Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, og det bør jo Marius ha i bakhodet også. At han ikke har rett på å få det innvilget, siden det ble uttrykt at de forventer at han løslates. Det kan man jo ikke forvente sånn uten videre.

Det er jo i samme stil som årsaken til at han sitter der han sitter. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Viki6 skrev (Akkurat nå):

Påtalemyndighetene følger sedvane i slike saker. Så han vil nok bli behandlet likt som andre. Det er da snakk om å gi korte permisjoner. Han vil nok i så fall f.eks få lov til å besøke sin mor 

Jeg tipper også at han får innvilget fremstilling til å besøke moren sin, men jeg tror ikke full løslatelse er det han bør sikte mot.

• Liker 7
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (11 minutter siden):

Enhver i hans situasjon (varetektsfengslet med alvorlig syk forelder med pågående forverring og drlige utsikter) hadde nok begjært det samme. Det er ikke det samme som at han har rett på å få det innvilget, men han har rett til å søke om det. 

Forskjellen er at alle andres søknader om det samme ikke blir en gigantisk nyhetssak med påfølgende kommentarer og spekulasjoner.

Jeg er nok mer usikker på om enhver begjærer seg løslatt hvis en i familien er syk. Tror forsvarere da informerer om at det ikke helt fungerer sånn. JA MM er alvorlig syk, og skal på sikt nå gjennom en stor operasjon, det er forferdelig for hele familien - garantert - men hun er IKKE døende, hun ligger ikke i respirator på sykehuset i påvente av nye lunger -  og jeg har ikke lest noe sted at hun har "dårlige utsikter"? 

Det betyr ikke at hun ikke er svært alvorlig syk, det betyr at det ikke er perakutt her og nå. 

At han føler sterkt for å være sammen med dem - DET forstår jeg. 

• Liker 7
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper også at han får innvilget fremstilling til å besøke moren sin, men jeg tror ikke full løslatelse er det han bør sikte mot.

selvsagt vil han ha full løslatelse, og helst frifinnelse for alt tror jeg 🤔 i hans øyne er han jo ikke skyldig i noe straffbart og det han har erkjent skyld for har han jo gjentatte ganger forsøkt minimalisere.. Jeg tenker jo at dette føyer seg i rekken av hendelser som viser at han ser seg selv som hevet over det som gjelder for alle andre, og jeg skjønner at advokatene hans på en måte må følge hans ønsker, men samtidig skulle nok noen "voksne" veildet han i større grad kanskje på hvordan han fremstår, ønsker fremstå, ta ansvar osv osv for der tror jeg kanskje fortsatt det svikter litt - eller kanskej det bare ikke er mulig å nå inn?? 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Noen bør forklare han at det ikke er sånn det foregår i norske fengsler, for ufattelig nok tror han tydeligvis ennå at han må behandles annerledes siden hans mor har giftet seg inn i den norske kongefamilien.

Ifølge dommere er det en helt vanlig forspørsel:

VG har spurt om en generell kommentar i saken fra dommernes mediegruppe. De svarer at det ikke er en uvanlig forespørsel.

– En fengslingskjennelse gis alltid på denne måten at den siktede kan begjære seg løslatt til påtalemyndigheten. Hvis politiet ikke tar det til følge, så kan siktede be om rettens vurdering av dette, sier lagdommer i dommernes mediegruppe, Rune Bård Hansen.

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

selvsagt vil han ha full løslatelse, og helst frifinnelse for alt tror jeg 🤔 i hans øyne er han jo ikke skyldig i noe straffbart og det han har erkjent skyld for har han jo gjentatte ganger forsøkt minimalisere.. Jeg tenker jo at dette føyer seg i rekken av hendelser som viser at han ser seg selv som hevet over det som gjelder for alle andre, og jeg skjønner at advokatene hans på en måte må følge hans ønsker, men samtidig skulle nok noen "voksne" veildet han i større grad kanskje på hvordan han fremstår, ønsker fremstå, ta ansvar osv osv for der tror jeg kanskje fortsatt det svikter litt - eller kanskej det bare ikke er mulig å nå inn?? 

Tror han er beyond veiledning.... Han virker skruppelløs, altfor høy på seg selv.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (3 minutter siden):

Jeg er nok mer usikker på om enhver begjærer seg løslatt hvis en i familien er syk. Tror forsvarere da informerer om at det ikke helt fungerer sånn. JA MM er alvorlig syk, og skal på sikt nå gjennom en stor operasjon, det er forferdelig for hele familien - garantert - men hun er IKKE døende, hun ligger ikke i respirator på sykehuset i påvente av nye lunger -  og jeg har ikke lest noe sted at hun har "dårlige utsikter"? 

Det betyr ikke at hun ikke er svært alvorlig syk, det betyr at det ikke er perakutt her og nå. 

At han føler sterkt for å være sammen med dem - DET forstår jeg. 

Vi kan gjerne diskutere det språklige mht. "hadde nok" osv., men jeg velger å la vær. 

Når legene har vurdert at levetiden er forventet til ett til to år uten operasjon, og kun halvparten av de opererte lever ti år etter, kaller jeg det "dårlige utsikter". 

• Liker 3
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (20 minutter siden):

Enhver i hans situasjon (varetektsfengslet med alvorlig syk forelder med pågående forverring og drlige utsikter) hadde nok begjært det samme. Det er ikke det samme som at han har rett på å få det innvilget, men han har rett til å søke om det. 

Forskjellen er at alle andres søknader om det samme ikke blir en gigantisk nyhetssak med påfølgende kommentarer og spekulasjoner.

Du har helt rett. Det er en helt vanlig forespørsel, og som du sier så sier ikke søknaden noe om retten til å få det innvilget.

"VG har spurt om en generell kommentar i saken fra dommernes mediegruppe. De svarer at det ikke er en uvanlig forespørsel.

– En fengslingskjennelse gis alltid på denne måten at den siktede kan begjære seg løslatt til påtalemyndigheten. Hvis politiet ikke tar det til følge, så kan siktede be om rettens vurdering av dette, sier lagdommer i dommernes mediegruppe, Rune Bård Hansen."

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

VG har spurt om en generell kommentar i saken fra dommernes mediegruppe. De svarer at det ikke er en uvanlig forespørsel.

– En fengslingskjennelse gis alltid på denne måten at den siktede kan begjære seg løslatt til påtalemyndigheten. Hvis politiet ikke tar det til følge, så kan siktede be om rettens vurdering av dette, sier lagdommer i dommernes mediegruppe, Rune Bård Hansen.

Det er 10 dager til dommen, hadde Marius visst sitt eget beste (sett at politiet nå ikke tar begjæringen til følge), så hadde han godtatt det, og heller latt søsken og mor besøke ham i fengselet. Skapt litt ro rundt seg selv før han får dommen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Ikke uvanlig, leser jeg. 

Og det er sikkert ikke en uvanlig forespørsel, det jeg reagerer på var at det her ble brukt forventet å bli løslatt. 

Endret av Momma
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Ikke uvanlig, leser jeg. 

Ja, det er jo noe helt annet.

:ironi:

Skrevet
-Pusheen- skrev (20 minutter siden):

Selvsagt, og det bør jo Marius ha i bakhodet også. At han ikke har rett på å få det innvilget, siden det ble uttrykt at de forventer at han løslates. Det kan man jo ikke forvente sånn uten videre.

Enig!

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo noe helt annet.

:ironi:

Ja, i min verden er veldig vanlig og ikke uvanlig to ganske ulike ting. Men du er tilgitt. 

Endret av Momma
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (12 minutter siden):

Vi kan gjerne diskutere det språklige mht. "hadde nok" osv., men jeg velger å la vær. 

Når legene har vurdert at levetiden er forventet til ett til to år uten operasjon, og kun halvparten av de opererte lever ti år etter, kaller jeg det "dårlige utsikter". 

Uten transplantasjon er det dårlige utsikter selsagt - men lungetransplantasjon har som regel gode utsikter. Det betyr ikke at det ikke er alvorlig, langt ifra, men at MBH blir løslatt for å være sammen med mor og resten av familien NÅ  - neppe. Han vil nok få være hos henne dersom det skulle skje noe som gjør at situasjonen blir perakutt. 

Når det er sagt, så ønsker jeg MM fred og ro i den grad det er mulig frem mot det hun skal igjennom. Håper hun og familien finner styrke i hverandre. Dette er beintøft på alle måter, det forstår vi alle som har stått ovenfor alvorlige helsesituasjoner selv eller som pårørende. 

Men Marius må roe seg ned. Det virker som han tror hanburde ha helt spesielle ordninger. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (44 minutter siden):

Nå har MBHs søknad allerede vært i høyesterett en gang. Jeg tror dette skal holde tungt, hvis ikke så må andre også behandles slik, og å slippe ut folk i varetekt som har vist så mye gjentagelsesfare gjennom hele forløpet er en veldig dårlig ide.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Noen bør forklare han at det ikke er sånn det foregår i norske fengsler, for ufattelig nok tror han tydeligvis ennå at han må behandles annerledes siden hans mor har giftet seg inn i den norske kongefamilien.

" Noen bør" kanskje sette seg inn i lover og regler før de uttaler seg bastant?

https://www.vg.no/nyheter/i/6qXnG0/marius-borg-hoeiby-ber-om-aa-loeslates?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (3 minutter siden):

" Noen bør" kanskje sette seg inn i lover og regler før de uttaler seg bastant?

https://www.vg.no/nyheter/i/6qXnG0/marius-borg-hoeiby-ber-om-aa-loeslates?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Er dette etter høyesterett og tingrett allerede har avslått en søknad, eller?

Det er ingenting i MBHs sak som har endret seg. Han brøt fortsatt besøksforbud så sent som under rettssaken.

Moren er syk, det er det mange mødre til mange kriminelle som er. Man kan få slippe ut ved dødsfall og begravelse, særs sjeldent ved sykdom.

Hva er det liksom som skal være kritisk for hans mor ved hans tilstedeværelse? Det virker ikke for meg som han har bidratt mye positivt til hennes liv siden han ble myndig, heller motsatt. Han voldtok i kjelleren hennes. Kjørte nesten på gardister og truet folk på hennes manns eiendom.

Endret av monos
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

La meg få dette korrekt.

SM skal til Europa, mens MBH sier hans tilstedeværelse hos MM er kjempeviktig for henne?

Altså, logikken til MBH og hans team er jo skadeskutt.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Politiet har avslått begjæringen om løslatelse. Det var vel ikke så veldig overraskende, men jeg stusser veldig over at han ikke fikk fremstilling for være med på møtet med legene (antar det gjelder det møtet de hadde i går):

"Politiet meiner det ikkje er noko uforholdsmessig inngrep å fortsette å halde han varetektsfengsla, slik situasjonen er no. Dei har også avslått å framstille Høiby saman med resten av familien sin for å få informasjon fra legane på Rikshospitalet.

– Dette er svært overraskande, både at dei ikkje tar begjæringa til følge, men spesielt at dei ikkje fremstiller han for å få ei orientering fra legane frå Rikshospitalet saman med familien sin, seier forsvarer Petar Sekulc til NRK"

Høiby blir ikkje lauslaten for å kunne vere hos mora – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Politiet har avslått begjæringen om løslatelse. Det var vel ikke så veldig overraskende, men jeg stusser veldig over at han ikke fikk fremstilling for være med på møtet med legene (antar det gjelder det møtet de hadde i går):

"Politiet meiner det ikkje er noko uforholdsmessig inngrep å fortsette å halde han varetektsfengsla, slik situasjonen er no. Dei har også avslått å framstille Høiby saman med resten av familien sin for å få informasjon fra legane på Rikshospitalet.

– Dette er svært overraskande, både at dei ikkje tar begjæringa til følge, men spesielt at dei ikkje fremstiller han for å få ei orientering fra legane frå Rikshospitalet saman med familien sin, seier forsvarer Petar Sekulc til NRK"

Høiby blir ikkje lauslaten for å kunne vere hos mora – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Var ikke det litt rart, at han ikke fikk fremstilling for det? Mulig det ikke ble ansett som viktig nok siden han likevel fikk informasjon etter møtet, da søstera var der. Han måtte jo hatt med betjenter og det hadde kanskje skapt (mer) støy for MM også oppi alt dette? Så like greit, muligens?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...