Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Kongehuset og kronprinsparet får ros, for hånteringen av marius saken. Og for at de holder kjeft.

Eksperten her trekker frem at hvis de tidlig i saken hadde uttalt seg, ville det ikke stått seg i lengden. Jeg ser poenget der, da jeg tenker på hbordan brevet til mette marit blir brukt til iht alt annet det var skrevet som.

Han trekker frem at det er klokt iht at de blir ukritisk kritisert for alt og alt er feil. Og han trekker frem at bla haakon uyyaler seg som en instutusjons mann, og  omtaler marius i den settingen som en privatperson, som han også er. Og med det skiller godt med kongehus institisjonen og privat livet.

Det ligger en spørreundersøkelse der. Syntes du kongehuset håndterer marius saken godt? 59% svarer ja, under 30% svarer nei. 

Han mener kongehuset ikke bør uttale seg så mye etterpå heller

https://www.vg.no/rampelys/i/2pdjVl/om-kronprinsparets-svar-foer-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-valgt-riktig

Og det kommer de garantert ikke til å gjøre heller. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
edlit skrev (9 minutter siden):

Mitt inntrykk er at seksuelle overgrep først og fremst handler om makt, sinne og kontroll, ikke nødvendigvis seksuell lyst eller rusbruk. Overgrep mot sovende eller sterkt rusede personer handler om enkel tilgang til et menneske som ikke kan si nei. Offeret blir et objekt, og empati er totalt fraværende. Filmingen blir en forlengelse av overgrepet: Den gir overgriperen mulighet til å gjenoppleve og dvele ved krenkelsen, muligens dele den med andre, og kontrollere offeret også etter handlingen. At overgrepet  dokumenteres, tyder på planlegging, ikke impulsivitet.

👌

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
Skrevet
edlit skrev (9 minutter siden):

Forslag til diagnoser skal jeg ikke begi meg ut på, det er andres ansvar. Samtidig er det forståelig at MBH psykologiseres, når han selv har valgt å skrive et avisinnlegg og nevne «flere psykiske lidelser». På den måten har han gjort sin psykiske tilstand til en del av den offentlige fortellingen.

Mitt inntrykk er at seksuelle overgrep først og fremst handler om makt, sinne og kontroll, ikke nødvendigvis seksuell lyst eller rusbruk. Overgrep mot sovende eller sterkt rusede personer handler om enkel tilgang til et menneske som ikke kan si nei. Offeret blir et objekt, og empati er totalt fraværende. Filmingen blir en forlengelse av overgrepet: Den gir overgriperen mulighet til å gjenoppleve og dvele ved krenkelsen, muligens dele den med andre, og kontrollere offeret også etter handlingen. At overgrepet  dokumenteres, tyder på planlegging, ikke impulsivitet.

Ja, du skrivet det jeg tenker. Og en sånn mann har gått løs i mange år og går fortsatt løs. Og ikke bare det, men kronprinsparet og IA later som ingenting ved å fortsette å legge til rette for behagelig samvær. At de ikke skjønner hvordan det ser ut. Det er ikke en kort liste over reiser og koselige møter de har bidratt til i full offentlighet. Når, NÅR skal de ta det innover seg? Kanskje det hadde vært bra om mor setter seg i rettssalen og får det i fleisen. 

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (22 minutter siden):

Kongehuset og kronprinsparet får ros, for hånteringen av marius saken. Og for at de holder kjeft.

Eksperten her trekker frem at hvis de tidlig i saken hadde uttalt seg, ville det ikke stått seg i lengden. Jeg ser poenget der, da jeg tenker på hbordan brevet til mette marit blir brukt til iht alt annet det var skrevet som.

Han trekker frem at det er klokt iht at de blir ukritisk kritisert for alt og alt er feil. Og han trekker frem at bla haakon uyyaler seg som en instutusjons mann, og  omtaler marius i den settingen som en privatperson, som han også er. Og med det skiller godt med kongehus institisjonen og privat livet.

Det ligger en spørreundersøkelse der. Syntes du kongehuset håndterer marius saken godt? 59% svarer ja, under 30% svarer nei. 

Han mener kongehuset ikke bør uttale seg så mye etterpå heller

https://www.vg.no/rampelys/i/2pdjVl/om-kronprinsparets-svar-foer-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-valgt-riktig

Fint å se at Trond Blindheim har helt vikarierende meninger, det blir jo litt vanskelig å ta noen seriøst når pipen endrer lyd 180 grader på noen måneder.

Sitat

Blindheim er usikker på om Slottets gode rykte kan repareres etter skandalene de har stått i det siste året.

Han er sosiolog og dosent ved Høyskolen Kristiania i Oslo.

Omdømmeekspert slakter Slottets håndtering av Märthas bryllup og Marius-saken.

*Ekspert*

Tenker kanskje kongehuset bør ta en prat med Kong Charles sine rådgivere jeg, de står til stor applaus i England på hvordan de har håndtert sitt eget seksuelt avvikende familiemedlem.

Endret av Ellie42
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Noen mennesker følger saker over tid og noen mennesker kan endre meningene sine over tid fordi de får mer fakta og informasjon, reflekterer underveis og får flere nyanser å forholde seg til. 
det tyder på både intelligens og evne til empati.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (22 minutter siden):

Noen mennesker følger saker over tid og noen mennesker kan endre meningene sine over tid fordi de får mer fakta og informasjon, reflekterer underveis og får flere nyanser å forholde seg til. 

Er vel rundt 15 mnd.siden.

• Liker 2
Skrevet

Dagbladet komentator Martine Aurdal imponerer meg stort i dette intervjuet. 

Hun er tydelig på å være republikaner på sin  hals, men at hun også syntes det er viktig å se det menneskelige mette marit og hennes familie blir belastet med.

Veldig mye god inforasjon og refleksjoner. Podcast episode av Audiens gratis på nettavisen ,som jeg sterkt anbefaler nå, da rettsaken nermer seg.

https://www.nettavisen.no/kjendis/martine-aurdal-om-marius-borg-hoiby-saken-vi-risikerer-en-dronning-med-en-sonn-i-fengsel/v/5-95-2804883

• Liker 3
Skrevet

Er sinnsykt mye som vi ikke vet om alle sakene til marius. Er spent på flere plan. Hva får vi svar på, hva vet vi ikke, hva får vi ikke svar på. Hvor mye er helt annerledes enn forklart osv. 

Er det værre enn vi har fått med oss? Tror hele greia blir en suppe med spaghetti. Som ikke kan forstås med vanlig logikk

• Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (44 minutter siden):

Men i dette tilfellet er de hentet inn som ekspert. Jeg vil forvente at det ligger noen form for teori / fagkunnskap i bunnen som legger grunnlaget for å ha en mening. Denne endrer seg jo ikke. Blindheim underviser studenter i faget. Det bør jo borge for at han har noe faglig som han tar utgangspunkt i.

Det burde ikke være en overraskelse at en slik sak utvikler seg, så det er jo ikke holdbart at han ikke legger det som grunnlag når han svarer i 2024. Hvis fasit er at det beste er å holde kjeft, så hvorfor svarer han noe annet? 

Det finnes en podcast der han uttaler seg om saken i september 2025. Det ER fristende å sjekke hva han sier der. Jeg hørte innledningen og der har han klare meninger om forsøket på å skille mellom privat og offentlig. Han mente også at kongelige ikke burde gifte seg borgerlig når vi kunne se hvilke problemer det skapte. 

https://m.youtube.com/watch?v=vQ_XALBlyVI

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (6 minutter siden):

Men i dette tilfellet er de hentet inn som ekspert. Jeg vil forvente at det ligger noen form for teori / fagkunnskap i bunnen som legger grunnlaget for å ha en mening. Denne endrer seg jo ikke. Blindheim underviser studenter i faget. Det bør jo borge for at han har noe faglig som han tar utgangspunkt i.

Det burde ikke være en overraskelse at en slik sak utvikler seg, så det er jo ikke holdbart at han ikke legger det som grunnlag når han svarer i 2024. Hvis fasit er at det beste er å holde kjeft, så hvorfor svarer han noe annet? 

Det finnes en podcast der han uttaler seg om saken i september 2025. Det ER fristende å sjekke hva han sier der. Jeg hørte innledningen og der har han klare meninger om forsøket på å skille mellom privat og offentlig. Han mente også at kongelige ikke burde gifte seg borgerlig når vi kunne se hvilke problemer det skapte. 

Hvis han har gått fra å mene det var best å kommunisere til å mene det er best å holde kjeft, kan det ha noe med at saken er blitt verre og verre? I begynnelsen da vi fikk vite om narkotika og en krangel med kjæresten tror jeg det var mange som tenkte at dette ville da kronprinsparet få masse sympati for hvis de åpnet seg om. Men da det ble snakk om seksualforbrytelser med flere offer så ble det vanskeligere. Det er mye lettere å ha sympati med en mor som har et barn som er rusavhengig enn moren til en seksualforbryter.

Slik det er blitt nå så tror jeg han kan ha rett i at det er best å ikke si noen ting. Men det er jo ikke det som er skjedd i praksis.

• Liker 19
Skrevet
CeXNS skrev (16 timer siden):

At Blindheim i 2024 mente at kronprinsparet "ikke svarer særlig godt for seg", og nå sier at det var "bedre å holde kjeft", trenger ikke å være en motsetning. Det kan leses som at han mener kronprinsparet kommuniserer så svakt at taushet i seg selv er et bedre alternativ. Men når han nå samtidig hevder at "uansett hva de sier, så blir det galt", virker det ikke som om det er kvaliteten på kommunikasjonen som er problemet, men forestillingen om at kommunikasjon i det hele tatt er nytteløs i denne saken. Det går det an å være enig eller uenig i, men nettopp derfor burde journalisten ha stilt et oppfølgingsspørsmål om hvorfor.

Jeg vet ikke hvilken metodikk omdømmeekspertise bygger på, men det som gis definisjonsmakt i mediene, må være mer enn kvalifisert gjetning. Når pressen unnlater å stille spørsmål som avklarer premisser og mulige feilslutninger, blir leseren i tvil om en ekspertuttalelse faktisk kan anses som en autoritativ sannhet.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
edlit skrev (22 minutter siden):

At Blindheim i 2024 mente at kronprinsparet "ikke svarer særlig godt for seg", og nå sier at det var "bedre å holde kjeft", trenger ikke å være en motsetning. Det kan leses som at han mener kronprinsparet kommuniserer så svakt at taushet i seg selv er et bedre alternativ. Men når han nå samtidig hevder at "uansett hva de sier, så blir det galt", virker det ikke som om det er kvaliteten på kommunikasjonen som er problemet, men forestillingen om at kommunikasjon i det hele tatt er nytteløs i denne saken. Det går det an å være enig eller uenig i, men nettopp derfor burde journalisten ha stilt et oppfølgingsspørsmål om hvorfor.

Jeg vet ikke hvilken metodikk omdømmeekspertise bygger på, men det som gis definisjonsmakt i mediene, må være mer enn kvalifisert gjetning. Når pressen unnlater å stille spørsmål som avklarer premisser og mulige feilslutninger, blir leseren i tvil om en ekspertuttalelse faktisk kan anses som en autoritativ sannhet.

Det er litt merkelig at han først slakter en strategi og så ett par år senere hvor strategien er helt lik, hyller den.

Det virker som det å være omdømmeeksert bare krever at man synser litt. Når ekspertisen baseres på det som virker som dagsform og ikke faglig begrunnelse, så sliter jeg litt med å kalle noen ekspert.

Endret av Ellie42
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (45 minutter siden):

Er vel første gang narkotikalovbrudd står på «menyen»? På tide. 

Den usedvanlig nydelige gutten med det åpne blikket avanserte raskt etter at han i all hemmelighet ble littegranne bøtelagt for eget kokainbruk på Palmesus i 2017: 

Ifølge tiltalen skal Høiby i juli 2020 ha mottatt minst 3,5 kilo marihuana og fraktet dette videre og overlevert det til en person i Tønsberg. Forholdet er erkjent av MBH og tiltales som grov narkotikaovertredelse og grovt narkotikaheleri.

De nye tiltalene inkluderer også 3 brudd på veitrafikkloven og ytterligere 3 brudd på besøksforbud. 

Enda godt at den kriminelle rusmisbrukeren kan slukke sine sorger med formiddagsalkohol sammen med Norges prinsesse i populære Hemsedal. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har ventet på at narkotikalovbrudd skulle komme.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (9 minutter siden):

Jeg har ventet på at narkotikalovbrudd skulle komme.

Ja det var tydeligvis bare et spørsmål om tid. Enda godt at dette ikke er foreldede forhold, slik det dessverre endte for vold i nære relasjoner-tiltalen mot Juliane Snekkestad. Den beskyttende kokongen rundt MBH skulle ha blitt fjernet for lenge, lenge siden. Da hadde trolig mange blitt spart for mye vondt.

Ikke at jeg tror at MBH har det i seg å endre seg. Han har gjort minimalt med fornuftige tiltak etter den første arrestasjonen, og store pengesummer fortsetter å hagle ukritisk inn fra sidelinjen slik at luksuslivet bare fortsetter. Men da kunne hvert fall nye bekjentskaper ha gått inn i eventuelle relasjoner med åpne øyne. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (18 minutter siden):

Den usedvanlig nydelige gutten med det åpne blikket har kommet en lang vei siden han ble bøtelagt for eget kokainbruk på Palmesus i 2017: 

Ifølge tiltalen skal Høiby i juli 2020 ha mottatt minst 3,5 kilo marihuana og fraktet dette videre og overlevert det til en person i Tønsberg. Forholdet er erkjent av MBH og tiltales som grov narkotikaovertredelse og grovt narkotikaheleri.

De nye tiltalene inkluderer også 3 brudd på veitrafikkloven og ytterligere 3 brudd på besøksforbud. 

Enda godt at rusmisbrukeren kan slukke sine sorger med formiddagsalkohol sammen med Norges prinsesse i populære Hemsedal. 

Så mormor Høiby har brukt flere hundre tusen kroner for å dekke saksomkostninger i en flau sak, fordi det ble påstått at han solgte utenfor slottet men så koker det ned til at han faktisk har drevet med heleri? Latterlig at noen kan forsvare denne kriminelle voldsutøveren i det hele tatt.  

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Så mormor Høiby har brukt flere hundre tusen kroner for å dekke saksomkostninger i en flau sak, fordi det ble påstått at han solgte utenfor slottet men så koker det ned til at han faktisk har drevet med heleri? Latterlig at noen kan forsvare denne kriminelle voldsutøveren i det hele tatt.  

Så vidt meg bekjent har bestemor Høiby en skokk med barnebarn. Lurer på hva de resterende og deres foreldre mener om denne utbetalingen , jeg……?

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...