Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
42. skrev (3 minutter siden):

Altså, det mange reagerer på her er jo det åpenbare forsvaret av den voksne sønnen til Norges kronprinsesse

Les de siste sidene i tråden en gang til.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
42. skrev (17 minutter siden):

Altså, det mange reagerer på her er jo det åpenbare forsvaret av den voksne sønnen til Norges kronprinsesse

Saken er vel ille nok uten å måtte spekulere i hendelser og fakta?

• Liker 5
  • Nyttig 6
Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)

En ting jeg ikke skjønner i diskusjonen som har pågått siden i går er at det (slik jeg forstår hva som skrives) det ikke har noe å si at politiet varslet pågripelsen fordi de kom for å pågripe han for hva som hadde skjedd på Frogner 12 timer tidligere, og ikke noe av det andre han nå er siktet for eller feks narkotika som nevnes i diskusjonen. 

Det er så klart ikke slik at politiet ikke kan oppdage andre lovbrudd ved en pågripelse selv om de rykker ut for å pågripe personen for X. Hvis de i samme pågripelse finner indikasjon eller bevis som tyder på Y, som de ikke var klar over fra før, kan de så klart starte etterforsking av det. 

Ved å varsle den mistenkte får han mulighet til å skjule bevis både i den ene og den andre saken, og ringe venner om det ene og det andre. Hva slags konsekvenser det eventuelt fikk, utover en knust mobil uten sim som i beste fall sinket etterforskingen, kommer vi aldri til å få vit, men det betyr ikke at det ikke kan ha fått konsekvenser - også utover "Froger-saken" ettersom politiet ikke er låst til den. 

Endret av pop up bruker
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (1 time siden):

En ting jeg ikke skjønner i diskusjonen som har pågått siden i går er at det (slik jeg forstår hva som skrives) det ikke har noe å si at politiet varslet pågripelsen fordi de kom for å pågripe han for hva som hadde skjedd på Frogner 12 timer tidligere, og ikke noe av det andre han nå er siktet for eller feks narkotika som nevnes i diskusjonen. 

Det er så klart ikke slik at politiet ikke kan oppdage andre lovbrudd ved en pågripelse selv om de rykker ut for å pågripe personen for X. Hvis de i samme pågripelse finner indikasjon eller bevis som tyder på Y, som de ikke var klar over fra før, kan de så klart starte etterforsking av det. 

Ved å varsle den mistenkte får han mulighet til å skjule bevis både i den ene og den andre saken, og ringe venner om det ene og det andre. Hva slags konsekvenser det eventuelt fikk, utover en knust mobil uten sim som i beste fall sinket etterforskingen, kommer vi aldri til å få vit, men det betyr ikke at det ikke kan ha fått konsekvenser - også utover "Froger-saken" ettersom politiet ikke er låst til den. 

Det er ikke godt å si hva som lå bak det valget. De ville jo tydeligvis ha den telefonen ettersom de tok beslag i den, på samme måte som de tok et bevisst valg om å ikke foreta visse andre inngripen. Jeg synes ikke de agerte tregere enn normalen. De fikk melding om hendelsen rundt 12.30 og pågrep ham 16.05 eller var det 16.10. I mellomtiden hadde de rykket raskt ut til fornærmedes adresse, kartlagt saken og gjort de nødvendige forberedelser.  Hvorfor de risikerte å miste potensielle, nyttige spor fra telefonen som kunne opplyst Frognersaken ytterligere, er imidlertid et ubesvart spørsmål. Noen her vil vel hevde at politiet tok telefonen kun for syns skyld fordi noe annet ville vekket oppsikt, mens de egentlig lot ham slippe unna. Der er ikke jeg.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 7
Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Det er ikke godt å si hva som lå bak det valget. De ville jo tydeligvis ha den telefonen ettersom de tok beslag i den, på samme måte som de tok et bevisst valg om å ikke foreta visse andre inngripen. Jeg synes ikke de agerte tregere enn normalen. De fikk melding om hendelsen rundt 12.30 og pågrep ham 16.05 eller var det 16.10. I mellomtiden hadde de rykket raskt ut til fornærmedes adresse, kartlagt saken og gjort de nødvendige forberedelser.  Hvorfor de risikerte å miste potensielle, nyttige spor fra telefonen som kunne opplyst Frognersaken ytterligere, er imidlertid et ubesvart spørsmål. Noen her vil vel hevde at politiet tok telefonen kun for syns skyld fordi noe annet ville vekket oppsikt, mens de egentlig lot ham slippe unna. Der er ikke jeg.

Nei, det er ingne som vet hva som ligger bak det valget, men det er ikke det jeg heller adresserer i innlegget mitt.

Jeg lurer på hvorfor flere, slik jeg leser det, mener det ikke har noe noe å si at politiet varslet pågripelse fordi "Frogner-saken" hadde skjedd for type 12 timer siden, og det han nå er siktet for visste ikke politiet om da. Det er logikk som ikke henger på greip for meg, da det helt uavhengig av fokus gir den mistenker mulighetene til å fjerne bevis og påvirke potensielle vitner.

Endret av pop up bruker
Ikke
Skrevet
Sur sitron skrev (9 timer siden):

Hva er alvorlige og usanne påstander ? At han ble spurt om oppbevaringen av store mengder narkotika på Skaugum? 

https://www.seher.no/kongelig/oppbevarte-store-mengder-narkotika-pa-skaugum/81988452

At han blir spurt på grunnlag av evnt tips. Er da på ingen måte det samme som å være skyldig. Hadde de hatt noe på han, ville jo dette vært en del av siktelsen i dag. Noe det netopp ikke er. Så å ramle inn her med at han også ble ble arrestert første gangen pga narkotika,  og henviser til et avhør gjort ca en mnd senere, sier egentlig i seg selv, hvor nivået på fri fantasi ligger.  Trenger ikke noe forklaring  videre på det

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
42. skrev (2 timer siden):

Merkelig  at det er så åpenbart. Når ingem gjør det.... vis til hva du mener, fordi dette  er på ingen måte riktig 

• Liker 3
Skrevet
pop up bruker skrev (52 minutter siden):

Nei, det er ingne som vet hva som ligger bak det valget, men det er ikke det jeg heller adresserer i innlegget mitt.

Jeg lurer på hvorfor flere, slik jeg leser det, mener det ikke har noe noe å si at politiet varslet pågripelse fordi "Frogner-saken" hadde skjedd for type 12 timer siden, og det han nå er siktet for visste ikke politiet om da. Det er logikk som ikke henger på greip for meg, da det helt uavhengig av fokus gir den mistenker mulighetene til å fjerne bevis og påvirke potensielle vitner.

Forstår. Nei, det har jeg ikke svaret på.

• Liker 1
Skrevet
pop up bruker skrev (7 timer siden):

Vi vet ikke eksakt  nøyaktig  hvorfor det ikke ble ransakelse på skaugum 4 august 2024. Men ransakelse skal være iht gitt sak, og man skal ha grunnlag for det.

Så ett svar kan enkelt og greit være at det feks i denne artikkelen  er det oppgitt at eneste de hadde behov  for å ransake denne dagen var hans mobil.  Som ble overgitt frivillig.  Hvis bevisene var tilstrekkelig  via andres mobiler etc den dagen,  kan det være nok til at  politi advokatene sier nei til hus ransakelse. Da en hus ransakelse skal måtte  begrunnes med tapte beviser, om det ikke gjøres. Ransakekse av bolig skal ikke skje fordi man har lyst å ta en titt og det gis på grunnlag  av  gitt sak.  Altså at de hadde beviser nok via, mottakere av meldinger og hendelser via telefon  denne dagen, innsamlet beviser på åstedet, lege journal, vitne forklaringer etc.

I tillegg  er  dette en i kongefamilien, som bor på kongelig eiendom,  da ikke den lukkede delen, der KAN det også ha vært usikkerhet hos jurister, hvorvidt  man hadde lov å ikke lov å ta seg inn i boligen, på daværende  tidspunkt. Dette avsnittet er min tolkning, da det for meg har sett ut til at dette var litt usikkert første  tiden.

https://www.vg.no/nyheter/i/KML1z6/politiet-bekrefter-valgte-aa-ikke-ransake-paa-skaugum

Minner om at dette er ikke en vanlig arrestasjonen  av hvermansen i starten. Da han er en del av kongefamilien.  Kongefamilie står i egne forskrifter i lovverket, som medførte bla at flere departementer ble varslet om arrestasjon før Marius  selv fikk  vite det.

Etterhvert, ser det ut til at dette er forhold avklart og marius blitt behandlet  mer som  jørgen hattemsker videre i etterforskningen.

• Liker 4
Skrevet
Sur sitron skrev (7 minutter siden):

Jeg har vel aldri sagt at han var skyldig i det - jeg sa at politiet vet mer enn de sier til folk i avhør.Hvorfor har du denne trangen til å komme med løgner om andre hele tiden? 

I sist innlegg til meg truet du meg med at tråden ville bli stengt fordi jeg kom med usannheter. Hva er det du gjør? Det er direkte løgn du farer med. Det er selvsagt rapportert som trusselen igår. Så om tråden blir stengt så kan du skylde på deg selv. 

Sur sitron skrev (21 timer siden):

Tror du virkelig ikke at politiet visste mer ? Det kan være seg narkotikaomsetning eller vold. Her kunne de miste verdifulle bevis. 

Dette er svaret du svarer på et innlegg der jeg skriver at første  arrestasjonen  handler kun om hendelsen på frogner. Og ikke alt mulig annet. I tilegg argumenterer du videre på å dra narkotika sak inn i den dagen,  fordi han ble spurt om oppbevaring av sånt via udokumenterte påstander og kilder i se og hør en mnd senere.  

Osv osv osv.

Så for ordens skyld, første arrestasjonen  gjalt ikke vold mot julianne, nora,  voldtekter , narkotika forbrytelser etc. Den gjaldt hendelsen  på frogner 4 august. Og kun det.

Dvs at avgjørelser rundt arrestasjonen etc gjelder kun hans handlinger  da. Og ikke narkotla bot 7 år tidligere eller andre ting den dagen

• Liker 7
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Dette er svaret du svarer på et innlegg der jeg skriver at første  arrestasjonen  handler kun om hendelsen på frogner. Og ikke alt mulig annet. I tilegg argumenterer du videre på å dra narkotika sak inn i den dagen,  fordi han ble spurt om oppbevaring av sånt via udokumenterte påstander og kilder i se og hør en mnd senere.  

Osv osv osv.

Så for ordens skyld, første arrestasjonen  gjalt ikke vold mot julianne, nora,  voldtekter , narkotika forbrytelser etc. Den gjaldt hendelsen  på frogner 4 august. Og kun det.

Dvs at avgjørelser rundt arrestasjonen etc gjelder kun hans handlinger  da. Og ikke narkotla bot 7 år tidligere eller andre ting den dagen

Igjen, dette stemmer ikke.

Den handler om Frogner, trusler mot en bekjent av offeret og trusler om å tenne på hennes ting. To av de aspektene skjedde i tidsrommet mellom Frogner og arrestasjonen som indikerer aktive lovbrudd.

Fint med redelighet.

Endret av 1600
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (28 minutter siden):

Vi vet ikke eksakt  nøyaktig  hvorfor det ikke ble ransakelse på skaugum 4 august 2024. Men ransakelse skal være iht gitt sak, og man skal ha grunnlag for det.

I henhold til gitt sak, burde politiet aksjonert mot boligen til MBH når han kom med en mobil som helt klart var tuklet med og knust. Jeg går ut for at de hadde hjemmel i loven til å beslaglegge denne, og når de da ikke fikk som de ville burde de ha ringt til dommer for å få ransakelsesordre.

Det er ikke hokus pokus, men dette viser klart og tydelig forskjellsbehandling. 

At MM i tillegg er med å leverer sønnen sin øker presset på de som skal arrestere og konfrontere MBH om dette beviset, som igjen viser at vi har en kronprinsesse som enten ikke skjønner hva hennes stilling og sosiale makt bidrar til, eller med viten og vilje går inn for å påvirke situasjoner rundt hennes sønn.

Hadde du kranglet med kronprinsessens sønn om hans knuste og sim-tomme mobil foran kronprinsessen? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (11 timer siden):

Legg merke til formuleringen « noen» og « angivelig». 
Hvordan tolker du det, sånn kildekritisk?

for øvrig sto det kun i se og hør, ingen andre medier. 

Så når en ting står kun i ett medie, så er det ikke redelig?

Da kan vi jo avskrive den 'venne-podcasten' som forsvarer MBH som VG kom med da, fint vi er enige.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest pop up bruker
Skrevet
Krokenguri skrev (58 minutter siden):

Så ett svar kan enkelt og greit være at det feks i denne artikkelen  er det oppgitt at eneste de hadde behov  for å ransake denne dagen var hans mobil.  Som ble overgitt frivillig.  Hvis bevisene var tilstrekkelig  via andres mobiler etc den dagen,  kan det være nok til at  politi advokatene sier nei til hus ransakelse. Da en hus ransakelse skal måtte  begrunnes med tapte beviser, om det ikke gjøres. Ransakekse av bolig skal ikke skje fordi man har lyst å ta en titt og det gis på grunnlag  av  gitt sak.  Altså at de hadde beviser nok via, mottakere av meldinger og hendelser via telefon  denne dagen, innsamlet beviser på åstedet, lege journal, vitne forklaringer etc.

I tillegg  er  dette en i kongefamilien, som bor på kongelig eiendom,  da ikke den lukkede delen, der KAN det også ha vært usikkerhet hos jurister, hvorvidt  man hadde lov å ikke lov å ta seg inn i boligen, på daværende  tidspunkt. Dette avsnittet er min tolkning, da det for meg har sett ut til at dette var litt usikkert første  tiden.

https://www.vg.no/nyheter/i/KML1z6/politiet-bekrefter-valgte-aa-ikke-ransake-paa-skaugum

Minner om at dette er ikke en vanlig arrestasjonen  av hvermansen i starten. Da han er en del av kongefamilien.  Kongefamilie står i egne forskrifter i lovverket, som medførte bla at flere departementer ble varslet om arrestasjon før Marius  selv fikk  vite det.

Etterhvert, ser det ut til at dette er forhold avklart og marius blitt behandlet  mer som  jørgen hattemsker videre i etterforskningen.

Innlegget mitt handler om pågripelsen, og ikke ransakelse på Skaugum. 

Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Igjen, dette stemmer ikke.

Den handler om Frogner, trusler mot en bekjent av offeret og trusler om å tenne på hennes ting. To av de aspektene skjedde i tidsrommet mellom Frogner og arrestasjonen som indikerer aktive lovbrudd.

Fint med redelighet.

Det er jo nettopp  det jeg skriver..... så hva eksagt mener du ikke stemmer.  Når du remser opp innholdet i nettopp  den arrestasjonen. Jeg nevner

Litt usikker på om drapstrusselen er iht arrestasjonen  eller om den kom på rett etter arrestasjonen.  Har ikke skekket. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (47 minutter siden):

Så når en ting står kun i ett medie, så er det ikke redelig?

Da kan vi jo avskrive den 'venne-podcasten' som forsvarer MBH som VG kom med da, fint vi er enige.

i vennepodkasten gjøres det tydelig rede for at ansvarlig redaktør vet hvem vennen er, og Vg har også opplyst om prosessen som endte med at de valgte å publisere.  Så den er litt annerledes enn se og hørs "noen" og "angivelig"-artikkel.

Dette er grunnleggende kildekritikk. Jeg tenker at man som leser alltid må gjøre en vurdering av de redaksjonelle avgjørelsene som ligger bak en publisering. 

Og podkasten til VG må rett og slett sees på som det den er - en venn som ha sin stemme med i mediedekning av saken, og som fikk en flate å gjøre det i. Et meningsinnlegg på linje med kronikkene til feks Jan Bøhler og Tove Taalesen. I denne saken bør alle prøve å skille mellom alle meninger som er der ute, og faktaene som kommer frem i saken.

Og så vil jeg bare minne om at det å mane til et minstemål av redelighet i hva man poster her, og oppfordring til kildekrikk, ikke er i nærheten av å skulle forsvare noe eller noen som helst. Det handler om å bevare evnen og viljen til å være kildekritisk i det som er blitt en ellevill mediesak, men mange tusen oppslag. 

Jeg har aldri forsvart MBH eller forsøkt å bagatellisere det han har gjort - tvert imot har jeg forsøkt å ta opp vold som samfunnsproblem og ofrenes sårbarhet og hvordan prinsippet om at det er bedre at skyldige går fri enn at uskyldige dømmes, har medført at mange ofres historier ikke blir bekreftet i eller av  rettsapparatet.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette:

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Det er jo nettopp  det jeg skriver..... så hva eksagt mener du ikke stemmer.  Når du remser opp innholdet i nettopp  den arrestasjonen. Jeg nevner

Er det motsatte av dette:

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Litt usikker på om drapstrusselen er iht arrestasjonen  eller om den kom på rett etter arrestasjonen.  Har ikke skekket. 

Hva er det du ikke forstår?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest pop up bruker
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

i vennepodkasten gjøres det tydelig rede for at ansvarlig redaktør vet hvem vennen er, og Vg har også opplyst om prosessen som endte med at de valgte å publisere.  Så den er litt annerledes enn se og hørs "noen" og "angivelig"-artikkel.

Dette er grunnleggende kildekritikk. Jeg tenker at man som leser alltid må gjøre en vurdering av de redaksjonelle avgjørelsene som ligger bak en publisering. 

Og podkasten til VG må rett og slett sees på som det den er - en venn som ha sin stemme med i mediedekning av saken, og som fikk en flate å gjøre det i. Et meningsinnlegg på linje med kronikkene til feks Jan Bøhler og Tove Taalesen. I denne saken bør alle prøve å skille mellom alle meninger som er der ute, og faktaene som kommer frem i saken.

(...snip)

Dette er jeg ikke enig i, og mener at dette ikke kan sammenlignes. En venn som uttaler seg har helt andre knytninger, og dermed hensikter, til den det snakkes om enn et meningsinnlegg fra en politiker eller en skribent. 

Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jeg ikke enig i, og mener at dette ikke kan sammenlignes. En venn som uttaler seg har helt andre knytninger, og dermed hensikter, til den det snakkes om enn et meningsinnlegg fra en politiker eller en skribent. 

Bingo.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt. Derfor er det også avgjørende at det opplyses veldig klart om at han er en venn, og at man slik er helt åpen om bindingene.

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...