Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
TigerK skrev (23 minutter siden):

Det kan de. Men de kan ikke samtidig bli stilt ansvarlig for eget liv, og konsekvenser av valg og handlinger. Og det er det diskusjonen handlet om. Du må gjerne ønske å diskutere de premissene du nevner, men det blir en helt annen debatt. 

Da har du flyttet diskusjonen. Du skrev opprinnelig om bolig, kontroll, rusoppfølging, politiets tilgang og ulike "beskyttelsesfaktorer". Jeg svarte på nettopp de punktene.

Nå sier du at diskusjonen egentlig handler om hvorvidt han blir stilt til ansvar for eget liv. Det er en annen problemstilling.

Dette er sirkelargumentasjon. Når du endrer premisset hver gang innvendingene dine besvares, blir det vanskelig å diskutere selve saken.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 timer siden):

Hvilket alternativ til Skaugum foretrekkes? Sånn bortsett fra varetekt i fengsel? Det ble jo stor ståhei i tråden da han leide sist, og det var mye snakk om bl.a hvordan han hadde råd til det, hva naboene tenkte om å ha ham som nabo og om han klarte å ikke rasere leiligheten som var annen manns eiendom. Ved å bo på Skaugum slipper han å få penger fra foreldrene, de er naboene og han slipper antakeligvis å betale leie. Raserer han huset så er det hans egen mor (og stefar) som det går ut over, og ikke en tredjepart. 

At de bare sa nei, han kan ikke bo her, så må han selv finne en løsning i dialog med blant annet kriminalomsorgen. Tror du virkelig ikke det har sitti bopel-løse folk i varetekt før??

Jeg antar også at også at han uten skaugum bare hadde blitt sittende. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (14 timer siden):

Nei ingen «må» ha en fast bopel når de sitter i varetekt, det finnes, tro det eller ei, flere mennesker i norge uten fast bopel. At Mette og Håkon gir ham tilgang på bopel er deres frie valg og de gjør det for å visstnok støtte han i den fasen han er i (?) så det er 100% utelukkende takket være dem at han nå slipper ut av varetekt.

Jeg trodde dette var årsaken til at kriminelle ble prioritert for kommunale boliger? 

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (17 minutter siden):

Jeg trodde dette var årsaken til at kriminelle ble prioritert for kommunale boliger? 

Det er bare å lese på Kriminalomsorgens sider hvilke kriterier som må oppfylles for elektronisk kontroll.

Kunnskapsløst å hevde noe annet.

• Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (19 timer siden):

Ja, en bolig inne på kongelig eiendom. Det er vitterlig deres ansvar å passe på at han ikke finner på noen sprell på Skaugum. Helt hinsides å la den kriminelle sønnen få bo på eiendommen. 

Er det slik at du mener at alle foreldre til voksne barn er ansvarlige for barnas gjerninger i deres hjem og eiendom? Eller er dette noe som bare gjelder kronprinsparet?

Gulline skrev (18 timer siden):

Alt dere klarer å forsvare. At en forbryter får bo (med kronprinsparets velsignelse) i nabohuset deres på Skaugum. Det er så vanvittig at jeg finner ikke ord. 

De kunne kjøpt leilighet og leid ut til ham, eller de kunne inngått leieforhold på en leilighet selv. Alt bortsett fra å la ham få sitte i varetekt på Skaugum. 

Det at kronprinsparet "enabler" MBH er et gjennomgående argument i denne tråden. Da det ble kjent at han bodde i en leid leilighet på Frogner ble det ramaskrik på KG. "Stakkars naboer, forkastelig av kronprinsparet å betale den svindyre leien osv".

Men at kronprinsparet kjøper leilighet til han, eller leier for han nå det er greit? Beklager, men her henger jeg virkelig ikke med. Men det er kanskje ikke "enabling" når MBH har fotlenke?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Pilaff skrev (3 timer siden):

Hvorfor kunne ikke politiet pågripe ham der da? 

Det var jo mye diskusjoner her og i media. Fordi det er kronprinsens eiendom, kan politiet ta seg inn der når kronprinsen svarer til kongen og ikke til politiet.  Noen uker senere, når de pågrep han for andre gang hadde de jo ransakelsesordre på Skaugum og skulle pågripe han der , men han var på ei hytte så de pågrep han der isteden.  Fikk vi egentlig noe svar på om de kunne pågripe han på Skaugum første gang? De fikk jo ihvertfal tillatelse til det etter at saken ble mer omfattende . 

Skrevet (endret)
Miominoen skrev (14 minutter siden):

Er det slik at du mener at alle foreldre til voksne barn er ansvarlige for barnas gjerninger i deres hjem og eiendom? Eller er dette noe som bare gjelder kronprinsparet?

Det at kronprinsparet "enabler" MBH er et gjennomgående argument i denne tråden. Da det ble kjent at han bodde i en leid leilighet på Frogner ble det ramaskrik på KG. "Stakkars naboer, forkastelig av kronprinsparet å betale den svindyre leien osv".

Men at kronprinsparet kjøper leilighet til han, eller leier for han nå det er greit? Beklager, men her henger jeg virkelig ikke med. Men det er kanskje ikke "enabling" når MBH har fotlenke?

Da får du ta dette med de som har sagt det. Det er ikke meg. Ser du på alle som mener motsatt av deg som EN person? Vi er mange her inne og vi skriver hver våre innlegg for å si VÅR egen mening - ikke naboens selv om naboen tilfeldigvis har deler samme mening som ligger i bunn. 

Noen påstod at det var SÅÅ vanskelig for MBH og finne seg en leilighet på egen hånd. Vel - da kunne kronprinsparet hjulpet ham på den måten. Enten ved kjøp eller leie. Så kunne MBH betalt leie direkte til dem. For jeg tipper at han kvalifiserer til NAV-hjelp som andre i hans situasjon - som tydeligvis ikke klarer å få seg jobb. Eller er han for "fin" for å stille i NAV-kø? Er det under hans verdighet? Det kan jo virke sånn når vi leser at det er kronprinsparet som betaler ham "lønn".

Endret av Gulline
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (20 timer siden):

Ja, en bolig inne på kongelig eiendom. Det er vitterlig deres ansvar å passe på at han ikke finner på noen sprell på Skaugum. Helt hinsides å la den kriminelle sønnen få bo på eiendommen. 

Joda - men han MÅ slett ikke bo på Skaugum. 

Holger Pan skrev (19 timer siden):

Du tror det er lett å finne bolig uten inntekt, under varetekt og med en fremtidig fengselsdom, og med elektronisk kontroll?

Såvidt jeg vet må man ha folkeregisteret adresse der man skal bo med fotlenke, og siden det er tegnet ny avtale tipper jeg at det er der adressen hans er.

Alt dere klarer å forsvare. At en forbryter får bo (med kronprinsparets velsignelse) i nabohuset deres på Skaugum. Det er så vanvittig at jeg finner ikke ord. 

De kunne kjøpt leilighet og leid ut til ham, eller de kunne inngått leieforhold på en leilighet selv. Alt bortsett fra å la ham få sitte i varetekt på Skaugum. 

Gulline skrev (30 minutter siden):

Da får du ta dette med de som har sagt det. Det er ikke meg. Ser du på alle som mener motsatt av deg som EN person? Vi er mange her inne og vi skriver hver våre innlegg for å si VÅR egen mening - ikke naboens selv om naboen tilfeldigvis har deler samme mening som ligger i bunn. 

Noen påstod at det var SÅÅ vanskelig for MBH og finne seg en leilighet på egen hånd. Vel - da kunne kronprinsparet hjulpet ham på den måten. Enten ved kjøp eller leie. Så kunne MBH betalt leie direkte til dem. For jeg tipper at han kvalifiserer til NAV-hjelp som andre i hans situasjon - som tydeligvis ikke klarer å få seg jobb. Eller er han for "fin" for å stille i NAV-kø? Er det under hans verdighet? Det kan jo virke sånn når vi leser at det er kronprinsparet som betaler ham "lønn".

Nei. Hvis du leser innlegget jeg skrev og siterer over her, som du sikter til med det uthevede, så er det du skriver en drøy feilsitering av hva jeg faktisk skrev. Vær litt redelig, takk.

Gulline skrev (25 minutter siden):

Da foreslår jeg at du skriver hva du husker - jeg sitter "dessverre" ikke pal på KG. 

Her er noe av det du skrev igår om varetekt og bopel. Det var ikke så mange innlegg fra andre om det samme å ta av. Vær så god, bare hyggelig.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Nei. Hvis du leser innlegget jeg skrev og siterer over her, som du sikter til med det uthevede, så er det du skriver en drøy feilsitering av hva jeg faktisk skrev. Vær litt redelig, takk.

Her er noe av det du skrev igår om varetekt og bopel. Det var ikke så mange innlegg fra andre om det samme å ta av. Vær så god, bare hyggelig.

Det er ikke bare her på KG det er folk som er kritiske til at han skal få sitte i varetekt på Skaugum:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-slipper-ut-flytter-til-fotlenke-pa-skaugum/o/5-95-3147055

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (34 minutter siden):

Det er ikke bare her på KG det er folk som er kritiske til at han skal få sitte i varetekt på Skaugum:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-slipper-ut-flytter-til-fotlenke-pa-skaugum/o/5-95-3147055

Hun har gode poenger. 

«Nå får altså Marius være hjemme hos mamma på en kongelig eiendom med betjening, basseng og hele familien rundt seg.

Det er vanskelig å kalle det noe annet enn en kraftig oppgradering.»

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Hun har gode poenger. 

«Nå får altså Marius være hjemme hos mamma på en kongelig eiendom med betjening, basseng og hele familien rundt seg.

Det er vanskelig å kalle det noe annet enn en kraftig oppgradering.»

Hun glemmer å skrive at han skal bo i et annet hus enn resten av familien. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Keaton skrev (3 minutter siden):

Det må være skrekkelig ille!

• Liker 12
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 time siden):

At de bare sa nei, han kan ikke bo her, så må han selv finne en løsning i dialog med blant annet kriminalomsorgen. Tror du virkelig ikke det har sitti bopel-løse folk i varetekt før??

Jeg antar også at også at han uten skaugum bare hadde blitt sittende. 

Det har det sikkert, men det gjelder jo ikke for Marius uansett hvor mye man sikkert skulle ønske det. Han er ikke bopel-løs all den tid han har tilgang på det huset, og han har en familie som har tatt på seg å la ham bo der. Som jeg sa, man kan mislike det så mye man vil, men det er nu det beste alternativet. Jeg synes det er bedre at han bor der, hvor foreldrene hans tross alt kan ha bittelitt oversikt, enn hvis han bodde i en random leilighet langt unna dem. Kan du tenke drg det kaoset det hadde blitt om det viser seg at han bryter kontaktforbud, ruser seg og/eller fester i nærheten av familien sin. Det tror jeg sitter lengre inne enn hvis han skulle bodd en annen plass, særlig siden de har blitt kritisert opp, ned og i mente for at de ikke har stoppet han. Og han har sagt at han ville være nærmere mor. Dette er den perfekte muligheten for han å bevise seg, og han er jo ikke noe nærmere mor hvis han hadde bodd i en leilighet langt unna. Det er jo ikke sånn at han kan ta en taxi når som helst til henne hvis avstanden hadde krevd det, han sitter tross alt i varetekt.

Og så tror jeg at folk hadde vært misfornøyd uansett hvor han hadde blitt boende. Det har jeg jo sett i tråden her før. Jeg er ikke superhappy for situasjonen selv akkurat, men jeg synes dette er det beste alternativet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (10 minutter siden):

Men du har ingen forståelse for at det er en belastning å ha han der? At det kan forårsake utfordringer for MM som sikkert skal ta det rolig. Du tror Marius vil la familien være alene og ikke kreve noe bare fordi han bor i et annet hus? At hu glemmer info i artikkelen er den minste bekymringen ved å la han sone hjemme på Skaugum for å si det sånn. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Leonaen skrev (Akkurat nå):

Men du har ingen forståelse for at det er en belastning å ha han der? At det kan forårsake utfordringer for MM som sikkert skal ta det rolig. Du tror Marius vil la familien være alene og ikke kreve noe bare fordi han bor i et annet hus? At hu glemmer info i artikkelen er den minste bekymringen ved å la han sone hjemme på Skaugum for å si det sånn. 

Hvordan vet du at de synes det er en belastning? 

• Liker 4
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Så dette er altså ikke dine uttalelser?? 👇👇 Er det da sånn at du har endret mening og at de nå er greit at kronprinsparet kjøper eller leier bolig til han? Bare det ikke er huset han disponerer på Skaugum?

Gulline skrev (På 29.11.2025 den 23.17):

Jeg hadde syntes det var temmelig tragisk om jeg hadde bladd opp 30-50 millioner for en leilighet så opplever jeg å få en nabo som hele Norge vet har ramponert flere boliger, har venner i tungt kriminelle miljøer, råkjører med og uten førerkort, ruser seg, jobber ikke - noe som igjen betyr at disse kriminelle vennene kan være på besøk døgnet rundt +++++++

Gulline skrev (På 30.11.2025 den 11.17):

Hadde han måttet gjør det sånn - slik som andre nordmenn som havner i den situasjonen så hadde han kanskje lært. Det virker ganske tydelig til nå at han ikke har lært noenting om hvordan livet til folk flest er. Ta ansvar for eget liv er noe man prøver å lære barna våre fra de er små. Nei, mor tar ikke den telefonen for deg, gjør det selv osv. 

Jeg hadde hatt langt mer respekt for kronprinsparet om de hadde gjort som andre foreldre i samme situasjon. Istedet så viser de så tydelig - gang på gang at deres barn er ikke som andre barn. De blir tatt ut av skolen i månedsvis for å reise på en såkalt dannelsesreise, de sponser sønn/stesønn med gratis bolig på Skaugum, overfører 20.000 til ham pr mnd, nå har han bosatt seg i en bolig verdt flere titalls millioner - betalt av hvem? - ikke han selv ihvertfall, luksus rehab i London, de spinndyre bilene han kjører, ferieturene osv osv ... rekken er nesten uendelig. 

Gulline skrev (På 30.11.2025 den 13.08):

NÅ er det din tur til å forklare hva du mener. Hvorfor i all verden skal han ha spesialbehandling? 

Det er all denne spesialbehandlingen han alltid har fått som gjør at så mange av oss får det hele i "halsen". La ham ordne opp selv. Å neida - gullgutten sprader rundt med klokker til flere hundre tusen og alt han omgir seg med virker å være av typen luksus. Alt dette mens det kommer for en dag at han banker kvinner - endatil kjærestene sine, voldtar og filmer seansene, ruser seg, kjører uten førerkort, har venner i tunge kriminelle miljøer, ramponerer boliger, osv. Han virker ikke engang å være i stand til å angre hva han har gjort. Og det han har gjort mot disse kvinnene kan sette spor hos dem for resten av livet ... mens han fortsetter sin luksuriøse livsstil sponset av mor og far. Det er rett og slett kvalmt. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (11 minutter siden):

Uavhengig av om det er et annet hus enn familien bor i, så er det en oppgradering fra å sitte i en fengselcelle. Han er veldig nærme og får sett sin mor slik som han har etterspurt. De færreste menn på 29 år bor med foreldre og søsken.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Leonaen skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du at det er en belastning? Han er jo en belastning uansett hvor han er forsåvidt, men å ha han der og kunne holde et øye med han kan vel være en mindre belastning enn å feks leie en ledighet til han og ikke ha oversikt. Nei, han vil nok ikke la de være alene, det er vel neppe det de ønsker heller. De vil nok ha daglig kontakt. 

• Liker 4
Skrevet
Keaton skrev (20 minutter siden):

Bombibit skrev (15 minutter siden):

Det må være skrekkelig ille!

Stemmer at han skal bo et annet sted, men han kan oppholde seg andre steder. Så så feil, er det da virkelig ikke! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Så dette er altså ikke dine uttalelser?? 👇👇 Er det da sånn at du har endret mening og at de nå er greit at kronprinsparet kjøper eller leier bolig til han? Bare det ikke er huset han disponerer på Skaugum?

Du bidrar til samme avsporing som visse andre her. 

Nei, jeg har aldri lagt skjul på at jeg syntes det var vanvittig at MBH - uten inntekt får bo i overdådig luksus hvor folk har betalt flere titalls milloner for å bo. 

Som du kanskje vet så finnes det en mellomting mellom slum og overdådig luksus. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...