AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #61 Skrevet 28. mai 2024 https://axkid.com/nb/safety/hun-kunne-levd-i-dag/ Dere som snakker om å snu barnet tidlig, les denne. Utdrag fra artikkelen: Da ulykken skjedde var Vlada 3,5 år gammel, 105 cm høy og veide 16 kg. Hun satt i en forovervendt beltestol som familien hadde blitt anbefalt av den lokale selgeren i Ukraina. En anbefaling som kunne vært forskjellen på liv og død for den lille jenta. I den tragiske ulykken brakk Vlada nakken og hun døde umiddelbart.Det ble ikke rapportert om andre alvorlige skader – kun brudd på nakkevirvlene. Faren hennes mener at hvis hun bare hadde sittet i et bakovervendt bilsete, ville nakke og ryggrad fått en helt annen belastning, og utfallet av ulykken kunne vært annerledes. Hun kunne ha levd. Anonymkode: 7b4cb...59a 3 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #62 Skrevet 28. mai 2024 Hvis du har cybex ville jeg absolutt prøvd et annet bakovervendt først. Alle blir bilsyke i cybex Anonymkode: 71972...f06 5 1
Brunello Skrevet 28. mai 2024 #63 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis vi skal se på statistikkene, er det flere barn som dør av drukning enn av bilulykker. Og det har ikke bare med bilsete å gjøre. Først og fremst har det å gjøre med utforming av bilen. Anonymkode: 9fa7c...2e7 Jeg tror de fleste som opplever at barna drukner vil angre dersom barnet ikke kunne svømme og man hadde latt de gå i vannet uten tilsyn. For det er nesten på det nivået bakovervendt/forover for tidlig er. 4
Brunello Skrevet 28. mai 2024 #64 Skrevet 28. mai 2024 Millimani skrev (13 minutter siden): Nettopp. Og i dag er det mye mer trafikk og færre dødsfall og skder. Fordi de fleste er beskyttet. 3 1
Amistad Skrevet 28. mai 2024 #65 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en sønn på 2 år som ikke kommer lenger enn 10 min før han blir bilsyk og spyr. Han sitter selvfølgelig i en krøll baklengs i et sete som han angivelig skal sitte i til han er 4(!!!!) år? Han har jo altfor lange bein til å sitte sånn nå, og han blir dårlig? Løsningen er at vi aldri gidder å kjøre bil med han til diverse besteforeldres store frustrasjon. Hvordan løser folk dette bilgreiene? Anonymkode: 23692...b2c Det skulle være rart om dere er en av en million som har problemer emd plass etc. Så her er det nok noe dere gjør feil , eller opplever feil. Hvis ikke barnet er født 1.80 høy Ang bilsyk så er det bare noe å ta med seg. Det går over. Legg inn masse ekstra pauser, kjør som en gud i svinger og slikt. Øv p¨å å kjøre så fint og sammenhengende som mulig. Ikke ha det for varmt i bilen. Unngå sterk mat eller parfymelukt. ha frisk luft i bilen. Ingen sånne billukter som henger i speilet etc ... se denne: 4 3
Amistad Skrevet 28. mai 2024 #66 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ville snudd, trafikkfarlig om han sitter og spyr også. Er så lite ulykker og så gode biler nå. Såklart er bakover best, men helt ærlig ikke for enhver pris. Anonymkode: 72007...d36 Noe i veien med deg? Du kan ikke sitte i et forum å anbefale noen å snu setet når vi vet hva faren er. At du i tillegg siterer informasjon på en sånn feil måte er også totalt idiotisk. At det er mindre ulykker er jo fordi de fleste ungene er sikret bedre nå enn før. At bilene er mer sikre og har airbags og slikt er jo for voksne. barn får jo ikke noe hjelp av dem. Barn trenger setet bakovervendt nettopp fordi kroppen og nakken ikke tåler krasj !!! 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #67 Skrevet 28. mai 2024 Brunello skrev (27 minutter siden): Det blir helt dustete å nevne helt naturlige aktiviteter. Det vi diskuterer er en handling som medfører større risiko for fød enn alternativet. Nei det blir ikke det - for det skjer flere alvorlige ulykker og dødsulykker i andre situasjoner enn med bil. Det var du som drog inn anger HVIS noe hadde gått galt.. Du kan ha verdens beste bilsete bakovervendt, havne i en ulykke med dødelig utfall.. Man kan ikke leve hele livet sitt etter tenk om, hva hvis og alltid tenke worst case scenario. Jeg står fremdeles inne for mitt valg - og syns det er ganske dumt at andre skal dra inn barnedød og skyldfølelse og anger ovenfor foreldre som spør om råd. Faktum er at det er IKKE lovpålagt å ha barna bakovervendt. Faktum er bilsikkerhet er bedre i dag enn før, Faktum er at bilseter er bedre i dag enn før. Det handler ikke utelukkende om fremover eller bakover.. Det er en helhetlig sak. Så istedenfor å dømme andre som velger andre ting enn deg og alt som er anbefalt - så kanskje prøve å se helheten og ikke svart hvitt. De fleste foreldre tar opplyste valg - men det betyr ikke at alle kan leve etter hver eneste anbefaling til punkt og prikke. Det gjør dem ikke til dårlige eller uansvarlige foreldre. Anonymkode: 69239...334 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #68 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere kan feks teste cybex anoris. Den er forovervendt med airbags, og fikk best i test i ADAC-testen. Har feks samme score på sikkerhet som besafe izi modular RF (som også er godkjent i den svenske plusstesten). Vet om mange som er veldig fornøyde, og den er like sikker som de bakovervendte setene. Anonymkode: ee32b...dba Hadde aldri snudd et barn på 2 år, av den eneste grunn til at det IKKE er anbefalt! Vi har en på 4 og BeSafe Stretch. Har bestandig vært fornøyd med BeSafe, men stretch har jeg aldri klart å like. Virker som barnet sitter trangt. MEN vi ønsker sikkerhet til barnet foran alt i verden. Grunner til å IKKE snu små barn: - Små barn har mye større hode enn kropp, og vil få en stor belastning i en forovervendt stol ved kollisjon. - Barn under 125 cm og 25 kg sitter best bakovervendt i alle typer kollisjon - Skjelettet er ikke utviklet til å tåle store traumer ved ulykker forovervendt. - De kraftigste påkjenningene ved ulykker skjer ved frontkollisjoner. - Ved bakovervendt ved ulykke vil belastningen fordele seg over nakke, rygg og hode. Svært få dødsulykker skjer ved påkjørsel bakfra. - Det finnes mange gode stoler på markedet tilpasset de ulike bilene. - Sikkerhet er viktigst, ikke egne behov og ønsker. Kunnskap er nøkkelen til god sikkerhet for små barn, og en grunn til at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt til alle små barn. - Det selges mange stoler som reklamerer med at de er trygge nok, selv om de ikke er det. Anonymkode: 5e0a7...a0c 2 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #69 Skrevet 28. mai 2024 Jeg snudde min da hun var 1,5. Dere snakker som om godkjente forovervendte seter er like ille som å ikke bruke bilstol i det hele tatt. For det første er det tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn en bakovervendt som kræsjer, og en hysterisk unge som har kastet opp over hele seg og ilskriker forstyrrer sjåføren og fører til større risiko for trafikkuhell. For det andre er de bakovervendte marginalt tryggere - hadde forovervendt vært så farlige som bilstol-mafiaen vil ha det til hadde det ikke vært lov å bruke dem. Anonymkode: fd4d2...272 4 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #70 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir vel halshogd nå, men... Vi snudde eldste her fremover pga ekstrem bilsyke ved bakover sitting. Det løste problemet for oss. Var helsesøster som foreslo at vi prøvde å snu setet. Hva som er ANBEFALT og hva man gjør er 2 ulike ting. Anonymkode: 69239...334 Vi så oss nødt til å gjøre det samme. Anonymkode: 2b7f8...da1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #71 Skrevet 28. mai 2024 Vil gjette på at du har Cybex Sirona. Kjent for å føre til bilsyke fordi den er skålformet, og kan ikke justere beinplassen pga basen. Vi kjøpte Cybex Cloud fordi det var så kjekt å kunne bruke basen videre med Cybex Sirona. Leste etterpå om Sirona og bilsyke. Kjøpte i stedet Axkid One og MaxWay plus. Aldri opplevd bilsyke. Til minstemor gikk vi for Axkid One 2 og Axkid Minikid 4. Anonymkode: 396ba...fd0 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #72 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): https://axkid.com/nb/safety/hun-kunne-levd-i-dag/ Dere som snakker om å snu barnet tidlig, les denne. Utdrag fra artikkelen: Da ulykken skjedde var Vlada 3,5 år gammel, 105 cm høy og veide 16 kg. Hun satt i en forovervendt beltestol som familien hadde blitt anbefalt av den lokale selgeren i Ukraina. En anbefaling som kunne vært forskjellen på liv og død for den lille jenta. I den tragiske ulykken brakk Vlada nakken og hun døde umiddelbart.Det ble ikke rapportert om andre alvorlige skader – kun brudd på nakkevirvlene. Faren hennes mener at hvis hun bare hadde sittet i et bakovervendt bilsete, ville nakke og ryggrad fått en helt annen belastning, og utfallet av ulykken kunne vært annerledes. Hun kunne ha levd. Anonymkode: 7b4cb...59a Ville ikke sammenlignet Vlada i Ukraina med her hjemme. Jeg har vært i Ukraina før krigen. Ingen brydde seg om trafikkregler, flere kjørte i fylla, flere hadde mye dårligere biler. Jeg har også jobbet (og jobber) i et av landets største akuttmottak. Jeg har aldri fått inn barn som er skadd pga de sitter fremover. Aldri på 18 år. Men- brannskader pga uforsiktighet, fremmedlegeme fordi man ikke passer på, drukning har det dessverre vært mye av… Anonymkode: 72007...d36 3 9
liv Skrevet 28. mai 2024 #73 Skrevet 28. mai 2024 Det er somregel alderen og ikke om barnet sittet bakovervendt eller fremovervsom gjør det bilsyk. Mellomørene er ikke ferdig utviklet 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #74 Skrevet 28. mai 2024 Datteren min er 6 år og 122 cm. Hun sitter bakovervendt i Axkid minikid 1. Beina er selvsagt ikke rette, de er bøyd. Tar som regel av skoene. Hun sitter bra der! Dere foreldre som snur en toårig, skam dere! Virkelig! Anonymkode: e3589...83d 7 1
mommyaka Skrevet 28. mai 2024 #75 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg snudde min da hun var 1,5. Dere snakker som om godkjente forovervendte seter er like ille som å ikke bruke bilstol i det hele tatt. For det første er det tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn en bakovervendt som kræsjer, og en hysterisk unge som har kastet opp over hele seg og ilskriker forstyrrer sjåføren og fører til større risiko for trafikkuhell. For det andre er de bakovervendte marginalt tryggere - hadde forovervendt vært så farlige som bilstol-mafiaen vil ha det til hadde det ikke vært lov å bruke dem. Anonymkode: fd4d2...272 Ja om du setter små barn i fremover vendt sete de ikke passer til..og nei ingen stol fremover passer en på 1,5 år ..da er det livsfarlig. Selfølgelig et der fint og trykt å sitte fremover om man ikke kræsjer...men gjør du det kan barnet bli skadet skikkelig eller skli ut av sete fremover. Igjen... skikkelig farlig Effekt av ulike beskyttelsessystemer Bakovervendt barnesete 90-95 % Forovervendt barnesete/bilpute 50-60 % Bilbelte for barn under 10 år 20-30 % Bilbelte for voksne 50-60 % Så jo det er MYE bedre at barn sitter bakovervendt så lenge som mulig Les deg opp litt..du trenger mer opplæring 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #76 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg snudde min da hun var 1,5. Dere snakker som om godkjente forovervendte seter er like ille som å ikke bruke bilstol i det hele tatt. For det første er det tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn en bakovervendt som kræsjer, og en hysterisk unge som har kastet opp over hele seg og ilskriker forstyrrer sjåføren og fører til større risiko for trafikkuhell. For det andre er de bakovervendte marginalt tryggere - hadde forovervendt vært så farlige som bilstol-mafiaen vil ha det til hadde det ikke vært lov å bruke dem. Anonymkode: fd4d2...272 Dette er faktisk en av bekymringene våre! Selv om jeg sitter bak og hjelper ungen med spyet blir pappaen bak rattet veldig forstyrret! Merker at han snur seg mye, blir stressa, kjører fortere for å finne steder å stoppe etc. Lett å si at han bare ikke må la seg påvirke, men det er veldig vanskelig når din egen unge plages så fælt! AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vil gjette på at du har Cybex Sirona. Kjent for å føre til bilsyke fordi den er skålformet, og kan ikke justere beinplassen pga basen. Vi kjøpte Cybex Cloud fordi det var så kjekt å kunne bruke basen videre med Cybex Sirona. Leste etterpå om Sirona og bilsyke. Kjøpte i stedet Axkid One og MaxWay plus. Aldri opplevd bilsyke. Til minstemor gikk vi for Axkid One 2 og Axkid Minikid 4. Anonymkode: 396ba...fd0 Dette ser veldig riktig ut på Google! Vi hadde også cloud og videreførte basen på anbefaling fra barnas hus. Dette med at det setet er spesielt kjent for å skape bilsyke ante jeg ikke, men er veldig lite overrasket! Han påvirkes ikke av annen transport. Lekte bajas med en annen to-åring på toget senest her om dagen både fremover, bakover og opp-ned (satt på spissen) uten å bli kvalm! Takk for tips, skal kikke på de du anbefaler der 😊 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Datteren min er 6 år og 122 cm. Hun sitter bakovervendt i Axkid minikid 1. Beina er selvsagt ikke rette, de er bøyd. Tar som regel av skoene. Hun sitter bra der! Dere foreldre som snur en toårig, skam dere! Virkelig! Anonymkode: e3589...83d Virkelig, prøv å komme deg i bursdagsselskap 30 min unna for å bruke 60 min og likevel ankomme med lilla rødsprengt unge som har skreket og spydd om hverandre hele turen. Både ungen, mor og bilen er alt annet enn delikat. Jepp, vi er klare for kake vi! Det umuliggjør nesten å reise at han blir så dårlig og vi må løse dette på en måte som fungerer både for han stakkaren som blir så dårlig og for familien. ts Anonymkode: 23692...b2c 7 2 1
Hjerte Skrevet 28. mai 2024 #77 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en sønn på 2 år som ikke kommer lenger enn 10 min før han blir bilsyk og spyr. Han sitter selvfølgelig i en krøll baklengs i et sete som han angivelig skal sitte i til han er 4(!!!!) år? Han har jo altfor lange bein til å sitte sånn nå, og han blir dårlig? Løsningen er at vi aldri gidder å kjøre bil med han til diverse besteforeldres store frustrasjon. Hvordan løser folk dette bilgreiene? Anonymkode: 23692...b2c Krølla de sammen i Cybex Sirona bakovervendt til over fire år. Må være 15 kg for å sitte i beltestol og var veldig skeptisk til fremover med fempunktsbelte, så da ble det sånn. Men de spydde heldigvis ikke.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #78 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjekk også at du har riktig helning, og at setet sitter "riktig". Noen seter kan "fly" over setet det er festet i, mens andre ikke, Anbefaler deg å sjekke ut "bilstoler" på facebook. Anonymkode: d6a24...c22 😬😬🍿🍿 Anonymkode: 92e9e...da5 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #79 Skrevet 28. mai 2024 mommyaka skrev (2 timer siden): Har dere prøvd sjøsyke armbånd? At han ikke spiser 1 time før dere reiser? Sjøsyke briller...vindu litt åpent. For det første er ikke alt dette gjennomførbart for alle, for det andre virker det ikke for alle. Vi MÅTTE komme oss i barnehagen. Hvis ikke kunne vi ikke jobbe og vi kunne ikke bo i huset vårt. Vi bodde veldig nærme barnehagen men hun spydde i ett ende kjør! Det var et tøft valg, men hverdagen måtte også gå rundt! ALT endret seg da vi snudde! Etter å ha prøvd utallige seter bakovervendt kunne vi endelig leve et normalt liv! Anonymkode: 92e9e...da5 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #80 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg snudde min da hun var 1,5. Dere snakker som om godkjente forovervendte seter er like ille som å ikke bruke bilstol i det hele tatt. For det første er det tryggere å sitte forovervendt i en bil som ikke kræsjer enn en bakovervendt som kræsjer, og en hysterisk unge som har kastet opp over hele seg og ilskriker forstyrrer sjåføren og fører til større risiko for trafikkuhell. For det andre er de bakovervendte marginalt tryggere - hadde forovervendt vært så farlige som bilstol-mafiaen vil ha det til hadde det ikke vært lov å bruke dem. Anonymkode: fd4d2...272 Mange foreldre velger å snu bilstolen til forovervendt tidligere enn anbefalt, selv om retningslinjene fra mange sikkerhetsprofiler inkl Statens Vegvesen og Trygg trafikk i Norge anbefaler bakovervendt og helst så lenge som mulig. Grunnene nevnte jeg i forrige innlegg. Nakke, rygg og hode. Man kan heller ikke argumentere for at en bil aldri krasjer, det har man ingen garanti for. Ulykker er forutsigbare. Alt av sikkerhetsutstyr er laget for å beskytte mot ulykker, ikke normale kjøreforhold. Man kan heller ikke styre andre trafikanter i trafikken eller hindre uforutsette ting. Feks en elg inn frontruta. Man bør tenke på at barnets liv ligger i foreldrene hender og velge ut fra hva som beskytter best. Distraksjon og ubehag kan løses ved å tilpasse bilturen med oftere pauser og forebygge kvalme. Man kan gi medisiner. Som sagt finnes det stoler for alle barn. Det er ditt ansvar å velge riktig. Forskning viser at bakovervendte seter gir betydelig bedre sikkerhet og beskyttelse i visse kollisjoner. De viser også en betydelig forskjell i risiko, og ikke bare en marginal forskjell. Det er å bagatellisere alvoret av ulykker. Det at forovervendte seter er lovlige betyr ikke at de er like trygge. Men at de oppfyller minstekravet til sikkerhet. Det sier seg selv at det beste er å overgå minimumskravene, spesielt mtp sikkerhet til barn. Vi som voksne er forpliktet til å ivareta dette. Til slutt: foreldrenes valg bør være til det beste for barnet! Anonymkode: 5e0a7...a0c 5 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå