Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
TigerK skrev (7 minutter siden):

- «Jeg har ikke noen å snakke eller henge med! Jeg er så ensom at jeg blir syk!»

- «Rett utenfor døra di er det et titalls ulike mennesker du kan snakke og henge med. Hele dagen hvis du vil, for du har ingen oppgaver eller forpliktelser i løpet av døgnet.»

- «Men jeg vil ikke snakke med dem, jeg vil snakke med noen andre!»

Javel, hva skal man si?

«Selvvalgt er velvalgt?», « Som man reder ligger man?», «You want some cheese with that whine?», «Want us to call the waaaahmbulance?»

Det er altså så tonedøvt at det gjør vondt å høre på.

"Ikke hopp i havet, du blir våt"

"Jeg vil være våt!"

"Du kommer til å bli kald!"

"Jeg hoppet, nå er jeg er kald!"

"Jeg ville ikke bade i dette kalde vannet, alt er din feil!"

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, brukerdebatt, spekulasjoner og bilder med opphavsrett.

Minner om at vi ikke tillater spekulasjoner rundt helseopplysninger som ikke er bekreftet, dette gjelder også psykisk sykdom. 

• Nyttig 3
Gjest Gliffy
Skrevet
MissLucy skrev (15 timer siden):

Ja. Med det tempoet skjønner jeg godt at Høiby opplever at han ikke ble hørt, dvs at han opplever at dommeren hadde bestemt seg på forhånd, og at hans rettssikkerhet, her retten til å bli hørt, ikke er godt varetatt.

Jeg forstår og kommentaren fra forsvareren om at det ikke fremstår som forholdsmessig, når man veier skadepotensialet ved isolasjon mot risikoen for at han sender en sms.

Jeg syns det er er meget fornuftig at dommeren ikke bruker mer tid enn nødvendig, for å tilfredsstille folk sin følelse av å "bli hørt". 

Det er jo helt klare regler for hvem som kvalifiserer for fotlenke og ikke, og Borg Høiby kvalifiserer ikke. Han sitter i varetekt for vold og sedelighetsforbrytelser, og da kvalifiserer han ikke. Det er bare fjas å late som man vurderer i timevis når man har en rett fram sak. 

Skrevet
MissLucy skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at selvvalgt isolasjon er også isolasjon. Den er neppe valgt uten en god grunn, og vil da være like skadelig som pålagt isolasjon. Jeg oppfatter ikke at isolasjonen er valgt fordi han er en introvert som lengter etter me-time for å si det slik.

Iht podcast bla på krimpodden og krimvakta på nrk. Så hadde andre insatte laget bankelyder når de så han. Han har ikke direkte opplevd trusler. Men at de andres oppførsel har vært opplevd truende. Ergo har han valgt å isolere seg. 

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Iht podcast bla på krimpodden og krimvakta på nrk. Så hadde andre insatte laget bankelyder når de så han. Han har ikke direkte opplevd trusler. Men at de andres oppførsel har vært opplevd truende. Ergo har han valgt å isolere seg. 

Bare for å samle noen tråder, her.

Marius har banket og utnyttet kvinner i minst åtte år. Han har truet forsvarsløse kvinner (som er minst et hode mindre enn ham og mange titalls kilo lettere enn ham) med kniv, tatt kvelertak på dem, slått dem helseløse, herpet inventar og eiendeler, bombadert dem med ukvemsord og nedverdigende omtaler. Marius har også kontrollert og drapstruet folk (både menn og kvinner) men hvis noen som er like store og sterke som ham (Marius er en røslig kar!) banker litt i veggen så blir han så redd at han låser seg inne og nekter å komme ut over så lang tid at han blir psykisk syk av isolasjonsskader? Så roper han på mamma og pappa for å komme å redde ham fra de skumle, store, sterke, kriminelle mennene som plager ham med truende bankelyder?

Høres det sånn cirka riktig ut? 

Endret av TigerK
Rettet opp i feilinformasjon
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet

I følge hovedregelen i straffegjennomføringsloven §16 a, skal personer som er dømt for grove voldslovbrudd eller seksuallovbrudd som hovedregel ikke innvilges straffegjennomføring med elektronisk kontroll.

https://lovdata.no/nav/lov/2001-05-18-21/kap3/§16

https://img3.custompublish.com/getfile.php/4846440.823.nbputka7iplqsk/§§%2B16%2Ba%2B-%2BElektronisk%2Bkontroll.pdf?return=kriminalomsorgen.custompublish.com

Varetekt med fotlenke: (nytt fra 2025) Fra 15.august 2025 åpnet regjeringen for at retten kan beslutte for at varetekt kan gjennomføres med fotlenke. Dette er en endring, men gjelder altså før endelig dom er falt, og krever en konkret vurdering av retten. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Gliffy skrev (18 timer siden):

Jeg syns det er er meget fornuftig at dommeren ikke bruker mer tid enn nødvendig, for å tilfredsstille folk sin følelse av å "bli hørt". 

Det er jo helt klare regler for hvem som kvalifiserer for fotlenke og ikke, og Borg Høiby kvalifiserer ikke. Han sitter i varetekt for vold og sedelighetsforbrytelser, og da kvalifiserer han ikke. Det er bare fjas å late som man vurderer i timevis når man har en rett fram sak. 

Vi snakker ikke om å tilfredsstille en "følelse". Vi snakker om å tilfredsstille norsk retts krav til rettssikkerhet. Jeg sier ikke at rettssikkerheten ikke var varetatt her, men at jeg forstår at den det gjelder stiller spørsmål ved det. Og det er ikke en "følelse". Det er et legitimt spørsmål.

Det siste avsnittet ditt mener jeg er direkte feil. Foreslår at du dokumenterer det.

Endret av MissLucy
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (19 minutter siden):

Bare for å samle noen tråder, her.

Marius har banket og utnyttet kvinner i et tiår, truet forsvarsløse kvinner (som er minst et hode mindre enn ham og mange titalls kilo lettere enn ham) med kniv, tatt kvelertak på dem, slått dem helseløse, herpet inventar og eiendeler, bombadert dem med ukvemsord og nedverdigende omtaler, kontrollert og drapstruet folk, men hvis noen som er like store og sterke som ham (Marius er en røslig kar!) banker litt i veggen så blir han så redd at han låser seg inne og nekter å komme ut over så lang tid at han blir psykisk syk av isolasjonsskader? Så roper han på mamma og pappa for å komme å redde ham fra de skumle, store, sterke, kriminelle mennene som truer ham med bankelyder?

Høres det sånn cirka riktig ut? 

Nei, det høres faktisk nokså forvrengt ut. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Nei, det høres faktisk nokså forvrengt ut. 

Fordi?

Han har ikke banket noen?

Han har ikke drapstruet, kvalt, eller slått noen? 

Han har ikke isolert seg?

Han hevder ikke at han har fått isolasjonsskader?

Han hevder ikke at han føler seg truet? 

Han har ikke fått mamma og pappa til å hjelpe til å legge tilrette for soning med fotlenke?

Eller?

Mistenker at det er flere enn Marius som nå har fått oppleve å ikke kunne kontrollere og manipulere omgivelsene sine, for første gang på lenge. Det er sikkert ingen god følelse…. For dem

Endret av TigerK
Lagt til siste avsnitt
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Når Frosta legen fikk avslag i høyesteretten selv om han ikke har brutt noe besøksforbud, så var det vel en rett frem sak i MBH sitt tilfelle. Og som tidligere nevnt var det viktige momenter som Kriminalomsorgen ikke kunne stadfeste at de kunne følge opp. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Gliffy skrev (1 time siden):

Jeg antar du da har en høyere utdanning innen juss? Siden du tydeligvis har så mye bedre kunnskap innen feltet enn advokat Elden?

– Slik jeg ser det er det ingen grunn til at fotlenke ikke kan brukes i denne saken. Den er i kjerneområdet for fotlenke i stedet for varetekt, skriver Elden i en SMS til NRK.

https://www.nrk.no/norge/elden-om-hoibys-fotlenke-onske_-_-en-glimrende-ide-1.17874052

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (16 timer siden):

Hadde han ikke gode argumenter?

At isolasjon er skadelig er ikke et dårlig argument. 

Fotlenke burde uansett brukes mer, fordi det er billig.

Det er svært høy sannsynlighet for nye lovbrudd mot Frognerkvinnen, vold, ødeleggelse og narkotikakriminalitet.

Jo mer dette individet får holde på utenfor fengselsmurene, jo dyrere blir det for samfunnet. 

Det er ikke billig med traumatiserte ødelagte mennesker i kjølvannet av et hensynsløst voldelig menneske. Det koster velferdsstaten vår ekstremt mye penger i form av utgifter til rettssystemet, helsevesenet, NAV etc. Jeg ser heller at mine skattepenger går til å betale for å holde dette vesenet bak lås og slå enn at de må gå til å bygge opp igjen ytterligere mer av hans knuste, uskyldige og ødelagte ofre.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
TigerK skrev (1 time siden):

Fordi?

kanskje fordi du skrev at alt dette hadde han gjort mot "kvinner i et tiår" og så ramser du opp en sammenfatning av alt han har gjort mot en mengde mennesker inkludert menn.. Altså jeg sier ikke at han ikke har gjort de tingene, det kom frem i retten - men til hans forsvar da, og han er ikke dømt ennå, så har han ikke gjort alle de tingene mot bare kvinner i et tiår - han har gjort noe av det mot noen av kvinnene over en periode på.... det er en forskjell, samt altså at han ikke ennå er dømt for alt.. Så slik sett kan det jo for noen virke som en forvrenging av de fakta man til nå har blitt gjort kjent med fra retten når det fremstilles slik det ble fremstilt.. 
(og jeg sier ikke med det at jeg er uenig i påstandene om hans oppførsel osv osv)

Endret av Carrot
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

kanskje fordi du skrev at alt dette hadde han gjort mot "kvinner i et tiår" og så ramser du opp en sammenfatning av alt han har gjort mot en mengde mennesker inkludert menn.. Altså jeg sier ikke at han ikke har gjort de tingene, det kom frem i retten - men til hans forsvar da, og han er ikke dømt ennå, så har han ikke gjort alle de tingene mot bare kvinner i et tiår - han har gjort noe av det mot noen av kvinnene over en periode på.... det er en forskjell, samt altså at han ikke ennå er dømt for alt.. Så slik sett kan det jo for noen virke som en forvrenging av de fakta man til nå har blitt gjort kjent med fra retten når det fremstilles slik det ble fremstilt.. 
(og jeg sier ikke med det at jeg er uenig i påstandene om hans oppførsel osv osv)

Du har rett. Overgrepet mot «Tv-kjendis» og volden mot eks-kjæresten er bare 8 år siden (2018). Skal gå tilbake å rette det opp. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
TigerK skrev (3 minutter siden):

Du har rett. Overgrepet mot «Tv-kjendis» og volden mot eks-kjæresten er bare 8 år siden (2018). Skal gå tilbake å rette det opp. 

🤦‍♀️ jeg skrev som sagt ikke at han ikke hadde gjort disse tingene men som djevelens advokat i den saken da siden du ramset opp etter "fordi" så påpekte jeg enkelt at han ikke har gjort alle tingene mot alle kvinnene han har vært sammen med de siste ti årene 😝 om jeg får bot for å holde mobilen mens jeg kjører betyr ikke det at jeg aldri har kjørt uten å holde i mobilen, det ER en nyanse der som potensielt gjorde at innlegget ditt ble reagert på.. Du trenger ikke rette det opp - det er helt greit at du mener det du skrev osv, men det er også helt greit at noen ikke ser det slik som du gjør.. 

Endret av Carrot
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

🤦‍♀️ jeg skrev som sagt ikke at han ikke hadde gjort disse tingene men som djevelens advokat i den saken da siden du ramset opp etter "fordi" så påpekte jeg enkelt at han ikke har gjort alle tingene mot alle kvinnene han har vært sammen med de siste ti årene 😝 om jeg får bot for å holde mobilen mens jeg kjører betyr ikke det at jeg aldri har kjørt uten å holde i mobilen, det ER en nyanse der som potensielt gjorde at innlegget ditt ble reagert på.. Du trenger ikke rette det opp - det er helt greit at du mener det du skrev osv, men det er også helt greit at noen ikke ser det slik som du gjør.. 

mistenker at vi snakker forbi hverandre, her. Oppramsingen var en oppfølger til et annet innlegg hvor jeg nevner mange ting han har bedrevet de siste årene. Jeg trodde det kom ganske klart frem at jeg ikke mente han har gjort alt dette mot alle kvinnene. Men for sikkerhets skyld har jeg ryddet litt i ordlyden slik at det blir klarere. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (5 minutter siden):

Jeg reagerte helst på bagatelliseringen og latterliggjøringen av det han opplever som trusler i fengselet.

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerte helst på bagatelliseringen og latterliggjøringen av det han opplever som trusler i fengselet.

Jeg reagerer på bagatelliseringen av frognerkvinnen sin sikkerhet og Marius sine alvorlige kriminelle handlinger og ikke minst bagatelliseringen av at han kan utføre dette utelukkende takket vær makten han får via Mette.

At Marius skal ha det bekvemt er sekundært. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
TigerK skrev (20 minutter siden):

mistenker at vi snakker forbi hverandre, her. 

Takk for oppklarinen 😊 

MissLucy skrev (20 minutter siden):

skjønner.. jeg skal ikke bagatellisere hans opplevelser for det vet jeg ikke noe om men jeg kan si at jeg har vansker for å tro at man opplever så mye trusler når man velger isolasjon..

Endret av Carrot
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Takk for oppkalringen 😊 

skjønner.. jeg skal ikke bagatellisere hans opplevelser for det vet jeg ikke noe om men jeg kan si at jeg har vansker for å tro at man opplever så mye trusler når man velger isolasjon..

Jeg antar truslene kom før isolasjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...