Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
missLynch skrev (På 22.8.2025 den 13.02):

Det gjorde et stekt inntrykk å høre siste episode av en av de meste kjente krim-podcastene i Norge, hvor de detaljert går i gjennom tiltalepunktene. Det at de beskriver ugjerningene og snakker seg gjennom tidslinjen er veldig sterkt. Uansett om han skulle tilstå og få lavere straff, så er det ingenting som kan rette opp inntrykket av Høiby. Han har tedd seg som en kvinnehatende, oppblåst bortskjemtunge i mange år, og hva slags virkelighet er det familien hans lever i som omtaler han i gode ordelag (inkl. søsteren)? Det finnes ikke skylapper som er store nok til at de ikke kan ha fått med seg ting som har foregått. Han har bodd på Skaugum, han har reist mye med familien, også med samboere/kjærester; det er ikke slik at han har operert på et annet kontinent. «Problemkomplekser» ja, det var en nydelig måte å beskrive sosiopati på. 
Håper fengselsstraffen blir lang, kjedelig og fryktelig slitsom for han. 

Fantorangen-Oslo skrev (På 22.8.2025 den 13.26):

Enig, det er så ufattelig at det går nesten ikke an å beskrive. Og så må vi tenke på at sikkerhetsfolkene har fotfulgt i alle år og mange har visst, kanskje ikke på detaljnivå,  men i hvert fall mye av problemene. Det har vært prøvd å dekke over. 

Rusproblemene og, førerkortet skulle vært tatt for lenge siden. 

Uansett, etter at de kongelige begynte å menge seg i politikken og med både ene og det andre, WEF, Young Global Leaders m m har jeg sakte sklidd til siden. Dette med Marius har bare vært en faktor som en "sovende" vulkan som har våknet til gagns og det sprutes ut. De har glemt sin rolle. De skal ha alle privilegier, men ha et privatliv. Det er ikke forenlig med et kronprinspar. Jeg synes synd på Kongen og Dronningen og jeg synes synd på de to søskene oppi alt dette, men nå tror jeg mange er klare for en debatt om monarkiet, det tvinges jo frem av seg selv, dessverre.     

Veldig godt skrevet. Alt for mange har visst uten å gjøre noe med saken. Tragisk at det fikk gå så langt før Se og Hør valgte å fortelle sannheten om hva som har foregått. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Når det kommer til handlingene han har påført andre - ja, helt enig. Ene og alene hans valg, hans ansvar og hans påfunn.
Så kan man snakke om situasjonen rundt ham, og hvorvidt enabling har gjort det enklere på noe vis. Diskusjonen går litt i sirkel her, for jeg m.fl. har nevnt dette mange ganger. Tilrettelegging i form av penger, bolig, biler og andre ting, har gjort det lett for ham på flere måter. Kanskje han kunne hatt godt av å ta større ansvar for eget liv. Kanskje han ikke burde hatt så lett tilgang på nark ved å måtte forsørge seg selv istedenfor å få 20k hver måned. Kanskje han hadde hatt godt av å måtte betale husleie, kanskje det hadde sitter lengre inne å kjøre som en idiot oppover Skaugum, og kræsje biler, om bilen måtte betales selv. Kanskje de skulle latt regningene hans gå til inkasso istedenfor å betale dem for ham. Kanskje han ikke skulle fått hatt fest med Hell's Angels på selveste Skaugum. Jeg mener ikke at jeg vet bedre, men jeg stiller likevel spørsmål til om det virkelig var dette han trengte. Det ser jo ut som han trengte noe helt annet. Han har holdt på i åresvis, og de har alskens rådgivere rundt seg. Noen må jo ha sagt ifra? Eller har det vært berøringsangst?

Det ikke uvanlig at økonomisk hjelp kan være en form for enabling. Men gitt ut fra at man ikke vet hvilke alternativer som er vurdert og prøvd eller hvorfor, er dette også påstander uten dokumentasjon. Jeg ser de samme tema dras frem i tråden og diskuteres igjen og igjen. Det kan være lurt å stille seg spørsmålene om man faktisk vet noe om det man påstår eller ikke. 

Eufemia- skrev (2 timer siden):

Tillatelse, sier du, og hevder en voksen manns rett til eget valg. Riktig det, under det vi kan kalle normale omstendigheter. Det er selvsagt ideelt. Saken her er at han er ikke i kategorien normale omstendigheter om vi viser til ingen utdanning, ingen fast jobb med inntekt, eller etter hva vi kan forstå av det som i stedet må ha vært mer et natteliv med rus sammen med tvilsomme venner. Snu opp ned på døgnet. Flott?
Det er ikke en god standard, er det vel? Så er det dette med hvor økonomien stammer fra til å leve dette livet som på ingen måte er holdbart eller konstruktivt? 
Det som har vært forsøkt hjulpet underveis har tydeligvis ikke blitt mottatt med jubel og positivitet? Da ville historien sett annerledes ut. Strategien virker å være å fortsette å underholde praktisk og økonomisk, og håpe på at det går bra? Er det godt nok? 

Ja, jeg skrev det til noen andre fordi dette stadig trekkes frem som om noen har gitt han lov til å gjøre som han vil. 

Men følger man teorien din om han ikke lever under normale omstendigheter, men er den han er, må man nesten bestemme seg i sine argumentasjoner. 

Å snu døgnet, være uten jobb eller fremtidsplaner er ikke noe som er unikt for han. Det er mange i samfunnet som strever med det samme. Det er selvsagt ikke konstruktivt, men et valg individer tar og på den måten helt normalt også blant vanlige folk.

Ser man derimot på han som spesiell fordi han er i en annerledes posisjon, så man også ta høyde for at andre interesser og vurderinger blir gjort når man skal hjelpe han, både økonomisk og når det gjelder bolig. Da er han ikke som alle andre, og man kan da heller ikke forvente at de samme løsningene gjelder for han som for folk flest. Vi ser jo klart at mye av hjelpen ikke har fungert, men kan ikke si noe om hva slags hjelp han har mottatt eller hva som er prøvd. Eller hvorfor han får økonomisk støtte. Uansett hadde alternativet vært å få økonomisk støtte fra staten, men det hadde ikke gjort noe forskjell fra eller til likevel. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (3 timer siden):

Det ikke uvanlig at økonomisk hjelp kan være en form for enabling. Men gitt ut fra at man ikke vet hvilke alternativer som er vurdert og prøvd eller hvorfor, er dette også påstander uten dokumentasjon. Jeg ser de samme tema dras frem i tråden og diskuteres igjen og igjen. Det kan være lurt å stille seg spørsmålene om man faktisk vet noe om det man påstår eller ikke. 

Og det er derfor jeg skriver "jeg tror", "tilsynelatende", "kanskje" osv, fordi det kun er tanker jeg selv gjør meg, og jeg fremlegger det ikke som fakta. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (3 timer siden):

Ja, jeg skrev det til noen andre fordi dette stadig trekkes frem som om noen har gitt han lov til å gjøre som han vil. 

Men følger man teorien din om han ikke lever under normale omstendigheter, men er den han er, må man nesten bestemme seg i sine argumentasjoner. 

Å snu døgnet, være uten jobb eller fremtidsplaner er ikke noe som er unikt for han. Det er mange i samfunnet som strever med det samme. Det er selvsagt ikke konstruktivt, men et valg individer tar og på den måten helt normalt også blant vanlige folk.

Ser man derimot på han som spesiell fordi han er i en annerledes posisjon, så man også ta høyde for at andre interesser og vurderinger blir gjort når man skal hjelpe han, både økonomisk og når det gjelder bolig. Da er han ikke som alle andre, og man kan da heller ikke forvente at de samme løsningene gjelder for han som for folk flest. Vi ser jo klart at mye av hjelpen ikke har fungert, men kan ikke si noe om hva slags hjelp han har mottatt eller hva som er prøvd. Eller hvorfor han får økonomisk støtte. Uansett hadde alternativet vært å få økonomisk støtte fra staten, men det hadde ikke gjort noe forskjell fra eller til likevel. 

Her følger jeg deg helt. Han er både vanlig og ikke, mor/stefar vanlige foreldre og samtidig ikke. Jeg synes det er nærliggende å se for seg en navigering innenfor et spekter her av ulike hensyn, der deres særskilte posisjon har vært en del av dette. Det har gått som det har gått, men de har nok stått i og forsøkt mye.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Her følger jeg deg helt. Han er både vanlig og ikke, mor/stefar vanlige foreldre og samtidig ikke. Jeg synes det er nærliggende å se for seg en navigering innenfor et spekter her av ulike hensyn, der deres særskilte posisjon har vært en del av dette. Det har gått som det har gått, men de har nok stått i og forsøkt mye.

Det vet vi lite om. En ting vet vi for sikkert og det er at de i årevis har gjort alt de kunne for å skjule hvordan tilstanden har vært. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Det vet vi lite om. En ting vet vi for sikkert og det er at de i årevis har gjort alt de kunne for å skjule hvordan tilstanden har vært. 

Vi vet lite, men vi vet de har sagt at arbeidet begynte lenge før august-24.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (46 minutter siden):

DET har de absolutt vært , og det er mer enn kritikkverdig!

Det er faktisk ganske hårreisende! Jeg ønsker ikke disse to menneskene som var neste konge og dronning

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Nærliggende for mange, men dessverre ikke så åpenbart for alle. Ingen enkel oppgave når man står i det som pårørende. Selv om deres roller er unike, så er de mennesker med samme følelsene, sårbarheten og reaksjonene som alle andre. Samtidig skal de balansere dette med deres posisjon i samfunnet. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (På 22.8.2025 den 17.37):

I Kopseng-saken ble han ikke varetektsfengslet før rettssaken fikk oppmerksomhet i media. Da kom plutselig den ene jenta etter den andre fram med historier om voldtekt og vold. 
Politiet har antydet at det har vært meget store mengder mediefiler i Marius-saken, og det kan være mange potensielle offer både i inn og utland som våger å tre frem med sine opplevelser bare rettssaken og mediedekningen rundt den kommer ordentlig i gang. Det er vel lite trolig at han kun har operert i Norge. Han klarte tydeligvis ikke «å dy seg» når han var i Lofoten. Klarte han det bedre i Italia, Portugal, Cannes, København etc.?

https://www.seher.no/kongelig/klarte-ikke-dy-meg/83480741

Ah, jeg hørte nemlig podcast om Kopseng for et års tid siden, den har hengt ved meg siden, vanvittig ubehagelig å lytte til. Og det var jo bare toppen av isfjellet, som du skriver. Mange tør jo ikke komme fram før andre gjør det først, av redsel for å ikke bli trodd.
Jeg får samme følelsen når jeg leser om MBH og ikke bare det han har gjort seksuelt, men også volden han har utsatt flere av jentene for. Jeg FATTER IKKE at ikke kongehuset går ut og sier noe. Hadde det vært min sønn, og jeg hadde vært i den posisjonen, så hadde jeg gått ut og sagt noe sånt som å uttrykke stor medfølelse med ofrene. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig - MM kan være glad i sønnen sin OG vise sympati til ofrene. Synes også det er merkelig at mor til JS ikke fikk svar på melding hun sendte til HM angående volden. 
Jeg kan heller aldri tro MBH kun har operert i Norge. Er vel mindre sjans for å bli tatt i utlandet også. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Er det noen som i det hele tatt tror på at han har mottatt kun 20 000,- i måneden? Med den livsstilen han kjører, flottesen flott med reiser, motorsykler, Louis Vuitton-kofferter, pulver og what-not må han ha fått mye mye mer fra «noen». Regnestykket går ikke opp. Kjenner det provoserer meg noe enormt at norsk ungdom jobber ræva av seg ved siden av krevende studier for å få råd til mat og det mest nødvendige mens MBH har brukt 20-årene til å krenke utallige ofre, brukt apanasjepenger og ikke løftet en finger for å bidra til fellesskapet han er avhengig av. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
missLynch skrev (10 minutter siden):

Er det noen som i det hele tatt tror på at han har mottatt kun 20 000,- i måneden? Med den livsstilen han kjører, flottesen flott med reiser, motorsykler, Louis Vuitton-kofferter, pulver og what-not må han ha fått mye mye mer fra «noen». Regnestykket går ikke opp. Kjenner det provoserer meg noe enormt at norsk ungdom jobber ræva av seg ved siden av krevende studier for å få råd til mat og det mest nødvendige mens MBH har brukt 20-årene til å krenke utallige ofre, brukt apanasjepenger og ikke løftet en finger for å bidra til fellesskapet han er avhengig av. 

Nope, tror ikke litt på det engang at han kun får 20k.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
missLynch skrev (3 minutter siden):

Tipper at for de summene han faktisk har fått, så hadde 4 andre som vil noe med livet sitt kunnet ta full utdanning, og bodd godt mens de studerte. Det kunne forandret hele begynnelsen på voksenlivet for unge å slippe studielån ++

Det er greit nok for meg at vi fortsatt sponser gallionsfigurene på slottet, men at vi nå også sponser de ikke-kongelige familiemedlemmene, det er ikke greit. Iallefall ikke når pengene går til å ikke gidde å gjøre noe fornuftig, narkotika og flashing. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Tipper at for de summene han faktisk har fått, så hadde 4 andre som vil noe med livet sitt kunnet ta full utdanning, og bodd godt mens de studerte. Det kunne forandret hele begynnelsen på voksenlivet for unge å slippe studielån ++

Det er greit nok for meg at vi fortsatt sponser gallionsfigurene på slottet, men at vi nå også sponser de ikke-kongelige familiemedlemmene, det er ikke greit. Iallefall ikke når pengene går til å ikke gidde å gjøre noe fornuftig, narkotika og flashing. 

Ja tenk det. Det setter ting i perspektiv. Det er intet mindre enn en økonomisk skandale ved siden av selve ugjerningene.
I tillegg har han vel ødelagt ofres inventar, Mac og telefoner etc.- i tillegg til psykisk og fysisk vold- så håper erstatningskravene fra ofrene blir betydelige. Og at han må betale dette selv. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Selvfølgelig er sikkert dette en helt fortvilet situasjon for kronprinsparet. Men naiviteten må ha vært stor opp gjennom årenes løp.
Et eksempel er da MBH fikk jobb som redaktør for luksusmagasinet Tempus i 2018, hvor han var style editor. Da de ble intervjuet om dette på NRK virket de så stolte og skrøt av hvor kreativ han var med kamera etc. Denne jobben fikk han via finanscowboyen og hvitvaskingsdømte Per Morten Hansen. Det falt ikke kronprinsparet inn at MBH, uten formell utdanning og kompetanse, fikk denne jobben bare fordi han var den han var? Trodde de det var faglige og kunstneriske ferdigheter som skaffet han jobben? Det er slik at jeg nesten synes synd på de. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
missLynch skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er sikkert dette en helt fortvilet situasjon for kronprinsparet. Men naiviteten må ha vært stor opp gjennom årenes løp.
Et eksempel er da MBH fikk jobb som redaktør for luksusmagasinet Tempus i 2018, hvor han var style editor. Da de ble intervjuet om dette på NRK virket de så stolte og skrøt av hvor kreativ han var med kamera etc. Denne jobben fikk han via finanscowboyen og hvitvaskingsdømte Per Morten Hansen. Det falt ikke kronprinsparet inn at MBH, uten formell utdanning og kompetanse, fikk denne jobben bare fordi han var den han var? Trodde de det var faglige og kunstneriske ferdigheter som skaffet han jobben? Det er slik at jeg nesten synes synd på de. 

Det er ganske utrolig. Hvor lenge hadde han denne jobben?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
missLynch skrev (11 minutter siden):

Han ble i samme blad omtalt som prins. Han har nytt godt av alle fordelene som dryppet på han. Penger, reiser, jobber, titler og pass. Ekstremt priviligert. 

ttps://www.dagbladet.no/kjendis/har-mistet-redaktorjobben/70540767

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
missLynch skrev (3 timer siden):

Jeg tror  gjerne  på at han får 20.000kr i mnd der 10.000kr  går til utgifter og 10.000kr går til privat bruk.

Jeg har prøvd å ta dette opp litt tidligere.  At som pårørende som ønsker å hjelpe,  er dette tiltak som er anbefalt, for å ikke bli for medavhengig. 

Mange med rus, sliter med å holde i orden sin  økonomi,  og da kan det  være en god løsning om noen i famile kan ta over økonomien en periode.  De skal da ikke få mer penger, enn ca de normalt ville ha fått. Ca 20.000kr er et perfekt beløp sådan. Hvor  akkurat  de 20.000kr kommer fra, er ikke så viktig.

Hvis du ønsker å  hjelpe  med andre ting, som feks en reise, madrass, ol. Så er dette noe du bør betale direkte. Ikke sende med penger hos den rusavhengige. Så når mor er med å betaler en overmadrass, er det iht anbefaling på  tiltak mot medavhengighet.  

Marius  har mye bemidlede bekjentskaper.  Og senest  i sommer kom det frem at en venn av hans far spanderte og tok han med på tur på bla dyr bårtur etc. Så noe  drypper nok også på klokkeren her i større grad. 

Det har vel også  stått i media, eller var det podcaten til vennen til marius,  som nevnte noe om at han også lånte endel penger. 

Økonomisk så går ikke regnestykket opp. Om man ser på kontant bruk. Så akkurat  hvor  han får alt fra vet vi jo ikke. Har endel tanker om hvor han får penger fra. Men respekterer kvinbeguidens retningslinjer på det, og lar være å spekulere i det.

Utover  dette, er det vel også en del dyre gaver han får. Tror ikke han får t-skjorte og sokker fra cubus i julegaver, og burdagsgaver feks. Og gaver er vel som nevnt luisvuttå kofferter etc, han prøvde å selge i sin tid.

• Hjerte 1
Skrevet

"Marius har behandlet alt for mange kvinner dårlig, og det vi nå har fått vite, har selvfølgelig gjort oss skuffet og sinte. Vi tenker på disse kvinnene, og jeg vil spesielt nevne Nora som en tøff kvinne som har stått frem med sin fortelling i offentligheten. Nå er det ikke vi som foreldre som dømmer i straffesaken, men her må rettspleien gå sin gang, men jeg vil være tydelig på at vi støtter de kvinner som har blitt dårlig behandlet av Marius. "

Hadde ikke vært noe problem for HM å si noe slikt, hvis han faktisk hadde ønsket å si det. Men det ønsker han ikke. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

"Marius har en livsstil og har gjort noen valg som ikke er forenelig med våre verdier eller hvordan han er oppdratt av oss. Vi har i det lengste håpet at vi kunne hjelpe han til å ta bedre valg med å bruke tid med han og holde han tett på oss. Vi ser nå at det ikke har hjulpet i det hele tatt og heller skapt tvil om hva vi står for.

Det kommer et punkt hvor man som forelder må erkjenne at man ikke kan kontrollere barna sine, samme hvor vel man vil dem. Vi kommer til å fokusere på de andre familiemedlemmene og pliktene våre fremover. Marius får hjelp om han ønsker det, men vi må av hensyn til oss selv, kongehuset som institusjon og folkets tillit sette noen grenser."

Endret av Nymerïa
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (13 minutter siden):

"Marius har en livsstil og har gjort noen valg som ikke er forenelig med våre verdier eller hvordan han er oppdratt av oss. Vi har i det lengste håpet at vi kunne hjelpe han til å ta bedre valg med å bruke tid med han og holde han tett på oss. Vi ser nå at det ikke har hjulpet i det hele tatt og heller skapt tvil om hva vi står for.

Det kommer et punkt hvor man som forelder må erkjenne at man ikke kan kontrollere barna sine, samme hvor vel man vil dem. Vi kommer til å fokusere på de andre familiemedlemmene og pliktene våre fremover. Marius kommer til å få hjelp om han ønsker det, men vi må av hensyn til oss selv, kongehuset som institusjon og folkets tillit sette noen grenser."

Nei, det kan de selvfølgelig ikke si.

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...