Gå til innhold

Disse for**** baklengs bilsetene til barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ville ikke sammenlignet Vlada i Ukraina med her hjemme. 
Jeg har vært i Ukraina før krigen. Ingen brydde seg om trafikkregler, flere kjørte i fylla, flere hadde mye dårligere biler. 

Jeg har også jobbet (og jobber) i et av landets største akuttmottak. Jeg har aldri fått inn barn som er skadd pga de sitter fremover. Aldri på 18 år. Men- brannskader pga uforsiktighet, fremmedlegeme fordi man ikke passer på, drukning har det dessverre vært mye av…

Anonymkode: 72007...d36

Takk for at du deler og setter ting i perspektiv. 

Anonymkode: c6690...ca9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange foreldre velger å snu bilstolen til forovervendt tidligere enn anbefalt, selv om retningslinjene fra mange sikkerhetsprofiler inkl Statens Vegvesen og Trygg trafikk i Norge anbefaler bakovervendt og helst så lenge som mulig. Grunnene nevnte jeg i forrige innlegg.  Nakke, rygg og hode.

Man kan heller ikke argumentere for at en bil aldri krasjer, det har man ingen garanti for. Ulykker er forutsigbare. Alt av sikkerhetsutstyr er laget for å beskytte mot ulykker, ikke normale kjøreforhold. Man kan heller ikke styre andre trafikanter i trafikken eller hindre uforutsette ting. Feks en elg inn frontruta. Man bør tenke på at barnets liv ligger i foreldrene hender og velge ut fra hva som beskytter best. 

Distraksjon og ubehag kan løses ved å tilpasse bilturen med oftere pauser og forebygge kvalme. Man kan gi medisiner. Som sagt finnes det stoler for alle barn. Det er ditt ansvar å velge riktig. 

Forskning viser at bakovervendte seter gir betydelig bedre sikkerhet og beskyttelse i visse kollisjoner. De viser også en betydelig forskjell i risiko, og ikke bare en marginal forskjell. Det er å bagatellisere alvoret av ulykker. 

Det at forovervendte seter er lovlige betyr ikke at de er like trygge. Men at de oppfyller minstekravet til sikkerhet. Det sier seg selv at det beste er å overgå minimumskravene, spesielt mtp sikkerhet til barn. Vi som voksne er forpliktet til å ivareta dette.

Til slutt: foreldrenes valg bør være til det beste for barnet! 

Anonymkode: 5e0a7...a0c

Msn er ikke forpliktet til å ha bakovervendt sete nei, og vi får være uenige i om det er til barnets beste å torturere det hver dag i et bakovervendt sete der ungen må sitte innsauset i sitt eget oppkast. 

Anonymkode: fd4d2...272

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har også jobbet (og jobber) i et av landets største akuttmottak. Jeg har aldri fått inn barn som er skadd pga de sitter fremover. Aldri på 18 år. Men- brannskader pga uforsiktighet, fremmedlegeme fordi man ikke passer på, drukning har det dessverre vært mye av…

Jeg synes dette er et skremmende argument. Jobber selv med barn på sykehus, og statistikken skiller ikke på barn som sitter fremover eller bakovervendt. De fleste har dog barn fremovervendt, heldigvis ønsker de aller fleste foreldre det beste for sine barn. 

Men la oss se på generelle sikkerhetsfunn og data som er tilgjengelig  da:

I en rapport fra American Academy of  pediatrics kom det frem at barn under to år har 75% sjanse for alvorlige skader og i verste fall dødsfall ved å sitte bakovervendt. European Transport Safety Council viser til det samme som jeg argumentere for over i forhold til traumer mot hode, rygg og nakke. Det samme skriver National Highway Traffic Safety Administration. Trafikkverket i Sverige (som har lave tall for barneskader i trafikken) konkluderte med at risikoen ble redusert med 90% grunnet deres praksis med å la barn sitte bakovervendt i bilen. 

Generelt vises forskning en stor forskjell i hvordan barnet sitter i bilen. De norske anbefalingene er i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir vel halshogd nå, men... 

Vi snudde eldste her fremover pga ekstrem bilsyke ved bakover sitting. Det løste problemet for oss. 

Var helsesøster som foreslo at vi prøvde å snu setet. Hva som er ANBEFALT og hva man gjør er 2 ulike ting. 

Anonymkode: 69239...334

Fornuftig og smart. 

Anonymkode: b57a2...42f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Msn er ikke forpliktet til å ha bakovervendt sete nei, og vi får være uenige i om det er til barnets beste å torturere det hver dag i et bakovervendt sete der ungen må sitte innsauset i sitt eget oppkast. 

Anonymkode: fd4d2...272

Da vil jeg påstå man som foreldre er lite løsningsorientert og ikke villig til å finne løsninger som er best for barnet. Det finnes mange foreldre som har funnet løsninger mtp på uvelhet hos barnet ved å bytte stol og samtidig ivareta sikkerheten. Egentlig er det skremmende at det ikke er bøter for slike valg. 

Ber for at du og andre foreldre må slippe å se barnet i en alvorlig trafikkulykke. Hadde aldri satt barnet i bilen om jeg visste at jeg ikke gjorde alt for å beskytte det med tanke på sikkerhet. Vi får stadig flere og flere sjåfører i trafikken og mange av de skulle aldri hatt lappen. Folk sitter med skjermer, og noen kjører bil i ruset tilstand. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Joda..tri meg...MANGE setter sine 2-3 år gamle barn i fremover vendt sete og pute i bilen.

Og belte  vil ligge feil på hoft og hals og kan bli livsfarlig. Og de kan fort komme seg under

En person som sitter der det er airbag må være 150 cm og de fleste sitter vanlig foran. 

Hvorfor tror du egentlig at alt ved setet forandrer seg fundamentalt bare fordi man snur det fremover? Seler og lås er da nøyaktig like uansett hvilken vei setet snur...

Anonymkode: eff50...2e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (2 timer siden):

Nettopp. Og i dag er det mye mer trafikk og færre dødsfall og skder.

Viktig poeng. Min far som er født i 1955 og mange på hans alder( nærmer seg 70) skryter nærmest av at egne foreldre lot de sitte uten sikkerhetsbelte som barn og at fedre røyket i bilen. Men hvis en ser på antall drepte i trafikken fra 1960- tallet og nå, er det lett å se at på den tiden døde det nesten 200 barn hvert eneste år på norske veier. Så det er ikke uten grunn at 60 år senere er det tryggere å være barn i trafikken. Så selv om endel eldre skryter av egen oppvekst og at deres foreldregenerasjon lot de leke fritt ute, sykle uten hjelm og sitte i bil uten sete og sikkerhetsbelte. Alt var ikke bedre på midten av 1900- tallet. Mange barn døde av den enkle grunn at mødre var opptatt med tungt husarbeid og fedre forsørget familien. De som druknet eller døde kan jo ikke fortelle og barn skulle sees og ikke høres. Fedre var lite involvert med småbarna sine, og noen var der bare for å kjefte/ straffe egne barn. Så glad jeg er oppvokst med litt mer tilstedeværelse av foreldre og omgangsvenner

Anonymkode: b57a2...42f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tror du egentlig at alt ved setet forandrer seg fundamentalt bare fordi man snur det fremover? Seler og lås er da nøyaktig like uansett hvilken vei setet snur...

Nei. Bakovervendt sitter barna med 5punkts sele. Fremover "helst" med 3punkt.

5punkts fremover er livsfarlig, av grunn nevnt tidligere i tråden. 

3punkts også farlig fordi få stoler gjør at et lite barn får korrekt belteføring, og det er stor risiko for at barnet kan skli ut av selen. 

Anonymkode: 9aa4f...b91

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er viktigere hva slags bil du kjører hvis du er i en kollisjon, enn hvilken vei barnet sitter. Hadde en diskusjon med en annen mor som var småhysterisk på barnesete. Da klarte jeg å lire av meg at hvis våre biler kommer i en møteulykke,så er din lille elbil knust.Da spiller det vel ingen rolle hvordan du setter det plastikk setet! Jeg kjører en Audi e tron. 

Anonymkode: b5271...275

Her er jeg helt enig. Folk får helt tunnelsyn i disse bilstol-diskusjonene.

Dessuten:
Hvis ungen hyler og spyr fordi den har ubehag ved å sitte bakovervendt, vil det være en stor risikofaktor for at en ulykke faktisk skjer pga stressa og uoppmerksom sjåfør 🤷‍♀️

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Her er jeg helt enig. Folk får helt tunnelsyn i disse bilstol-diskusjonene.

Dessuten:
Hvis ungen hyler og spyr fordi den har ubehag ved å sitte bakovervendt, vil det være en stor risikofaktor for at en ulykke faktisk skjer pga stressa og uoppmerksom sjåfør 🤷‍♀️

Du mener eksperter og forskning på området har tunnelsyn? For det er disse argumentene som brukes for å spre kunnskap om hva som er tryggest. Din mening fremstår som svært unyansert og nærmest farlig. Det finnes løsninger, og ikke alle stolene er tilpasset alle barn. Da prøver man en annen løsning med samme beskyttelse, ikke velge noe verre. 
Spyr ungen, stopper man bilen. Eller så lar man være å kjøre bil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener eksperter og forskning på området har tunnelsyn? For det er disse argumentene som brukes for å spre kunnskap om hva som er tryggest. Din mening fremstår som svært unyansert og nærmest farlig. Det finnes løsninger, og ikke alle stolene er tilpasset alle barn. Da prøver man en annen løsning med samme beskyttelse, ikke velge noe verre. 
Spyr ungen, stopper man bilen. Eller så lar man være å kjøre bil.

Type bil har da så klart en del å si det også! Ungen sitter mye bedre beskyttet i vår moderne SUV enn han ville gjort i en bitteliten ford KA fra 2005 liksom, det sier seg jo selv.

med det siste avsnittet der viser du vel egentlig din mangel på erfaring på området. Det er ikke sånn at ungen gulper en gang og ferdig liksom. Han spyr utover hele seg, setet og baksetet hvert 10. min, i mellom der hylskriker han fordi han har det så ubehagelig. Det er da virkelig ingen forelder som vil utsette ungen sin for sånne plager til stadighet.

Som skrevet tidligere i tråden kjører vi pr i dag ikke bil, med noen ytterst få unntak, men så er vi jo også stuck i gangavstand hjemmefra (jada, vi kan ta buss). Men, vi kan ikke sitte her i 4 år til og vente med å kjøre bil i alle anledninger. 

ts

Anonymkode: 23692...b2c

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Type bil har da så klart en del å si det også! Ungen sitter mye bedre beskyttet i vår moderne SUV enn han ville gjort i en bitteliten ford KA fra 2005 liksom, det sier seg jo selv.

med det siste avsnittet der viser du vel egentlig din mangel på erfaring på området. Det er ikke sånn at ungen gulper en gang og ferdig liksom. Han spyr utover hele seg, setet og baksetet hvert 10. min, i mellom der hylskriker han fordi han har det så ubehagelig. Det er da virkelig ingen forelder som vil utsette ungen sin for sånne plager til stadighet.

Som skrevet tidligere i tråden kjører vi pr i dag ikke bil, med noen ytterst få unntak, men så er vi jo også stuck i gangavstand hjemmefra (jada, vi kan ta buss). Men, vi kan ikke sitte her i 4 år til og vente med å kjøre bil i alle anledninger. 

ts

Anonymkode: 23692...b2c

Noe du kan prøve 

Bytt bilstol. Sørg for at den er L formet, mål helning og juster etter hvordan barnet sitter best, her har vi ca 25 grader.

Plasser ungen forran (da må dere prøve bilstol forran for å finne ut hva som passer ift sikt og sidesynet). 

Tenk over kjørestilen, den kan ha mye å si.

Dropp melkeprodukter før biltur, ikke ha det for varmt. Lite klær, luftig og god sirkulering. Kaldt vann på flaske og noe salt kjeks kan være greit å ha liggende i bilen. 

Anonymkode: 62eef...a12

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (10 timer siden):

Det er ikke tilfelle at han har for lange bein. Våre barn var i topp av vekstkurven, og de satt bakover til de var godt over 4 år.

Dersom man leser tester om sikkerhet, er det galskap å snu barna før de er fire år. Det er faktisk ganske fascinere å se hva voksne faktisk holder på med når det gjelder sikring av barn. Tar skyhøy risiko fordi man skal kjøre en kort tur.

Risikoen er ikke skyhøy. Utfallet er fatalt hvis man skulle være så uheldig, men risikoen er veldig, veldig lav. 

Galskap er det ikke. 

Å la barnet bli så kvalm at det kaster opp er heller ikke god omsorg. Man kunne jo holdt barna inne, bokstavelig talt, ikke utsatt dem for risiko overhodet, da hadde man unngått bilulykker og smitte og fall og drukning. Matet de med grøt og mos, de kan jo kveles fram til de er voksne. Osv. 

Dere som mener at risikoen er skyhøy, hvordan kan dere forsvare å kjøre med barna i det hele tatt? Dere risikerer jo livet deres hver gang, dere tror jo det? 

Anonymkode: 0a87c...c77

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Risikoen er ikke skyhøy. Utfallet er fatalt hvis man skulle være så uheldig, men risikoen er veldig, veldig lav. 

Galskap er det ikke. 

Å la barnet bli så kvalm at det kaster opp er heller ikke god omsorg. Man kunne jo holdt barna inne, bokstavelig talt, ikke utsatt dem for risiko overhodet, da hadde man unngått bilulykker og smitte og fall og drukning. Matet de med grøt og mos, de kan jo kveles fram til de er voksne. Osv. 

Dere som mener at risikoen er skyhøy, hvordan kan dere forsvare å kjøre med barna i det hele tatt? Dere risikerer jo livet deres hver gang, dere tror jo det? 

Anonymkode: 0a87c...c77

Dersom man ser på statistikk over de som dør i trafikken, ser man at 40% ikke har brukt sikkerhetsbelte. Mens ca 98% bruker sikkerhetsbelte. Det betyr at det er ekstremt stor sjanse for å dø i trafikken dersom det skjer en alvorlig ulykke og du ikke er korrekt sikret i forhold til om du er korrekt sikret. Derfor er det helt greit å kjøre bil selv og ha med barna når man sikrer seg på beste måte.

Endret av Brunello
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi løser det ved å kjøpe riktig stol. 

Anonymkode: 0384b...fdf

Riktig stol for barn som kaster opp av å sitte bakovervendt. Hva slags stol fikser oppkastproblemet? 

Anonymkode: d2ead...7cf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venninner som er ganske så mammapoliti når det kommer til å ha bakovervendt sete lengst mulig. De har vært med meg på utallige turer der vi forsøkte alt for å beholde bakovervendt sete. Jeg måtte vaske og rense den bilen så mye at lukten satt i hele tiden. En ting var på vinteren, men da bilen ble varm om sommeren så var det til å spy av. 

Så nei, kjørestil, type sete, vinduet åpent, har ingenting å si. For når jeg snudde setet så sluttet problemet tvert. 

Anonymkode: d2ead...7cf

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan feks teste cybex anoris. Den er forovervendt med airbags, og fikk best i test i ADAC-testen. Har feks samme score på sikkerhet som besafe izi modular RF (som også er godkjent i den svenske plusstesten). Vet om mange som er veldig fornøyde, og den er like sikker som de bakovervendte setene

Anonymkode: ee32b...dba

Dette er fysisk umulig, all den tid problemet med sikring av små barn i bil er hodets vekt ift styrken på nakken. Uansett hvor trygg en bilstol er, så kan ikke en forovervendt bilstol stanse at hodet slenges forover. I en hvilken som helst bakovervendt stol hindres dette naturlig av seteryggen. Og så og si ingen barn brekker beina i kollisjoner i bakovervendt stol.

Anonymkode: e0758...004

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp et sete som er stort nok. Kjørestil kan også gjøre barnet mer bilsykt, så ha fokus på å kjøre jevnt. Ta pauser med åpent vindu. Ha ham i forsetet, så får dere øyekontakt og kan skravle hele turen. 
Her sitter 5-åringen fortsatt bakover, og har masse plass til beina. Og er lett å se på ham om han begynner å bli kvalm så vi skal ta en liten stopp. 

Anonymkode: a5e85...59d

Husk at airbagen må av hvis barnet sitter i forsetet!

Anonymkode: 228c4...889

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Bakovervendt sitter barna med 5punkts sele. Fremover "helst" med 3punkt.

5punkts fremover er livsfarlig, av grunn nevnt tidligere i tråden. 

3punkts også farlig fordi få stoler gjør at et lite barn får korrekt belteføring, og det er stor risiko for at barnet kan skli ut av selen. 

Anonymkode: 9aa4f...b91

Det finnes da mange seter som du rett og slett snur. Vårt sete med 5-punkts sele kan snus fram eller bak i på få sekunder, og det er godkjent for bruk forovervendt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet fra skålformet stol (Cybex Sirona) til stol med rett rygg (Minikid 4), unngikk alt av melkeprodukter noen timer før kjøring, unngikk for mye væske generelt ved kjøring og sørget for at han var mett, men ikke hadde spist nylig. Etter dette har vi hatt null bilsyke. Blir alltid bilsyk når bestemoren kjører da hun nekter å legge til rette med mat- og væskeinntak. 
Han satt bakovervendt til han var 6 år og 129 cm med fortsatt god benplass. De to minste sitter nå i Axkid one (1-åring) og Axkid Minikid 4 (3-åring) og har foreløpig berget for bilsyke. 

Anonymkode: 72131...0b5

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...