Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bbbb skrev (4 minutter siden):

Uavhengig av om det er et annet hus enn familien bor i, så er det en oppgradering fra å sitte i en fengselcelle. Han er veldig nærme og får sett sin mor slik som han har etterspurt. De færreste menn på 29 år bor med foreldre og søsken.

Det er vel ingen som er uenige i at det er en oppgradering? 

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bbbb skrev (19 minutter siden):

Uavhengig av om det er et annet hus enn familien bor i, så er det en oppgradering fra å sitte i en fengselcelle. Han er veldig nærme og får sett sin mor slik som han har etterspurt. De færreste menn på 29 år bor med foreldre og søsken.

Han gjør jo ikke det. Han sitter i varetekt i en utleieenhet utenfor sikkerhetssonen til Skaugum-residensen, med en striks plan satt opp av Kriminalomsorgen og uten mulighet til å jogge rundt som han vil. Elektronisk kontroll er heller ikke uvanlig, det er nytt for varetekt men ikke for ordinær soning av dom når det nærmer seg frislipp.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Du bidrar til samme avsporing som visse andre her. 

Nei, jeg har aldri lagt skjul på at jeg syntes det var vanvittig at MBH - uten inntekt får bo i overdådig luksus hvor folk har betalt flere titalls milloner for å bo. 

Som du kanskje vet så finnes det en mellomting mellom slum og overdådig luksus. 

Du skrev jo at folk på Veitvet og Bergen også tok vare på hjemmene sine og var bekymret for barna sine. 😅

nå hadde det vært greit om de leide en leilighet til han et sted som Bergen og Veitvet? Det ville ikke være til bekymring for naboer å ha han til nabo om boligene deres kostet ensifra millioner ? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Leonaen skrev (9 minutter siden):

Men du har ingen forståelse for at det er en belastning å ha han der? At det kan forårsake utfordringer for MM som sikkert skal ta det rolig. Du tror Marius vil la familien være alene og ikke kreve noe bare fordi han bor i et annet hus? At hu glemmer info i artikkelen er den minste bekymringen ved å la han sone hjemme på Skaugum for å si det sånn. 

Hun får seg med at det er en oppgradering fra Ila fengsel, så poenget står.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Holger Pan skrev (Akkurat nå):

Han gjør jo ikke det. Han sitter i varetekt i en utleieenhet utenfor sikkerhetssonen til Skaugum-residensen, med en striks plan satt opp av Kriminalomsorgen og uten mulighet til å jogge rundt som han vil. Elektronisk kontroll er heller ikke uvanlig, det er nytt for varetekt men ikke for ordinær soning av dom når det nærmer seg frislipp.

Link til denne informasjonen?

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Som tidligere voldsoffer fra en nær relasjon merker jeg at dette provoserer meg på et så forferdelig dypt nivå.

Jeg var så stolt over at lille Norge så ut til å sende et tydelig signal om at ingen står over loven. At det ikke skulle spille noen rolle hvem moren din er, hvilken familie du tilhører, eller hvilke privilegier du har vokst opp med.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Marius Høiby skal straffes ekstra fordi han er en del av kongefamilien. Han skal ikke behandles strengere enn andre. Men han skal heller ikke behandles mildere.

Tanken på at han etter alt det grusomme han er anklaget og dømt for, skal få sone med fotlenke på en kongelig eiendom, gjør meg oppriktig trist. Ikke minst fordi jeg ikke har sett noen reell vilje til forandring, anger eller ydmykhet. Det virker som oppmerksomheten hele veien først og fremst har vært rettet mot hvor vanskelig dette er for ham og familien hans-  ikke mot hva ofrene må leve med.

Jeg våkner fremdeles gråtende om natten, ti år senere, fordi en mann mente at han hadde rett til å slå meg. Det er dette vold i nære relasjoner gjør. Slagene tar kanskje slutt, men kroppen og hodet kan fortsette å bære dem i årevis.

Derfor handler dette ikke om at jeg ønsker Marius vondt. Det handler om hva slags signal samfunnet sender til ofrene. Dersom en privilegert mann kan begå alvorlig vold og deretter få gjennomføre straffen skjermet og komfortabelt på familiens eiendom, er det vanskelig å oppleve at konsekvensene faktisk står i forhold til handlingene. 

Ingen skal straffes for hvem foreldrene deres er. Men ingen skal beskyttes av det heller. Dette er fryktelig, fryktelig trist. 

• Liker 6
  • Hjerte 17
  • Nyttig 8
Skrevet
Nadine skrev (35 minutter siden):

Som tidligere voldsoffer fra en nær relasjon merker jeg at dette provoserer meg på et så forferdelig dypt nivå.

Jeg var så stolt over at lille Norge så ut til å sende et tydelig signal om at ingen står over loven. At det ikke skulle spille noen rolle hvem moren din er, hvilken familie du tilhører, eller hvilke privilegier du har vokst opp med.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Marius Høiby skal straffes ekstra fordi han er en del av kongefamilien. Han skal ikke behandles strengere enn andre. Men han skal heller ikke behandles mildere.

Tanken på at han etter alt det grusomme han er anklaget og dømt for, skal få sone med fotlenke på en kongelig eiendom, gjør meg oppriktig trist. Ikke minst fordi jeg ikke har sett noen reell vilje til forandring, anger eller ydmykhet. Det virker som oppmerksomheten hele veien først og fremst har vært rettet mot hvor vanskelig dette er for ham og familien hans-  ikke mot hva ofrene må leve med.

Jeg våkner fremdeles gråtende om natten, ti år senere, fordi en mann mente at han hadde rett til å slå meg. Det er dette vold i nære relasjoner gjør. Slagene tar kanskje slutt, men kroppen og hodet kan fortsette å bære dem i årevis.

Derfor handler dette ikke om at jeg ønsker Marius vondt. Det handler om hva slags signal samfunnet sender til ofrene. Dersom en privilegert mann kan begå alvorlig vold og deretter få gjennomføre straffen skjermet og komfortabelt på familiens eiendom, er det vanskelig å oppleve at konsekvensene faktisk står i forhold til handlingene. 

Ingen skal straffes for hvem foreldrene deres er. Men ingen skal beskyttes av det heller. Dette er fryktelig, fryktelig trist. 

Takk for deling. Sterkt❤️ Høiby skal ikke sone straffen nå, han sitter i varetekt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Keaton skrev (55 minutter siden):

Takk for deling. Sterkt❤️ Høiby skal ikke sone straffen nå, han sitter i varetekt. 

For et rørende innlegg fra deg. Du glemmer å nevne at luksus varetekt på Skaugum gir trekk i dommen han eventuelt får. Da gjenstår det å se om han i det hele tatt skal tilbake i fengsel. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Det har det sikkert, men det gjelder jo ikke for Marius uansett hvor mye man sikkert skulle ønske det. Han er ikke bopel-løs all den tid han har tilgang på det huset, og han har en familie som har tatt på seg å la ham bo der. Som jeg sa, man kan mislike det så mye man vil, men det er nu det beste alternativet. Jeg synes det er bedre at han bor der, hvor foreldrene hans tross alt kan ha bittelitt oversikt, enn hvis han bodde i en random leilighet langt unna dem. Kan du tenke drg det kaoset det hadde blitt om det viser seg at han bryter kontaktforbud, ruser seg og/eller fester i nærheten av familien sin. Det tror jeg sitter lengre inne enn hvis han skulle bodd en annen plass, særlig siden de har blitt kritisert opp, ned og i mente for at de ikke har stoppet han. Og han har sagt at han ville være nærmere mor. Dette er den perfekte muligheten for han å bevise seg, og han er jo ikke noe nærmere mor hvis han hadde bodd i en leilighet langt unna. Det er jo ikke sånn at han kan ta en taxi når som helst til henne hvis avstanden hadde krevd det, han sitter tross alt i varetekt.

Og så tror jeg at folk hadde vært misfornøyd uansett hvor han hadde blitt boende. Det har jeg jo sett i tråden her før. Jeg er ikke superhappy for situasjonen selv akkurat, men jeg synes dette er det beste alternativet. 

Alle argumentene dine her snakker jo mot seg selv all den tid det er vel opplyst nå og vel anerkjent at de var fullstendig klar over både vold og rusproblematikk når han bodde der tidligere uten at det hindret han fra å ruse seg eller utøve vold. Beste alternativ spør du meg er faktisk da at stat/kommune overtar «omsorgen» for Marius på lik linje med alle som har samme utfordringer og skaper samme utfordringer for samfunnet, som Marius gjør. For disse finnes det blant annet kommunale bokollektiv hvor helsepersonell m.m følger dem opp.

De beviser bare at de fortsetter å enable ham og dermed kan han holde på som før.

Så lenge de ikke bidrar til endring er det ingen reell motivasjon for han å faktisk endre seg, han vinner jo mest på å bare fortsette slik han alltid har gjort.   

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Alle foreldre som forer kokainavhengige voksne barn med penger og er vel vitende om at barna har rus og voldshistorikk er selvsagt enablere, ja. Tror du virkelig kritikken rettes mot kronprinsparet fordi de er kronprinsparet?!

Da har du jo overhodet ikke fulgt med på hva diskusjonen går i!

De kritiseres ikke for hvem de er de kritiseres for handlingene de gjør!! 

Lær deg å skille mellom person og sak! 

Helt enig. Dessuten er det en kjent gyllen regel innen rehabilitering mtp rus at misbrukeren må nå bunnen for å klare å forandre seg. MBH kommer aldri til å nå bunnen med mamma og stepappa som syr puter under armene på han, han kommer  ikke til å lære. 

Endret av Muskath
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden):

Alle argumentene dine her snakker jo mot seg selv all den tid det er vel opplyst nå og vel anerkjent at de var fullstendig klar over både vold og rusproblematikk når han bodde der tidligere uten at det hindret han fra å ruse seg eller utøve vold. Beste alternativ spør du meg er faktisk da at stat/kommune overtar «omsorgen» for Marius på lik linje med alle som har samme utfordringer og skaper samme utfordringer for samfunnet, som Marius gjør. For disse finnes det blant annet kommunale bokollektiv hvor helsepersonell m.m følger dem opp.

De beviser bare at de fortsetter å enable ham og dermed kan han holde på som før.

Så lenge de ikke bidrar til endring er det ingen reell motivasjon for han å faktisk endre seg, han vinner jo mest på å bare fortsette slik han alltid har gjort.   

Da forsto du ikke hva jeg skrev tror jeg. Det er jo nettopp fordi de visste om bl.a den Julianes mor fortalte, om hendelsen på skipet og det, at det ville vært (ny) skandale om han bryter vilkårene for varetekt mens han faktisk bor i området der de har mulighet til å følge litt med. De tåler faktisk ikke at han herjer "fritt" mer, og spesielt ikke i et hus de har godkjent at skal være hans bolig. Som i tillegg er et steinkast unna. Vi aner ikke hvordan han kommer til å oppføre seg nå med fotlenke, men mange har allerede "bestemt" at både bosted er feil og at han kommer til å fuck'e opp. Kanskje det faktisk går helt greit når han er nødt å ta seg selv i nakken, at fristelsene ikke tar overhåbd fordi han er nøyaktig der han er. Han burde jo skjønne selv at hans mor ikke trenger flere skandaler rundt han. Og hvis han bryter vilkårene, åker han jo uansett rett inn igjen. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Nadine skrev (2 timer siden):

Jeg er på din og alle andre ofres side.

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Men hva er problemet med at han lever i overdådig luksus? Tror du at det kun er lovlydige og verdige trengende med ulastelig moral som lever i overdådig luksus? Mener du at luksus kun fordeles til de som har gjort seg fortjent til det?

De fleste av de jobber for pengene sine og det er en stor forskjell. 

Og ellers tviler jeg sterkt på at så mange av naboene kan skilte med hans erfaring fra narkotika, voldshistorikk og kriminell omgangskrets. 

Når man bruker av egen formue på en luksusbolig så er det vel neppe i håp om å bli nabo med mennesker av MBH`s kaliber.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (6 timer siden):

Man får samme oppfølging fra RISK i fengsel om man vil. Dette er et ikke-argument.

Jo det er et argument. Nr 1 han sitter ikke å soner en dom her. De kan ikke holde på han for altid. Norsk lov sier minst ingripen. Ergo hjemme soning er mindre inngripen uten dom enn i fengsel. 

Det letter på ansatte i fengsel, da han nå ikke trenger følge, for å være med moren. Nå kan han dra av egen maskin med tilatelse. 

Og til sist det viktigste er å bygge nye vaner hjemme. Jeg tror ikke på at det ender på en ok måte om han skal sitte inne, og bare slippe fritt ut. Da er veien rett til rus og dritt veldig mye kortere, enn at han er under kontroll utenfor murene over tid. De får også bedre grunnlag å vurdere han før neste rettsak. 

• Liker 3
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Og ellers tviler jeg sterkt på at så mange av naboene kan skilte med hans erfaring fra narkotika, voldshistorikk og kriminell omgangskrets. 

Når man bruker av egen formue på en luksusbolig så er det vel neppe i håp om å bli nabo med mennesker av MBH`s kaliber.

Nei, de fleste som lever i luksus i Norge har ikke jobbet for pengene sine selv. 

Høres ikke ut som du kjenner til nabolaget . 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Jeg ser egentlig ikke at du har svart på dette. På hvilken måte skal mm og hm «følge med» på at Marius ikke kommer i kontakt med ett nytt offer, og utsetter ett nytt eller tidligere offer for vold? Og uansett hvis/om dette skjer vil det jo nok en gang være staten som må straffe Marius. Poenget er at det burde aldri være mulig for Marius å få en sjanse til å gjenta samme handlinger under samme forhold som sist. Nå er den mulgiheten der takket være kronprinsparet. 

Man får vel bedre med seg om det er fest i nabohuset noen hundre meter fra eget hjem, enn om det er fest i en leilighet flere km unna. Men det er jo slettest ikke sikkert det blir fest her eller der. Det kan hende det går helt problemfritt for seg, og det er jo virkelig ingenting som isåfall er bedre enn det. Nå vet jeg ikke hvor mye frihet han får eller hvor ofte familien får besøke ham, men det blir jo betraktelig lettere å besøkes oftere når han bor like unna enn hvis de hadde måtte reise. Da kunne han vel like greit bodd i fengselet. Jeg synes som sagt dette alternativet er det som er minst problematisk av det man har å velge mellom så lenge han ikke skal sitte i varetektscella. Grunnen til at han ville ut, var jo for å være nær moren. Nå får han det. Man trenger ikke like det eller være enig i det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Man får vel bedre med seg om det er fest i nabohuset noen hundre meter fra eget hjem, enn om det er fest i en leilighet flere km unna. Men det er jo slettest ikke sikkert det blir fest her eller der. Det kan hende det går helt problemfritt for seg, og det er jo virkelig ingenting som isåfall er bedre enn det. Nå vet jeg ikke hvor mye frihet han får eller hvor ofte familien får besøke ham, men det blir jo betraktelig lettere å besøkes oftere når han bor like unna enn hvis de hadde måtte reise. Da kunne han vel like greit bodd i fengselet. Jeg synes som sagt dette alternativet er det som er minst problematisk av det man har å velge mellom så lenge han ikke skal sitte i varetektscella. Grunnen til at han ville ut, var jo for å være nær moren. Nå får han det. Man trenger ikke like det eller være enig i det.

Endelig et argument som faktisk handler om oppfølging og nærhet til familien, og ikke om at nærheten til Skaugum-residensen på magisk vis gjør nye lovbrudd mer sannsynlige. Det er i det minste en diskusjon om et faktisk premiss, ikke om hypotetiske fremtidige forbrytelser som behandles som etablerte fakta.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (42 minutter siden):

Det er ikke spesielt kontroversielt å ha en formening om historikken hans. Men spørsmålet er vel ikke hvem naboene helst ønsker å bo ved siden av. Ingen får normalt velge alle naboene sine, verken i en luksusgate eller på et kommunalt boligfelt verken av juridiske eller praktiske grunner.

Spørsmålet er hvor han faktisk skal bo mens han er underlagt de vilkårene retten har satt. At noen har rulleblad betyr ikke automatisk at de mister retten til å bo i et bestemt område, ellers ville vi fått et ganske spesielt samfunn.

Jeg blir alltid fascinert av hvor mange som plutselig blir talspersoner for alle naboene i et område de ikke selv bor i. Vi vet hva du mener. Vi vet ikke hva naboene du har gjort deg til talsperson for mener.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Endelig et argument som faktisk handler om oppfølging og nærhet til familien, og ikke om at nærheten til Skaugum-residensen på magisk vis gjør nye lovbrudd mer sannsynlige. Det er i det minste en diskusjon om et faktisk premiss, ikke om hypotetiske fremtidige forbrytelser som behandles som etablerte fakta.

Jeg kunne fulgt deg dersom MBH bare drev med rus, eller dersom han drev med kriminalitet som ikke skader andre mennesker.

Han kan lett skade andre i den ordningen han har nå. Politiet mener også at det stadig er gjentakelsesfare, og de vil helst ha ham bak lås og slå. De er spesielt bekymret for Frogner-kvinnen. Jeg tror politiet har mer oversikt over situasjonen enn deg.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (36 minutter siden):

Jeg kunne fulgt deg dersom MBH bare drev med rus, eller dersom han drev med kriminalitet som ikke skader andre mennesker.

Han kan lett skade andre i den ordningen han har nå. Politiet mener også at det stadig er gjentakelsesfare, og de vil helst ha ham bak lås og slå. De er spesielt bekymret for Frogner-kvinnen. Jeg tror politiet har mer oversikt over situasjonen enn deg.

Jeg tror politiet har mer oversikt  over situasjonen enn deg også, siden de har fulgt Oslo Tingretts beslutning i at han fint kan sone varetekten elektronisk i sin gamle bolig.

Endret av Holger Pan
korrigeringen
  • Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...