Gå til innhold

Disse for**** baklengs bilsetene til barn


Fremhevede innlegg

Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

Da jeg var liten var det ikke noe krav/anbefaling om å sitte bakovervendt så lenge som til 4 år, og det er vel ikke noe påbud/lovpålagt i dag heller, jfr innlegg nr #34. Anbefaling er noe annet. 

Nei..me om du setter en 2 åring i fremover sete som ikke passer..så vil barnet skli ut av stolen unde kollisjonen...eller at beltet ligger feil og vil ikke passe på barnet under kollisjonen. Pluss hvor mange barn på 2-3 år klarer å sitte stille i fremover vendt stol og ikke tukle med belte...eller klikke belte ut..ikke mange.

Så det finnes kanskje 1 stol som passer et lite barn kropp....

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er viktigere hva slags bil du kjører hvis du er i en kollisjon, enn hvilken vei barnet sitter. Hadde en diskusjon med en annen mor som var småhysterisk på barnesete. Da klarte jeg å lire av meg at hvis våre biler kommer i en møteulykke,så er din lille elbil knust.Da spiller det vel ingen rolle hvordan du setter det plastikk setet! Jeg kjører en Audi e tron. 

Anonymkode: b5271...275

Vi kjører bmw X5 2019 mod. Den bør være relativt mye sikrere enn en del andre blikkbokser ute på veiene :) 

ts

Anonymkode: 23692...b2c

  • Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Nei..me om du setter en 2 åring i fremover sete som ikke passer..så vil barnet skli ut av stolen unde kollisjonen...eller at beltet ligger feil og vil ikke passe på barnet under kollisjonen. Pluss hvor mange barn på 2-3 år klarer å sitte stille i fremover vendt stol og ikke tukle med belte...eller klikke belte ut..ikke mange.

Så det finnes kanskje 1 stol som passer et lite barn kropp....

Tror du folk setter toåringen sin i et sete som ikke passer? Beltet vil antakelig være strammet på riktig måte etter gode voksne, og dessuten skal det jo veldig mye til for at en på 2-3 år klarer å løsne beltet sitt. Det blir akkurat det samme som at det, tross airbag foran, kan gå galt. Airbagen(e) som er montert i bilen kan utløses for tidlig eller for sent, og/eller personen som sitter der sitter ikke i riktig posisjon. Det om personen ikke sitter i riktig posisjon kan også komme av sammenstøtet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi kjører bmw X5 2019 mod. Den bør være relativt mye sikrere enn en del andre blikkbokser ute på veiene :) 

ts

Anonymkode: 23692...b2c

Da hadde jeg bare snudd det setet. Tenk på alle de som skriver om hvor viktig det er at barnet sitter bakovervendt,mens de kjører rundt i de utrygge loppene av noen biler! 

Anonymkode: b5271...275

  • Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Du hadde selvsagt angrer om du ikke hadde sikret barnet optimalt og det hadde dødd.

Uavhengig av hvor eller hva som skjer med barna våre i en ulykke - selv om man gjør alt i verden korrekt så vil man som foreldre angre på ting eller tenke på alt man KUNNE gjort annerledes. Slik vil det være fra før barna er født til den dagen vi som foreldre ikke lever lengre. Anger er verdens mest normale følelse. 

Skal man angre på at barna får lov til å ta sertifikat? At de får bade/lære å svømme? At de får utfolde seg og utforske verden? At de får klatre i trær? At man lot dem gå ute på kveldstid i ungdomstiden? Det kan skje hva som helst når som helst. Og jeg lever ikke livet mitt basert på å ta valg jeg skal være 100% sikker på at jeg ikke kommer til å angre på - det er helt umulig. 

Jeg angrer ikke på at vi valgte å snu det bilsetet og hadde gjort det igjen hvis jeg skulle hatt flere barn og det var behov for det. 

Anonymkode: 69239...334

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

Tror du folk setter toåringen sin i et sete som ikke passer? Beltet vil antakelig være strammet på riktig måte etter gode voksne, og dessuten skal det jo veldig mye til for at en på 2-3 år klarer å løsne beltet sitt. Det blir akkurat det samme som at det, tross airbag foran, kan gå galt. Airbagen(e) som er montert i bilen kan utløses for tidlig eller for sent, og/eller personen som sitter der sitter ikke i riktig posisjon. Det om personen ikke sitter i riktig posisjon kan også komme av sammenstøtet. 

Joda..tri meg...MANGE setter sine 2-3 år gamle barn i fremover vendt sete og pute i bilen.

Og belte  vil ligge feil på hoft og hals og kan bli livsfarlig. Og de kan fort komme seg under

En person som sitter der det er airbag må være 150 cm og de fleste sitter vanlig foran. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller blitt frivillig halshogd, enn å sitte bakover i bil.

Har man ikke bilsyke/sjøsyke/flysyke ect, forstår man det ikke.

Sett ungen i en bra foroverlent stol.

Anonymkode: 70ab0...495

  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (11 minutter siden):

Da jeg var liten var det ikke noe krav/anbefaling om å sitte bakovervendt så lenge som til 4 år, og det er vel ikke noe påbud/lovpålagt i dag heller, jfr innlegg nr #34. Anbefaling er noe annet. 

Så var det mange som døde også 

Anonymkode: 44a47...0b8

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Joda..tri meg...MANGE setter sine 2-3 år gamle barn i fremover vendt sete og pute i bilen.

Og belte  vil ligge feil på hoft og hals og kan bli livsfarlig. Og de kan fort komme seg under

En person som sitter der det er airbag må være 150 cm og de fleste sitter vanlig foran. 

I en kollisjon med en bråbrems før/idet det smeller kan faktisk kroppen få seg en dytt. Og den som sitter i passasjersetet kan sitte med mobilen sin, en vannflaske, veska i fanget. For eksempel.

Skrevet

Det heter ikke baklengs! Det heter bakovervendt

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

I en kollisjon med en bråbrems før/idet det smeller kan faktisk kroppen få seg en dytt. Og den som sitter i passasjersetet kan sitte med mobilen sin, en vannflaske, veska i fanget. For eksempel.

Joda...make måter å dø og skade deg på andre måter i bilen. Men her snakker vi om sikkerhet til små barn som ikke kan snakke for seg selv eller passe på seg selv

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uavhengig av hvor eller hva som skjer med barna våre i en ulykke - selv om man gjør alt i verden korrekt så vil man som foreldre angre på ting eller tenke på alt man KUNNE gjort annerledes. Slik vil det være fra før barna er født til den dagen vi som foreldre ikke lever lengre. Anger er verdens mest normale følelse. 

Skal man angre på at barna får lov til å ta sertifikat? At de får bade/lære å svømme? At de får utfolde seg og utforske verden? At de får klatre i trær? At man lot dem gå ute på kveldstid i ungdomstiden? Det kan skje hva som helst når som helst. Og jeg lever ikke livet mitt basert på å ta valg jeg skal være 100% sikker på at jeg ikke kommer til å angre på - det er helt umulig. 

Jeg angrer ikke på at vi valgte å snu det bilsetet og hadde gjort det igjen hvis jeg skulle hatt flere barn og det var behov for det. 

Anonymkode: 69239...334

Det blir helt dustete å nevne helt naturlige aktiviteter. Det vi diskuterer er en handling som medfører større risiko for fød enn alternativet.

  • Liker 3
Skrevet
mommyaka skrev (14 minutter siden):

Nei..me om du setter en 2 åring i fremover sete som ikke passer..så vil barnet skli ut av stolen unde kollisjonen...eller at beltet ligger feil og vil ikke passe på barnet under kollisjonen. Pluss hvor mange barn på 2-3 år klarer å sitte stille i fremover vendt stol og ikke tukle med belte...eller klikke belte ut..ikke mange.

Så det finnes kanskje 1 stol som passer et lite barn kropp....

Det finnes bilstoler som kan snus både forover og bakover, hvor et lite barn sitter trygt.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
FeraVera skrev (Akkurat nå):

Det finnes bilstoler som kan snus både forover og bakover, hvor et lite barn sitter trygt.

Jo men er barn skal ikke sitte i 5 punkt sete fremover...sa må sete kunne byttes 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det blir helt dustete å nevne helt naturlige aktiviteter. Det vi diskuterer er en handling som medfører større risiko for fød enn alternativet.

Hvis vi skal se på statistikkene, er det flere barn som dør av drukning enn av bilulykker. Og det har ikke bare med bilsete å gjøre. Først og fremst har det å gjøre med utforming av bilen. 

Anonymkode: 9fa7c...2e7

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Millimani skrev (18 minutter siden):

Da jeg var liten var det ikke noe krav/anbefaling om å sitte bakovervendt så lenge som til 4 år, og det er vel ikke noe påbud/lovpålagt i dag heller, jfr innlegg nr #34. Anbefaling er noe annet. 

Det å sammenligne fortid og trafikksikkerhet med i dag, er ikke akkurat noe godt argument. Det var mye mindre trafikk og ekstremt mange flere dødsfall og skader.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
FeraVera skrev (Akkurat nå):

Det finnes bilstoler som kan snus både forover og bakover, hvor et lite barn sitter trygt.

Nei. De har internseler som ikke gir etter i kollisjon på samme måte som vanlige setebelte og nakken til barnet kan knekke i en kollisjon da kroppen sitter bok fast,men ikke hodet. 

Anonymkode: aec6d...ebb

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da hadde jeg bare snudd det setet. Tenk på alle de som skriver om hvor viktig det er at barnet sitter bakovervendt,mens de kjører rundt i de utrygge loppene av noen biler! 

Anonymkode: b5271...275

Nei nei nei. Selv om man kjører en trygg bil som ikke blir knust i sammentreffet så er det fortsatt nok krefter for å påføre store nakke skader og innvendig halshugging. Hjelper ikke om ungen er «hel og pen» men hodet sitter ikke fast innvendig! 

Anonymkode: dcbe6...ba3

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Det å sammenligne fortid og trafikksikkerhet med i dag, er ikke akkurat noe godt argument. Det var mye mindre trafikk og ekstremt mange flere dødsfall og skader.

Nettopp. Og i dag er det mye mer trafikk og færre dødsfall og skder.

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville snudd, trafikkfarlig om han sitter og spyr også. Er så lite ulykker og så gode biler nå. Såklart er bakover best, men helt ærlig ikke for enhver pris.

Anonymkode: 72007...d36

  • Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...