Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er noe som har kvernet langt bak i hodet etter å ha lest et av ofrenes beskrivelse i boka. Du ble tatt med inn i rommet på en måte og det ble så ekstremt levende. 

Og spørsmålet som surrer er «Hvorfor filmet han?» Det var ikke «bare» en seksuell handling, der han styres etter et behov. Han filmer og tar bilder mens han holder på. Hva kan man tolke ut av det? Gitt det han har vist rundt sin personlighet ellers der han spøker om sin voldsutøvelse (viser hvordan han slår), truer, utøver vold, «slo deg litt med flat hånd», Den iskalde og flate stemmen i 1600-lydopptaket, så lurer jeg på hva som ligger i de andre diagnosene. For dette, det er så hinsides forbi normal menneskelighet som man kan få det. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (10 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/2pdjVl/om-kronprinsparets-svar-foer-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-valgt-riktig

Det ser ut som alle "ekspertene" i denne tråden er på kraftig kollisjonskurs med omdømmeekspert Trond Blindheim og historiker/forfatter og kongehusekspert Ole-Jørgen Schulsrud- Hansen. Sistnevnte mener slottets kommunikasjonsstrategi har vært smart.  "Lur strategi å holde kjeft", er noen av ordene han bruker.

En smule kontrast til de alltid "saklige KG ekspertene" kan man si.

Ikke dra alle under en kam. For min del syns jeg det er klokt at kongehuset ikke uttaler seg mer om den pågående etterforskningen enn hva de allerede har gjort, der de viser tydelig medfølelse og empati med "alle involverte", altså også med voldsmannen som straks sitter på tiltalebenken med hele 32 tiltalepunkter mot seg. Den usedvanlig nydelige gutten med det åpne blikket som "bare slo litt med flat hånd", kom med ei litta dødstrussel og som "sto klar med en kanne med bensin". 

For meg er likevel det mest kritikkverdige med kronprinsparet at pengekrana til den kriminelle 30-åringen fortsatt står vidåpen. Actions speak louder than words, og det er åpenbart at rusmisbrukeren MBH fremdeles har massiv støtte hos kongefamilien også økonomisk, i tillegg til at prinsesse IA gjerne drikker alkohol med ham offentlig.

Diverse arrestasjoner, innrømmelser og tiltalebeslutninger har tilsynelatende ikke ført til noen konsekvenser for hans livsførsel, bortsett fra at han etter svært lang tid ble flyttet fra egen enebolig på Skaugum til luksusleilighet på beste vestkant. Huffameien for en grusom konsekvens, det lærte han sikkert masse av.

Endret av Rastebenk
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest Ninaen
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Det er noe som har kvernet langt bak i hodet etter å ha lest et av ofrenes beskrivelse i boka. Du ble tatt med inn i rommet på en måte og det ble så ekstremt levende. 

Og spørsmålet som surrer er «Hvorfor filmet han?» Det var ikke «bare» en seksuell handling, der han styres etter et behov. Han filmer og tar bilder mens han holder på. Hva kan man tolke ut av det? Gitt det han har vist rundt sin personlighet ellers der han spøker om sin voldsutøvelse (viser hvordan han slår), truer, utøver vold, «slo deg litt med flat hånd», Den iskalde og flate stemmen i 1600-lydopptaket, så lurer jeg på hva som ligger i de andre diagnosene. For dette, det er så hinsides forbi normal menneskelighet som man kan få det. 

Jepp. Og det kan på ingen måte og ALDRI forklares av den ene diagnosen som er nevnt i podcast og bok. ALDRI.

Skrevet (endret)
CeXNS skrev (1 time siden):

Overgrep er ikke en del av diagnoser. Og iallefall ikke adhd. Det henger i mer en eller annen variant narsistisk / kynisk personlighet ol. Når man gjør sånt, vet du uavhengig av diagnoser at det er galt, og at sånt påfører traumer på de som blir utsatt for det.

Utføre vold og inneha sinne  kan ligge iht diagnoser. Hormonellt, hjerneskader, diagnoser som bidrar til problemer med impuls regulering, overstimulering osv feltet der er enormt, og tusenvis av grunner hvorfor noen blir sinna. Ene grunnen til å bli sint, er også fordi sinne er også en normal følse og reaksjon. Men den store forskjellen er grad av kontroll. Mange blir feks sinna når de blir redde. Rus og variert type rus og langvarig rusbruk, kan gi agressjons vansker feks. 

Etter å ha hørt lydopptak, både iht frogner jenta, krim org , video slå mot kamera etc. Har jeg intrykket av at hans vold er litt sammensatt. Og at han absolutt er også skarp og oppegående. Iht vennens påstand om adhd. Er det ikke uvanlig at folk med adhd er ofte i ytterkanter og skjeldent på midten. Men for ordens skyld, alle med adhd er ulike, så ikke noe svar der med to streker under som gjelder alle.  Men feks de kan være sekser elev i norsk, og en oppgave i norsk, er de på stryk. Atltså at de enten ligger i topp eller bunnen i et og samme fag. Og ikke på midten. Bare for å forklare det på et vis. 

Han er jo den stramme stilige fyren i dress, som snakker godt for seg, og han er den lurvete rusa fyren i joggebukse, som aper seg til for kompiser og slår etter kamera. Det er ytterpunktene vi ser via media. 

Foreldrene hans kalte hans problemer for kompleks problemer . Og etter haakon sa det, har jeg i bunn og grunn etter min oppfatning ikke funnet noe som ikke tyder på at det utsagnet ikke skulle være riktig.

Stemmer også godt over ens med venner som beskriver han som en fantastisk venn, også kommer det frem det motsatte. Som feks linni også har sagt. Hun klarte ikke tro på at han var sånn, til hun fikk beviser på at , jo han har vært sånn mot henne også. The man with two faces... eller et mangehodet troll her, tror jeg det handler mest om.

Hvorfor han filmet , har jeg ganske klare tanker om. Men spekulasjoner er ikke lov her, så det blir et tema som ikke er mulig å diskutere her uten brudd på forumregler. Men et veldig godt og viktig spørsmål.

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
Skrevet
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Overgrep er ikke en del av diagnoser. Og iallefall ikke adhd. Det henger i mer en eller annen variant narsistisk / kynisk personlighet ol. Når man gjør sånt, vet du uavhengig av diagnoser at det er galt, og at sånt påfører traumer på de som blir utsatt for det.

Utføre vold og inneha sinne  kan ligge iht diagnoser. Hormonellt, hjerneskader, diagnoser som bidrar til problemer med impuls regulering, overstimulering osv feltet der er enormt, og tusenvis av grunner hvorfor noen blir sinna. Ene grunnen til å bli sint, er også fordi sinne er også en normal følse og reaksjon. Men den store forskjellen er grad av kontroll. Mange blir feks sinna når de blir redde. Rus og variert type rus og langvarig rusbruk, kan gi agressjons vansker feks. 

Etter å ha hørt lydopptak, både iht frogner jenta, krim org , video slå mot kamera etc. Har jeg intrykket av at hans vold er litt sammensatt. Og at han absolutt er også skarp og oppegående. Iht vennens påstand om adhd. Er det ikke uvanlig at folk med adhd er ofte i ytterkanter og skjeldent på midten. Men for ordens skyld, alle med adhd er ulike, så ikke noe svar der med to streker under som gjelder alle.  Men feks de kan være sekser elev i norsk, og en oppgave i norsk, er de på stryk. Atltså at de enten ligger i topp eller bunnen i et og samme fag. Og ikke på midten. Bare for å forklare det på et vis. 

Han er jo den stramme stilige fyren i dress, som snakker godt for seg, og han er den lurvete rusa fyren i joggebukse, som aper seg til for kompiser og slår etter kamera. Det er ytterpunktene vi ser via media. 

Foreldrene hans kalte hans problemer for kompleks problemer . Og etter haakon sa det, har jeg i bunn og grunn etter min oppfatning ikke funnet noe som ikke tyder på at det utsagnet ikke skulle være riktig.

Stemmer også godt over ens med venner som beskriver han som en fantastisk venn, også kommer det frem det motsatte. Som feks linni også har sagt. Hun klarte ikke tro på at han var sånn, til hun fikk beviser på at , jo han har vært sånn mot hengså. The man with two faces... eller et mangehodet troll her, tror jeg det handler mest om.

Hvorfor han filmet , har jeg ganske klare tanker om. Men spekulasjoner er ikke lov her, så det blir et tema som ikke er mulig å diskutere her uten brudd på forumregler. Men et veldig godt og viktig spørsmål.

Husk at han også blir beskrevet som en som oppfører seg fint mot de som kan tilby han noe - derhvor han har noe å "hente", mens mot mennesker som er hans såkalte "undersåtter" oppfører han seg ikke bra. For meg sier det ganske mye om fyren og det er så langt fra positivt som man kan komme. Her er det blitt referert til flyvrtin.ne, unge gardister som voktet Skaugum, livvakter og sjåfører i PST som hadde ansvar for å kjøre han rundt fram til han var 18. Antar at det under rettssaken vil fremkomme om han kan lider av noen psykiske diagnoser. Noe er det tydeligvis som er helt galt - på ene eller andre måten.  

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Ikke dra alle under en kam. For min del syns jeg det er klokt at kongehuset ikke uttaler seg mer om den pågående etterforskningen enn hva de allerede har gjort, der de viser tydelig medfølelse og empati med "alle involverte", altså også med voldsmannen som straks sitter på tiltalebenken med hele 32 tiltalepunkter mot seg. Den usedvanlig nydelige gutten med det åpne blikket som "bare slo litt med flat hånd", kom med ei litta dødstrussel og som "sto klar med en kanne med bensin". 

For meg er likevel det mest kritikkverdige med kronprinsparet at pengekrana til den kriminelle 30-åringen fortsatt står vidåpen. Actions speak louder than words, og det er åpenbart at rusmisbrukeren MBH fremdeles har massiv støtte hos kongefamilien også økonomisk, i tillegg til at prinsesse IA gjerne drikker alkohol med ham offentlig.

Diverse arrestasjoner, innrømmelser og tiltalebeslutninger har tilsynelatende ikke ført til noen konsekvenser for hans livsførsel, bortsett fra at han etter svært lang tid ble flyttet fra egen enebolig på Skaugum til luksusleilighet på beste vestkant. Huffameien for en grusom konsekvens, det lærte han sikkert masse av.

Svarer en til. Eks hvus det er slik at gan sliter med sinne pga adhd. Så er det ikke slik at han ikke vet at det er feil. Eller ikke evner å gjøre tiltak for å ikke utføre vold. Hos noen , må de øve på slike senarioer, og få verktøy til å håndtere slike situasjoner. Og det er man også ansvalig til å jobbe med selv.

Rus og motivasjon til det, kan klundre det til. Men å bli voldelig pga adhd, er ikke formildende.  Kan gi en forkkaring, men kan ikke brukes som unnskyldning.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Svarer en til. Eks hvus det er slik at gan sliter med sinne pga adhd. Så er det ikke slik at han ikke vet at det er feil. Eller ikke evner å gjøre tiltak for å ikke utføre vold. Hos noen , må de øve på slike senarioer, og få verktøy til å håndtere slike situasjoner. Og det er man også ansvalig til å jobbe med selv.

Rus og motivasjon til det, kan klundre det til. Men å bli voldelig pga adhd, er ikke formildende.  Kan gi en forkkaring, men kan ikke brukes som unnskyldning.

Man blir ikke automatisk drittsekk og voldtektsforbryter av ADHD. Det er noe langt mer enn rus og sinneproblemer som gjør Marius til den han er. Tror du skal kutte ut denne "wannabe-psykolog"-oppførselen din her inne. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Kokain er i hvert fall et skikkelig drittstoff og sammen med alkohol enda verre.

Kokain - helseskader - Helsenorge https://share.google/1wk7KqsuQXlEMjQ6I

Men det kan ikke unnskylde og forklare hans oppførsel overfor såkalte "ubetydelige" mennesker i hans omgivelser i oppveksten. Hvor gammel var han den gang han oppførste seg ufordragelig mot flyvertinnen på vei mot Spania? 16? Og mot PST som kjørte han rundt før han ble 18 - og gardistene på Skaugum... Hva får noen til å totalt mangle empati for mennesker man møter på sin vei?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Miominoen skrev (12 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/2pdjVl/om-kronprinsparets-svar-foer-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-valgt-riktig

Det ser ut som alle "ekspertene" i denne tråden er på kraftig kollisjonskurs med omdømmeekspert Trond Blindheim og historiker/forfatter og kongehusekspert Ole-Jørgen Schulsrud- Hansen. Sistnevnte mener slottets kommunikasjonsstrategi har vært smart.  "Lur strategi å holde kjeft", er noen av ordene han bruker.

En smule kontrast til de alltid "saklige KG ekspertene" kan man si.

Nå er det jo veldig mange andre enn de her på KG som har kritisert strategien til kongehuset mens denne saken har pågått, så det er ulike meninger blant eksperter også. Selv lander jeg litt midt i mellom, forstår begge sider. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
FruR skrev (14 timer siden):

Men det har jo vært nevnt mer enn gang her hvordan Ulf  var av forståelsen at politiet allerede hadde vært der! Han skriver i boka at han ventet for å se om politiet kom tilbake. Nå har jo Ulf gått av uansett så regner med du er fornøyd?også:ser ut som politiet om de ikke  der før Ulf slik Ulf trodde så  hadde de  fått melding om voldshendelsen hvertfall i løpet av natten. Bla noen sider tilbake så ser du Nettavisen skrive at også pst ble varsla den natta. 

Det er jo nettopp det som er kjernen i dette. Etisk og profesjonelt ansvar kan ikke bygge på antakelser når man sitter med informasjon om alvorlig vold og trusler.

Dersom du leser i linken jeg postet, så ser du at det som står i hodet på han etter å ha hørt lydopotak er å få eksklusive oppslag i media. Ikke en eneste tanken til denne kvinnen som blir utsatt for vold. Han håper til og med han er alene og det kribler i hele han. 

Endret av Snurrevippen
Bevar = ansvar (rettet opp)
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (13 minutter siden):

Kokain er i hvert fall et skikkelig drittstoff og sammen med alkohol enda verre.

Kokain - helseskader - Helsenorge https://share.google/1wk7KqsuQXlEMjQ6I

Merker meg bivirkninger som økt sexual lyst.  Økte stoffer man har lite av med adhd , som feks dopamin osv. 

Og at alkohol forsterker og forlenger denne rusen, og jo tidligere man begynner med kokain, jo større skade, iht hjerne i utvikling.

Og dette er isåfall bare litt av problem komplekset. 

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Merker meg bivirkninger som økt sexual lyst.  Økte stoffer man har lite av med adhd , som feks dopamin osv. 

Og at alkohol forsterker og forlenger denne rusen, og jo tidligere man begynner med kokain, jo større skade, iht hjerne i utvikling.

Og dette er isåfall bare litt av problem komplekset. 

Så da mener du at han startet med kokain allerede i 14-15-årsalderen? Når oppstår de negative konsekvensene du snakker om? Hn va rundt 16 år da han behandlet en tilfeldig flyvrtinne som dritt og spurte "Vet du ikke hvem jeg er, eller?". PST kjørte ham rundt på hans befaling til han var 18 år. Han spydde i bilen nesten hver helg, PST kalte det spy-taxi ... en svært upopulær vakt blant PST. Og den måten han var overfor gardistene på SKaugum - kan det også skrives på kontoen for kokain? Hva slags foreldre er det som ikke klarer å fange opp at deres 14-15 åring bruker narkotiske stoffer?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Mette Marit er kronprinsesse fordi at Kongen og Kronprinsen ønsker det. Vet ikke hva du vil med det når du skriver om rettsstaten og embete. Kongen kan av hvilken grunn han ønsker fjerne hennes tittel. Kronprinsen kan av hvilken grunn han ønsker ta ut separasjon eller skilsmisse, da mest sannsynligvis på grunn av ting som er "private". 

Men den kontekst som du kommenterer handler om institusjonens legitimitet, som er koblet ikke kun til hvordan man gjør "jobben" sin, men faktisk fremfor alt hvordan man klarer å kle rollene som er å med sine personer være de fremste represententene for Norge. Hvis du ser til immuniteten som Kongen har, så er den ikke avgrenset til å det han gjør i "jobben" (til forskjell fra for eksempel en Amerikansk president), men det gjelder hans person også når det er det helt private. Samme ser du på skattefrihet som Mette Marit har, den gjelder hennes privatøkonomi også og ikke kun at apanasjen ikke er skattepliktig. 

Nå var ikke mitt svar en del av poenget mitt. Så hvorfor det fremdeles kvernes på kronprinsfamiliens rolle, når diskusjonen handler om redaktøren i Se og Hør, er ikke en del av poenget.

Det du beskriver er politisk legitimitet, og ikke rettslig ansvar. I en rettsstat kan ikke roller og konsekvenser avgjøres av følelser og antakelser, men av dokumenterte forhold med rettslig relevans. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Men det kan ikke unnskylde og forklare hans oppførsel overfor såkalte "ubetydelige" mennesker i hans omgivelser i oppveksten. Hvor gammel var han den gang han oppførste seg ufordragelig mot flyvertinnen på vei mot Spania? 16? Og mot PST som kjørte han rundt før han ble 18 - og gardistene på Skaugum... Hva får noen til å totalt mangle empati for mennesker man møter på sin vei?

Nei, men det hjelper ikke på underliggende problematikk, og må bort. Kokain er et drittstoff når det gjelder blant annet aggresjon. Å ikke vise empati og mangle empati, er to forskjellige ting, og jeg vet ikke hva som gjelder her og hva som er årsaken. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Nei, men det hjelper ikke på underliggende problematikk, og må bort. Kokain er et drittstoff når det gjelder blant annet aggresjon. Å ikke vise empati og mangle empati, er to forskjellige ting, og jeg vet ikke hva som gjelder her og hva som er årsaken. 

Når man gjentatte ganger ikke viser empati så vil jeg si at man mangler empati. Og det IKKE tilskrives en eventuell ADHD-diagnose. Da snakker vi mer om en personlighetsforstyrrelse. Antar at dette vil bli tatt opp under rettssaken. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (11 minutter siden):

Nå var ikke mitt svar en del av poenget mitt. Så hvorfor det fremdeles kvernes på kronprinsfamiliens rolle, når diskusjonen handler om redaktøren i Se og Hør, er ikke en del av poenget.

Det du beskriver er politisk legitimitet, og ikke rettslig ansvar. I en rettsstat kan ikke roller og konsekvenser avgjøres av følelser og antakelser, men av dokumenterte forhold med rettslig relevans. 

Nei, diskusjonen handler ikke om redaktøren i Se og Hør - da bør du starte en ny tråd.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Når man gjentatte ganger ikke viser empati så vil jeg si at man mangler empati. Og det IKKE tilskrives en eventuell ADHD-diagnose. Da snakker vi mer om en personlighetsforstyrrelse. Antar at dette vil bli tatt opp under rettssaken. 

Handlingene gjenspeiler på ingen måte empati. Adhd har heller ingenting med empatiske evner å gjøre og empati som sådan . Blir nok tema i retten, ja.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
CeXNS skrev (3 timer siden):

Forslag til diagnoser skal jeg ikke begi meg ut på, det er andres ansvar. Samtidig er det forståelig at MBH psykologiseres, når han selv har valgt å skrive et avisinnlegg og nevne «flere psykiske lidelser». På den måten har han gjort sin psykiske tilstand til en del av den offentlige fortellingen.

Mitt inntrykk er at seksuelle overgrep først og fremst handler om makt, sinne og kontroll, ikke nødvendigvis seksuell lyst eller rusbruk. Overgrep mot sovende eller sterkt rusede personer handler om enkel tilgang til et menneske som ikke kan si nei. Offeret blir et objekt, og empati er totalt fraværende. Filmingen blir en forlengelse av overgrepet: Den gir overgriperen mulighet til å gjenoppleve og dvele ved krenkelsen, muligens dele den med andre, og kontrollere offeret også etter handlingen. At overgrepet  dokumenteres, tyder på planlegging, ikke impulsivitet.

• Liker 14
  • Nyttig 20
Skrevet (endret)

Kongehuset og kronprinsparet får ros, for hånteringen av marius saken. Og for at de holder kjeft.

Eksperten her trekker frem at hvis de tidlig i saken hadde uttalt seg, ville det ikke stått seg i lengden. Jeg ser poenget der, da jeg tenker på hvordan brevet til mette marit blir brukt til iht alt annet det var skrevet som.

Han trekker frem at det er klokt iht at de blir ukritisk kritisert for alt og alt er feil. Og han trekker frem at bla haakon uttaler seg som en instutusjons mann, og  omtaler marius i den settingen som en privatperson, som han også er. Og med det skiller godt med kongehus institisjonen og privat livet til marius.

Det ligger en spørreundersøkelse der. Syntes du kongehuset håndterer marius saken godt? 59% svarer ja, under 30% svarer nei. 

Han mener kongehuset ikke bør uttale seg så mye etterpå heller

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...