AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #141 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 19.21): Vi løser det ved å kjøpe riktig stol. Anonymkode: 0384b...fdf det gjorde vi og. Og så brukte vi tog, buss og sykkel i tillegg til bil. Anonymkode: 779d9...fed
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #142 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): det gjorde vi og. Og så brukte vi tog, buss og sykkel i tillegg til bil. Anonymkode: 779d9...fed Kjempefint at det funket for deg, det funker dog ikke for alle, og slike innlegg fremstår da ganske bedrevitende. Anonymkode: 92e9e...da5 1
Millimani Skrevet 29. mai 2024 #143 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det morsomme her er jo at ingen reagerer på at man tar buss med barn. I buss er barna hvertfall usikret! Har dere forsøkt reisesyketabletter ved lengre reiser? Hadde gitt det et forsøk, og hvis det ikke hjalp hadde jeg snudd barnet. Anonymkode: 3b521...315 Det er faktisk lovpålagt å ha belter i alle busser. Like fullt er det strengt tatt lovpålagt å bruke dem, - men det er det mange som slurver med, skal jeg si deg! Hadde man fulgt regelen om å bruke belter når man sitter på bussen ville det vært mye bedre. Nei, du får ikke nødvendigvis et barnesete inn på en vanlig buss, men så lenge det er mulig med barnevogn sitter barnet trygt der. Når den tiden er over, er det vanlig sete på bussen, og med belte på. Alternativt på fanget til en voksen hvor den voksne har beltet på, og holder armene sine rundt barnet.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #144 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, jeg har faktisk rett til å dømme fordi jeg mener folk tar idiotiske valg for sine barn! Jeg har og jobber med barn, og ser mange dumme valg foreldre gjør fordi de mener de veg best. Bedre enn eksperter. Lenge leve dumskapen. Når det kommer til barns sikkerhet og spesielt i trafikken så er det alfa omega at barn er sikret på best mulig måte. Men skjønner at det skal mye til for å oppnå logisk tenkning med en slik tankegang. Det første du skriver gir hverken mening eller er spesielt logisk. Selvfølgelig skal alle foreldre utøve foreldreansvar som er forenlig med å ha barn. Eller betyr ikke autonomi noe for deg? Må du ha alt skriftlig fra lovdata for å følge det? Det holder ikke med kampanjer og delt kunnskap fra de som har god faktabasert kunnskap om akkurat dette? Det du sier om elg sier bare litt om hvor lite kunnskap man innehar. Argumentet med bilstoler som selges er ikke noe argument. Det er bare et tafatt forsøk på å bortforklare dumme valg. det tror jeg du også ser om du ønsker. Selv om det selges ting, så betyr det ikke at det er lurt å kjøpe. Ser du forskjellen? Anonymkode: 5e0a7...a0c Med mindre du lever helt etter alle anbefalinger og retningslinjer etc selv så har du ingen rett til å dømme andre nei. De gjentagende nedlatende kommentarene dine går ikke inn på meg på noe måte. Du vet ingenting om meg og min evne til logisk tankegang, yrke eller kunnskapsnivå. Eneste du vet er at du og jeg er fundamentalt uenig i foreldres rett til å velge hva som passer deres situasjon, behov og barn best. Det er alt du vet. Ja foreldre skal utøve foreldreansvar- men staten lar ikke vær å gjøre noe som -du mener- er en dødsfelle ulovlig fordi at foreldre skal kunne utøve dette ansvaret slik du skriver i tidligere kommentar. Det jeg sier om elg stemmer for hvor jeg bor. Noe du igjen ikke vet noe om. Den eneste her som har gått hen og gjøre en saklig diskusjon personlig er du - og da får du tilsvar av meg for jeg lar ikke bedrevitere pille meg på nesen bare for at de skal kunne føle seg bedre. Nei man må ikke kjøpe alt som selges, men dersom et produkt er regelrett sikkerhetsmessig uforsvarlig og farlig blir de faktisk trukket fra markedet og tatt ut av salg.. Noe fremovervendte seter ikke er og ikke blir.. Ser du forskjellen? Jeg kan diskutere dette opp og ned. Ingenting du sier vil endre min mening og ståsted. Jeg har full respekt for at andre mener noe annet enn meg både om seter og generelt her i livet. Ingen problem. Problemet mitt er at slike som deg ikke klarer å gjøre det samme - akseptere kg respektere at voksne mennesker, foreldre ikke er tafatte, kunnskapsløse og uforsvarlige mennesker bare fordi de tar valg du ikke er enig i... Anonymkode: 69239...334 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #145 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kjempefint at det funket for deg, det funker dog ikke for alle, og slike innlegg fremstår da ganske bedrevitende. Anonymkode: 92e9e...da5 hva er det som feiler deg? Jeg svarte bare på spørsmålet som ts stilte. Hvis du har problemer med at folk svarer på et spørsmål, så tyder det vel på at du innerst inne vet med deg selv at det er noe galt med din egen løsning da 🤷♀️ Anonymkode: 779d9...fed 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #146 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): hva er det som feiler deg? Jeg svarte bare på spørsmålet som ts stilte. Hvis du har problemer med at folk svarer på et spørsmål, så tyder det vel på at du innerst inne vet med deg selv at det er noe galt med din egen løsning da 🤷♀️ Anonymkode: 779d9...fed Hva feiler det deg!? Du legger det frem som om alle kan ordne dette på 123, DU var heldig, som bare kunne bytte bilsete, men for mange er slike enkle løsninger ikke nok. Anonymkode: 92e9e...da5 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #147 Skrevet 29. mai 2024 Millimani skrev (1 time siden): Det er faktisk lovpålagt å ha belter i alle busser. Like fullt er det strengt tatt lovpålagt å bruke dem, - men det er det mange som slurver med, skal jeg si deg! Hadde man fulgt regelen om å bruke belter når man sitter på bussen ville det vært mye bedre. Nei, du får ikke nødvendigvis et barnesete inn på en vanlig buss, men så lenge det er mulig med barnevogn sitter barnet trygt der. Når den tiden er over, er det vanlig sete på bussen, og med belte på. Alternativt på fanget til en voksen hvor den voksne har beltet på, og holder armene sine rundt barnet. Sitter barnet trygt i en barnevogn i en kollisjon i 50km/t? Den var god du! Barnevognen flyger da gjennom luften. Anonymkode: 3b521...315 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #148 Skrevet 29. mai 2024 Millimani skrev (1 time siden): Det er faktisk lovpålagt å ha belter i alle busser. Like fullt er det strengt tatt lovpålagt å bruke dem, - men det er det mange som slurver med, skal jeg si deg! Hadde man fulgt regelen om å bruke belter når man sitter på bussen ville det vært mye bedre. Nei, du får ikke nødvendigvis et barnesete inn på en vanlig buss, men så lenge det er mulig med barnevogn sitter barnet trygt der. Når den tiden er over, er det vanlig sete på bussen, og med belte på. Alternativt på fanget til en voksen hvor den voksne har beltet på, og holder armene sine rundt barnet. Altså jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Begreper som innvendig «halshugget» brukes til å hugge ned mødre med alvorlig bilsyke barn i bil, men de sitter SÅ trygt i vogn så, er bare å ha de på fanget. I 80 km/t på 74 bussen til Mortensrud i Oslo er det bare å holde armene litt rundt barnet, så går det SÅ fint i en krasj😂🤪😳🙄 Anonymkode: 92e9e...da5 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #149 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 19.53): Det er barnet ditt som blir halshogd ved en eventuell kollisjon... Anonymkode: 0384b...fdf Hun er nok fullstendig klar over at det definitivt er best at barnet sitter bakovervendt. Men, om barnet blir så påvirket av å kjøre bil at man ikke kan kjøre bil, så må man i noen tilfeller allikevel snu barnet for i det heletatt å komme seg noe sted. Jeg snakker av erfaring da eldste ble så bilsyk av å sitte bakovervendt at vi ikke kom lenger enn 200 meter før ungen spydde. Vi prøvde forskjellige seter, kjør slik, kjøre sånn, gi bilsyketabletter. Ingenting hjalp. Til slutt så fikk ungen helt skrekken av og bare se bilen da han forbandt bilen med ubehag og spying. Da snudde vi ungen, men måtte jobbe lenge for å få ungen trygg på å kjøre bil igjen. Så slutt å påføre foreldre dårlig samvittighet for et valg de har tatt som ikke har vært enkelt, men som har blitt gjort av veldig tungtveiende grunner. Anonymkode: fce3b...9fb 6 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #150 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva feiler det deg!? Du legger det frem som om alle kan ordne dette på 123, DU var heldig, som bare kunne bytte bilsete, men for mange er slike enkle løsninger ikke nok. Anonymkode: 92e9e...da5 "Bare" bytte sete?! For det første så byttet vi ikke sete. Vi kjøpte riktig sete første gang. Fordi vi gjorde jobben ordentlig. Men barn blir bilsyke, samme hvilket sete man kjøper, og uansett hvordan man vrir og vender på det. Derfor skrev jeg også, i det du selv siterte, at vi tok buss, tog og sykkel. Ikke hele tiden, men så ofte vi kunne. Buss til byen, sykkel på korte, lokale turer, og ganske mange ganger, når vi reiste på hytta, som er 4 timers kjøretur, så kjørte jeg bilen med eldste barnet og bagasjen, mens mannen tok toget med yngste. I tillegg bruke vi reisesyketabletter, og barna fikk aldri se på film og ipad'er i bilen. De hører på musikk, de kjeder seg og ser ut vinduet eller sover. Og det er viktig, for ingenting er bedre mot bilsyke og sjøsyke, enn å holde blikket på landskapet. Vi tok jobben med å underholde barn som kjedet seg på den gammeldagse måten, med å synge, med å telle gule biler. Fordi det er velprøvde gamle metoder som fungerer, fordi sang avleder, fordi å telle gule biler gjør at man fokuserer på noe utenfor bilen, og det hjelper hjernens balanseorgan. Så, nei, vi løste det ikke med noe "bare" - vi løste det på en ganske krevende måte vil jeg si. Det vi ikke gjorde, var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: 779d9...fed 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #151 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): det må jo være "hvordan å si at du bor langt på bygda, uten å si at du bor langt på bygda" 😬 Anonymkode: 351d0...d90 Er vel byfolk som er mest uansvarlige på trafikksikring, der man tar bussen i full fart med babyen liggende i en vogn eller holder dem i armene, og småbarn uten engang setebelte. Har ALDRI sett noen i Oslo som gidder å stroppe fast en bakovervendt bilstol på bussen. Aldri. Anonymkode: fd4d2...272 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #152 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Bare" bytte sete?! For det første så byttet vi ikke sete. Vi kjøpte riktig sete første gang. Fordi vi gjorde jobben ordentlig. Men barn blir bilsyke, samme hvilket sete man kjøper, og uansett hvordan man vrir og vender på det. Derfor skrev jeg også, i det du selv siterte, at vi tok buss, tog og sykkel. Ikke hele tiden, men så ofte vi kunne. Buss til byen, sykkel på korte, lokale turer, og ganske mange ganger, når vi reiste på hytta, som er 4 timers kjøretur, så kjørte jeg bilen med eldste barnet og bagasjen, mens mannen tok toget med yngste. I tillegg bruke vi reisesyketabletter, og barna fikk aldri se på film og ipad'er i bilen. De hører på musikk, de kjeder seg og ser ut vinduet eller sover. Og det er viktig, for ingenting er bedre mot bilsyke og sjøsyke, enn å holde blikket på landskapet. Vi tok jobben med å underholde barn som kjedet seg på den gammeldagse måten, med å synge, med å telle gule biler. Fordi det er velprøvde gamle metoder som fungerer, fordi sang avleder, fordi å telle gule biler gjør at man fokuserer på noe utenfor bilen, og det hjelper hjernens balanseorgan. Så, nei, vi løste det ikke med noe "bare" - vi løste det på en ganske krevende måte vil jeg si. Det vi ikke gjorde, var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: 779d9...fed Det du beskriver funker kanskje for deg ja, men hvorfor presentere det som en slags "dette bør alle klare". Her jeg bor finnes ikke buss, tog, trikk. Det finnes faktisk ikke taxi engang for øyeblikket. Avstandene mange steder i Norge er store, og å sykle på hovedveien hvor det er 90 sone i ocer 1,5 time for å komme til barnehagen er uaktuelt for de fleste. Og de jeg har snakket med som også har bilsyke barn har selvfølgelig ikke latt barna bruke ipad i bil. Det ville vært det første en tester for å unngå bilsyke. Idiotisk tips med andre ord. Selv prøvde vi ikke mindre enn 11!!!! Forskjellige seter. Alle skulle visstnok passe helt perfekt. Likevel ble det 2-3 runder oppkast både til og fra barnehagen. Bilen på rens til 1800,- hver eneste uke, ettersom jeg ikke kunne hjelpe barnet og kjøre samtidig. Så vi byttet setet, og det løste alt. Jeg skulle likt å vite hvordan du ville løste det om du var i ANDRES SKO! Anonymkode: 78a3e...514 3 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #153 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver funker kanskje for deg ja, men hvorfor presentere det som en slags "dette bør alle klare". Her jeg bor finnes ikke buss, tog, trikk. Det finnes faktisk ikke taxi engang for øyeblikket. Avstandene mange steder i Norge er store, og å sykle på hovedveien hvor det er 90 sone i ocer 1,5 time for å komme til barnehagen er uaktuelt for de fleste. Og de jeg har snakket med som også har bilsyke barn har selvfølgelig ikke latt barna bruke ipad i bil. Det ville vært det første en tester for å unngå bilsyke. Idiotisk tips med andre ord. Selv prøvde vi ikke mindre enn 11!!!! Forskjellige seter. Alle skulle visstnok passe helt perfekt. Likevel ble det 2-3 runder oppkast både til og fra barnehagen. Bilen på rens til 1800,- hver eneste uke, ettersom jeg ikke kunne hjelpe barnet og kjøre samtidig. Så vi byttet setet, og det løste alt. Jeg skulle likt å vite hvordan du ville løste det om du var i ANDRES SKO! Anonymkode: 78a3e...514 Jeg gjentar at jeg svarte bare på spørsmålet som TS stilte. Jeg sa ikke at min løsning var rett for alle. Du må nesten gå i deg selv for å finne ut hvorfor du overtolker så veldig. At du måtte prøve 11 forskjellige seter, beviser jo bare det jeg sier: Barn blir bilsyke. Det er en del av det å være barn. Det er ikke setet som gjør dem bilsyke. At du fant et som "virket" til slutt, kan jo like gjerne ha som årsak at barnet var blitt eldre og hadde vokst av seg den verste bilsyken. Anonymkode: 779d9...fed 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #154 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): "Bare" bytte sete?! For det første så byttet vi ikke sete. Vi kjøpte riktig sete første gang. Fordi vi gjorde jobben ordentlig. Men barn blir bilsyke, samme hvilket sete man kjøper, og uansett hvordan man vrir og vender på det. Derfor skrev jeg også, i det du selv siterte, at vi tok buss, tog og sykkel. Ikke hele tiden, men så ofte vi kunne. Buss til byen, sykkel på korte, lokale turer, og ganske mange ganger, når vi reiste på hytta, som er 4 timers kjøretur, så kjørte jeg bilen med eldste barnet og bagasjen, mens mannen tok toget med yngste. I tillegg bruke vi reisesyketabletter, og barna fikk aldri se på film og ipad'er i bilen. De hører på musikk, de kjeder seg og ser ut vinduet eller sover. Og det er viktig, for ingenting er bedre mot bilsyke og sjøsyke, enn å holde blikket på landskapet. Vi tok jobben med å underholde barn som kjedet seg på den gammeldagse måten, med å synge, med å telle gule biler. Fordi det er velprøvde gamle metoder som fungerer, fordi sang avleder, fordi å telle gule biler gjør at man fokuserer på noe utenfor bilen, og det hjelper hjernens balanseorgan. Så, nei, vi løste det ikke med noe "bare" - vi løste det på en ganske krevende måte vil jeg si. Det vi ikke gjorde, var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: 779d9...fed Ingen ønsker å snu barnet for tidlig. Men, du har nok ikke opplevd ekstrem bilsyke og barn som har utviklet angst mot å kjøre bil ettersom du du understreker at det du IKKE gjorde var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: fce3b...9fb 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #155 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): "Bare" bytte sete?! For det første så byttet vi ikke sete. Vi kjøpte riktig sete første gang. Fordi vi gjorde jobben ordentlig. Men barn blir bilsyke, samme hvilket sete man kjøper, og uansett hvordan man vrir og vender på det. Derfor skrev jeg også, i det du selv siterte, at vi tok buss, tog og sykkel. Ikke hele tiden, men så ofte vi kunne. Buss til byen, sykkel på korte, lokale turer, og ganske mange ganger, når vi reiste på hytta, som er 4 timers kjøretur, så kjørte jeg bilen med eldste barnet og bagasjen, mens mannen tok toget med yngste. I tillegg bruke vi reisesyketabletter, og barna fikk aldri se på film og ipad'er i bilen. De hører på musikk, de kjeder seg og ser ut vinduet eller sover. Og det er viktig, for ingenting er bedre mot bilsyke og sjøsyke, enn å holde blikket på landskapet. Vi tok jobben med å underholde barn som kjedet seg på den gammeldagse måten, med å synge, med å telle gule biler. Fordi det er velprøvde gamle metoder som fungerer, fordi sang avleder, fordi å telle gule biler gjør at man fokuserer på noe utenfor bilen, og det hjelper hjernens balanseorgan. Så, nei, vi løste det ikke med noe "bare" - vi løste det på en ganske krevende måte vil jeg si. Det vi ikke gjorde, var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: 779d9...fed Hvordan sikret du barnet på buss og tog? Hadde du med bilstol som du festet forsvarlig? Anonymkode: 3b521...315 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #156 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen ønsker å snu barnet for tidlig. Men, du har nok ikke opplevd ekstrem bilsyke og barn som har utviklet angst mot å kjøre bil ettersom du du understreker at det du IKKE gjorde var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: fce3b...9fb Jeg har opplevd barn som blir bilsyke ila. de første kilometrene, og barn som spyr meg i nakken etter en kjøretur på 2 km. Jeg har opplevd nok til at jeg altså velger kostnaden med å sende halve familien med toget, istedet for at de blir med i bilen. Men, nei, ekstrem bilsyke er selvfølgelig sjeldent, og etter min mening ikke spesielt interessant å diskutere FORDI: De aller fleste som ønsker å snu setet tidlig pga bilsyke, har sannsynligvis ikke barn med ekstrem bilsyke, men kun Veldig Plagsom og Krevende Bilsyke. Og det er en gruppe som er mer interessant å diskutere, fordi den antagelig er ganske stor. Fordi det er ganske mange som opplever utfordringer med dette, uten at det er ekstremt, og som dermed kan ha nytte av andres erfaringer. Jeg skjønner at dette ikke gjelder deg, og det er kjipt for deg, det skjønner jeg. Men jeg skjønner ikke hvorfor du må sensurere innspillene fra folk som bare har alminnelig, relevante erfaringer? Neivel, så er mine erfaringer uinteressante for akkurat deg. Men det kan jo være at andre har nytte av dem? Det er vel ikke en konkurranse der bare den som har det verst har lov å ytre seg? Anonymkode: 779d9...fed 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #157 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan sikret du barnet på buss og tog? Hadde du med bilstol som du festet forsvarlig? Anonymkode: 3b521...315 Brukte bare bybuss i bynære områder, på ruter der fartsgrensen er maks 50, dvs busser som vegvesenet regner som "trygge". Hadde ikke barnet løst, men feste med sele i vogn, og så var vogna festet med de selene de har på bussen. Eller jeg hadde barnet i bæretøy. På toget er det vel ingen som er sikret, verken store eller små. De regner vel med at det går på skinner 🤷♀️ Anonymkode: 779d9...fed
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #158 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Brukte bare bybuss i bynære områder, på ruter der fartsgrensen er maks 50, dvs busser som vegvesenet regner som "trygge". Hadde ikke barnet løst, men feste med sele i vogn, og så var vogna festet med de selene de har på bussen. Eller jeg hadde barnet i bæretøy. På toget er det vel ingen som er sikret, verken store eller små. De regner vel med at det går på skinner 🤷♀️ Anonymkode: 779d9...fed Ok. Så da kan TS droppe bilstol helt på veier med fartsgrense 50 km/t? Evt stroppe barnet fast i vognen å dytte den inn i baksetet? Eller enda bedre, TS kan kjøpe varebil å sette vognen med ungen i bak i bagasjerommet… Det er tryggere enn å ha barnet i en testet og godkjent forovervendt bilstol altså 🤣 Om du hadde barnet i bæretøy, hva tror du hadde skjedd om bussen kolliderte og dermed bråstoppet i en 50-sone? Tyngden av kroppen din som smelles fremover hadde knust barnet ditt. Anonymkode: 3b521...315 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #159 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjentar at jeg svarte bare på spørsmålet som TS stilte. Jeg sa ikke at min løsning var rett for alle. Du må nesten gå i deg selv for å finne ut hvorfor du overtolker så veldig. At du måtte prøve 11 forskjellige seter, beviser jo bare det jeg sier: Barn blir bilsyke. Det er en del av det å være barn. Det er ikke setet som gjør dem bilsyke. At du fant et som "virket" til slutt, kan jo like gjerne ha som årsak at barnet var blitt eldre og hadde vokst av seg den verste bilsyken. Anonymkode: 779d9...fed Årsaken til at det løste seg er selvsagt at vi byttet til fremovervendt 😄 Anonymkode: 78a3e...514 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #160 Skrevet 29. mai 2024 Det dør nesten ikke små barn i trafikken lengre. Noen år dør den 0 barn under 16. Så vik si at denne debatten er tullete om folk faktisk har sikret ungene etter hva som er lov. Anonymkode: 78a3e...514 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå