mommyaka Skrevet 29. mai 2024 #101 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg synes dette er et skremmende argument. Jobber selv med barn på sykehus, og statistikken skiller ikke på barn som sitter fremover eller bakovervendt. De fleste har dog barn fremovervendt, heldigvis ønsker de aller fleste foreldre det beste for sine barn. Men la oss se på generelle sikkerhetsfunn og data som er tilgjengelig da: I en rapport fra American Academy of pediatrics kom det frem at barn under to år har 75% sjanse for alvorlige skader og i verste fall dødsfall ved å sitte bakovervendt. European Transport Safety Council viser til det samme som jeg argumentere for over i forhold til traumer mot hode, rygg og nakke. Det samme skriver National Highway Traffic Safety Administration. Trafikkverket i Sverige (som har lave tall for barneskader i trafikken) konkluderte med at risikoen ble redusert med 90% grunnet deres praksis med å la barn sitte bakovervendt i bilen. Generelt vises forskning en stor forskjell i hvordan barnet sitter i bilen. De norske anbefalingene er i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer. Anonymkode: 5e0a7...a0c Du kan jo ikke se på statistikken i usa i forhold til Norge...de har helt andre regler i usa i forhold til seter og hvordan de skal sikres og om de heltatt er godkjent. Og nei bakovervendt et mye sikkert...at 75 prosent av barn i usa får alvorlige skader komme da igjen på dårlige seter og dårlig sikring..st de eks ikke bruker isofix og bare dårlig belte. Og hva slags biler og kjøring dr har. Kansje jeg misforstår deg..men bakovervendt er tryggest
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #102 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da vil jeg påstå man som foreldre er lite løsningsorientert og ikke villig til å finne løsninger som er best for barnet. Det finnes mange foreldre som har funnet løsninger mtp på uvelhet hos barnet ved å bytte stol og samtidig ivareta sikkerheten. Egentlig er det skremmende at det ikke er bøter for slike valg. Ber for at du og andre foreldre må slippe å se barnet i en alvorlig trafikkulykke. Hadde aldri satt barnet i bilen om jeg visste at jeg ikke gjorde alt for å beskytte det med tanke på sikkerhet. Vi får stadig flere og flere sjåfører i trafikken og mange av de skulle aldri hatt lappen. Folk sitter med skjermer, og noen kjører bil i ruset tilstand. Anonymkode: 5e0a7...a0c Så lenge det bare er anbefalinger, kan man ikke bli bøtelagt. Være uvel er ikke det samme som å bli syk.. Anonymkode: ecfec...991 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #103 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi byttet fra skålformet stol (Cybex Sirona) til stol med rett rygg (Minikid 4), unngikk alt av melkeprodukter noen timer før kjøring, unngikk for mye væske generelt ved kjøring og sørget for at han var mett, men ikke hadde spist nylig. Etter dette har vi hatt null bilsyke. Blir alltid bilsyk når bestemoren kjører da hun nekter å legge til rette med mat- og væskeinntak. Han satt bakovervendt til han var 6 år og 129 cm med fortsatt god benplass. De to minste sitter nå i Axkid one (1-åring) og Axkid Minikid 4 (3-åring) og har foreløpig berget for bilsyke. Anonymkode: 72131...0b5 Det er jo dette folk bør prøve om de har barn som blir bilsyke. Har absolutt mye å si hvilken stol man velger, da barn er ulike. Har en følelse at enkelte er så korttenkte at de ikke gidder forsøke, og gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å snu stolen. mommyaka skrev (5 minutter siden): Du kan jo ikke se på statistikken i usa i forhold til Norge...de har helt andre regler i usa i forhold til seter og hvordan de skal sikres og om de heltatt er godkjent. Og nei bakovervendt et mye sikkert...at 75 prosent av barn i usa får alvorlige skader komme da igjen på dårlige seter og dårlig sikring..st de eks ikke bruker isofix og bare dårlig belte. Og hva slags biler og kjøring dr har. Kansje jeg misforstår deg..men bakovervendt er tryggest Ja, du misforstår. Bakovervendt er definitivt tryggest Dette er forskning og statistikk som gjelder testing av bilstoler. Du finner hele rapporten på nett. Det har absolutt noe å si hva andre land rapporterer. Til og med i Sverige har de forsket på dette. Anonymkode: 5e0a7...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #104 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så lenge det bare er anbefalinger, kan man ikke bli bøtelagt. Være uvel er ikke det samme som å bli syk.. Anonymkode: ecfec...991 Det er anbefalt å ha badering/flytevest i basseng når man har små barn som skal bade. Men det er ikke pålagt. Betyr ikke at man sender ungen i et basseng uten sikring heller. Man er ikke syk i den forstand om man kaster opp i bil. Det er ubehagelig, ja. Men man er ikke smittsom. Ikke varer det lengre enn bilturen heller. Kaster barnet opp finnes det oppkast poser, så barnet slipper å kaste opp over hele bilen. Anonymkode: 5e0a7...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #105 Skrevet 29. mai 2024 Hadde det vært så sinnsykt farlig og dødelig å ha barn sittende forovervendt i seter så hadde de 1: gjort det slik at det var ulovlig å ha barna den veien, 2: ikke solgt slike seter i Norge. Stor forskjell på anbefalinger og påbud/forbud. Og det å dra in amerikansk forskning/statistikker passer svært dårlig til sammenligning med lille Norge. Hele landet er på str med en by i USA. Ts: Gjør dine undersøkelser, prøvd deg frem, gjør det som er rett for deg og ditt barn. Du er ikke alene om å oppleve dette problemet. Og andre mennesker vil ha en mening om alt man gjør i livet både selv og med sine barn! AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er anbefalt å ha badering/flytevest i basseng når man har små barn som skal bade. Men det er ikke pålagt. Betyr ikke at man sender ungen i et basseng uten sikring heller. Man er ikke syk i den forstand om man kaster opp i bil. Det er ubehagelig, ja. Men man er ikke smittsom. Ikke varer det lengre enn bilturen heller. Kaster barnet opp finnes det oppkast poser, så barnet slipper å kaste opp over hele bilen. Anonymkode: 5e0a7...a0c Barnet er fremdeles sikret i bilen om de sitter fremover. Det er ikke sammenlignbart med å droppe badering/flytevest. Forovervendt sete er ikke samme som å slenge ungen inn i setet uten sikring. Anonymkode: 69239...334 1 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #106 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er anbefalt å ha badering/flytevest i basseng når man har små barn som skal bade. Men det er ikke pålagt. Betyr ikke at man sender ungen i et basseng uten sikring heller. Man er ikke syk i den forstand om man kaster opp i bil. Det er ubehagelig, ja. Men man er ikke smittsom. Ikke varer det lengre enn bilturen heller. Kaster barnet opp finnes det oppkast poser, så barnet slipper å kaste opp over hele bilen. Anonymkode: 5e0a7...a0c Men du skriver at det er skremmende man ikke blir bøtelagt. Å ja det kan du mene, men så lenge det ikke er pålagt så kan man ikke bøtelegge. Å dra inn eksempler på å sende barn som ikke er svømmedyktige i vann uten riktig sikring, får foreldrene ta på sin kappe. Var dom tav meg å skrive syk, men mente kaste opp. Uvell og kaste opp er heller ikke det samme. Kan fint være uvel uten å kaste opp. Anonymkode: ecfec...991 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #107 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da har vi sikkert feil sete. Han sitter med beina i en krøll mot seteryggen hvertfall. Som brukeren over deg skriver er det lov å snu setet langt tidligere ved behov. Du er heldig som ikke har hatt behovet. Jeg har ikke hjerte til å la ungen min hyle seg blå og kaste opp hvert 10. min på hver biltur. Det er faktisk helt forferdelig. Ergo kjører vi pr i dag ikke bil. Familien er i praksis «innestengt» i gangavstand hjemmefra. Derfor spør jeg om råd til hva vi kan gjøre. Man hadde angret på turen på lekeplassen dersom fatal ulykke hadde skjedd der og (og ulykker skjer både på lekeplasser og i barnehager). Vi kan ikke pakke ungen inn i bobleplast og sette han igjen hjemme heller. Må prøve å finne de tryggeste og beste alternativene. Takk 🫶🏼 ts Anonymkode: 23692...b2c Cybex setene er kjent for å gi bilsyke på grunn av utformingen av selve setet, gir for mye press på magen Ville testet litt andre bakovervendte seter, se etter de som der mer L formet ut i ryggen, og gjerne beltemontert fremfor isofix da de er lettere å fikse hellingen på. Blir barnet for liggende kan det også gi bilsyke Forslag til stoler er Britax Maxway Pluss, Axkid minikid 1 eller 4 (avhengig av budsjett) og Besafe stretch Disse stolene kan også gi god benplass til barnet, selv om så små barn sjelden har et problem med bøyde ben 😊 Svært få opplever en faktisk bedring på bilsyken av å snu barnet, bare så det er nevnt Men mellom 2 og 4 års alderen utvikler balansenervene seg, så mange får mere bilsyke som plutselig kan gå over. Men dessverre mange som ikke gidder å snu tilbake når de først har snudd, uavhengig av om det hjalp på bilsyken eller ei. Kjenner til og med til flere hvor kvalmen ble verre av å snu de, noe forskning også tyder på at er mer reelt. Om du melder deg inn i gruppen "bilstoler" på Facebook vet jeg at det er flere der som er villige til å låne bort setene sine om folk vil teste så du slipper å kjøpe så mange, kan lage et innlegg og spørre feks Anonymkode: ea313...330 4 1
mommyaka Skrevet 29. mai 2024 #108 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde det vært så sinnsykt farlig og dødelig å ha barn sittende forovervendt i seter så hadde de 1: gjort det slik at det var ulovlig å ha barna den veien, 2: ikke solgt slike seter i Norge. For du må følge det som passer barnet. Ja det kan være dødelig om du setter et barn på 1 år i fremovervendt sete...det sier jo seg selv... fremover kommer ann på barnets lengde og vekt. De selger puter til å ha i bilen..men du skjønner jo at du ikke setter et barn på 3 år i den De har airbag foran i bilen...oh det kan være dødelig om du setter ett barn under 135 cm foran med den på..men de kan ikke slutte å selge ting for at foreldre ikke bruker hode.. Håper du skjønner dette.. selv om det ikke virker slikt 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #109 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hadde det vært så sinnsykt farlig og dødelig å ha barn sittende forovervendt i seter så hadde de 1: gjort det slik at det var ulovlig å ha barna den veien, 2: ikke solgt slike seter i Norge. Stor forskjell på anbefalinger og påbud/forbud. Og det å dra in amerikansk forskning/statistikker passer svært dårlig til sammenligning med lille Norge. Hele landet er på str med en by i USA Det er ikke irrelevant når det gjelder testing av barnestoler. All forskning peker mot det samme. Fremovervendt vs bakovervendt. Så kan dere foreldre som velger å ikke bruke hodet bare fortsette å være ignorante for hva som er best for barn. Det er den potensielle risikoen som enkelt kan hindres ved å ta gode valg for sine barn, som er verdt å tenke på. Gutten min er ikke glad i bilstolen sin, men han forstår hvorfor det er viktig å sitte i riktig stol og plassering i bil. Jeg er sikker på at hadde barn kunne velge selv, så viser de bedre forståelse enn sine ignorante foreldre. Anonymkode: 5e0a7...a0c 1 1
Millimani Skrevet 29. mai 2024 #110 Skrevet 29. mai 2024 Amistad skrev (11 timer siden): Ang bilsyk så er det bare noe å ta med seg. Det går over. Legg inn masse ekstra pauser, kjør som en gud i svinger og slikt. Øv p¨å å kjøre så fint og sammenhengende som mulig. Ikke ha det for varmt i bilen. Unngå sterk mat eller parfymelukt. ha frisk luft i bilen. Ingen sånne billukter som henger i speilet etc ... Mange sliter med bilsyke også langt oppover gjennom oppveksten. Ett av mine søsken gjorde det, og måtte alltid ta postafen hvis hen skulle være med noen i klassen hjem. Vi bodde ganske nær skolen, men hen hadde også en gjeng i klassen som bodde 30-45 minutter kjøretur unna. For mitt søsken var det sjanseløst uten postafen begge veier. I dag har hen og familien hytte drøyt to timer hjemmefra. Da er det alltid mitt søsken som kjører, ellers ender det med at hen også blir bilsyk.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #111 Skrevet 29. mai 2024 Millimani skrev (16 minutter siden): Mange sliter med bilsyke også langt oppover gjennom oppveksten. Ett av mine søsken gjorde det, og måtte alltid ta postafen hvis hen skulle være med noen i klassen hjem. Vi bodde ganske nær skolen, men hen hadde også en gjeng i klassen som bodde 30-45 minutter kjøretur unna. For mitt søsken var det sjanseløst uten postafen begge veier. I dag har hen og familien hytte drøyt to timer hjemmefra. Da er det alltid mitt søsken som kjører, ellers ender det med at hen også blir bilsyk. Så det gikk ikke over da søskenet ditt ble satt framovervendt? 😅 Anonymkode: aec6d...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #112 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er fysisk umulig, all den tid problemet med sikring av små barn i bil er hodets vekt ift styrken på nakken. Uansett hvor trygg en bilstol er, så kan ikke en forovervendt bilstol stanse at hodet slenges forover. I en hvilken som helst bakovervendt stol hindres dette naturlig av seteryggen. Og så og si ingen barn brekker beina i kollisjoner i bakovervendt stol. Anonymkode: e0758...004 Skjønner at du tror det du gjør, men det har vært en utvikling av stoler de siste årene der man med sensorer i stolen utløser airbag som beskytter fremoverkast av hodet i fremovervendte stoler, og det svært kjapt. Så en slik stol kan brukes på lik linje med en bakovervendt. Jobbet i mange år med bilsikring, og er svært opptatt av riktig sikring og å følge anbefalinger lengst mulig. Har aldri anbefalt fremovervendte seter med pute eller fempunktssele, og en beltestol der en to- åring sitter bra er ikke lett å finne og anbefales heller ikke. Men fremovervendte seter med sensorer og airbagteknologi kan man anbefale, fordi det faktisk er fysisk mulig å beskytte hodet. 😊 Anonymkode: 8c3f0...43c 3 2
Millimani Skrevet 29. mai 2024 #113 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så det gikk ikke over da søskenet ditt ble satt framovervendt? 😅 Anonymkode: aec6d...ebb Nei
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #114 Skrevet 29. mai 2024 mommyaka skrev (52 minutter siden): For du må følge det som passer barnet. Ja det kan være dødelig om du setter et barn på 1 år i fremovervendt sete...det sier jo seg selv... fremover kommer ann på barnets lengde og vekt. De selger puter til å ha i bilen..men du skjønner jo at du ikke setter et barn på 3 år i den De har airbag foran i bilen...oh det kan være dødelig om du setter ett barn under 135 cm foran med den på..men de kan ikke slutte å selge ting for at foreldre ikke bruker hode.. Håper du skjønner dette.. selv om det ikke virker slikt Det kan være dødelig å sette barn i bilen i det hele tatt. Bakover eller fremover. Har ikke snakket om 1 år gamle barn. Ei heller puter. Har sagt at det finnes gode, godkjente seter for forovervendt sitting som kan brukes FØR barnet er 4 eller 6 år. At man må gjøre sine undersøkelser, prøve ulike seter og løsninger etc. Men når folk kommenterer at det å sette barnet sitt fremovervendt er det samme som at man ikke bryr seg om barnet dør, eller sammenligner det med å la et barn som ikke kan svømme bade uten badesikring - så drar de hysteriet for langt. For noen barn - så går det ikke at de sitter bakovervendt til de er 4 eller 6 år. I noen tilfeller er løsningen å snu dem fremovervendt. Jeg har snudd 1 av 3 barn fremovervendt før 4 år. Det løste hele problemet med bilsyke for mitt barn. Det ble gjort etter utallige forsøk med andre seter, samtaler med leger og helsestasjon etc. Så vi tok et gjennomtenkt, opplyst og kalkulert valg som vi overhode ikke har angret på. Snudde jeg de andre? Nei.. For de slet ikke med bilsyke slik det ene barnet gjorde. Eldstemann kunne ikke sitte bakover på kollektivtransport heller uten å bli dårlig. Så å nedlate det til at jeg ikke forstår - det kan du gå lengre ut i jungelen med. Jeg forstår. Jeg har undersøkt, jeg har lest, jeg har prøvd mye forskjellig. Og hadde når som helst - tatt samme valget for mitt eldste barn om igjen om jeg måtte. Jeg må ikke følge det som passer barnet nei. Men jeg står heldigvis fritt til å tenke selv og ikke følge saueflokken fordi jeg er redd for hva andre mener om saken. Jeg klarer å ta egne valg med sunn fornuft og veiledning der det skulle være nødvendig. Og jo - hadde det vært så dødelig som folk i denne tråden skriker om så hadde forovervendt seter vært ulovlig i Norge. Anonymkode: 69239...334 3 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #115 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er ikke irrelevant når det gjelder testing av barnestoler. All forskning peker mot det samme. Fremovervendt vs bakovervendt. Så kan dere foreldre som velger å ikke bruke hodet bare fortsette å være ignorante for hva som er best for barn. Det er den potensielle risikoen som enkelt kan hindres ved å ta gode valg for sine barn, som er verdt å tenke på. Gutten min er ikke glad i bilstolen sin, men han forstår hvorfor det er viktig å sitte i riktig stol og plassering i bil. Jeg er sikker på at hadde barn kunne velge selv, så viser de bedre forståelse enn sine ignorante foreldre. Anonymkode: 5e0a7...a0c Nedlatende kommentarer vil ikke få meg til å føle meg dårlig eller angre på mitt valg. At en fremmed som ikke vet noe om mitt liv, situasjon, mitt barn eller hvordan vi kom frem til det valget vi tok - vel dens mening bryr meg minimalt. Hadde jeg vært redd for hva andre mente ville jeg ikke uttalt meg tidlig i tråden om at vi valgte å snu barnet forovervendt. Som foreldre tar man kalkulert risikoer med barna våre hver eneste dag. Hver gang vi sette dem i bilen - uavhengig av retning, hver gang man tar dem med på kollektivtransport som ikke har nok barneseter til barn, hver gang vi lar dem sykle avgårde til skolen, hver gang vi lar dem sette seg bak et ratt selv når de er eldre. Alt er helt normalt - men fremdeles kalkulerte risikoer vi tar. Så skal man kun ta valg som ikke gir barnet noe form for risiko - så må man nesten enten la være å få barn eller pakke de inn i bobleplast og en plastball utenpå og håpe de ikke punkterer. Anonymkode: 69239...334 3 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #116 Skrevet 29. mai 2024 TS, jeg regner med det ikke er svar du vil høre, men mitt barn ble mye mindre bilsyk etter at vi byttet bil. 🤑 Det endte opp med at hun klarte å sitte i bakovervendt sete til hun er 5 år gammel. Hun er 7 år nå, sitter fremover, og bil fortsatt bilsyk av og til, men det er mye mindre enn før, heldigvis. Det er jo totalt idiotisk å anbefale kjøp av en ny bil, jeg skjønner jo det, men hvis dere er som oss, tilfeldigvis er uansett på utkikk etter en større, familiebil, så se om det bedrer seg etter bilbyttet. Vi gikk over fra en stasjonsvogn til SUV (tesla model y). Jeg tror ikke at bilmerke og modell har noe å si, men nyere, høyre, stivere bil, som SUV, det tror jeg kan hjelpe faktisk. Anonymkode: 351d0...d90 3 1
Bokormsen Skrevet 29. mai 2024 #117 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en sønn på 2 år som ikke kommer lenger enn 10 min før han blir bilsyk og spyr. Han sitter selvfølgelig i en krøll baklengs i et sete som han angivelig skal sitte i til han er 4(!!!!) år? Han har jo altfor lange bein til å sitte sånn nå, og han blir dårlig? Løsningen er at vi aldri gidder å kjøre bil med han til diverse besteforeldres store frustrasjon. Hvordan løser folk dette bilgreiene? Anonymkode: 23692...b2c Bare snu han, ingen barn vil sitte baklengs etter to-tre års alder.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #118 Skrevet 29. mai 2024 43 minutter siden, Bokormsen said: Bare snu han, ingen barn vil sitte baklengs etter to-tre års alder. det må jo være "hvordan å si at du bor langt på bygda, uten å si at du bor langt på bygda" 😬 Anonymkode: 351d0...d90 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #119 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nedlatende kommentarer vil ikke få meg til å føle meg dårlig eller angre på mitt valg. At en fremmed som ikke vet noe om mitt liv, situasjon, mitt barn eller hvordan vi kom frem til det valget vi tok - vel dens mening bryr meg minimalt. Hadde jeg vært redd for hva andre mente ville jeg ikke uttalt meg tidlig i tråden om at vi valgte å snu barnet forovervendt. Som foreldre tar man kalkulert risikoer med barna våre hver eneste dag. Hver gang vi sette dem i bilen - uavhengig av retning, hver gang man tar dem med på kollektivtransport som ikke har nok barneseter til barn, hver gang vi lar dem sykle avgårde til skolen, hver gang vi lar dem sette seg bak et ratt selv når de er eldre. Alt er helt normalt - men fremdeles kalkulerte risikoer vi tar. Så skal man kun ta valg som ikke gir barnet noe form for risiko - så må man nesten enten la være å få barn eller pakke de inn i bobleplast og en plastball utenpå og håpe de ikke punkterer. Anonymkode: 69239...334 Det er stor forskjell på risiko man utsetter barn for. Se for deg at du kjører på motorvei i 80-110 km og får en trailer i motgående felt. Se for deg at en ruset bilfører kommer ut av det blå og treffer bilen ditt barn sitter i ved en frontkollisjon. Eller at du får en stor elg rett i panseret. Da vil ikke en liten airbag pute hjelpe i det hele tatt. Jeg fatter ikke at det går an å utsette sine barn for slik risiko. Tenk at enkelte skal gå i mot hva fagkyndige uttaler seg i forhold til å sikre barn i bil på best mulig måte. https://youtu.be/sY9FZRWUVpc?si=AYw4cgYrgjq-TdFs Anonymkode: 5e0a7...a0c 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #120 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mange foreldre velger å snu bilstolen til forovervendt tidligere enn anbefalt, selv om retningslinjene fra mange sikkerhetsprofiler inkl Statens Vegvesen og Trygg trafikk i Norge anbefaler bakovervendt og helst så lenge som mulig. Grunnene nevnte jeg i forrige innlegg. Nakke, rygg og hode. Man kan heller ikke argumentere for at en bil aldri krasjer, det har man ingen garanti for. Ulykker er forutsigbare. Alt av sikkerhetsutstyr er laget for å beskytte mot ulykker, ikke normale kjøreforhold. Man kan heller ikke styre andre trafikanter i trafikken eller hindre uforutsette ting. Feks en elg inn frontruta. Man bør tenke på at barnets liv ligger i foreldrene hender og velge ut fra hva som beskytter best. Distraksjon og ubehag kan løses ved å tilpasse bilturen med oftere pauser og forebygge kvalme. Man kan gi medisiner. Som sagt finnes det stoler for alle barn. Det er ditt ansvar å velge riktig. Forskning viser at bakovervendte seter gir betydelig bedre sikkerhet og beskyttelse i visse kollisjoner. De viser også en betydelig forskjell i risiko, og ikke bare en marginal forskjell. Det er å bagatellisere alvoret av ulykker. Det at forovervendte seter er lovlige betyr ikke at de er like trygge. Men at de oppfyller minstekravet til sikkerhet. Det sier seg selv at det beste er å overgå minimumskravene, spesielt mtp sikkerhet til barn. Vi som voksne er forpliktet til å ivareta dette. Til slutt: foreldrenes valg bør være til det beste for barnet! Anonymkode: 5e0a7...a0c For et blåst innlegg! Du har tydeligvis aldri erfart et barn med virkelig bilsyke. Vi har kjøpt 4 forskjellige bakovervendte seter (alle anbefalt hvis man slet med bilsyke) INGEN hjalp. Vi kan ikke gi barnet vårt kvalmestillende HVER dag, hen blir trøtt og surrete. Vi må komme oss til barnehagen og uten bil går ikke det. Det spiller ingen rolle om vi stopper mye, hen kaster opp med én gang. Anonymkode: 92e9e...da5 2 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå