Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Leonaen skrev (4 minutter siden):

Men du har ingen forståelse for at det er en belastning å ha han der? At det kan forårsake utfordringer for MM som sikkert skal ta det rolig. Du tror Marius vil la familien være alene og ikke kreve noe bare fordi han bor i et annet hus? At hu glemmer info i artikkelen er den minste bekymringen ved å la han sone hjemme på Skaugum for å si det sånn. 

Hvordan vet du at det er en belastning? Han er jo en belastning uansett hvor han er forsåvidt, men å ha han der og kunne holde et øye med han kan vel være en mindre belastning enn å feks leie en ledighet til han og ikke ha oversikt. Nei, han vil nok ikke la de være alene, det er vel neppe det de ønsker heller. De vil nok ha daglig kontakt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Keaton skrev (20 minutter siden):

Hun glemmer å skrive at han skal bo i et annet hus enn resten av familien. 

Bombibit skrev (15 minutter siden):

Det må være skrekkelig ille!

Stemmer at han skal bo et annet sted, men han kan oppholde seg andre steder. Så så feil, er det da virkelig ikke! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Så dette er altså ikke dine uttalelser?? 👇👇 Er det da sånn at du har endret mening og at de nå er greit at kronprinsparet kjøper eller leier bolig til han? Bare det ikke er huset han disponerer på Skaugum?

Du bidrar til samme avsporing som visse andre her. 

Nei, jeg har aldri lagt skjul på at jeg syntes det var vanvittig at MBH - uten inntekt får bo i overdådig luksus hvor folk har betalt flere titalls milloner for å bo. 

Som du kanskje vet så finnes det en mellomting mellom slum og overdådig luksus. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Bbbb skrev (4 minutter siden):

Uavhengig av om det er et annet hus enn familien bor i, så er det en oppgradering fra å sitte i en fengselcelle. Han er veldig nærme og får sett sin mor slik som han har etterspurt. De færreste menn på 29 år bor med foreldre og søsken.

Det er vel ingen som er uenige i at det er en oppgradering? 

• Nyttig 3
Skrevet
Bbbb skrev (19 minutter siden):

Uavhengig av om det er et annet hus enn familien bor i, så er det en oppgradering fra å sitte i en fengselcelle. Han er veldig nærme og får sett sin mor slik som han har etterspurt. De færreste menn på 29 år bor med foreldre og søsken.

Han gjør jo ikke det. Han sitter i varetekt i en utleieenhet utenfor sikkerhetssonen til Skaugum-residensen, med en striks plan satt opp av Kriminalomsorgen og uten mulighet til å jogge rundt som han vil. Elektronisk kontroll er heller ikke uvanlig, det er nytt for varetekt men ikke for ordinær soning av dom når det nærmer seg frislipp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Du bidrar til samme avsporing som visse andre her. 

Nei, jeg har aldri lagt skjul på at jeg syntes det var vanvittig at MBH - uten inntekt får bo i overdådig luksus hvor folk har betalt flere titalls milloner for å bo. 

Som du kanskje vet så finnes det en mellomting mellom slum og overdådig luksus. 

Du skrev jo at folk på Veitvet og Bergen også tok vare på hjemmene sine og var bekymret for barna sine. 😅

nå hadde det vært greit om de leide en leilighet til han et sted som Bergen og Veitvet? Det ville ikke være til bekymring for naboer å ha han til nabo om boligene deres kostet ensifra millioner ? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Leonaen skrev (9 minutter siden):

Men du har ingen forståelse for at det er en belastning å ha han der? At det kan forårsake utfordringer for MM som sikkert skal ta det rolig. Du tror Marius vil la familien være alene og ikke kreve noe bare fordi han bor i et annet hus? At hu glemmer info i artikkelen er den minste bekymringen ved å la han sone hjemme på Skaugum for å si det sånn. 

Hun får seg med at det er en oppgradering fra Ila fengsel, så poenget står.

• Liker 4
Skrevet
Holger Pan skrev (Akkurat nå):

Han gjør jo ikke det. Han sitter i varetekt i en utleieenhet utenfor sikkerhetssonen til Skaugum-residensen, med en striks plan satt opp av Kriminalomsorgen og uten mulighet til å jogge rundt som han vil. Elektronisk kontroll er heller ikke uvanlig, det er nytt for varetekt men ikke for ordinær soning av dom når det nærmer seg frislipp.

Link til denne informasjonen?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som tidligere voldsoffer fra en nær relasjon merker jeg at dette provoserer meg på et så forferdelig dypt nivå.

Jeg var så stolt over at lille Norge så ut til å sende et tydelig signal om at ingen står over loven. At det ikke skulle spille noen rolle hvem moren din er, hvilken familie du tilhører, eller hvilke privilegier du har vokst opp med.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Marius Høiby skal straffes ekstra fordi han er en del av kongefamilien. Han skal ikke behandles strengere enn andre. Men han skal heller ikke behandles mildere.

Tanken på at han etter alt det grusomme han er anklaget og dømt for, skal få sone med fotlenke på en kongelig eiendom, gjør meg oppriktig trist. Ikke minst fordi jeg ikke har sett noen reell vilje til forandring, anger eller ydmykhet. Det virker som oppmerksomheten hele veien først og fremst har vært rettet mot hvor vanskelig dette er for ham og familien hans-  ikke mot hva ofrene må leve med.

Jeg våkner fremdeles gråtende om natten, ti år senere, fordi en mann mente at han hadde rett til å slå meg. Det er dette vold i nære relasjoner gjør. Slagene tar kanskje slutt, men kroppen og hodet kan fortsette å bære dem i årevis.

Derfor handler dette ikke om at jeg ønsker Marius vondt. Det handler om hva slags signal samfunnet sender til ofrene. Dersom en privilegert mann kan begå alvorlig vold og deretter få gjennomføre straffen skjermet og komfortabelt på familiens eiendom, er det vanskelig å oppleve at konsekvensene faktisk står i forhold til handlingene. 

Ingen skal straffes for hvem foreldrene deres er. Men ingen skal beskyttes av det heller. Dette er fryktelig, fryktelig trist. 

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Skrevet
JessicaL skrev (1 time siden):

Han har "husarrest" stakkar men det er altså fritt fram for andre å besøke ham i boligen på Skaugum.

Lurer på når neste Skaugumfestival vil finne sted?

Han rustestes. Tenk om han faktisk holder seg helt i ro, ikke gjør mer galt, holder seg nykter og avholds til ruskontrollene, og forholder seg til de rammene kriminalomsorgen har satt? Ville ikke det være bra?

Det er jo faktisk en mulighet for at INGENTING SKJER på tross av hva spåkulene forutsier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nadine skrev (35 minutter siden):

Som tidligere voldsoffer fra en nær relasjon merker jeg at dette provoserer meg på et så forferdelig dypt nivå.

Jeg var så stolt over at lille Norge så ut til å sende et tydelig signal om at ingen står over loven. At det ikke skulle spille noen rolle hvem moren din er, hvilken familie du tilhører, eller hvilke privilegier du har vokst opp med.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Marius Høiby skal straffes ekstra fordi han er en del av kongefamilien. Han skal ikke behandles strengere enn andre. Men han skal heller ikke behandles mildere.

Tanken på at han etter alt det grusomme han er anklaget og dømt for, skal få sone med fotlenke på en kongelig eiendom, gjør meg oppriktig trist. Ikke minst fordi jeg ikke har sett noen reell vilje til forandring, anger eller ydmykhet. Det virker som oppmerksomheten hele veien først og fremst har vært rettet mot hvor vanskelig dette er for ham og familien hans-  ikke mot hva ofrene må leve med.

Jeg våkner fremdeles gråtende om natten, ti år senere, fordi en mann mente at han hadde rett til å slå meg. Det er dette vold i nære relasjoner gjør. Slagene tar kanskje slutt, men kroppen og hodet kan fortsette å bære dem i årevis.

Derfor handler dette ikke om at jeg ønsker Marius vondt. Det handler om hva slags signal samfunnet sender til ofrene. Dersom en privilegert mann kan begå alvorlig vold og deretter få gjennomføre straffen skjermet og komfortabelt på familiens eiendom, er det vanskelig å oppleve at konsekvensene faktisk står i forhold til handlingene. 

Ingen skal straffes for hvem foreldrene deres er. Men ingen skal beskyttes av det heller. Dette er fryktelig, fryktelig trist. 

Takk for deling. Sterkt❤️ Høiby skal ikke sone straffen nå, han sitter i varetekt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nadine skrev (1 time siden):

Forstår deg veldig godt og er helt enig!

Han viser null vilje og evne til forandring og skylder bare alt på andre og drukner i selvmedlidenhet. Det er jo sååå kjipt å sitte i fengsel stakkars, han må få nyte sommeren hjemme i sus og dus. Han tar ikke ansvar og viser ingen anger eller innsikt i hva han har gjort.

Hvis jeg hadde vært offer eller pårørende til noen av ofrene hans ville jeg vært veldig sint og skuffet over at han i praksis er sluppet fri nå. Å bare måtte være hjemme er ikke egnet til å forhindre nye overgrep all den tid han har tilgang på alt av kommunikasjonsmidler og kan lokke nye ofre hjem til seg. Eller overtale Frognerkvinnen...

Han påstår at så dum er han ikke. Vel... Vi snakker om en fyr som stolt forteller i rettssalen om hvordan han brøt kontaktforbudet under pågående rettssak og varetektsfengsling!! Jeg tror han faktisk er så dum, vent og se. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (55 minutter siden):

Takk for deling. Sterkt❤️ Høiby skal ikke sone straffen nå, han sitter i varetekt. 

For et rørende innlegg fra deg. Du glemmer å nevne at luksus varetekt på Skaugum gir trekk i dommen han eventuelt får. Da gjenstår det å se om han i det hele tatt skal tilbake i fengsel. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Det har det sikkert, men det gjelder jo ikke for Marius uansett hvor mye man sikkert skulle ønske det. Han er ikke bopel-løs all den tid han har tilgang på det huset, og han har en familie som har tatt på seg å la ham bo der. Som jeg sa, man kan mislike det så mye man vil, men det er nu det beste alternativet. Jeg synes det er bedre at han bor der, hvor foreldrene hans tross alt kan ha bittelitt oversikt, enn hvis han bodde i en random leilighet langt unna dem. Kan du tenke drg det kaoset det hadde blitt om det viser seg at han bryter kontaktforbud, ruser seg og/eller fester i nærheten av familien sin. Det tror jeg sitter lengre inne enn hvis han skulle bodd en annen plass, særlig siden de har blitt kritisert opp, ned og i mente for at de ikke har stoppet han. Og han har sagt at han ville være nærmere mor. Dette er den perfekte muligheten for han å bevise seg, og han er jo ikke noe nærmere mor hvis han hadde bodd i en leilighet langt unna. Det er jo ikke sånn at han kan ta en taxi når som helst til henne hvis avstanden hadde krevd det, han sitter tross alt i varetekt.

Og så tror jeg at folk hadde vært misfornøyd uansett hvor han hadde blitt boende. Det har jeg jo sett i tråden her før. Jeg er ikke superhappy for situasjonen selv akkurat, men jeg synes dette er det beste alternativet. 

Alle argumentene dine her snakker jo mot seg selv all den tid det er vel opplyst nå og vel anerkjent at de var fullstendig klar over både vold og rusproblematikk når han bodde der tidligere uten at det hindret han fra å ruse seg eller utøve vold. Beste alternativ spør du meg er faktisk da at stat/kommune overtar «omsorgen» for Marius på lik linje med alle som har samme utfordringer og skaper samme utfordringer for samfunnet, som Marius gjør. For disse finnes det blant annet kommunale bokollektiv hvor helsepersonell m.m følger dem opp.

De beviser bare at de fortsetter å enable ham og dermed kan han holde på som før.

Så lenge de ikke bidrar til endring er det ingen reell motivasjon for han å faktisk endre seg, han vinner jo mest på å bare fortsette slik han alltid har gjort.   

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Keaton skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om du ikke har fått det med deg, så her kommer noen fakta jeg tror du ikke kjenner til:

Han har innrømmet straffeskyld i kriminelle handlinger. Dermed vil han sone. Tid i varetekt trekkes fra soningen. Dermed er dette hans soneforhold. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Alle foreldre som forer kokainavhengige voksne barn med penger og er vel vitende om at barna har rus og voldshistorikk er selvsagt enablere, ja. Tror du virkelig kritikken rettes mot kronprinsparet fordi de er kronprinsparet?!

Da har du jo overhodet ikke fulgt med på hva diskusjonen går i!

De kritiseres ikke for hvem de er de kritiseres for handlingene de gjør!! 

Lær deg å skille mellom person og sak! 

Helt enig. Dessuten er det en kjent gyllen regel innen rehabilitering mtp rus at misbrukeren må nå bunnen for å klare å forandre seg. MBH kommer aldri til å nå bunnen med mamma og stepappa som syr puter under armene på han, han kommer  ikke til å lære. 

Endret av Muskath
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er bedre at han bor der, hvor foreldrene hans tross alt kan ha bittelitt oversikt, enn hvis han bodde i en random leilighet langt unna dem.

Hva tenker du det skal hjelpe at MM og HM har oversikt over ham? Hva har de gjort før som tilsier at deres nørvær eller innblanding vil virke preventivt?

Hjelpe ham å kjøpe ny madrass om han voldtar noen? Kjøpe inn mer røyk og energidrikk om han går tom? 

Holger Pan skrev (1 time siden):

Han rustestes. Tenk om han faktisk holder seg helt i ro, ikke gjør mer galt, holder seg nykter og avholds til ruskontrollene, og forholder seg til de rammene kriminalomsorgen har satt? Ville ikke det være bra?

Det er jo faktisk en mulighet for at INGENTING SKJER på tross av hva spåkulene forutsier.

Tenk om Breivik slutter å drepe folk, begynner å stemme SV og ikke gjør mer galt? Hadde ikke det vært fint? La oss slippe ut ham også, selvsagt på et luksuriøst sted der det er ubehagelig for politiet og kriminalomsorgen å få tilgang og sett på ham en søt liten fotlenke!

Hebbe-lille skrev (14 minutter siden):

For et rørende innlegg fra deg. Du glemmer å nevne at luksus varetekt på Skaugum gir trekk i dommen han eventuelt får. Da gjenstår det å se om han i det hele tatt skal tilbake i fengsel. 

Dette, det er så hinsides katastrofe.

Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om du ikke har fått det med deg, så her kommer noen fakta jeg tror du ikke kjenner til:

Han har innrømmet straffeskyld i kriminelle handlinger. Dermed vil han sone. Tid i varetekt trekkes fra soningen. Dermed er dette hans soneforhold. 

Det er jo ikke sikkert, hvis han blir sittende lenge nok i denne leke-varetekten på luksuseiendommen han feirer Skaugumfestivalen på, slipper han jo hele fengselet, og å sone i fengsel hadde jo vært veldig kjedelig for Marius.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden):

Alle argumentene dine her snakker jo mot seg selv all den tid det er vel opplyst nå og vel anerkjent at de var fullstendig klar over både vold og rusproblematikk når han bodde der tidligere uten at det hindret han fra å ruse seg eller utøve vold. Beste alternativ spør du meg er faktisk da at stat/kommune overtar «omsorgen» for Marius på lik linje med alle som har samme utfordringer og skaper samme utfordringer for samfunnet, som Marius gjør. For disse finnes det blant annet kommunale bokollektiv hvor helsepersonell m.m følger dem opp.

De beviser bare at de fortsetter å enable ham og dermed kan han holde på som før.

Så lenge de ikke bidrar til endring er det ingen reell motivasjon for han å faktisk endre seg, han vinner jo mest på å bare fortsette slik han alltid har gjort.   

Da forsto du ikke hva jeg skrev tror jeg. Det er jo nettopp fordi de visste om bl.a den Julianes mor fortalte, om hendelsen på skipet og det, at det ville vært (ny) skandale om han bryter vilkårene for varetekt mens han faktisk bor i området der de har mulighet til å følge litt med. De tåler faktisk ikke at han herjer "fritt" mer, og spesielt ikke i et hus de har godkjent at skal være hans bolig. Som i tillegg er et steinkast unna. Vi aner ikke hvordan han kommer til å oppføre seg nå med fotlenke, men mange har allerede "bestemt" at både bosted er feil og at han kommer til å fuck'e opp. Kanskje det faktisk går helt greit når han er nødt å ta seg selv i nakken, at fristelsene ikke tar overhåbd fordi han er nøyaktig der han er. Han burde jo skjønne selv at hans mor ikke trenger flere skandaler rundt han. Og hvis han bryter vilkårene, åker han jo uansett rett inn igjen. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
velociraptor skrev (5 minutter siden):

Hva tenker du det skal hjelpe at MM og HM har oversikt over ham? Hva har de gjort før som tilsier at deres nørvær eller innblanding vil virke preventivt?

Hjelpe ham å kjøpe ny madrass om han voldtar noen? Kjøpe inn mer røyk og energidrikk om han går tom? 

Tenk om Breivik slutter å drepe folk, begynner å stemme SV og ikke gjør mer galt? Hadde ikke det vært fint? La oss slippe ut ham også, selvsagt på et luksuriøst sted der det er ubehagelig for politiet og kriminalomsorgen å få tilgang og sett på ham en søt liten fotlenke!

Dette, det er så hinsides katastrofe.

Det er jo ikke sikkert, hvis han blir sittende lenge nok i denne leke-varetekten på luksuseiendommen han feirer Skaugumfestivalen på, slipper han jo hele fengselet, og å sone i fengsel hadde jo vært veldig kjedelig for Marius.

Les svaret mitt over. Ellers er madrasskjøpet noe jeg er ferdig å diskutere for lengst, så det får du ta med noen andre enn meg.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Nadine skrev (2 timer siden):

Jeg er på din og alle andre ofres side.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...