Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
1600 skrev (4 minutter siden):

Reelt sett kan det bety at MBH kan få 16 års fengsel.

Jeg tror dessverre det blir strafferabatt pga mediedekning. Men jeg kan ikke tenke meg at det ikke blir en fengselsdom. Tenk om det blir fotlenke og han får sone hjemme...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Jeg tror dessverre det blir strafferabatt pga mediedekning. Men jeg kan ikke tenke meg at det ikke blir en fengselsdom. Tenk om det blir fotlenke og han får sone hjemme...

Da minster omtrent alle enormt med respekt for rettsstaten.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (13 minutter siden):

Jeg lurer på om 32 siktelser er nok til å utløse paragraf 79.

Paragraf 79 brukes til gjentagende kriminalitet, organisert kriminalitet og saker hvor tiltalte viser en serie-tendens. 

Iht tiltale som foreligger nå. Så er det ikke nevnt 16 år. Men mest sannsynlig  mellom 6 og 10 år som max.

Hvis du leser div artikler og hører siste to episider av krimpodden. Dog sier statsadvokaten i siste episode  at etterforskning  fortsetter,  og nye ting kan komme med.  Og ar det finnes både skjerpende og formildene omstendigheter som absolutt  vil påvirke sakens utfall

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (45 minutter siden):

Det er veldig, veldig sjenent det skjer. Det kan gis strafferabatt for tilståelse, så hvis han tilstår flere av forholdene kan ha få stafferabatt. 

• Liker 1
Skrevet
1600 skrev (52 minutter siden):

Jeg lurer på om 32 siktelser er nok til å utløse paragraf 79.

Paragraf 79 brukes til gjentagende kriminalitet, organisert kriminalitet og saker hvor tiltalte viser en serie-tendens. 

Høres ikke så reelt ut.

Dette har nok mer teoretisk enn praktisk betydning fordi de forholdene som er omtalt i tiltalebeslutningen samlet, neppe vil medføre en straff som kommer opp i 10 år, slik at det neppe blir behov for å fravike strafferammen for å kunne utmåle en strengere straff enn 10 år, sier Henriksbø.

Rettssaken mot Høiby: Strengeste straff kan bli inntil 16 års fengsel https://share.google/5D0UrJXfUHCCQrQDg

• Liker 3
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Da minster omtrent alle enormt med respekt for rettsstaten.

Ja, det tror jeg nok. Håper selvsagt det blir en skikkelig dom, i fengsel. 

blvck skrev (20 minutter siden):

Det er veldig, veldig sjenent det skjer. Det kan gis strafferabatt for tilståelse, så hvis han tilstår flere av forholdene kan ha få stafferabatt. 

Ja, stemmer, leste jo at det var det premisset som i så fall vil bli lagt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

VG har ved en hel rekke anledninger fortalt om hvordan de forholder seg til VVP og til Anders Giævers vennskap med kropnrpinsparet. De har en rekke ganger i podkasten "mediebobler" fortalt ganske detaljert om hvilke redaksjonelle vurderinger de har gjort underveis. Vis redaktør deltok også i en podkast med sjefredaktør i Aftenposten Trine Eilertsen hvor de har diskutert dette. For eksempel her: https://podcasts.apple.com/podcast/id958947559?i=1000681209394

Og så tenker jeg at det i etterpåklokskapens klare lys var utrolig dumt å sponse MBH slik foreldrene gjorde. Men jeg antar det var en del av det håpløse prosjektet "Få Marius på rett kjøl" - og ikke velvillig sponsing (og heiing) av kriminell aktivitet. 

Jeg synes det er merkelig at noen faktisk forventer at kongelige ikke har følelser og ikke har den samme dynamikken i familiene sine som vi andre har.

Jeg tenker at alle burde ta med i betraktning at ingen har visst omfanget av denne fæle saken før den gradvis ble avslørt. 

Jeg er også sjokkert over at han har fortsatt med sin voldelige og grensoverskridende adferd også etter at avsløringene kom. Men jeg tenker at han nok har møtt grenser han har opponert kraftig mot også før den omfattende saken om ham, sprakk. Jfr at han ikke møtte på mors 50-årsfeiring. Slottet oppga at han var syk - samtidig ble han avfotografert mens han festet på Michaels. Jeg tenker at det var en veldig tydelig og synlig  "in your face" til foreldrene.

Å tenke at dette handler om manglende grensesetting, mener jeg er lite innsiktsfullt - jeg tror han har gjort dette på tross av ulike forsøk på grensesetting over lang, lang tid.

I ettertid ser jo alle at det ikke har funket og at alt bare har blitt verre og verre. 

Jeg er spent på rettssaken, og håper han blir dømt på lik linje med andre. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Ny episode av podcasten Avhørt i dag. Om Marius. Flere som har hørt den?  Podcasten har meldinger Marius har sent  hvor han sier at advokaten hans er gammel venn av MM og hun har kontroll på politiet.

Endret av FruR
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

Høres ikke så reelt ut.

Dette har nok mer teoretisk enn praktisk betydning fordi de forholdene som er omtalt i tiltalebeslutningen samlet, neppe vil medføre en straff som kommer opp i 10 år, slik at det neppe blir behov for å fravike strafferammen for å kunne utmåle en strengere straff enn 10 år, sier Henriksbø.

Rettssaken mot Høiby: Strengeste straff kan bli inntil 16 års fengsel https://share.google/5D0UrJXfUHCCQrQDg

Takk for svar. Jeg lurer på hvor grensen går med paragraf 79, ser den er brukt mye på gjengkriminalitet, og også noen ganger på serie-voldtektsmenn.

Antageligvis så er det vel basert individuelt fra sak til sak, lurer på om MBHs enorme lager med overgrepsfilm og bilder av ofre man ikke klarer å identifisere bidrar i en retning.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ser det fortsatt harseleres med det « luksuriøse kjøpet» av madrass…

Grunnen til at flere av oss reagerte på det er jo ikke beløp osv - det er det med å vise at han er inne i varmen, « se, nå skal vi vise dem…» In our faces…

Jeg er ganske sikker på at de vanligvis bestiller og får brakt innkjøp, det kan jo til og med oss vanlige gjøre… Eller noen som har truffet på dem på Ikea eller Jysk ellers?

En annen ting som har irriterert meg er at folk sier at det ikke er rart at de ikke svarer på spørsmål, da de jo som regel blir spurt i en situasjon der de er på jobb, på besøk et sted, og ikke vil ta oppmerksomheten vekk fra den saken de støtter ved sitt besøk. Men når ellers skal journalister spørre, da? Ikke så ofte man treffer dem uten at de er på jobb, vel?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (23 timer siden):

Jeg ser det fortsatt harseleres med det « luksuriøse kjøpet» av madrass…

Grunnen til at flere av oss reagerte på det er jo ikke beløp osv - det er det med å vise at han er inne i varmen, « se, nå skal vi vise dem…» In our faces…

Jeg er ganske sikker på at de vanligvis bestiller og får brakt innkjøp, det kan jo til og med oss vanlige gjøre… Eller noen som har truffet på dem på Ikea eller Jysk ellers?

En annen ting som har irriterert meg er at folk sier at det ikke er rart at de ikke svarer på spørsmål, da de jo som regel blir spurt i en situasjon der de er på jobb, på besøk et sted, og ikke vil ta oppmerksomheten vekk fra den saken de støtter ved sitt besøk. Men når ellers skal journalister spørre, da? Ikke så ofte man treffer dem uten at de er på jobb, vel?

Ja grunnen til at det reageres  på kjøpet av madrassen er at han kjøpte ny dagen etter en angivelig voldtekt og at det derfor virker  litt mistenkelig. Ikke pga beløp. 

Endret av FruR
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet
FruR skrev (57 minutter siden):

Ny episode av podcasten Avhørt i dag. Om Marius. Flere som har hørt den?  Podcasten har meldinger Marius har sent  hvor han sier at advokaten hans er gammel venn av MM og hun har kontroll på politiet.

At det var? Hvem av advokatene? 

Skrevet
FruR skrev (2 timer siden):

Fin episode. Da jeg fikk med meg. 

Han som tidligere var sentral i Oslo politiet som gjettet på 5-10 år fengsel. 

Hvor sentral Linni sin sak kommer å være. Her er den største oppoverbakken for Marius. 

Marius vil per nå si at Linni hadde frivillig sex med han, som hun nekter på, og at hun ikke sov eller at han ikke skjønte at hun sov når det han er tiltalt for skjedde. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1600 skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg lurer på hvor grensen går med paragraf 79, ser den er brukt mye på gjengkriminalitet, og også noen ganger på serie-voldtektsmenn.

Antageligvis så er det vel basert individuelt fra sak til sak, lurer på om MBHs enorme lager med overgrepsfilm og bilder av ofre man ikke klarer å identifisere bidrar i en retning.

Jeg kjenner ikke til grenseoppgangene, kanskje en jurist her kan svare på det. Når det gjelder akkurat denne saken, høres det dog ikke så aktuelt ut skal vi tro advokatene på begge sider, som tross alt har lang erfaring fra rettspraksis.

• Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (1 time siden):

At det var? Hvem av advokatene? 

Andenæs

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

VG har ved en hel rekke anledninger fortalt om hvordan de forholder seg til VVP og til Anders Giævers vennskap med kropnrpinsparet. De har en rekke ganger i podkasten "mediebobler" fortalt ganske detaljert om hvilke redaksjonelle vurderinger de har gjort underveis. Vis redaktør deltok også i en podkast med sjefredaktør i Aftenposten Trine Eilertsen hvor de har diskutert dette. For eksempel her: https://podcasts.apple.com/podcast/id958947559?i=1000681209394

Og så tenker jeg at det i etterpåklokskapens klare lys var utrolig dumt å sponse MBH slik foreldrene gjorde. Men jeg antar det var en del av det håpløse prosjektet "Få Marius på rett kjøl" - og ikke velvillig sponsing (og heiing) av kriminell aktivitet. 

Jeg synes det er merkelig at noen faktisk forventer at kongelige ikke har følelser og ikke har den samme dynamikken i familiene sine som vi andre har.

Jeg tenker at alle burde ta med i betraktning at ingen har visst omfanget av denne fæle saken før den gradvis ble avslørt. 

Jeg er også sjokkert over at han har fortsatt med sin voldelige og grensoverskridende adferd også etter at avsløringene kom. Men jeg tenker at han nok har møtt grenser han har opponert kraftig mot også før den omfattende saken om ham, sprakk. Jfr at han ikke møtte på mors 50-årsfeiring. Slottet oppga at han var syk - samtidig ble han avfotografert mens han festet på Michaels. Jeg tenker at det var en veldig tydelig og synlig  "in your face" til foreldrene.

Å tenke at dette handler om manglende grensesetting, mener jeg er lite innsiktsfullt - jeg tror han har gjort dette på tross av ulike forsøk på grensesetting over lang, lang tid.

I ettertid ser jo alle at det ikke har funket og at alt bare har blitt verre og verre. 

Jeg er spent på rettssaken, og håper han blir dømt på lik linje med andre. 

Takk for et godt innlegg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (6 timer siden):

At Ellen Andenæs er venn av MM? Hva er det som er grunnlaget for denne påstanden? Er disse meldingene delt offentlig utenom podcasten? 

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoibys-forsvarerbytter-mistenker-involvering-fra-kongefamilien/s/5-95-2305373

Påstande ble hevdet på Reddit for en god stund tilbake i r/mariusborg men den mest troverdig kilden er de i denne podcasten som jeg tviler på de ville løyet om å sitte på slike meldinger. Du kan selvfølgelig mene at podcasten er upålitelig kilde men jeg er uenig.

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (52 minutter siden):

Påstande ble hevdet på Reddit for en god stund tilbake i r/mariusborg mended mest troverdig kilden er de i i denne podcasten som jeg tviler på de ville løyet om å sitte på slike meldinger . Du kan selvfølgelig mene at podcasten er upålitelig kilde men jeg er uenig.

Har nå hørt podcasten og også sjekket ut hvilke som driver den. Er seriøse folk, og er redaktørstyrt media, så kan vel håndteres som annen informasjon fra media. 

- MM kjenner advokaten fra tidligere

- Advokaten kontrollerer politiet. Dem diskuterer litt hva dette skal bety, og kobler det mot advokatens tidligere lederstillinger i politiet. Så stiller dem spørsmålet om hvem som skal ha sagt dette. Dem er vel minst sagt skeptisk til den påstanden, som vel mest er interessant hvis det er MM som er kilden til at Marius tror det. Men det vet ingen.

- Marius skrev at "på ingen måte" som svar på spørsmål om politiet kan bevise voldtekt mot Linni. Hva betyr det at han skrev dette. 

Tror det er mange flere journalister som sitter på ulike fragmenter av informasjon som dette, og så vet dem mye flere ulike rykter enn hva noen i denne tråden vet om. 

Det store spørsmålet i Marius saken ble diskutert med tidligere påtaleleder i Oslo politiet som var gjest i podcasten. Det vil si monarkiet rolle inn i saken. Her fikk jeg med meg tre punkter:

- Det at Marius kan få en negativ særbehandling av retten fordi man vil passe på å ikke positivt særbehandle han i dommen. 

- At det ikke er urimelig å tro at Marius tidligere har sluppet unna med hensyn til monarkiet. 

- Så er han som mange andre spent hvordan monarkiet vil stå etter rettsaken. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Har nå hørt podcasten og også sjekket ut hvilke som driver den. Er seriøse folk, og er redaktørstyrt media, så kan vel håndteres som annen informasjon fra media. 

- MM kjenner advokaten fra tidligere

- Advokaten kontrollerer politiet. Dem diskuterer litt hva dette skal bety, og kobler det mot advokatens tidligere lederstillinger i politiet. Så stiller dem spørsmålet om hvem som skal ha sagt dette. Dem er vel minst sagt skeptisk til den påstanden, som vel mest er interessant hvis det er MM som er kilden til at Marius tror det. Men det vet ingen.

- Marius skrev at "på ingen måte" som svar på spørsmål om politiet kan bevise voldtekt mot Linni. Hva betyr det at han skrev dette. 

Tror det er mange flere journalister som sitter på ulike fragmenter av informasjon som dette, og så vet dem mye flere ulike rykter enn hva noen i denne tråden vet om. 

Det store spørsmålet i Marius saken ble diskutert med tidligere påtaleleder i Oslo politiet som var gjest i podcasten. Det vil si monarkiet rolle inn i saken. Her fikk jeg med meg tre punkter:

- Det at Marius kan få en negativ særbehandling av retten fordi man vil passe på å ikke positivt særbehandle han i dommen. 

- At det ikke er urimelig å tro at Marius tidligere har sluppet unna med hensyn til monarkiet. 

- Så er han som mange andre spent hvordan monarkiet vil stå etter rettsaken. 

Sier ikke Lier at disse meldingene ble sendt på sms til en venn fra MBH og denne vennen sendte dem til Lier? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...