Gå til innhold

Disse for**** baklengs bilsetene til barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noe du kan prøve 

Bytt bilstol. Sørg for at den er L formet, mål helning og juster etter hvordan barnet sitter best, her har vi ca 25 grader.

Plasser ungen forran (da må dere prøve bilstol forran for å finne ut hva som passer ift sikt og sidesynet). 

Tenk over kjørestilen, den kan ha mye å si.

Dropp melkeprodukter før biltur, ikke ha det for varmt. Lite klær, luftig og god sirkulering. Kaldt vann på flaske og noe salt kjeks kan være greit å ha liggende i bilen. 

Anonymkode: 62eef...a12

Og når alt dette og mye mer er gjort og ikke virker, hva da? 

Anonymkode: 92e9e...da5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ryddet for helseskadelig innhold,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

det må jo være "hvordan å si at du bor langt på bygda, uten å si at du bor langt på bygda" 😬

Anonymkode: 351d0...d90

Hva er gærent med å bo på bygda 😅

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, skulle jeg skifta studieretning og heller hivd meg på en utdannelse som førte til grunder innenfor bilstolproduksjon. 
Skulle tjent masse på millenial-generasjonen av mødre. Som tror de kan utradere enhver risikofaktor i trafikken kun vha en steindyr, bakovervendt stol. 
Saken er jo at alle burde sittet bakovervendt, også bestemor på 150 og med beinskjørhet. 
Her er det store muligheter for å tjene noen gryn. 
Med litt ironisk hilsen fra genX.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For et blåst innlegg! Du har tydeligvis aldri erfart et barn med virkelig bilsyke. Vi har kjøpt 4 forskjellige bakovervendte seter (alle anbefalt hvis man slet med bilsyke) INGEN hjalp. Vi kan ikke gi barnet vårt kvalmestillende HVER dag, hen blir trøtt og surrete. Vi må komme oss til barnehagen og uten bil går ikke det. Det spiller ingen rolle om vi stopper mye, hen kaster opp med én gang. 

Jeg har hatt syke barn i bil, ja. Klarer fint å takle det uten å overdramatisere også. Da er det ikke sikkert dere har funnet rett stol, eller at det er stolen barnet reagerer på. Ingen gir tunge måltider før man setter et barn som blir bilsyk i en bil. Man sørger for god ventilasjon, unngå sterke lukter og prøver å minimere bilturen med hyppige stopp. Når deg gjelder kvalmestillende finnes det mange måter å håndtere dette på. I tillegg bør dere som har snudd barnet høre med forsikringselskapet hva de anbefaler, for det er ikke sikkert dere får et rødt øre for å ikke følge anbefalingene deres. 

Anonymkode: 5e0a7...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt syke barn i bil, ja. Klarer fint å takle det uten å overdramatisere også. Da er det ikke sikkert dere har funnet rett stol, eller at det er stolen barnet reagerer på. Ingen gir tunge måltider før man setter et barn som blir bilsyk i en bil. Man sørger for god ventilasjon, unngå sterke lukter og prøver å minimere bilturen med hyppige stopp. Når deg gjelder kvalmestillende finnes det mange måter å håndtere dette på. I tillegg bør dere som har snudd barnet høre med forsikringselskapet hva de anbefaler, for det er ikke sikkert dere får et rødt øre for å ikke følge anbefalingene deres. 

Det er ikke overdramatisering, det var vår hverdag. Så vi skal kjøpe nye stoler i det uendelige? Vi har allerede kjøpt 4 forskjellige. 

selvsagt er alt det gjort. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å snu barnet, følte det ble mer trafikkfarlig å ha henne bakovervendt. Hun skrek mye og kastet opp, jeg ble distrahert, tenker det er mer farlig enn å snu henne framover. 

Anonymkode: 195de...981

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde heller blitt frivillig halshogd, enn å sitte bakover i bil.

Har man ikke bilsyke/sjøsyke/flysyke ect, forstår man det ikke.

Sett ungen i en bra foroverlent stol.

Anonymkode: 70ab0...495

Høres veldig ubehagelig å sitte i en foroverlent stol?

Fremovervendt, derimot...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (1 time siden):

Bare snu han, ingen barn vil sitte baklengs etter to-tre års alder.

Så to-tre-åringer bør slippe å gjøre ting de ikke vil? Pusse tenner, ta på klær, spise grønnsaker osv.. Hvis de ikke vil bruke belte i sin fremovervendte bilstol bør de slippe det også?

Ærlig talt..

Anonymkode: 82770...255

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi snudde setet. Det var ikke mulig å få plass til beina bak frem når de var to. Dessuten stengte også selen for muligheten til å få ungen inn. Iht type seter som var den gangen.

Kjørestil har mye å si. Jeg blir skjeldent bilsyk. Men når jeg sitter på med folk som kjører i rykk og napp og  gasser opp for å trille  gang på gang. Alda går det galt innen 10 minutter.

Så rolig fart opp og bremse mykt ned over litt lengre avstand 

Anonymkode: 781a1...d24

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi snudde setet. Det var ikke mulig å få plass til beina bak frem når de var to. Dessuten stengte også selen for muligheten til å få ungen inn. Iht type seter som var den gangen.

Kjørestil har mye å si. Jeg blir skjeldent bilsyk. Men når jeg sitter på med folk som kjører i rykk og napp og  gasser opp for å trille  gang på gang. Alda går det galt innen 10 minutter.

Så rolig fart opp og bremse mykt ned over litt lengre avstand 

Anonymkode: 781a1...d24

Dette må være en stund siden denne stolen? Ingen har seler idag som gjør det vanskelig å ta ut barnet. Og de fleste kan sitte bakovervendt til de er 4-6 år..men lange bein

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi løser det ved å kjøpe riktig stol. 

Anonymkode: 0384b...fdf

Riktig stol er alfa og omega! Stor forskjell! Hadde bilsykt barn bakover uten problemer bare vi fikk byttet sete... Satt bakover til de var 5 år. Første setet var for trangt ti beina så magen kom i klem, det eskalerte bilsyken.

Gå inn i facebook gruppen for bilstoler, søk opp rådene rundt sete ved bilsyke. Der fant vi vårt! Husker bare ikke hva vi hadde...har byttet til fremovervendt nå som barna er større, de satt bakover til de var 5. Det gikk helt fint i de rette setene.

Anonymkode: 85281...4c0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er stor forskjell på risiko man utsetter barn for. Se for deg at du kjører på motorvei i 80-110 km og får en trailer i motgående felt. Se for deg at en ruset bilfører kommer ut av det blå og treffer bilen ditt barn sitter i ved en frontkollisjon. Eller at du får en stor elg rett i panseret. Da vil ikke en liten airbag pute hjelpe i det hele tatt. Jeg fatter ikke at det går an å utsette sine barn for slik risiko. Tenk at enkelte skal gå i mot hva fagkyndige uttaler seg i forhold til å sikre barn i bil på best mulig måte. 

https://youtu.be/sY9FZRWUVpc?si=AYw4cgYrgjq-TdFs

Er ikke avhengig av å kjøre på motorvei, har ikke elg her vi bor. 

Treffer en trailer bilen på den siden baby sitter i 80-100 km/t  spiller det INGEN rolle hvordan verken jeg eller barnet er sikret. 

Og igjen - hadde det vært så dødelig, så mange ulykker etc og ekstra skader pga forovervendt seter ville de ikke vært lovlig å bruke eller selge i Norge - eventuelt hatt en lovpålagt aldersgrense- ikke kun en anbefaling. 

Du kan komme med så mange scenarioer som du ønsker. Min mening og mitt valg står jeg inne for 100% - og ville gjort det igjen i dag hvis det hadde vært behov for det. 

Helt greit at du og andre er uenig i det. Men som ved alt annet så er mitt problem at folk som deg skal dra inn det ekstreme for å skremme, for å vise at det DU mener og tenker er mer rett enn andre, at DU og andre voksne slenger ut kommentarer om hvor dumme og egoistiske og uvitne andre foreldre er fordi de velger å gjøre noe annet enn dere - som for øvrig er 100% lovlig. 

Anonymkode: 69239...334

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så to-tre-åringer bør slippe å gjøre ting de ikke vil? Pusse tenner, ta på klær, spise grønnsaker osv.. Hvis de ikke vil bruke belte i sin fremovervendte bilstol bør de slippe det også?

Ærlig talt..

Anonymkode: 82770...255

Ingenting av det du refererer til her har noe som helst med saken å gjøre. Så det har ingen nytte for diskusjonen på noe nivå.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Type bil har da så klart en del å si det også! Ungen sitter mye bedre beskyttet i vår moderne SUV enn han ville gjort i en bitteliten ford KA fra 2005 liksom, det sier seg jo selv.

med det siste avsnittet der viser du vel egentlig din mangel på erfaring på området. Det er ikke sånn at ungen gulper en gang og ferdig liksom. Han spyr utover hele seg, setet og baksetet hvert 10. min, i mellom der hylskriker han fordi han har det så ubehagelig. Det er da virkelig ingen forelder som vil utsette ungen sin for sånne plager til stadighet.

Som skrevet tidligere i tråden kjører vi pr i dag ikke bil, med noen ytterst få unntak, men så er vi jo også stuck i gangavstand hjemmefra (jada, vi kan ta buss). Men, vi kan ikke sitte her i 4 år til og vente med å kjøre bil i alle anledninger. 

ts

Anonymkode: 23692...b2c

Det morsomme her er jo at ingen reagerer på at man tar buss med barn. I buss er barna hvertfall usikret!

Har dere forsøkt reisesyketabletter ved lengre reiser? Hadde gitt det et forsøk, og hvis det ikke hjalp hadde jeg snudd barnet.

Anonymkode: 3b521...315

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er faktisk usikker på hvilken vi har, en eller annen Cybex mannen fikk anbefalt da han beskrev barnets str og bruksområde. De sa at den kunne brukes opp til 4 år (18 kg).

Men, stolen ser ufatterlig ubehagelig ut, skjønner godt at ungen blir bilsyk oppi den der. Den er i tillegg konstruert på en sånn artig måte at det ikke er mulig å snu den forovervendt, så vi får ikke testet det en gang.

Barnet reagerer ikke på buss, så tipper stolen er en stor del av problemet.

Takk for tipset om Cybex Anoris! 🤩 Er det Anoris T? Synes den har samme krøllete form som den vi har, men det vil vel uansett oppleves annerledes når han sitter forovervendt? 🤔

ts

Da gjetter jeg på at dere har sirona. Den er kjent for bilsyke

Anonymkode: af81c...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke avhengig av å kjøre på motorvei, har ikke elg her vi bor. 

Treffer en trailer bilen på den siden baby sitter i 80-100 km/t  spiller det INGEN rolle hvordan verken jeg eller barnet er sikret. 

Og igjen - hadde det vært så dødelig, så mange ulykker etc og ekstra skader pga forovervendt seter ville de ikke vært lovlig å bruke eller selge i Norge - eventuelt hatt en lovpålagt aldersgrense- ikke kun en anbefaling. 

Du kan komme med så mange scenarioer som du ønsker. Min mening og mitt valg står jeg inne for 100% - og ville gjort det igjen i dag hvis det hadde vært behov for det. 

Helt greit at du og andre er uenig i det. Men som ved alt annet så er mitt problem at folk som deg skal dra inn det ekstreme for å skremme, for å vise at det DU mener og tenker er mer rett enn andre, at DU og andre voksne slenger ut kommentarer om hvor dumme og egoistiske og uvitne andre foreldre er fordi de velger å gjøre noe annet enn dere - som for øvrig er 100% lovlig. 

Det er ikke ulovlig å sykle uten hjelm, men det er fremdeles sterkt anbefalt. Det betyr ikke at man skal ta idiotiske valg for sine barn og gå i mot det som er tryggest. 
Det finnes jo selvfølgelig en gruppe mennesker som bestandig skal gå i opposisjon mot det som er anbefalt, fordi de mener de vet best. Men jeg tenker at de fleste oppegående mennesker handler ut hva som er tryggest, og faktisk ikke utsetter sine barn for unødvendig risk.

Ut fra innlegget ditt må du bonet sted i Norge som er svært unikt, og som hverken har andre sjåfører i trafikken eller andre ting som kan øke doringen for å havne i en trafikkulykke. 

Grunnen til at det ikke er lovpålagt, er fordi foreldre skal ha et visst foreldreansvar til å vurdere hva som er mest hensiktsmessig og mest sikkert i forhold til egne barn fordi det er individuelle forskjell på str og lengde på barn. Denne fleksibiliteten mistolkes åpenbart til at det er en tillatelse til å snu barnet før de generelle anbefalingene. Det er så dumt som det kan få bli. 

Det er bred enighet blant alle sikkerhetsekspertene at bakovervendte stoler gir klart bedre beskyttelse en forovervendte stoler. 

Sitat

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er faktisk usikker på hvilken vi har, en eller annen Cybex mannen fikk anbefalt da han beskrev barnets str og bruksområde. De sa at den kunne brukes opp til 4 år (18 kg).

Men, stolen ser ufatterlig ubehagelig ut, skjønner godt at ungen blir bilsyk oppi den der. Den er i tillegg konstruert på en sånn artig måte at det ikke er mulig å snu den forovervendt, så vi får ikke testet det en gang.

Barnet reagerer ikke på buss, så tipper stolen er en stor del av problemet.

Takk for tipset om Cybex Anoris! 🤩 Er det Anoris T? Synes den har samme krøllete form som den vi har, men det vil vel uansett oppleves annerledes når han sitter forovervendt? 🤔

ts

Ja, det er denne. Har ikke testet den selv, vi sliter ikke med bilsyke så har ikke hatt behov for å bytte stol, men kjenner mange som sier at denne har løst problemet deres. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er fysisk umulig, all den tid problemet med sikring av små barn i bil er hodets vekt ift styrken på nakken. Uansett hvor trygg en bilstol er, så kan ikke en forovervendt bilstol stanse at hodet slenges forover. I en hvilken som helst bakovervendt stol hindres dette naturlig av seteryggen. Og så og si ingen barn brekker beina i kollisjoner i bakovervendt stol.

Anonymkode: e0758...004

Det er jo det airbagen er til, for å stoppe hodet og nakken fra å fyke fremover. Cybex har en forovervendt med magepute uten airbag og den er ikke ansett som sikker nok. Airbagen utgjør hele forskjellen. 

Anonymkode: ee32b...dba

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ulovlig å sykle uten hjelm, men det er fremdeles sterkt anbefalt. Det betyr ikke at man skal ta idiotiske valg for sine barn og gå i mot det som er tryggest. 
Det finnes jo selvfølgelig en gruppe mennesker som bestandig skal gå i opposisjon mot det som er anbefalt, fordi de mener de vet best. Men jeg tenker at de fleste oppegående mennesker handler ut hva som er tryggest, og faktisk ikke utsetter sine barn for unødvendig risk.

Ut fra innlegget ditt må du bonet sted i Norge som er svært unikt, og som hverken har andre sjåfører i trafikken eller andre ting som kan øke doringen for å havne i en trafikkulykke. 

Grunnen til at det ikke er lovpålagt, er fordi foreldre skal ha et visst foreldreansvar til å vurdere hva som er mest hensiktsmessig og mest sikkert i forhold til egne barn fordi det er individuelle forskjell på str og lengde på barn. Denne fleksibiliteten mistolkes åpenbart til at det er en tillatelse til å snu barnet før de generelle anbefalingene. Det er så dumt som det kan få bli. 

Det er bred enighet blant alle sikkerhetsekspertene at bakovervendte stoler gir klart bedre beskyttelse en forovervendte stoler. 

Du påstår nå at grunnen til at noe som mange her inne mener er rene dødsfallen kun er tillatt og ikke gjort ulovlig fordi foreldre skal utøve sitt foreldreansvar?  Hører du selv hvor fjernt det høres ut? 

De nye sikkerhetsklareringene for bilseter tar hensyn til ulykker som skjer sideveis, det gjør ikke de gamle sikkerhetsklareringene for barneseter. Likevel selges de side om side - fullt lovlig, selv med ulik sikkerhet. Skal alle bytte seter da? Fordi det har kommet noen som er bedre? 

Det handler ikke om å gå i opposisjon eller trasse anbefalinger og sikkerhetsråd. Det handler om at mennesker som deg - ikke klarer å se det faktum at mange foreldre som velger å benytte fremovervendt sete har tatt det valget basert på kunnskap, undersøkelser, utprøving og ja faktisk en vurdering om hva som er best for deres barn og situasjon. 

Nei jeg bor sånn ca 20 min utenfor en av Norges store byer. Men jeg er ikke avhengig av motorvei, elgen bor hovedsaklig på Øst og Midt- Norge - ja jeg vet man kan møte elg i store deler av Norge i dag, men her finnes ikke elg. Mye hjort har vi derimot. Men det har fremdeles ingenting å si. 

Lever du livet ditt etter aller generelle anbefalinger som finnes? Nei? Du gjør neppe det.. Så da tenker jeg også at du ikke har noe rett til å dømme foreldre som tar andre valg enn deg. 

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det morsomme her er jo at ingen reagerer på at man tar buss med barn. I buss er barna hvertfall usikret!

Har dere forsøkt reisesyketabletter ved lengre reiser? Hadde gitt det et forsøk, og hvis det ikke hjalp hadde jeg snudd barnet.

Anonymkode: 3b521...315

Haha joda! Buss har vært nevnt, sammen med annen kollektivtransport, men da holdt kritikerene munn for der kunne de ikke komme med  skremselspropagandaen sin på samme måte. 

Tenker at folk må kunne akseptere at foreldre tar andre valg enn dem selv  - basert på hva som er vurdert best for deres barn og situasjon uten at de skal skrike ut om barnedød og uansvarlige foreldre og straff. For man kan ikke straffes for å gjøre noe som er 100% lovlig. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du påstår nå at grunnen til at noe som mange her inne mener er rene dødsfallen kun er tillatt og ikke gjort ulovlig fordi foreldre skal utøve sitt foreldreansvar?  Hører du selv hvor fjernt det høres ut? 

De nye sikkerhetsklareringene for bilseter tar hensyn til ulykker som skjer sideveis, det gjør ikke de gamle sikkerhetsklareringene for barneseter. Likevel selges de side om side - fullt lovlig, selv med ulik sikkerhet. Skal alle bytte seter da? Fordi det har kommet noen som er bedre? 

Det handler ikke om å gå i opposisjon eller trasse anbefalinger og sikkerhetsråd. Det handler om at mennesker som deg - ikke klarer å se det faktum at mange foreldre som velger å benytte fremovervendt sete har tatt det valget basert på kunnskap, undersøkelser, utprøving og ja faktisk en vurdering om hva som er best for deres barn og situasjon. 

Nei jeg bor sånn ca 20 min utenfor en av Norges store byer. Men jeg er ikke avhengig av motorvei, elgen bor hovedsaklig på Øst og Midt- Norge - ja jeg vet man kan møte elg i store deler av Norge i dag, men her finnes ikke elg. Mye hjort har vi derimot. Men det har fremdeles ingenting å si. 

Lever du livet ditt etter aller generelle anbefalinger som finnes? Nei? Du gjør neppe det.. Så da tenker jeg også at du ikke har noe rett til å dømme foreldre som tar andre valg enn deg. 

Jo, jeg har faktisk rett til å dømme fordi jeg mener folk tar idiotiske valg for sine barn!  Jeg har og jobber med barn, og ser mange dumme valg foreldre gjør fordi de mener de veg best. Bedre enn eksperter. Lenge leve dumskapen. Når det kommer til barns sikkerhet og spesielt i trafikken så er det alfa omega at barn er sikret på best mulig måte. Men skjønner at det skal mye til for å oppnå logisk tenkning med en slik tankegang. 

Det første du skriver gir hverken mening eller er spesielt logisk. Selvfølgelig skal alle foreldre utøve foreldreansvar som er forenlig med å ha barn. Eller betyr ikke autonomi noe for deg? Må du ha alt skriftlig fra lovdata for å følge det?  Det holder ikke med kampanjer og delt kunnskap fra de som har god faktabasert kunnskap om akkurat dette? 

Det du sier om elg sier bare litt om hvor lite kunnskap man innehar. 

Argumentet med bilstoler som selges er ikke noe argument. Det er bare et tafatt forsøk på å bortforklare dumme valg. det tror jeg du også ser om du ønsker. Selv om det selges ting, så betyr det ikke at det er lurt å kjøpe. Ser du forskjellen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...