Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (18 timer siden):

Les kommentaren min over her. Påpeker kun det jeg anser som forskjellsbehandling. Om det tilhører privatlivets fred eller ei, kan (og blir) diskutert uansett :) 

Men tenk på Finn Skårderud da. Han ble ikke identifisert før saken var avgjort. Det han har gjort er også rimelig drøyt, har fått pågå over tid, og han har valgt å profilere seg selv så til de grader. Altså selv valgt å være en offentlig person og stikke fram nesa. Har hatt mye makt som fagperson som jobber med sårbar gruppe. «Alle» visste at det var ham lenge, men media skrev ikke navnet før saken var avgjort, og var VG som gjorde det først (de andre hadde vel tenkt å la være). I tillegg er det andre offentlige personer som har samarbeidet med ham og frontet ham. 
Så er det egentlig forskjellsbehandling her? Eller er heller regelen at de fleste ikke blir skrevet om og/eller identifisert før det er formelle straffesaker (eller tilsynssaker), og flertallet ikke identifisert før det foreligger avgjørelse/dom? 
Antonsen ble vel identifisert pga en kombo av at offeret skrev innlegg i SoMe, mange visste, og han selv skrev innlegg rett etter.

Hulsker husker jeg ikke hvem som gikk ut med hva, men det var vel ikke media som avslørte det i så måte.

Kristian Valen gikk rundt med (antatt) våpen i offentlig rom, det var en særlig spesiell situasjon kan man jo si.

Media kunne tatt tak i råkjøringa på Skaugum siden MBH la ut et innlegg i SoMe som vel var åpent. Men utenom det kan jeg faktisk ikke se at han er blitt forskjellsbehandlet i særlig grad sammenliknet med andre offentlige personer som driter seg ut og/eller begår lovbrudd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Du nevnte bl.a at samtalene kunne omhandle de han omgås. Ja, det kunne de. Men de fant han jo på den hytta med noen i det kriminelle nettverket. Du har rett, jeg vet selvsagt ikke. Jeg antar, ut i fra alt det vi vet han har drevet med. Han har tilsynelatende holdt på som før. Jeg vet ikke grunnen, like lite som deg. Jeg prøver å plusse sammen to og to. Vi vet at han var på hytta der de fant narkotika, vi vet at han har brutt besøksforbud, vi vet at han dro rett hjem og utførte et seksuelt overgrep etter en familiemiddag i påska i fjor. Forebyggende samtaler skjedde i 2023. Ser ikke ut til at noe hjalp ikke de tilfellene vi fikk vite om ila fjoråret hvertfall. 

Edit: Marius innrømmer at voldsbruken skjedde i kokainrus

Ingen betydelig stopp i kokainbruk hvert fall.

Med all respekt,  nå blander du sammen alt i en smørje. 

Nå hadde ikke politet den kontakten med han pga vold mot damer eller voldtekter. Så de sakene , må du skille vekk fra samtalen  med politet. Dette var også ett år før hendelsen i frogner. 

Den samtalen omhandlet  kontaktene hans. 

Hvis du leste linken jeg delte, var også den kontakten viktig på grunn av informasjon iht pep personer.  Og i artikkelen  listes det  opp koblinger mot svært farlige miljøer. 

Han har vel vært tydelig på at de vennene han har hatt i 10 år er ikke noen han har planer om å kutte ut. Men  nå er det vel heller ikke de som er hovedproblemet iht kongefamilien heller bortsett iallefall  for  en av de. 

Bedre du leser den artikkelen,  så skjønner du mer av hvorfor den samtalen fant  sted, og at den også er en del av jobben deres å gjøre.  

https://www.dagbladet.no/meninger/flott-at-politiet-tok-kontakt/81936648

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Men tenk på Finn Skårderud da. Han ble ikke identifisert før saken var avgjort. Det han har gjort er også rimelig drøyt, har fått pågå over tid, og han har valgt å profilere seg selv så til de grader. Altså selv valgt å være en offentlig person og stikke fram nesa. Har hatt mye makt som fagperson som jobber med sårbar gruppe. «Alle» visste at det var ham lenge, men media skrev ikke navnet før saken var avgjort, og var VG som gjorde det først (de andre hadde vel tenkt å la være). I tillegg er det andre offentlige personer som har samarbeidet med ham og frontet ham. 
Så er det egentlig forskjellsbehandling her? Eller er heller regelen at de fleste ikke blir skrevet om og/eller identifisert før det er formelle straffesaker (eller tilsynssaker), og flertallet ikke identifisert før det foreligger avgjørelse/dom? 
Antonsen ble vel identifisert pga en kombo av at offeret skrev innlegg i SoMe, mange visste, og han selv skrev innlegg rett etter.

Hulsker husker jeg ikke hvem som gikk ut med hva, men det var vel ikke media som avslørte det i så måte.

Kristian Valen gikk rundt med (antatt) våpen i offentlig rom, det var en særlig spesiell situasjon kan man jo si.

Media kunne tatt tak i råkjøringa på Skaugum siden MBH la ut et innlegg i SoMe som vel var åpent. Men utenom det kan jeg faktisk ikke se at han er blitt forskjellsbehandlet i særlig grad sammenliknet med andre offentlige personer som driter seg ut og/eller begår lovbrudd.

Joda, har fått med meg dette nå, i mange innlegg 😊 Men takk for ditt også. Har ikke noe problem med å tilpasse standpunktene mine😊 

Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Med all respekt,  nå blander du sammen alt i en smørje. 

Nå hadde ikke politet den kontakten med han pga vold mot damer eller voldtekter. Så de sakene , må du skille vekk fra samtalen  med politet. Dette var også ett år før hendelsen i frogner. 

Den samtalen omhandlet  kontaktene hans. 

Hvis du leste linken jeg delte, var også den kontakten viktig på grunn av informasjon iht pep personer.  Og i artikkelen  listes det  opp koblinger mot svært farlige miljøer. 

Han har vel vært tydelig på at de vennene han har hatt i 10 år er ikke noen han har planer om å kutte ut. Men  nå er det vel heller ikke de som er hovedproblemet iht kongefamilien heller bortsett iallefall  for  en av de. 

Bedre du leser den artikkelen,  så skjønner du mer av hvorfor den samtalen fant  sted, og at den også er en del av jobben deres å gjøre.  

https://www.dagbladet.no/meninger/flott-at-politiet-tok-kontakt/81936648

Men jeg har jo gått bort fra det med vold. Jeg nevner narkotika og kriminelt nettverk. Volden ble bare nevnt da vi snakket om hva samtalene innebar. Fant linker til hva politiet har sagt om samtalen. Og den linket jeg i tråden. Jeg står fortsatt fast ved mitt om at ingenting tilsynelatende ble bedre etter samtalen. Poenget med at jeg tok med seksuelle overgrep, er bare for å poengtere at ingenting var endret, også på den fronten. Han levde like fullt som en drittsekk. Så samtalene burde ikke vært det eneste de gjorde hvis de faktisk ønsket å forebygge noe.

Leste forresten linken, takk!

Endret av PusheenPusheen
Skrivefeil og tillegg
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Joda, har fått med meg dette nå, i mange innlegg 😊 Men takk for ditt også. Har ikke noe problem med å tilpasse standpunktene mine😊 

Vil bare legge til at jeg ikke mener det er feil at MBH er blitt identifisert. Og jeg synes helt ærlig at det er provoserende at en del av disse blir anonymisert så lenge som de blir, eks Skårderud. Og kanskje spesielt de som selv har valgt å ta en offentlig rolle og ta mye plass i det offentlige rom, og har skaffet seg makt på den måten. Jeg synes også det er grusomt at en del kan holde på i åresvis mens «alle vet», og det ikke skjer en dritt. Frosta-saken er jo også et eksempel på dette. Helsepersonell er ofte skjerma i kraft av sin yrkesstatus, MBH har vært «skjerma» i kraft av sin sosiale status som kronprinsessens sønn. Vi som samfunn må lære av disse sakene og få det til bedre… De kan holde på sånn fordi de vet at ingen rører dem. Helt til en eller noen få heltmodige sjeler til slutt tør å sette halen på grisen og ta støyten, og rett person tør å lytte og å se…

Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Vil bare legge til at jeg ikke mener det er feil at MBH er blitt identifisert. Og jeg synes helt ærlig at det er provoserende at en del av disse blir anonymisert så lenge som de blir, eks Skårderud. Og kanskje spesielt de som selv har valgt å ta en offentlig rolle og ta mye plass i det offentlige rom, og har skaffet seg makt på den måten. Jeg synes også det er grusomt at en del kan holde på i åresvis mens «alle vet», og det ikke skjer en dritt. Frosta-saken er jo også et eksempel på dette. Helsepersonell er ofte skjerma i kraft av sin yrkesstatus, MBH har vært «skjerma» i kraft av sin sosiale status som kronprinsessens sønn. Vi som samfunn må lære av disse sakene og få det til bedre… De kan holde på sånn fordi de vet at ingen rører dem. Helt til en eller noen få heltmodige sjeler til slutt tør å sette halen på grisen og ta støyten, og rett person tør å lytte og å se…

Det er jeg 100% enig i.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet

Fra vår humor-avdeling for sitater som ikke har holdt seg så godt med årene; presenterer vi denne, fra 2018, da Marius fikk seg jobb i motemagasin i London:

«– Først og fremst har Marius fått seg en kreativ jobb, og han er en veldig kreativ sjel. Han er veldig god til å ta bilder og filme, og har ønsket å jobbe kreativt lenge, sier kronprinsessen

😜

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 23
Skrevet

Rent nøkternt sett så tror jeg neppe MB vil få veldig lang straff og utmålingen kan sikkert fort gis en overgang til prøveløslatelse. 

Det mest graverende er vel "voldtekt uten samleie", hva nå enn det betyr. Så blir det vel litt voldssaker, kanskje noe narko og trusler. Meg bekjent har han vel ingen straffehistorie tidligere? 

Selv om det tåpelig utsagnet "det skal ikke være forskjell på folk under loven", så vil det nok bli tatt til gode. Også, kongehuset må legge inn hva det koster for god advokatstøtte her. Fornærmede kan sikkert også kompenseres litt for å mildne bildet. 

Skal jeg gjette (og er ikke jurist, men kjenner mange som har hatt kriminelle utfordringer) så blir det et eller annet sted imellom 6 måneder og 3 år. I utgangpunktet vil det jo bli prøveløslatelse etter at 2/3 av straffen er sonet. I tillegg er selvsagt benåding en mulighet og spesielt om han kryper til korset og lager en masse decor, evt selger seg til media. Utifra dette vil jeg tippe at det mest sannsynlig er et år under relativt milde soningsforhold. 

Hva kan Marius gjøre etterpå? Han er ung, energisk, ikke dum og har et vinnende vesen utifra hva en ser. Det vil ikke være noen problemer for ham å bosette seg i et lite Norsk lokalsamfunn og sakte bygge seg opp der. Han har vel bakgrunn på idrettsgymnas? Det ville vært enkelt for ham å komme i ordnede former med jevnlig trening og sunnere livsstil. Jeg tror at om han hadde flyttet til et mindre sted etterpå ville det gitt ham et nytt liv som ville blitt bedre på mange måter.  

dette ville nok blitt velsignet fra kongehuset for da ville de opplevd mindre "støy" og ubehag. For MM sin helse hadde det sikkert også vært bra. Det er selvsagt også godt mulig at han kunne gjenopprettet et godt forhold til sin ekte far. 

Han skulle godt få bodd hos meg i en god periode. Jeg kunne tatt ham med på kjøring med reinsdyrslede og roturer rundt i fjorden. V Det er plenty av muligheter for jobb her oppe, eller han kan sikkert leve godt på å bygge opp en TikTok profil og med tiden blitt med meg til Thailand og trent Muay Thai også. I det hele tatt hadde han nok fort kunne bygd et nytt og godt liv. 

Jeg føler mye med Marius og tror han er en god gutt som har kommet i veldig dårlig miljø. Jeg tror hans erfaring med å være i rampelyset, selv om det er veldig mye negativ ballast kan med tiden være en ressurs som kan hjelpe ham å legge mye bak seg. 

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

Rent nøkternt sett så tror jeg neppe MB vil få veldig lang straff og utmålingen kan sikkert fort gis en overgang til prøveløslatelse. 

Det mest graverende er vel "voldtekt uten samleie", hva nå enn det betyr. Så blir det vel litt voldssaker, kanskje noe narko og trusler. Meg bekjent har han vel ingen straffehistorie tidligere? 

Selv om det tåpelig utsagnet "det skal ikke være forskjell på folk under loven", så vil det nok bli tatt til gode. Også, kongehuset må legge inn hva det koster for god advokatstøtte her. Fornærmede kan sikkert også kompenseres litt for å mildne bildet. 

Skal jeg gjette (og er ikke jurist, men kjenner mange som har hatt kriminelle utfordringer) så blir det et eller annet sted imellom 6 måneder og 3 år. I utgangpunktet vil det jo bli prøveløslatelse etter at 2/3 av straffen er sonet. I tillegg er selvsagt benåding en mulighet og spesielt om han kryper til korset og lager en masse decor, evt selger seg til media. Utifra dette vil jeg tippe at det mest sannsynlig er et år under relativt milde soningsforhold. 

Hva kan Marius gjøre etterpå? Han er ung, energisk, ikke dum og har et vinnende vesen utifra hva en ser. Det vil ikke være noen problemer for ham å bosette seg i et lite Norsk lokalsamfunn og sakte bygge seg opp der. Han har vel bakgrunn på idrettsgymnas? Det ville vært enkelt for ham å komme i ordnede former med jevnlig trening og sunnere livsstil. Jeg tror at om han hadde flyttet til et mindre sted etterpå ville det gitt ham et nytt liv som ville blitt bedre på mange måter.  

dette ville nok blitt velsignet fra kongehuset for da ville de opplevd mindre "støy" og ubehag. For MM sin helse hadde det sikkert også vært bra. Det er selvsagt også godt mulig at han kunne gjenopprettet et godt forhold til sin ekte far. 

Han skulle godt få bodd hos meg i en god periode. Jeg kunne tatt ham med på kjøring med reinsdyrslede og roturer rundt i fjorden. V Det er plenty av muligheter for jobb her oppe, eller han kan sikkert leve godt på å bygge opp en TikTok profil og med tiden blitt med meg til Thailand og trent Muay Thai også. I det hele tatt hadde han nok fort kunne bygd et nytt og godt liv. 

Jeg føler mye med Marius og tror han er en god gutt som har kommet i veldig dårlig miljø. Jeg tror hans erfaring med å være i rampelyset, selv om det er veldig mye negativ ballast kan med tiden være en ressurs som kan hjelpe ham å legge mye bak seg. 

Ja, stakkars Marius. Kjempesynd i gutten. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
AdonisFFM skrev (44 minutter siden):

God gutt: Han er vel en voksen mann? 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Nå er det helg...🤡

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (16 timer siden):

Eller så må man ha demonisert Mette Marit i en helt ekstrem grad, i praksis tillagt henne en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Ingenting annet ville være forenlig med den type reaksjonsmønster og motiver hun tillegges i denne tråden.

Jeg synes også det er pussig og ganske naivt å forklare pressehåndteringen til kronprinsessen i denne saken med hennes personlighetstrekk. Den er jo selvsagt underlagt Slottets kontroll og strategi - som man kan mene er mislykket i ulik grad, men som likevel garantert er den styrende faktoren her.

Eller omvendt… Kronprinsessen bestemmer selv hva hun ønsker å si og ikke. I denne saken er det selvsagt kronprinsessen som styrer hva som kommer ut fra Slottet - altså ingenting… Hennes reaksjonsmønster og personlighet har hun vist helt siden hun ble sammen med kronprinsen.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Krimskrans skrev (2 timer siden):

Eller omvendt… Kronprinsessen bestemmer selv hva hun ønsker å si og ikke. I denne saken er det selvsagt kronprinsessen som styrer hva som kommer ut fra Slottet - altså ingenting… Hennes reaksjonsmønster og personlighet har hun vist helt siden hun ble sammen med kronprinsen.

Nei, selvsagt er det ikke sånn. 

Man kan jo ta en titt på de siste innleggene her og spørre seg hvilke som virker å fremme et syn på kronprinsessen som har størst subjektiv og følelsesstyrt slagside, og så gjøre seg opp en mening om hvilken forklaring som virker minst forutinntatt.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (9 minutter siden):

Nei, selvsagt er det ikke sånn. 

Man kan jo ta en titt på de siste innleggene her og spørre seg hvilke som virker å fremme et syn på kronprinsessen som har størst subjektiv og følelsesstyrt slagside, og så gjøre seg opp en mening om hvilken forklaring som virker minst forutinntatt.

Hvorfor oppfordrer du til spekulering i andre sine innlegg? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (16 timer siden):

Men jeg har jo gått bort fra det med vold. Jeg nevner narkotika og kriminelt nettverk. Volden ble bare nevnt da vi snakket om hva samtalene innebar. Fant linker til hva politiet har sagt om samtalen. Og den linket jeg i tråden. Jeg står fortsatt fast ved mitt om at ingenting tilsynelatende ble bedre etter samtalen. Poenget med at jeg tok med seksuelle overgrep, er bare for å poengtere at ingenting var endret, også på den fronten. Han levde like fullt som en drittsekk. Så samtalene burde ikke vært det eneste de gjorde hvis de faktisk ønsket å forebygge noe.

Leste forresten linken, takk!

Men  dette handler om hvem han har kontakt med, hvem de er, og evnt hvilken risikofaktor de er.

Så akkurat  hva hvor mye det hjalp eller ikke hjalp med denne samtalen, det vet ikke vi noentng om. 

Det man gjør er synlig og kan måles, det man ikke gjør, er ikke synlig og kan ikke måles.

Feks, vi vet ikke hvor mange ganger mora hans , har klart å hindre at han rasserer egen eller andres bolig. Man vil kunn se de han lykkes med å rassere boliger. 

Så påstander om at ingenting blir gjort  etc fordi en person ikke slutter med det vedkommende gjør. Så vil jeg minne om at det er en gjerninfsmanm som gjør.

For å ta et helt annet perspektiv,  når du tar førerkort, så lærer man mye om hvorfor man ikke skal kjøre  for fort, man lærer om konsekvenser man kan få iht å kjøre for fort, og evnt kræsje.

Alikevel er det ganske mange som kjører for fort. Mange velger å ikke kjøre for fort.  Hvis en kjører for fort, kjører av veien  og kompisen som sitter på dør, så kan man ikke klage på at kjøre opplæringen  ikke var god nok, eller at kompisen som døde ikke sa fra bra nok, fordi det hjalp ikke. Evnt burde ha latt være å si fra, fordi siden det ikke hjalp, så var det bortkastet å si fra.

Det blir jo samme prinsipp,  at nr 1 den samtalen med marius var iht å gjøre jobben sin, informere om mulige konsekvenser.  Og det får aldri blitt feil,  men det er jo helt opp til marius hva han gjør. Enten fortsette som før, og risikere å måtte få de konsekvenser han er advart mot, eller ta seg litt sammem å finne på noe annet. 

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal hun skamme seg? Er det ikke sønnen som burde skamme seg isåfall. Han burde jo være dritflau over å være så liten kar, at han banker damer og voldtar. Iht  å være mann, får man ikke sunket særlig lavere. Skikkelige menn  holder jo ikke på sånn. 

Her syntes  jeg du virkelig bommer på hvem som evnt burde være flau å skamme seg. 

Jeg hadde skammet meg om jeg hadde gått på et kjøpesenter med sønnen min og kjøpt en ny madrass til han og ledd høylydt dagen etter at han hadde voldtatt noen i et hus jeg eide. Jeg hadde vært rasende på han. Hvis jeg var en profilert person hadde jeg hatt full forståelse for at offentligheten ikke hadde hatt tillit til meg. 

Du hadde ikke skammet deg over noe sånt. Men så lever du også i en virkelighet hvor det er normalt å krangle så høylydt at andre voksne blir redde. Jeg og du kommer fra to forskjellige univers.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Gjest Freydis
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal hun skamme seg? Er det ikke sønnen som burde skamme seg isåfall. Han burde jo være dritflau over å være så liten kar, at han banker damer og voldtar. Iht  å være mann, får man ikke sunket særlig lavere. Skikkelige menn  holder jo ikke på sånn. 

Her syntes  jeg du virkelig bommer på hvem som evnt burde være flau å skamme seg. 

Hvordan tror du det er å være kronprinsesse (kommende dronning) - og alle man treffer på i inn- og utland vet hva sønnen din har gjort?

Det er ikke snakk om å stjele eple i naboens hage - det er snakk om voldtekt, mishandling og drapstrusler. Det er stor sannsynlighet for en rettssak som vil sette lys på alt - hva vil komme fram?
Og sjansen for en lang fengselsstraff er stor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...