Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Nei, selvsagt er det ikke sånn. 

Man kan jo ta en titt på de siste innleggene her og spørre seg hvilke som virker å fremme et syn på kronprinsessen som har størst subjektiv og følelsesstyrt slagside, og så gjøre seg opp en mening om hvilken forklaring som virker minst forutinntatt.

Nei vel, da er det du som har rett og er minst forutinntatt… Lykke til med det 👍🏻🤪😂😂😂

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AdonisFFM skrev (36 minutter siden):

Jeg tror tidligere ting muligens ikke gav ham nok "trykk" til at det hjalp.

DENNE gangen derimot, ser jeg mer håp i det. 

Noen ganger ser jeg på Marius som den trøblete lillebror jeg aldri hadde hatt. Han burde vel egentlig hatt noen gode omganger med skjenneprekener og lange turer. Jeg har faktisk mistet troen på at juling har en oppdragende effekt. 

Hvorfor tror du at det er mer håp denne gangen? 

Jeg ser ikke på han som en "litt trøblete lillebror", men som en voksen voldelig mann som forgriper seg på kvinner. 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde skammet meg om jeg hadde gått på et kjøpesenter med sønnen min og kjøpt en ny madrass til han og ledd høylydt dagen etter at han hadde voldtatt noen i et hus jeg eide. Jeg hadde vært rasende på han. Hvis jeg var en profilert person hadde jeg hatt full forståelse for at offentligheten ikke hadde hatt tillit til meg. 

Du hadde ikke skammet deg over noe sånt. Men så lever du også i en virkelighet hvor det er normalt å krangle så høylydt at andre voksne blir redde. Jeg og du kommer fra to forskjellige univers.

Sinna ,er mer passende. Men skamme seg over ting hun ikke  har gjort... skjønner heller ikke  hvorfor  hennes skam skulle ha mer fokus enn hans skam. Det er jo i bunn og grunn irrelevant om hun føler  på det eller ikke. Isåfall  mer interessant hvordan han egentlig  ser og føler på dette

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er MBH som er tiltalt og som har oppført seg grenseløst og kriminelt i årevis. Han er  voksen. Plasser skyld og skam der det hører hjemme. 

Hans ansvar, hans skyld og han som burde skamme seg. Ingen andre. 

Og MM visste vel virkelig ikke om voldtekten da de var ute og handlet?

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Sinna ,er mer passende. Men skamme seg over ting hun ikke  har gjort... skjønner heller ikke  hvorfor  hennes skam skulle ha mer fokus enn hans skam. Det er jo i bunn og grunn irrelevant om hun føler  på det eller ikke. Isåfall  mer interessant hvordan han egentlig  ser og føler på dette

Jeg hadde skammet meg over at barna mine hadde begått flere seksuelle overgrep på samme måte som at jeg blir stolt av dem når de gjør bra ting.

MBH er så på viddene at jeg gidder ikke engang å uttale meg om han. Det er ikke han som skal representere oss. Han er uinteressant for meg.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde skammet meg over at barna mine hadde begått flere seksuelle overgrep på samme måte som at jeg blir stolt av dem når de gjør bra ting.

MBH er så på viddene at jeg gidder ikke engang å uttale meg om han. Det er ikke han som skal representere oss. Han er uinteressant for meg.

Det virker som mange glemmer at kongehuset er "vårt ansikt utad". Jeg vil  heller ikke at andre mennesker skal føle skam med mindre de gjør noe de burde skamme seg over, men endel av det kongehuset vårt tilsynelatende har gjort etter at drittsekken i familien ble synlig - er ganske skammelig. Jeg skriver tilsynelatende, for de har aldri villet uttale seg om noe - og dermed står handlingene og taler for seg selv. 

MM visste selvsagt ikke om voldtekten dagen før da hun var ute og kjøpte madrass med familiens drittsekk. Men hun burde ikke blitt med på det hverdagslige madrasskjøpet i utgangspunktet. Det å kjøpe madrass i seg selv er helt uproblematisk (ser at noen her i tråden innimellom tror at det er det å kjøpe madrass i seg selv "vi andre" syns er hårreisende) - men det blir problematisk når det er Norges førstedame som gjør det - når den løse kanonen i familien ikke har sluttet å skyte villt rundt seg engang. 

De kunne sendt en fra staben. 

Smilene vi ser på bildene gir oss et ansikt til "jeg står godt i den kritikken", og vi blir støtt. Kvinner som har vært utsattt for overgrep selv kan oppleve det sterkt triggende, og som støtte til en overgriper. 

Burde MM skamme seg? Jeg syns hun kan si noe iallefall. Som mor, som kvinne som statsoverhode som støtter krisesentre. Hun trenger ikke å være privat, hun kan være generell. Hvis vi ikke engang kan forvente DET, så har jeg mistet siste rest av forventninger til henne som dronning faktisk. Da er hun bare opptatt av seg og sine, og det er skammelig. Syns JEG da. 

Familien til MBH har selvsagt ingen skyld i hans handlinger. Men vi kommer ikke utenom at de er nettopp ansikt utad og statsoverhoder. Hvordan nettopp DE håndterer ting er veldig veldig mye mer viktig enn hvordan nabodamen og nabomannen gjør det. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet

Helt uavhengig av hvem man mener bør skamme seg, så tenker jeg at det går ikke an å trekke noen konklusjon om MMs følelser basert på hva hun sier, for hun sier jo ingenting.

Jeg mener den mest sannsynlige forklaringen på at hun ikke sier noe, er at hun har fått beskjed om at det er slottets strategi at man ikke uttaler seg.

Dermed blir alle antagelsene om skam eller manglende skamfølelse helt meningsløse.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
~ Ada ~ skrev (48 minutter siden):

Nei, voldsutøvere trenger å jobbe med målrettet endringsarbeid. Sikkert fint med lange turer i tillegg så fremt man ikke sitter i fengsel

https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykologiske-temaer/a-vaere-utover-av-vold-i-naere-relasjoner

Og under avsnittet Å ta ansvar 

Står det også det jeg har prøvd å formidle  bla sitat 

Det er viktig å snakke om å ta ansvar for volden og eierskap til egen atferd, egne følelser og hvordan man forstår andre. Det brukes ulike teknikker for å arbeide med å øke klientens ansvarsfølelse.

Dette oppnås ikke, dersom  man skal legge fokus på at hans adferd,  er alle andres skyld .

De fleste voldelige er flinke til å  legge skylden for egen oppførsel på alle andre. Alt  fra stort og smått. 

( ikke et svar til deg, men e refleksjon iht linken din)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Men det er han som har utført disse handlingene. Ikke de som skal representere oss. 

Så han kan jo ikke være uinteressant uten at saken samtidig blir det, all den tid det er han som tiltales og har utført handlingene. ikke mora hans.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Burde MM skamme seg? Jeg syns hun kan si noe iallefall. Som mor, som kvinne som statsoverhode som støtter krisesentre. Hun trenger ikke å være privat, hun kan være generell. Hvis vi ikke engang kan forvente DET, så har jeg mistet siste rest av forventninger til henne som dronning faktisk. Da er hun bare opptatt av seg og sine, og det er skammelig. Syns JEG da. 

Jeg ville ikke ha sagt til henne "Du bør skamme deg" hvis jeg hadde møtt henne. Det er ikke det betenkeligheten min handler om. Tvert i mot hadde jeg muligens sagt til en mor som skammet seg over at det voksne barnet var en seksualforbryter at det ikke var hennes skyld. Problemet mitt er at det er naturlig å skamme seg over at noen i familien driver med seksuelle overgrep. Og i mitt hode så føler man mer ansvar for hva egne barn gjør enn andre familiemedlemmer, selv når de er voksne. På den ene siden bør man ikke grave seg ned i skam, på den andre siden synes jeg det er betenkelig at hun overhodet ikke later til å kjenne på noen skam av seg selv.

Jeg kan selvfølgelig ikke vite at hun ikke kjenner på skam, men mye tyder på det. Hadde hun hatt andre verdier så hadde hun hatt behov for å si "dette er ikke sånn Marius er oppdratt, dette står vi ikke for."

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Helt uavhengig av hvem man mener bør skamme seg, så tenker jeg at det går ikke an å trekke noen konklusjon om MMs følelser basert på hva hun sier, for hun sier jo ingenting.

Jeg mener den mest sannsynlige forklaringen på at hun ikke sier noe, er at hun har fått beskjed om at det er slottets strategi at man ikke uttaler seg.

Dermed blir alle antagelsene om skam eller manglende skamfølelse helt meningsløse.

Enig. Så når man likevel trekker bastante konklusjoner på dette sviktende grunnlaget er det ikke noe annet enn egne følelser eller forutinntatte oppfatninger man har å støtte seg på.

I tillegg er det jo i ytterste konsekvens umulig å faktisk vite hva en annen føler, uansett hva de måtte si, og i hvert fall lite fruktbart å basere en argumentasjon på hva man innbiller seg at en annen føler.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg undrer meg over hvorvidt folk tenker på at det ikke har vært noen rettssak og at MBH ikke er dømt? Vi vet ingenting om hva som er sagt innenfor familien. Mm har sørget  for at sønnens førerkort og våpenlisens er inndratt. Han har ikke lenger adgang til kronprinsfamileresidensen på Skaugum. Jeg tenker at alt dette sier noe om at det har vært gjort tiltak i familien. 
jeg forventer at det kommer en uttalelse fra familien når rettssaken er over. Men jeg synes det er rart å forvente forhåndsdømming fra nærmeste familie nå.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Gjest Freydis
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jeg undrer meg over hvorvidt folk tenker på at det ikke har vært noen rettssak og at MBH ikke er dømt? Vi vet ingenting om hva som er sagt innenfor familien. Mm har sørget  for at sønnens førerkort og våpenlisens er inndratt. Han har ikke lenger adgang til kronprinsfamileresidensen på Skaugum. Jeg tenker at alt dette sier noe om at det har vært gjort tiltak i familien. 
jeg forventer at det kommer en uttalelse fra familien når rettssaken er over. Men jeg synes det er rart å forvente forhåndsdømming fra nærmeste familie nå.

Akkurat det burde hun gjort for lenge siden. Vi har alle sett bilder av bilvrak på Skaugum og sett bildet han har lagt ut av at han råkjører opp veien til Skaugum:

https://www.seher.no/kongelig/stjal-fra-kronprinsparets-bolig/81979213

Skrevet
Freydis skrev (6 minutter siden):

Akkurat det burde hun gjort for lenge siden. Vi har alle sett bilder av bilvrak på Skaugum og sett bildet han har lagt ut av at han råkjører opp veien til Skaugum:

https://www.seher.no/kongelig/stjal-fra-kronprinsparets-bolig/81979213

Så det at det faktisk er gjort er ikke godt nok? Det skal drøvtygges på at det burde vært gjort mye tidligere? Ok.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Freydis skrev (23 minutter siden):

Du er vel ikke så naiv at du IKKE tror hun føler på skam? Hun omgås kongelige og statsoverhoder over hele Europa - som alle har fått bilder og historier om sønnens forbrytelser. Voldtekt, mishandling og drapstrusler er ikke akkurat forbrytelser som står særlig høyt i kurs hos folk.

I tillegg fronter hun krisesenter over hele landet, ikke helt forenlig med sønnens handlinger - selvom det selvsagt er HAN som begår forbrytelsene og skal straffes. En mor kan nok ikke legge disse historiene fra seg hjemme når hun går ut døren. 

Nei, var det jeg mente med grunnleggende kunnskap (ABC).

• Liker 2
Skrevet
Freydis skrev (1 time siden):

Hvordan tror du det er å være kronprinsesse (kommende dronning) - og alle man treffer på i inn- og utland vet hva sønnen din har gjort?

Det er ikke snakk om å stjele eple i naboens hage - det er snakk om voldtekt, mishandling og drapstrusler. Det er stor sannsynlighet for en rettssak som vil sette lys på alt - hva vil komme fram?
Og sjansen for en lang fengselsstraff er stor. 

Skal du gå ut fra alle dømmer henne slik som hun blir gjort i tråden  her, kanmde5 selvsagt føltes vanskelig.  Men dette er ikke hennes skam. Dessuten finnes det mange som ikke dømmer en mor for at sønnen oppfører seg dårlig,  mange har også empati for at dette er vanskelig å stå i som mor. Og at man i prinsippet ikke får gjort så mye  iht et voksent menneske.

Kongeparet i damnark er en god støttespiller i en vanskelig tid

https://www.seher.no/kongelig/godt-a-ha-hverandre/82478089

Iht året med kongefamilien  nevner mm noe om følser 

Sitat Det har vært beintøft. Det er ikke noe annet å si enn det. Det har vært skikkelig, skikkelig tøft for oss - for alle sammen tror jeg.

og har fått  støtte fra det svenske kronprinsparet  også. Ser du i artikkelen,  så har de også visst om at marius har hatt endel trøbbel  i oppveksten også. Så her kommer støtten fra noen som har litt mer oversikt på innsiden av denne historien. 

https://www.seher.no/kongelig/ringte-mette-marit-etter-marius-sjokket/82475658

så å gå ut fra at alle i inn og utland fordømmer mette marit, for jva sønnen gjør ,  er vel feil. 

• Nyttig 4
Gjest Freydis
Skrevet
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Nei, var det jeg mente med grunnleggende kunnskap (ABC).

Åja - sikkert derfor jeg ikke forstod deg 😅

Gjest Freydis
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Skal du gå ut fra alle dømmer henne slik som hun blir gjort i tråden  her, kanmde5 selvsagt føltes vanskelig.  Men dette er ikke hennes skam. Dessuten finnes det mange som ikke dømmer en mor for at sønnen oppfører seg dårlig,  mange har også empati for at dette er vanskelig å stå i som mor. Og at man i prinsippet ikke får gjort så mye  iht et voksent menneske.

Kongeparet i damnark er en god støttespiller i en vanskelig tid

https://www.seher.no/kongelig/godt-a-ha-hverandre/82478089

Iht året med kongefamilien  nevner mm noe om følser 

Sitat Det har vært beintøft. Det er ikke noe annet å si enn det. Det har vært skikkelig, skikkelig tøft for oss - for alle sammen tror jeg.

og har fått  støtte fra det svenske kronprinsparet  også. Ser du i artikkelen,  så har de også visst om at marius har hatt endel trøbbel  i oppveksten også. Så her kommer støtten fra noen som har litt mer oversikt på innsiden av denne historien. 

https://www.seher.no/kongelig/ringte-mette-marit-etter-marius-sjokket/82475658

så å gå ut fra at alle i inn og utland fordømmer mette marit, for jva sønnen gjør ,  er vel feil. 

Det betyr ikke at hun ikke føler på skam og annerledeshet.

Skrevet (endret)

Skam er den lille ubehagelige følelsen man får (gjerne i magen) når man vet eller oppdager at man har gjort noe «galt». Denne evnen til å føle «skam» utvikler seg gjennom oppveksten via de tilbakemeldinger man får på sin atferd; atferd møtt med positiv feedback (ros, anerkjennelse, smil) får man mer av, atferd møtt med negativ feedback (irettesettelse, gråt, avvisning) får man mindre av. Alle barn (og voksne for øvrig) vil gjerne gjøre ting riktig, få ros og anerkjennelse. Men dette fordrer at de som gir feedback til barnet gjør dette på en måte som fremmer sunn utvikling. Hvis et barn slår, biter, lyver, erter etc. men ikke blir møtt med negativ feedback, men blir unnskyldt med at «det andre barnet begynte», «hun sov dårlig i natt/spist lite/er våt/er kald/er syk», «han har [diagnose]», «skolen/barnehagen skulle passet bedre på» etc. så får ikke barnet en dårlig følelse (skam) neste gang den kommer i en lignende situasjon og vil derfor ikke ha noen grunn til å gjøre noe annerledes. Hvis man gir negativ feedback på ting som i utgangspunktet er sunt (seksuell utvikling, stille spørsmålstegn til «sannheter» eller autoriteter) eller ting man ikke har kontroll over (kropp, seksualitet, kjønn etc) så får man en skam som kan være til skade. 

Skam er en nødvendig følelse som er et uttrykk for vårt indre, etiske og moralske kompass. Hvis den er velutviklet og sunn, så styrer den oss rundt ting som kan være til skade for oss selv eller andre. Hvis den ikke er sunn kan den føre til alle mulige negative ting som depresjon, angst, selvforakt, sinne, fortvilelse osv. 

Av denne grunn er det så utrolig viktig at barn blir møtt med gode og sunne konsekvenser, feedback som hjelper dem å få på plass et sunt moralsk kompass. Dette er den aller viktigste jobben voksne kan gjøre for barn. 

Så skal man ikke føle skam for det andre har gjort, mor skal ikke føle skam for hva Marius har gjort, men det er naturlig at hun kan føle på skam over atferd hun selv har utvist som følge av det sønnen har gjort. Man skal ikke føle skam fordi noen andre har voldtatt noen, men hvis man forsvarer/unnskylder voldtektsmannen og/eller ignorerer, trakasserer eller mistror ofrene, så kan det kanskje sunt å ta en rask sjekk innom det moralske kompasset. 

Endret av TigerK
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Freydis skrev (3 minutter siden):

Det betyr ikke at hun ikke føler på skam og annerledeshet.

Hva hun føler vet da vel ingen. Hun beskriver at det har vært beintøft. Skam har hun ikke uttrykt. 

Beintøft,  tenker jeg høres logisk  og naturlig ut

Endret av Krokenguri
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...