AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #181 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nå sa jeg vel strengt tatt om buss at 1) vegvesenet regner bybuss som trygt, OG 2) barnet er sikret i vogna, OG 3) vogna er festet til, og står i den ramma som er for barnevogner Men, for all del, bare fortsett å argumentere mot ting folk ikke har sagt. Det er det sikreste tegnet på at du har tapt debatten. Anonymkode: 779d9...fed Dette var ikke bare til deg, var i grunn til hele tråden. Umulig å diskutere med folk som mangler gangsyn. Anonymkode: 92e9e...da5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #182 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det bestemmer faktisk ikke du. Jeg er fri til å dømme hvem jeg vil, og for å si det sånn når det kommer til foreldrenes dumme valg for sine barn, så er det ikke bare et foreldre-problem, men et samfunnsproblem. Du velger å sette barnet ditt i fare fordi din ekspertise er så mye bedre enn hva fagkyndige anbefaler, hva forsikringsselskaper anbefaler og hva forskning viser er best forsvarlig måte å ivareta barns sikkerhet i bil. Antar du aldri har sett en eneste trafikkulykke med egne øyne, og lever i en beskyttet boble der trafikkulykker aldri skjer. Åpenbart ser du ikke sammenhengen med det som blir skrevet eller det som kommer frem fra fageksperter. Du skrev at elg bare finnes på Østlandet og i Midt-Norge. Det stemmer vitterlig ikke. Da er man uopplyst. At du fremstår kunnskapsløs med de lite faglige påstandene dine, må få være lov å mene. Derimot er deg du som drar frem personkritikk. Anonymkode: 5e0a7...a0c 1 - En som kaster stein når de selv sitter i glasshus tenker ikke langt. 2 - Jeg har selv vært i bilulykke med dødelig utfall 3 - Jeg skrev at at elg finnes i hovedsak på Østlandet og Midt Norge - med videre tilleggs informasjon om at jeg er klar over at man i dag kan treffe elg de fleste steder i Norge. Så hjelper ikke å ta noe utav kontekst her for hva jeg svarer uten å ta med alt. Og det endrer fremdeles ikke at vi ikke har Elg her jeg bor. Så det gjør fremdeles din kommentar om at jeg kan risikere å få en elg i fronten - helt uaktuell.. 4 - du kan mene akkurat hva du vil du, ingen som sier noe annet. Men jeg trenger ikke finne meg i dine forsøk på nedvergelse og nedlatende kommentarer av den grunn for at du skal trumfe igjennom din mening ved bruk av hersketeknikker i en relativt usakelig diskusjon fra din side - for ja.. Diskusjonen fra din side blir usaklig når du må ty til hersketeknikker og kallenavn og nedlatende kommentarer for å få frem poenget ditt. 5 - hadde du holdt diskusjonen på et saklig nivå uten personanalyser og nedlatende kommentarer om personers intelligens, ubrukelighet etc så hadde du kanskje fått frem litt bedre argumenter. Anonymkode: 69239...334 2 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #183 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, det var jo også noen som frontet bæresele på buss. 1. irrelevant for min tråd og en 2-åring og, 2. krasjer bussen og mor har barn i bæresele vil barnet knuses under vekten av mor i smellet. På buss sikrer jeg forøvrig med vogn stroppet i de selene for vogn så det synes jeg egentlig er en grei løsning. Problemet dukker opp det øyeblikk vi skal noe som rent praktisk ikke tillater buss, tog eller gange. F.eks besøk til besteforeldre på begge sider som bor grisgrendt til. Er fremdeles usikker, heller litt mot å prøve Minikid 4, men det er mye penger ut av vinduet hvis vi likevel må gå for forovervendt. Jeg er nemlig rimelig sikker på at problemet blir betraktelig mindre om han sitter med kjøreretning - dette merker jeg jo på kollektiven! Men, må innrømme jeg blir fryktelig skremt av klanen som roper om avkappede hoder ved bruk av forovervendt 😱 Frister nesten å fortsette å være innelåst i nærmiljøet! ts Anonymkode: 23692...b2c Ts ikke la deg skremme av de få som skriker om barnedød og avhappede hoder etc. Ikke en eneste en av dem ville turt å sagt det til deg slik face to face. Uansett tema - så vil det alltid være noen i en tråd som MÅ pushe sine meninger på andre, og som på ingen måte kan se andre løsninger enn sin egen. Motstanden de får gir dem energi og fungerer som bensin på bålet for dem. Man ser det i alle typer tråder uansett tema og forum. Man har alle rett til sin mening, men det betyr ikke at meningen er rett. Enkelte tåler ikke å høre andre er uenig og tyr da til skremselspropaganda, hersketeknikker og nedlatende kommentarer for å få frem sitt syn og ståsted.. Umulig å diskutere med slike mennesker både på nett og i virkeligheten. Man må rett og slett bare la det preller av og tenke at man er enig om å være uenig. Som forelder som selv har tatt valget å snu barnet fremover tidligere enn 4 år så er jeg absolutt enig i at bakoversittende er best - de 2 andre barna mine satt bakover. Men for mitt eldste barn så var ikke det det beste alternativet. Problemet med bilsyke forsvant helt. Vi prøvde andre løsninger før vi gikk til det valget å bytte sete til forovervend sete. Det gikk ikke. Du er forelder for ditt barn, du kjenner situasjonen best og er den best egnede til å ta avgjørelser for deg og din familie. Å høre andres erfaringer er alltid lurt, men man må sile ut litt "skriking" fra klagekoret og moralens voktere i samme slengen. Lykke til med å finne en løsning som passer dere. Jeg håper det løser seg. Anonymkode: 69239...334 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #184 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det har de. Det har min hatt siden barnet var 1 år. En 2-åring har helt klart det. Vi har små barn på sykehus også, men de skal jo selvfølgelig ikke tilpasses situasjonen, skal de vel? Barn går i barnehage og kan fint lære seg dette. I tillegg kan en voksen sitte bak og passe på. Men jeg mistenker det er enklere for enkelte foreldre å gi opp og ikke prøve. Man tenker på seg selv isteden for barnets beste. Selv hadde jeg både en 1-åring og en 2-åring med omgangssyken, og barna skjønte fort hvordan spyposer fungerte. Siden barnet kaster opp ustoppelig over hele bilen HVER gang, så er det antagelig foret med en hel del. Magesyre brekker man seg gjerne av, og det måte på hva som kommer opp hos små barn med små magesekker. Leger behandler små barn med den problematikken hver dag, så at barna deres er unike - som selvfølgelig de er - er jo veldig spesielt. Det finnes kvalmestillende og tiltak mot kvalme. Og barn slutter ikke bare å bli bilsyke i slik alvorlig grad som beskrevet bare fordi de snues i bilen. Anonymkode: 5e0a7...a0c Nei, det har de ikke. NOEN har kanskje det, men ikke alle. Og det er da vel ikke alltid slik at man kan være to voksne i bilen samtidig? Mitt barn har prøvd kvalmestillende før kjøring. Ingen effekt. Og når man bor på landet, så må selvfølgelig barnet få mat i løpet av dagen selv om man kanskje må ut å kjøre. Man planlegger så godt man kan, men spying blir det uansett. Og barnet må spise. Og jo! Barnet mitt ble kvitt problemet når setet ble snudd riktig vei. Hvorfor kommer du med påstander du ikke har noe kunnskap om?! Anonymkode: fce3b...9fb 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #185 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sitter barnet trygt i en barnevogn i en kollisjon i 50km/t? Den var god du! Barnevognen flyger da gjennom luften. Anonymkode: 3b521...315 «Flyge gjennom luften» skal den ikke gjøre om den er sikret ordentlig. Barnet skal selvfølgelig også være sikret i vognen. Om det er trygt nok i en kollisjon derimot tviler jeg på. Anonymkode: 62eef...a12
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #186 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje foreldre skal begrense bilkjøring da. Slutte med det helt siden barn åpenbart ikke tåler det. Vet ikke hvem som er mest egoistisk her. Anonymkode: 5e0a7...a0c Vi begrenset bilkjøring med barnet så mye det lot seg gjøre. Men, når man bor på landsbygda så trenger man bilen ganske mye. Og man trenger også å ha med barnet i bilen en god del. Tror du alle bare kan ta beina fatt? Hoppe på en sykkel eller hoppe på en buss/trikk?! Anonymkode: fce3b...9fb 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #187 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Problemet dukker opp det øyeblikk vi skal noe som rent praktisk ikke tillater buss, tog eller gange. F.eks besøk til besteforeldre på begge sider som bor grisgrendt til. Anonymkode: 23692...b2c kan ikke besteforeldrene komme til dere da? de fleste kjører mer enn nødvendig, og har mye å hente på en kritisk gjennomgang av kjørebehovet Anonymkode: 779d9...fed
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #188 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): dette tror jeg faktisk er den dummeste stråmannsargumentasjonen jeg har sett på KG på ganske lenge. Gratulerer. I serien "ting jeg ikke sa", så tror jeg denne tar kaka. Anonymkode: 779d9...fed Hva er forskjellen i sikkerheten på å stroppe fasten en unge i en vogn bak i en varebil og i en buss mener du? Anonymkode: 3b521...315 2
Bokormsen Skrevet 30. mai 2024 #189 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 11.09): det må jo være "hvordan å si at du bor langt på bygda, uten å si at du bor langt på bygda" 😬 Anonymkode: 351d0...d90 Bor i oslo, men rett utenfor ring tre da, om det er bygda? Du som er så urban tar sikkert mye kollektivtransport? Har du med barnesete på bussen også eller tar du ikke den? Hva med trikken? Tog og flybuss, barnesete alltid med? Sitter i godkjent barnestol med setebelte som loven krever, pust med magen nå;) 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #190 Skrevet 30. mai 2024 Bytt bilstol. Mine satt best i cybex sin modular x1 Anonymkode: fdcc5...f0b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #191 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bytt bilstol. Mine satt best i cybex sin modular x1 Anonymkode: fdcc5...f0b Mente besafe Anonymkode: fdcc5...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #192 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er forskjellen i sikkerheten på å stroppe fasten en unge i en vogn bak i en varebil og i en buss mener du? Anonymkode: 3b521...315 Forskjellen er at buss er 170 ganger tryggere i seg selv enn bil. https://injuryfacts.nsc.org/ Anonymkode: 779d9...fed 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #193 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 7.44): Risikoen er ikke skyhøy. Utfallet er fatalt hvis man skulle være så uheldig, men risikoen er veldig, veldig lav. Galskap er det ikke. Å la barnet bli så kvalm at det kaster opp er heller ikke god omsorg. Man kunne jo holdt barna inne, bokstavelig talt, ikke utsatt dem for risiko overhodet, da hadde man unngått bilulykker og smitte og fall og drukning. Matet de med grøt og mos, de kan jo kveles fram til de er voksne. Osv. Dere som mener at risikoen er skyhøy, hvordan kan dere forsvare å kjøre med barna i det hele tatt? Dere risikerer jo livet deres hver gang, dere tror jo det? Anonymkode: 0a87c...c77 Ja. Jeg lurer også på om disse foreldrene følger alle mulige anbefalinger andre steder. Barn bør ikke hoppe flere sammen på trampoline, mens man ser trampoliner over alt der både tre og fire hopper sammen. Flere tar salto før de kan dette skikkelig, uten noen til å ta imot/vippe de rundt og det kan skje alvorlige nakkeskader. Barn under 6 år bør heller ikke hoppe på trampoline i det hele tatt. (Jeg er skyldig, visste ikke dette og lot min hoppe fra 4 år) https://sosialnytt.com/tragisk-ulykke-advarer-mor-farlig-trampoliner-vaere-smabarn/ I bursdager og sfo så ser man barn gå rundt med pølse i munnen (kveldningsfare, min får ikke lov) og de sitter med ispinner og kjærlighet-pinner i munnen i bil osv osv. De hopper fra stupebrett med svømmemaske som kan sprekke og skade øynene. Likevel har folk kjørt seg fullstendig fast i bilstol. Anonymkode: c6690...ca9 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #194 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja. Jeg lurer også på om disse foreldrene følger alle mulige anbefalinger andre steder. Barn bør ikke hoppe flere sammen på trampoline, mens man ser trampoliner over alt der både tre og fire hopper sammen. Flere tar salto før de kan dette skikkelig, uten noen til å ta imot/vippe de rundt og det kan skje alvorlige nakkeskader. Barn under 6 år bør heller ikke hoppe på trampoline i det hele tatt. (Jeg er skyldig, visste ikke dette og lot min hoppe fra 4 år) https://sosialnytt.com/tragisk-ulykke-advarer-mor-farlig-trampoliner-vaere-smabarn/ I bursdager og sfo så ser man barn gå rundt med pølse i munnen (kveldningsfare, min får ikke lov) og de sitter med ispinner og kjærlighet-pinner i munnen i bil osv osv. De hopper fra stupebrett med svømmemaske som kan sprekke og skade øynene. Likevel har folk kjørt seg fullstendig fast i bilstol. Anonymkode: c6690...ca9 Trodde ikke folk delte søppel-linker lenger uten å i det minste være kildekritiske. Er det rart folk henger seg opp i debatten om bil-stoler i en bilstol tråd, istedenfor å spore av til de grader slik innlegget ditt gjør? Kjære vene.. Anonymkode: 5e0a7...a0c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå