønsker han vel hjemme, så da betaler Krompen

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (29 minutter siden):

Kronprinsparet har ikke engang fordømt handlingene.

Og det vil nok garantert aldri gjøre heller. Det sier litt om hvor sympatien ligger. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (2 timer siden):

Tøv. Jeg forsvarer ikke handlingene hans ved å påpeke praktiske og juridiske forhold rundt varetekt med elektronisk kontroll. Det er en forskjell på å mene noe om en straffesak og å diskutere hvordan en rettslig ordning faktisk gjennomføres.

Hvis du mener Skaugum ikke burde vært godkjent som bosted, er det en diskusjon om kriminalomsorgens vurdering av egnethet og sikkerhet. Det er ikke avgjort av hva vi på et forum synes er en passende moralsk reaksjon.

Alternativene du nevner vil i praksis fortsatt bety at familien tilrettelegger, men å kjøpe en hvilken som helst leilighet på grunn av varetekt i det vanskelige markedet Oslo og omegn er i nå, ville bare blitt møtt med enda mer kritikk.

Dessuten ønsker familien/mbh å være i nærheten av hverandre på grunn av mors rehabilitering. Selv om hun er utskrevet, betyr det ikke at all fare er over.

Akkurat der burde kongehuset satt foten ned. Kriminalomsorgen har ikke noe med å samtykke til at han få bo på Skaugum - det er kronprinsparet som samtykker. Det er en kongelig eiendom som voktes av Garden. Nå blir boligen Marius disponerer å regne som et fengsel den tiden han skal bo der. Det høres bare helt absurd ut. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (36 minutter siden):

Akkurat der burde kongehuset satt foten ned. Kriminalomsorgen har ikke noe med å samtykke til at han få bo på Skaugum - det er kronprinsparet som samtykker. Det er en kongelig eiendom som voktes av Garden. Nå blir boligen Marius disponerer å regne som et fengsel den tiden han skal bo der. Det høres bare helt absurd ut. 

Nei, boligen er ikke et fengsel. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 timer siden):

De har stilt en bolig til disposisjon. Resten er opp til MBH selv. De har selvsagt ikke påtatt seg et ansvar for hva en myndig person foretar seg. Det er jo ikke mulig. Det bør være åpenbart for alle som er kjent med konseptet «myndig». Absurd å tro at noen har, eller kan!!! påta seg et ansvar for en myndig persons handlinger.

Å si at de ikke har noe ansvar når det er takket være dem at han kan slippe ut er ekvivalent med å gi en tidligere fyllekjører bilnøklene dine og si at han kjører på eget ansvar. Det er klart at han gjør det men til syvende og sist er det kun mulig for fyllekjøreren å drepe noen bak rattet via tilgangen på en bil. Skaugum er og forblir ett åsted. Spørsmålet nå er bare for hvor mange og hvor alvorlige handlinger, og ingen mengder fotball vm- gullstøv som drysses på dem kan dekke over stanken av dette.  

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (4 timer siden):

Han må tross alt ha en fast bopel, og han er nok fortsatt folkeregistrert på den adressen som ligger utenfor den sikre sonen . Så enkelt.

Nei ingen «må» ha en fast bopel når de sitter i varetekt, det finnes, tro det eller ei, flere mennesker i norge uten fast bopel. At Mette og Håkon gir ham tilgang på bopel er deres frie valg og de gjør det for å visstnok støtte han i den fasen han er i (?) så det er 100% utelukkende takket være dem at han nå slipper ut av varetekt.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ganske så sikker på at hvis det norske folk faktisk forstår hvor fri MBH er nå etter at han fikk innvilget fotlenke, så hadde de ikke trodd sine egne ører. De som faktisk tror på at dette er en normal varetekt må tenke seg om igjen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kan ikke tolke det annerledes enn ordet forskjellsbehandling de luxe. 👎

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Skrevet
Hebbe-lille skrev (8 timer siden):

Marius Borg Høiby nyter godt av kongehuset sine goder. Temmelig ironisk at skattebetalerne skal betale for at en kriminell skal oppholde seg på et sted med så høy sikkerhetsfaktor, som skal holde de kriminelle unna ikke inne. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/reell-prislapp-grovt-underkommunisert-ellevill-sikkerhetsregning/s/5-95-2421931

«I 2025 er det satt av 316,8 millioner kroner til kongefamilien og kongehuset.

Innbakt i noen av disse summene er ikke kostnadene for livvakttjenester for de kongelige. De holdes utenfor og føres i PSTs budsjetter.» 

Dette har jo ingenting med MBH å gjøre. Hva er poenget ditt??

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Ja, en bolig inne på kongelig eiendom. Det er vitterlig deres ansvar å passe på at han ikke finner på noen sprell på Skaugum. Helt hinsides å la den kriminelle sønnen få bo på eiendommen. 

Det er ikke deres ansvar. Det er ikke de som kommer i fengsel hvis han bryter besøksforbudet. Det gjør han selv. Jeg antar du ser den forskjellen hvis du tenker deg om.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...