Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Signerer @Ellie42.

Prins Sverre Magnus var heller ikke til stede på legesamtalen på torsdagen, så hvorfor MBH mente han både hadde krav på og burde vært med på denne legesamtalen er noe uvisst. Selvfølgelig er det dørgende kjedelig å sitte i varetekt, men det er jo hele poenget.

MBH begjærer seg løslatt fordi han ønsker å være sammen med sin syke mor. Men han har tilsynelatende ikke brydd seg om morens psykiske helse tidligere. Han har pådratt seg nærmere to dusin med tiltalepunkter siden sin første arrestasjon for knappe to år siden, i tillegg til de 16 siktelsene som forelå allerede etter kort tid. Han droppet også den storslåtte 50-årsfeiringen for moren sin til fordel for en annen fest:

https://www.dagbladet.no/kjendis/droppet-kongefeiring-festet-pa-byen/80113260

Advokat Brynjar Mehling påpekte forrige uke at det er helt vanlig at varetektsfengslede og innsatte har utfordrende familieforhold, uten at de løslates av den grunn:

Sitat

Mange, kanskje de fleste mennesker, som befinner seg i en situasjon der de er i varetekt, kommer fra miljøer med mange utfordringer. Også helsemessige. Jeg har ikke følelsen av at politiet har lagt en høyere terskel i denne saken, enn andre.

https://www.seher.no/kjendis/straffes-hardere-enn-andre/84725844

Mehling har også flere ganger uttrykt sin skepsis til at MBHs forsvarere har kjørt gjentatte runder i retten om fotlenkesoning, da dette er en ordning som er ment for langt yngre varetektsfengslede for å kunne opprettholde aktivitetsplikt i form av skolegang eller arbeid. MBH er arbeidsledig og studerer heller ikke, og faller dermed utenfor denne ordningen. De som har denne ordningen er heller ikke tiltalt for så grove lovbrudd som det MBH er:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ville-advart-hoiby/84589875

Mehling har uttalt at det ikke er nødvendig for forsvarerne å påføre MBH flere nederlag enn nødvendig. Men jeg mistenker at MBH fremdeles er lamslått over at hans rojale kontakter ikke er nok for å få ham ut av fengsel, og at det er han som krever at forsvarerne griper alle halmstrå de finner. Han var jo også nøye med å proklamere for noen uker siden at grunnen til at han brøt loven om besøksforbud, var fordi den fornærmede kontaktet ham først. Mange av lovbruddene er altså fremdels ikke hans skyld, i følge ham selv. Det er offerets skyld.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Rj6y7d/frogner-kvinnen-ut-mot-hoeiby-paastander-opplever-det-som-en-krenkelse-og-ny-belastning

Jeg håper det norske rettsvesenet fortsetter med å beskytte alle de fornærmede og ikke minst en alvorlig syk MM, og at MBH holdes i fengsel frem til den forestående dommen er ferdig sonet. Da har de fornærmede samt kongehuset en stor bekymring mindre i tiden fremover.

Jeg håper også at kriminalomsorgen kan undervise kongefamilien om hvorfor det er viktig at uønskede handlinger må medføre konsekvenser, og ikke bare videre premiering. For MBH er nok uansett ferdig sonet om et års tid, og forventer garantert å returnere til den samme elleville, grenseløse og ubetingede luksusen som før.

Endret av Rastebenk
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rastebenk skrev (7 minutter siden):

Signerer @Ellie42.

Prins Sverre Magnus var heller ikke til stede på legesamtalen på torsdagen, så hvorfor MBH mente han både hadde krav på og burde vært med på denne legesamtalen er noe uvisst. Selvfølgelig er det dørgende kjedelig å sitte i varetekt, men det er jo hele poenget.

MBH har hvert fall ikke brydd seg om morens helse tidligere. Han har pådratt seg nærmere to dusin med tiltalepunkter siden sin første arrestasjon for knappe to år siden, i tillegg til de 16 siktelsene som forelå allerede etter kort tid. Han droppet også den storslåtte 50-årsfeiringen for moren sin til fordel for en annen fest:

https://www.dagbladet.no/kjendis/droppet-kongefeiring-festet-pa-byen/80113260

Advokat Brynjar Mehling påpekte forrige uke at det er helt vanlig at varetektsfengslede og innsatte har utfordrende familieforhold, uten at de løslates av den grunn:

https://www.seher.no/kjendis/straffes-hardere-enn-andre/84725844

Mehling har også flere ganger uttrykt sin skepsis til at MBHs forsvarere har kjørt gjentatte runder i retten om fotlenkesoning, da dette er en ordning som er ment for langt yngre varetektsfengslede som ikke er tiltalt for så grove lovbrudd som det MBH er:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ville-advart-hoiby/84589875

Mehling har uttalt at det ikke er nødvendig for forsvarerne å påføre MBH flere nederlag enn nødvendig. Men jeg mistenker at MBH fremdeles er lamslått over at hans rojale kontakter ikke er nok for å få ham ut av fengsel, og at det er han som krever at forsvarerne griper alle halmstrå de finner. Han var jo også nøye med å proklamere for noen uker siden at grunnen til at han brøt loven om besøksforbud, var fordi den fornærmede kontaktet ham først. Mange av lovbruddene er altså fremdels ikke hans skyld, i følge ham selv. Det er offerets skyld.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Rj6y7d/frogner-kvinnen-ut-mot-hoeiby-paastander-opplever-det-som-en-krenkelse-og-ny-belastning

Jeg håper det norske rettsvesenet fortsetter med å beskytte alle de fornærmede og ikke minst en alvorlig syk MM, og at MBH holdes i fengsel frem til den forestående dommen er ferdig sonet. Da har de fornærmede samt kongehuset en stor bekymring mindre i tiden fremover.

Jeg håper også at kriminalomsorgen kan undervise kongefamilien om hvorfor det er viktig at uønskede handlinger må medføre konsekvenser, og ikke bare videre premiering. For MBH er nok uansett ferdig sonet om et års tid, og forventer garantert å returnere til den samme elleville og ubetingede luksusen som før.

Det handler ikke om samtalen torsdag. Det handler om en fremtidig samtale. Uansett har kriminalomsorgen innvilget framstilling for det møtet, så det spørsmålet er avklart nå.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke om samtalen torsdag. Det handler om en fremtidig samtale. Uansett har kriminalomsorgen innvilget framstilling for det møtet, så det spørsmålet er avklart nå.

Så får vi se om kriminalomsorgen går på nok en glipp, i og med at MBH i deres varetekt allerede har påført sine ofre brudd på besøksforbud når han var under deres ansvar.

Jeg forstår ikke at man tenker at dette er en god ide igjen. Hvor mange sjanser skal MBH få til å forsøke å presse sine ofre?

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (1 time siden):

Så får vi se om kriminalomsorgen går på nok en glipp, i og med at MBH i deres varetekt allerede har påført sine ofre brudd på besøksforbud når han var under deres ansvar.

Jeg forstår ikke at man tenker at dette er en god ide igjen. Hvor mange sjanser skal MBH få til å forsøke å presse sine ofre?

Historikken hans taler voldsomt imot ham, og var trolig grunnen til at den første dommeren brukte 15 minutter på å gi ham avslag på fotlenke. 

Jeg syns veldig synd på Frognerkvinnen som åpenbart har nattsvart samvittighet for at MBH er i varetekt, på tross av at hun ikke engang har anmeldt ham:

https://www.nettavisen.no/nyheter/opplysninger-til-nettavisen-frogner-kvinnen-vil-at-marius-borg-hoiby-skal-loslates-for-a-kunne-vare-med-familien/s/5-95-3080436

Først utsettes hun for forferdelig behandling fra MBH over lang tid, og nå føler hun åpenbart at det bare er hennes feil at Norges kongefamilie ikke får ha MBH hjemme hos seg i en vanskelig tid. Jeg håper Frognerkvinnen følges veldig tett opp, for dette er en sjukt tung belastning for en privatperson med svært begrensede ressurser, som allerede har gjennomgått mye vondt. 

Frognerkvinnen tvang ikke MBH til å skrike fitte og hore til henne, til å true med å brenne alle klærne hennes, til å rasere leiligheten hennes, til å anklage henne for utroskap, eller til å slå, dytte og kvele henne gjentatte ganger. 

Frognerkvinnen skal ikke ha dårlig samvittighet for at det norske rettsvesenet mener MBH hører hjemme bak lås og slå.

Endret av Rastebenk
  • Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Rastebenk skrev (7 minutter siden):

Historikken hans taler voldsomt imot ham, og var trolig grunnen til at den første dommeren brukte 15 minutter på å gi ham avslag på fotlenke. 

Jeg syns veldig synd på Frognerkvinnen som åpenbart har nattsvart samvittighet for at MBH er i varetekt, på tross av at hun ikke engang har anmeldt ham:

https://www.nettavisen.no/nyheter/opplysninger-til-nettavisen-frogner-kvinnen-vil-at-marius-borg-hoiby-skal-loslates-for-a-kunne-vare-med-familien/s/5-95-3080436

Først utsettes hun for forferdelig behandling fra MBH over lang tid, og nå føler hun åpenbart at det bare er hennes feil at Norges kongefamilie ikke får ha MBH hjemme hos seg i en vanskelig tid. Jeg håper Frognerkvinnen følges veldig tett opp, for dette er en sjukt tung belastning for en privatperson med svært begrensede ressurser, som allerede har gjennomgått mye vondt. 

Frognerkvinnen tvang ikke MBH til å skrike fitte og hore til henne, til å true med å brenne alle klærne hennes, til å anklage henne for utroskap, eller til å dytte og kvele henne gjentatte ganger. 

Frognerkvinnen skal ikke ha dårlig samvittighet for at det norske rettsvesenet mener MBH hører hjemme bak lås og slå!

Ja, det var helt tragisk å lese. Hun føler helt tydelig på en skyld for dette. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Frogner-kvinnen er blitt presset.

"– Hun har den siste tiden blitt kontaktet gjentatte ganger av personer i kretsen rundt Marius Borg Høiby som gjentatte ganger har forsøkt å legge press på henne til å få fjernet besøksforbudet. Og igjen opplever hun det som overtramp at private henvendelser hun får lekkes til pressen og formidles uten at hun har ønsket det, sier Larsen."

Advokat: – Forsøkt å legge press på henne

• Liker 2
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bombibit skrev (10 minutter siden):

"– Hun har den siste tiden blitt kontaktet gjentatte ganger av personer i kretsen rundt Marius Borg Høiby som gjentatte ganger har forsøkt å legge press på henne til å få fjernet besøksforbudet. Og igjen opplever hun det som overtramp at private henvendelser hun får lekkes til pressen og formidles uten at hun har ønsket det, sier Larsen."

Dette er jo definisjonen på nye brudd på besøksforbud og press fra folk som helt klart har en agenda her. Håper politiet finner ut hvem disse folkene er og setter skapet på plass. Ikke bare får MBH bruke nettavisen til talerør for å snakke nedlatende om ofrene sine igjen, nå bruker han dem til å regelrett lyve og legge press på ofrene.

MBH kan ikke slippe ut.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (På 5.6.2026 den 14.26):

Åja, fikk det for meg at fremstillingen han ikke fikk, var møtet i går. Men da er det snakk om flere timeavtaler.

Skulle han få fotlenke, vil han vel uansett ikke kunne være med på disse timene med moren? Han må vel sitte på Skaugum eller hvor enn han har soningsadressen? 

MissLucy skrev (På 5.6.2026 den 14.29):

Ja, da må han vel oppholde seg i det røde huset antar jeg.

Neida. Med fotlenke må man  være sysselsatt, f.eks. jobbe, studere, skole etc. og kan få permisjon til nødvendige ærender som lege og lignende, men kun ettter avtale med kriminalomsorgen og med uanmeldte kontroller/ruskontroller der man er. Han må følge et veldig nøyaktig tidsprogram på hvor han er når.

Så kan han oppholde seg utendørs der han bor med den begrensningen som er satt, ellers går alarmen fra et installert apparat som gjør en oppmåling av huset og som registrerer bevegelsene hans. Kriminalomsorgen kan til enhver tid kontrollere hvor han befinner seg, han kan f.eks. ikke jogge opp til opphavet når han vil.

Kriminalomsorgen og domstolen avgjør også hvilke vilkår som gjelder for besøk. Det kan være vilkår knyttet til kontaktforbud, rusmiljøer, eller personer som anses å øke risikoen for nye lovbrudd, avhengig av dom.

Med forbehold, mbh er ennå ikke dømt for noe, så når det gjelder akkurat ham er dette hypotetisk. Det ovenstående er generelle regler for soning med fotlenke slik jeg kjenner til.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombibit skrev (42 minutter siden):

Når skal hun endelig respekteres og få fred?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvor grensen går for at MBHs stadige bruk av medier kan anses som krenkelse på kontaktforbud?

Selv om han ikke spesifikt henvender seg til ofrene gjør han det jo indirekte. Hvordan håndterer jussen slike saker?

Her bør nettavisen gå i seg selv. Hvorfor oppfører de seg som MBHs talerør og pressmiddel? Han bør ikke få denne platformen.

Endret av monos
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Reverend skrev (9 minutter siden):

Neida. Med fotlenke må man  være sysselsatt, f.eks. jobbe, studere, skole etc. og kan få permisjon til nødvendige ærender som lege og lignende, men kun ettter avtale med kriminalomsorgen og med uanmeldte kontroller/ruskontroller der man er. Han må følge et veldig nøyaktig tidsprogram på hvor han er når.

Så kan han oppholde seg utendørs der han bor med den begrensningen som er satt, ellers går alarmen fra et installert apparat som gjør en oppmåling av huset og som registrerer bevegelsene hans. Kriminalomsorgen kan til enhver tid kontrollere hvor han befinner seg, han kan f.eks. ikke jogge opp til opphavet når han vil.

Kriminalomsorgen og domstolen avgjør også hvilke vilkår som gjelder for besøk. Det kan være vilkår knyttet til kontaktforbud, rusmiljøer, eller personer som anses å øke risikoen for nye lovbrudd, avhengig av dom.

Med forbehold, mbh er ennå ikke dømt for noe, så når det gjelder akkurat ham er dette hypotetisk. Det ovenstående er generelle regler for soning med fotlenke slik jeg kjenner til.

Aha, skjønner. Sett at han blir dømt for noe av de seksuelle lovbruddene han er siktet for, er det vel en mindre sjanse for fotlenkesoning? Tror jeg fant en kilde på det for litt siden, at det minimerer sjansen betraktelig, om ikke gjorde det uaktuelt, å sone med fotlenke.

Edit: Fant lenken:

"Domfelte som er dømt for seksuallovbrudd etter straffeloven kapittel 26 eller voldslovbrudd etter straffeloven § 274, § 275, § 277, § 279, § 281 til § 286 eller § 288 skal ikke innvilges straffegjennomføring med elektronisk kontroll."

Ung.no

Det står videre at hvis man er dømt for voldslovbrudd, og resten av sitatet lyder:

"Domfelte som er dømt for voldslovbrudd etter straffeloven § 271 til § 273, § 278, § 280 eller § 287, eller som har fått straffen fastsatt etter straffeloven § 276 annet ledd, kan innvilges straffegjennomføring med elektronisk kontroll, med mindre forholdet er begått mot barn eller en person som vedkommende bodde eller fortsatt bor sammen med, eller domfelte er domfelt for lignende forhold tidligere".

Bodde ikke han praktisk talt med Frognerkvinnen i månedene før rettssaken startet?

Endret av -Pusheen-
Link og sitat
  • Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Aha, skjønner. Sett at han blir dømt for noe av de seksuelle lovbruddene han er siktet for, er det vel en mindre sjanse for fotlenkesoning? Tror jeg fant en kilde på det for litt siden, at det minimerer sjansen betraktelig, om ikke gjorde det uaktuelt, å sone med fotlenke.

Så vidt jeg forstår er også sysselsetting og alder tungtveiende momenter.

MBH har jo ikke jobb. Og han er ikke på skole. Hva er det egentlig han tror han er?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Tror vilkåret er at det skal være mindre enn 6 måneder, altså enten at det er mindre enn 6 måneder igjen av soningen, eller at dommen er på 6 måneder eller mindre. Mener det var det som sto i den informasjonen vi diskuterte i forrige uke.

• Liker 1
Skrevet (endret)
monos skrev (7 minutter siden):

Så vidt jeg forstår er også sysselsetting og alder tungtveiende momenter.

MBH har jo ikke jobb. Og han er ikke på skole. Hva er det egentlig han tror han er?

Han tror (vet) han er MMs sønn. Han har jo surfet lenge på det argumentet, så han virker til å prøve seg på det fremdeles. Hvis du sjekker link og sitat jeg la til kommentaren, så kan det jo tyde på at det ikke er sannsynlig at det blir fotlenkesoning hvis han blir dømt for seksuallovbrudd, og/eller dømt for vold mot Frognerkvinnen. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Tror vilkåret er at det skal være mindre enn 6 måneder, altså enten at det er mindre enn 6 måneder igjen av soningen, eller at dommen er på 6 måneder eller mindre. Mener det var det som sto i den informasjonen vi diskuterte i forrige uke.

Ja, det var jo også noe. Så sett at han får noen år, så kan han ikke søke om fotlenke før det gjenstår så og så mye tid? Hvis jeg forstår det riktig?

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (21 minutter siden):

Du har rett, ved vold i nære relasjoner og gjentatte brudd på besøks- eller kontaktforbud vil nettopp spørsmål om risiko og etterlevelse være viktige poeng. Men dette avgjøres av selve dommen og kriminalomsorgens vurderinger, så det er ikke utelukket.

Fotlenkesoning er ingen menneskerett, men vurderes fra sak til sak etter visse kriterier og kort sagt om han har "gjort seg fortjent til det". Noe han åpenbart ikke har fortjent hittil.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ja, det var jo også noe. Så sett at han får noen år, så kan han ikke søke om fotlenke før det gjenstår så og så mye tid? Hvis jeg forstår det riktig?

Ja. Står her:

KDI_fotlenke-folder_digital_a4.indd

Sitat:

"Hvis du er idømt ubetinget fengselsstraff på seks måneder eller mindre, kan du søke på kriminalomsorgens selv betjeningsportal om å få gjennomføre hele straffen hjemme med elektronisk kontroll (helgjennomføring). 

Hvis du allerede er i gang med å gjennomføre straff i fengsel kan du søke om å bli overført til elektronisk kontroll i de siste seks månedene før løslatelse (delgjennomføring). Minst 1/3 av den ubetingede fengselsstraffen må være gjennomført før du eventuelt kan bli overført. "

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Stemmer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...