Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Daaakars Marius.

Vil minne om at MM var syk når han utførte det meste av det han er tiltalt for.

Om det var så viktig å være med MM, burde han sluttet å bryte loven etter han ble arrestert. Konsekvensene er helt skapt på egenhånd.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 18
Skrevet
lurker skrev (3 minutter siden):

Politiet sier nei til løslatelsen, så da blir det behandlet i tingretten:

https://www.vg.no/nyheter/i/6qXnG0/marius-borg-hoeiby-ber-om-aa-loeslates

Her står det også at han fikk avslag på fremstilling for å få være med på et møte med leger:

"Ibsen sier Høiby også har fått avslag på en såkalt fremstilling om å være med på et møte med familien, for å få informasjon fra spesialister."

Ikke overraskende at løslatelse ikke ble noe av. Synes likevel det var litt merkelig at han ikke fikk fremstilling for dette møtet på Riksen. Kun fordi jeg leste i en annen artikkel om at man kan få fremstilling ved bl.a bryllup og konfirmasjoner og sånn, som både varer lengre sånn at den varetektsfengslede må ha med betjener i mange timer, og det at bryllup/konfirmasjon handler dessuten ikke om om informasjon om liv og helse og den slags. Men nøkkelordet her er vel "kan". Man "kan få innvilget fremstilling". I Marius sitt tilfelle ble det da nei. 

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Ikke overraskende at løslatelse ikke ble noe av. Synes likevel det var litt merkelig at han ikke fikk fremstilling for dette møtet på Riksen. Kun fordi jeg leste i en annen artikkel om at man kan få fremstilling ved bl.a bryllup og konfirmasjoner og sånn, som både varer lengre sånn at den varetektsfengslede må ha med betjener i mange timer, og det at bryllup/konfirmasjon handler dessuten ikke om om informasjon om liv og helse og den slags. Men nøkkelordet her er vel "kan". Man "kan få innvilget fremstilling". I Marius sitt tilfelle ble det da nei. 

Også hjalp nok ikke offentlig uthenging av en dommer særlig mye heller.

Fyren er jo generelt dårlig på konsekvenstenking. 

• Liker 17
Skrevet
Tradegy skrev (12 minutter siden):

Skulle bare mangle at det ble avslag. Marius bruker alle løse tråder for å få slippe ut av varetekt. Det sier meg helt tydelig at han fremdeles ikke ser alvoret i det han har gjort. Marius virker helt sandblåst og fortjener ikke noe annet enn ett avslag.

Blir spennende å se hva dommen blir i løpet av kort tid. Håper han får flere år bak murene. Det sitter nok flere i fengsel som har syke foreldre som ikke slipper ut av den grunn. Jeg synes ikke ett lite snev av synd på Marius.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (50 minutter siden):

" Noen bør" kanskje sette seg inn i lover og regler før de uttaler seg bastant?

VG har spurt om en generell kommentar i saken fra dommernes mediegruppe. De svarer at det ikke er en uvanlig forespørsel.

– En fengslingskjennelse gis alltid på denne måten at den siktede kan begjære seg løslatt til påtalemyndigheten. Hvis politiet ikke tar det til følge, så kan siktede be om rettens vurdering av dette, sier lagdommer i dommernes mediegruppe, Rune Bård Hansen.

https://www.vg.no/nyheter/i/6qXnG0/marius-borg-hoeiby-ber-om-aa-loeslates?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Jeg hevder fremdeles at det ikke er vanlig å framlegge dette som et krav, en forventning. Det er sikkert riktig at det kan komme forespørsler om dette av og til. Men mer enn nok om dette, det har liten hensikt å flisespikke mer på dette så lenge det er svært lite trolig at han løslates nå.

(Og der så jeg at han ikke løslates.)

Endret av Momma
  • Liker 2
Skrevet
Istapp skrev (2 timer siden):

Hva??? Hvorfor skal MBH søke seg løslatt fordi at mor er satt opp på transplantasjonsliste??? 

Mange i norske fengsler som da skulle vært/blitt løslatt. Som har døende fam.medlemmer de skulle vært i nærheten av.

Fordi han sitter i varetekt. Da kan han be seg løslatt frem til han får dom og blir kalt inn til soning. 

Han sitter i varetekt av en grunn. Og da må den grunnen være opphevet om han  skal løslstes. 

Varetekt gis kun uker om gangen. Og hvis staten ikke har godt nok grunnlag til å holde på deg, må de løslate han.

Hvis han blir løslatt, og han får dom. Blir han ikke nødvendigvis satt inn med en gang da heller. Vi har soningskø, og da kan det gå år før før han blir satt inn 

Han sitter i varetekt så vidt vi har fått med oss pga besøksforbud brudd. Og lite ser ut til at det ikke skjer igjen. Så det ser jo ut til at de ønsker å holde han i varetekt, og kjøre det rett over i soning.

Etter mitt syn mener jeg det er lurest også. Ville tatt seg dårlig ut om han slipper ut av varetekt nå, og går rett på byen å ruser seg på nytt. Han er i mitt syn en påtvunget rusfri rusmisbruker. Og rusfri uten egen vilje , sprekker fort. 

Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Fordi han sitter i varetekt. Da kan han be seg løslatt frem til han får dom og blir kalt inn til soning. 

Han sitter i varetekt av en grunn. Og da må den grunnen være opphevet om han  skal løslstes. 

Varetekt gis kun uker om gangen. Og hvis staten ikke har godt nok grunnlag til å holde på deg, må de løslate han.

Hvis han blir løslatt, og han får dom. Blir han ikke nødvendigvis satt inn med en gang da heller. Vi har soningskø, og da kan det gå år før før han blir satt inn 

Han sitter i varetekt så vidt vi har fått med oss pga besøksforbud brudd. Og lite ser ut til at det ikke skjer igjen. Så det ser jo ut til at de ønsker å holde han i varetekt, og kjøre det rett over i soning.

Etter mitt syn mener jeg det er lurest også. Ville tatt seg dårlig ut om han slipper ut av varetekt nå, og går rett på byen å ruser seg på nytt. Han er i mitt syn en påtvunget rusfri rusmisbruker. Og rusfri uten egen vilje , sprekker fort. 

Også tror jeg ikke han er den positive innvirkningen på sin mor som han tror han er.

Hun trenger jo ro, og det virker det ikke for meg som han har bragt til MMs live på mange mange år.

• Liker 11
Skrevet
monos skrev (2 minutter siden):

Også tror jeg ikke han er den positive innvirkningen på sin mor som han tror han er.

Hun trenger jo ro, og det virker det ikke for meg som han har bragt til MMs live på mange mange år.

Jeg hadde nok ønsket alle mine barn ved meg i en slik vanskelig situasjon. Ikke alle overlever en slik trandplantasjon. Så jeg forstår hennes ønske og han sitt ønske godt.

Men at han ikke klarer å lage drama utenfor murene nå. Det sliter jeg med å tro på. Og føler ikke etter alle dårlige valg han har tatt , at han fortjener noen tilitt på nå. 

Men jeg tenker også at om han ikke får være med henne på perm med følge på viktige punkt. Og det skulle gå galt med henne. Da blir han en farligere mann. Så for alles del , håper jeg de finner en løsning på det. Men ut syntes jeg ikke han skal. Og hun trenger virkelig ro nå

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde nok ønsket alle mine barn ved meg i en slik vanskelig situasjon. Ikke alle overlever en slik trandplantasjon. Så jeg forstår hennes ønske og han sitt ønske godt.

Men at han ikke klarer å lage drama utenfor murene nå. Det sliter jeg med å tro på. Og føler ikke etter alle dårlige valg han har tatt , at han fortjener noen tilitt på nå. 

Men jeg tenker også at om han ikke får være med henne på perm med følge på viktige punkt. Og det skulle gå galt med henne. Da blir han en farligere mann. Så for alles del , håper jeg de finner en løsning på det. Men ut syntes jeg ikke han skal. Og hun trenger virkelig ro nå

Vet vi at MM ønsker han der?

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (39 minutter siden):

Var ikke det litt rart, at han ikke fikk fremstilling for det? Mulig det ikke ble ansett som viktig nok siden han likevel fikk informasjon etter møtet, da søstera var der. Han måtte jo hatt med betjenter og det hadde kanskje skapt (mer) støy for MM også oppi alt dette? Så like greit, muligens?

Jeg synes det er veldig rart at han ikke fikk det, for det er klart han også har behov for den informasjonen og for å være sammen med familien når de har dette møtet. Men ja, jeg er enig i at det sikkert var best for de andre at han ikke var der.

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (46 minutter siden):

Politiet har avslått begjæringen om løslatelse. Det var vel ikke så veldig overraskende, men jeg stusser veldig over at han ikke fikk fremstilling for være med på møtet med legene (antar det gjelder det møtet de hadde i går):

"Politiet meiner det ikkje er noko uforholdsmessig inngrep å fortsette å halde han varetektsfengsla, slik situasjonen er no. Dei har også avslått å framstille Høiby saman med resten av familien sin for å få informasjon fra legane på Rikshospitalet.

– Dette er svært overraskande, både at dei ikkje tar begjæringa til følge, men spesielt at dei ikkje fremstiller han for å få ei orientering fra legane frå Rikshospitalet saman med familien sin, seier forsvarer Petar Sekulc til NRK"

Høiby blir ikkje lauslaten for å kunne vere hos mora – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

-Pusheen- skrev (39 minutter siden):

Var ikke det litt rart, at han ikke fikk fremstilling for det? Mulig det ikke ble ansett som viktig nok siden han likevel fikk informasjon etter møtet, da søstera var der. Han måtte jo hatt med betjenter og det hadde kanskje skapt (mer) støy for MM også oppi alt dette? Så like greit, muligens?

Enig, jeg synes det er merkelig at han ikke fikk fremstilling for møte med legene. I gårdagens Dagsnytt 18 fortalte lederen for stiftelsen organisasjon om prosessen før transplantasjon. Da har pasienten og familien møte med legene hvor de får informasjon om hva som venter før og etter operasjonen.

Det kan vel nå konkluderes med at MBH ikke får noen spesialbehandling. 

• Liker 5
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Enig, jeg synes det er merkelig at han ikke fikk fremstilling for møte med legene. I gårdagens Dagsnytt 18 fortalte lederen for stiftelsen organisasjon om prosessen før transplantasjon. Da har pasienten og familien møte med legene hvor de får informasjon om hva som venter før og etter operasjonen.

Ja, godt poeng.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sverre Magnus var ikke heller på sykehuset? Jeg tror han var med i fengselet, synes jeg så et bilde av at han kjørte da IA (også) var der. Sorry hvis dette er i feil tråd.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 4
Skrevet
monos skrev (11 minutter siden):

Vet vi at MM ønsker han der?

Nettopp. 

For alt vi vet ønsker MM at han skal være akkurat der han er nå. Det eneste vi vet er hva HAN vil. 

• Liker 1
Skrevet
Miominoen skrev (6 minutter siden):

Og godt er jo det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Sverre Magnus var ikke heller på sykehuset? Jeg tror han var med i fengselet, synes jeg så et bilde av at han kjørte da IA (også) var der. Sorry hvis dette er i feil tråd.

I følge artikkelen i VG var ikke IA med inn på sykehuset. Hun kjørte foreldrene og hentet dem etter timeavtalen.

Møtet MBH ble nektet fremstilling til skal foregå i "nær fremtid" i følge advokat Sekulic.

https://www.vg.no/nyheter/i/6qXnG0/marius-borg-hoeiby-ber-om-aa-loeslates?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Liker 3
Skrevet (endret)

Interessant kommentar, med merkelig grammatikk men tydelig innhold, fra bistandsadvokatene:

Marius Borg Høiby ber om løslatelse på grunn av Mette-Marits helsesituasjon

I en felles kommentar fra bistandsadvokatene Heidi Reisvang og John Christian Elden skriver de:

Vi har ingen klienter som ønsker Marius vondt, men at han blir holdt ansvarlig for sine handlinger. Når fengslingsgrunnen ikke er å straffe ham, men å forhindre nye straffbare handlinger i form av overgrep, vold og skadeverk. De mener at dersom Høiby skal løslates nå, bør det i så fall være med fotlenke.

Endret av MissLucy
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...