AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #161 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har opplevd barn som blir bilsyke ila. de første kilometrene, og barn som spyr meg i nakken etter en kjøretur på 2 km. Jeg har opplevd nok til at jeg altså velger kostnaden med å sende halve familien med toget, istedet for at de blir med i bilen. Men, nei, ekstrem bilsyke er selvfølgelig sjeldent, og etter min mening ikke spesielt interessant å diskutere FORDI: De aller fleste som ønsker å snu setet tidlig pga bilsyke, har sannsynligvis ikke barn med ekstrem bilsyke, men kun Veldig Plagsom og Krevende Bilsyke. Og det er en gruppe som er mer interessant å diskutere, fordi den antagelig er ganske stor. Fordi det er ganske mange som opplever utfordringer med dette, uten at det er ekstremt, og som dermed kan ha nytte av andres erfaringer. Jeg skjønner at dette ikke gjelder deg, og det er kjipt for deg, det skjønner jeg. Men jeg skjønner ikke hvorfor du må sensurere innspillene fra folk som bare har alminnelig, relevante erfaringer? Neivel, så er mine erfaringer uinteressante for akkurat deg. Men det kan jo være at andre har nytte av dem? Det er vel ikke en konkurranse der bare den som har det verst har lov å ytre seg? Anonymkode: 779d9...fed Krevende bilsyke kan være en veldig god grunn for å snu barnet. Jeg vil kalle det krevende når man ikke kommer seg i barnehagen uten at barnet har spydd ned hele bilen. At man blir låste fast hjemme. Og nei, alle bor ikke i by’n slik at man kan ta tog, buss, trikk etc når som helst. Jeg vil tro at de aller fleste som velger å snu barnet tidlig gjør dette av veldig gode grunner og at det er nøye gjennomtenkt. Anonymkode: fce3b...9fb 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #162 Skrevet 30. mai 2024 On 5/28/2024 at 8:15 PM, AnonymBruker said: Disse stolene med pute er vel frarådet? Når det er sagt forstår jeg at du ser på alternativer. Det er grusomt å være bilsyk, og jeg synes foreldre som kjører rundt med barna kvalme og kanskje kaster opp fordi de skal sitte bakovervendt viser lite empati. Hvis det er så ille så skal ikke foreldre si «vi tørker spy mange ganger hver biltur, det går fint». For det går ikke fint å være så kvalm, det er forferdelig. Da får de ta beina fatt, bruke buss, sykle, gå på ski. Hva som helst egentlig. Anonymkode: 36010...068 Det er jo fryktelig begrensende. Barnet mitt kaster opp på tog, buss, båt, bil og fly. Forovervendt eller bakovervendt. Både med og uten reisesyketablett. Jeg hater å kjøre bil med han, men om vi skulle unngått det kunne vi aldri gjort noe. Blir selv kvalm på reise, har kastet opp på båt og bil, men angrer allikevel ikke på de turene. Har jo hatt fine opplevelser selv om jeg ble fryktelig uvel på reisen. Anonymkode: f6305...717 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #163 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Krevende bilsyke kan være en veldig god grunn for å snu barnet. Jeg vil kalle det krevende når man ikke kommer seg i barnehagen uten at barnet har spydd ned hele bilen. At man blir låste fast hjemme. Og nei, alle bor ikke i by’n slik at man kan ta tog, buss, trikk etc når som helst. Jeg vil tro at de aller fleste som velger å snu barnet tidlig gjør dette av veldig gode grunner og at det er nøye gjennomtenkt. Anonymkode: fce3b...9fb Hvor man bor i forhold til jobb og barnehage er også et valg. Vi har valgt å bo i gangavstand til barnehagen. Det betyr mye i hverdagen. Anonymkode: 779d9...fed 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #164 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor man bor i forhold til jobb og barnehage er også et valg. Vi har valgt å bo i gangavstand til barnehagen. Det betyr mye i hverdagen. Anonymkode: 779d9...fed Så du vil avfolke landsbygda på grunn av din besettelse for bilsikkerhet? Tenk om alle skulle tenkt som deg, det ville jo vært krise for landet. Anonymkode: 92e9e...da5 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #165 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du vil avfolke landsbygda på grunn av din besettelse for bilsikkerhet? Tenk om alle skulle tenkt som deg, det ville jo vært krise for landet. Anonymkode: 92e9e...da5 Folk flest bor i tettbygde strøk. De fleste barn er bilsyke på en måte som ikke er den mest ekstreme av alle barn i landet. Jeg vil bare gjenta at jeg synes ikke det er spesielt interessant å diskutere den ene familien som har det barnet som har det aller verst, og som tilfeldigvis også har en hverdagslogistikk som gjør det helt umulig å prøve andre tiltak enn det de har bestemt seg for. De fleste har et barn som kan hjelpes på mer enn en måte, og de fleste har en situasjon som tillater litt flere tiltak enn bare ett. Det blir en mer fruktbar diskusjon om vi fokuserer på de 99 prosentene som har litt handlingsrom. Anonymkode: 779d9...fed 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #166 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ok. Så da kan TS droppe bilstol helt på veier med fartsgrense 50 km/t? Evt stroppe barnet fast i vognen å dytte den inn i baksetet? Eller enda bedre, TS kan kjøpe varebil å sette vognen med ungen i bak i bagasjerommet… Det er tryggere enn å ha barnet i en testet og godkjent forovervendt bilstol altså 🤣 Om du hadde barnet i bæretøy, hva tror du hadde skjedd om bussen kolliderte og dermed bråstoppet i en 50-sone? Tyngden av kroppen din som smelles fremover hadde knust barnet ditt. Anonymkode: 3b521...315 dette tror jeg faktisk er den dummeste stråmannsargumentasjonen jeg har sett på KG på ganske lenge. Gratulerer. I serien "ting jeg ikke sa", så tror jeg denne tar kaka. Anonymkode: 779d9...fed
Me0987 Skrevet 30. mai 2024 #167 Skrevet 30. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ingenting av det du refererer til her har noe som helst med saken å gjøre. Så det har ingen nytte for diskusjonen på noe nivå.. Anonymkode: 69239...334 Det har det, for det var mitt svar til en som mente at to-tre-åringer gjerne kunne sitte fremovervendt i bil, fordi ingen to-tre-åringer ville sitte bakovervendt. Og da mener jeg at det ikke er et argument fordi hva barnet vil eller ikke vil når det gjelder bilsikring ikke er relevant. fordi det ikke er noe barnet bestemmer. På lik linje med tannpuss etc. Endret 30. mai 2024 av Me0987 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #168 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): "Bare" bytte sete?! For det første så byttet vi ikke sete. Vi kjøpte riktig sete første gang. Fordi vi gjorde jobben ordentlig. Men barn blir bilsyke, samme hvilket sete man kjøper, og uansett hvordan man vrir og vender på det. Derfor skrev jeg også, i det du selv siterte, at vi tok buss, tog og sykkel. Ikke hele tiden, men så ofte vi kunne. Buss til byen, sykkel på korte, lokale turer, og ganske mange ganger, når vi reiste på hytta, som er 4 timers kjøretur, så kjørte jeg bilen med eldste barnet og bagasjen, mens mannen tok toget med yngste. I tillegg bruke vi reisesyketabletter, og barna fikk aldri se på film og ipad'er i bilen. De hører på musikk, de kjeder seg og ser ut vinduet eller sover. Og det er viktig, for ingenting er bedre mot bilsyke og sjøsyke, enn å holde blikket på landskapet. Vi tok jobben med å underholde barn som kjedet seg på den gammeldagse måten, med å synge, med å telle gule biler. Fordi det er velprøvde gamle metoder som fungerer, fordi sang avleder, fordi å telle gule biler gjør at man fokuserer på noe utenfor bilen, og det hjelper hjernens balanseorgan. Så, nei, vi løste det ikke med noe "bare" - vi løste det på en ganske krevende måte vil jeg si. Det vi ikke gjorde, var å snu setet før de var 5-6 år. Anonymkode: 779d9...fed For det fleste er det nytteløst å diskutere med enkelte. Her på KG er alle unike og har prøvd «alle» bilstolene på markedet uten hell. 11 bilstoler, sure. For det andre er barna så unike at de ikke finner en løsning, for det er visst for krevende. For det tredje så spiller det ingen rolle hvorvidt eksperter deler info om hva som kreves for å sikre barn i bilen på tryggest måte, fordi «det er jo andre ting som er minst like skadelig». Enkelte evner ikke å reflektere eller sette seg inn i de dårlige valgene for sine barn. Men heldigvis, så gjelder det de færreste av de. Så får de heller bare fremstå som uvitende mennesker som tar idiotiske valg for sine barn. Men dem om det. Anonymkode: 5e0a7...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #169 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Krevende bilsyke kan være en veldig god grunn for å snu barnet. Jeg vil kalle det krevende når man ikke kommer seg i barnehagen uten at barnet har spydd ned hele bilen. At man blir låste fast hjemme. Og nei, alle bor ikke i by’n slik at man kan ta tog, buss, trikk etc når som helst. Jeg vil tro at de aller fleste som velger å snu barnet tidlig gjør dette av veldig gode grunner og at det er nøye gjennomtenkt. Anonymkode: fce3b...9fb Er barnet så krevende at det ikke kan holde en spyposer, eller er foreldre sp tafatte at de ikke gidder å ofre en tanke på løsninger som gjør at man slipper å vaske bilen hver eneste gang? - Hva med å tilby en spypose? - Hva med å la være å gi barnet tunge måltider før tur - Hva med å snakke med en lege? Det er jo åpenbart et eller annet som trigger som gjør at barnet HVER dag kaster opp store mengder mat. Tenker dette er overdramatisering. Anonymkode: 5e0a7...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #170 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Med mindre du lever helt etter alle anbefalinger og retningslinjer etc selv så har du ingen rett til å dømme andre nei. Det bestemmer faktisk ikke du. Jeg er fri til å dømme hvem jeg vil, og for å si det sånn når det kommer til foreldrenes dumme valg for sine barn, så er det ikke bare et foreldre-problem, men et samfunnsproblem. Du velger å sette barnet ditt i fare fordi din ekspertise er så mye bedre enn hva fagkyndige anbefaler, hva forsikringsselskaper anbefaler og hva forskning viser er best forsvarlig måte å ivareta barns sikkerhet i bil. Antar du aldri har sett en eneste trafikkulykke med egne øyne, og lever i en beskyttet boble der trafikkulykker aldri skjer. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja foreldre skal utøve foreldreansvar- men staten lar ikke vær å gjøre noe som -du mener- er en dødsfelle ulovlig fordi at foreldre skal kunne utøve dette ansvaret slik du skriver i tidligere kommentar. Åpenbart ser du ikke sammenhengen med det som blir skrevet eller det som kommer frem fra fageksperter. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det jeg sier om elg stemmer for hvor jeg bor. Noe du igjen ikke vet noe om. Du skrev at elg bare finnes på Østlandet og i Midt-Norge. Det stemmer vitterlig ikke. Da er man uopplyst. At du fremstår kunnskapsløs med de lite faglige påstandene dine, må få være lov å mene. Derimot er deg du som drar frem personkritikk. Anonymkode: 5e0a7...a0c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #171 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor man bor i forhold til jobb og barnehage er også et valg. Vi har valgt å bo i gangavstand til barnehagen. Det betyr mye i hverdagen. Anonymkode: 779d9...fed Så du tenker man må flytte dit man blir tildelt barnehageplass…? Hva om det blir helt feil retning i forhold til jobb, og fremtidig skolevei? Om boligmarkedet er sånn at man må selge med tap den perioden? Hva om det tar tid å få solgt og kjøpt, kan man da bruke forovervendt stol i mellomtiden? AnonymBruker skrev (40 minutter siden): dette tror jeg faktisk er den dummeste stråmannsargumentasjonen jeg har sett på KG på ganske lenge. Gratulerer. I serien "ting jeg ikke sa", så tror jeg denne tar kaka. Anonymkode: 779d9...fed men det var jo nettopp det du insinuerte. Hvis du mener det er helt greit å ha babyen i bæresele eller i en barnevog. på bussen i 50 km i timen er det veldig merkelig at det omtrent anses som drapsforsøk å ha barnet i forovervendt billstol i 30-sonen på vei hjem fra barnehage, og ingen av dere har presisert at det kun er i 80 km i timen eller mer man MÅ ha bakovervendt. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For det fleste er det nytteløst å diskutere med enkelte. Her på KG er alle unike og har prøvd «alle» bilstolene på markedet uten hell. 11 bilstoler, sure. For det andre er barna så unike at de ikke finner en løsning, for det er visst for krevende. For det tredje så spiller det ingen rolle hvorvidt eksperter deler info om hva som kreves for å sikre barn i bilen på tryggest måte, fordi «det er jo andre ting som er minst like skadelig». Enkelte evner ikke å reflektere eller sette seg inn i de dårlige valgene for sine barn. Men heldigvis, så gjelder det de færreste av de. Så får de heller bare fremstå som uvitende mennesker som tar idiotiske valg for sine barn. Men dem om det. Anonymkode: 5e0a7...a0c Her på KG tror tvert i not alle at forovervendt godkjent sete er nesten en garanti for å dø, at disse helt lovlige setene er like ikke som å ikke bruke bilsikring i det hele tatt, og faktisk det verste man kan gjøre som foreldre. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er barnet så krevende at det ikke kan holde en spyposer, eller er foreldre sp tafatte at de ikke gidder å ofre en tanke på løsninger som gjør at man slipper å vaske bilen hver eneste gang? - Hva med å tilby en spypose? - Hva med å la være å gi barnet tunge måltider før tur - Hva med å snakke med en lege? Det er jo åpenbart et eller annet som trigger som gjør at barnet HVER dag kaster opp store mengder mat. Tenker dette er overdramatisering. Anonymkode: 5e0a7...a0c Du har ikke hørt om å kaste opp magesyre…? Hvor vanlig er det at hysteriske 2-åringer som er livredde og desperate av kvalme pent sitter og holder en spypose? Det er ikke 10-åringer og opp vi snakker om. Anonymkode: fd4d2...272 11
mommyaka Skrevet 30. mai 2024 #172 Skrevet 30. mai 2024 Ts du kunne jo prøvd en fremover vendt sete...der er ikke sikkert barnet ditt slutter å spy bare der sitter andre veien. Om den gjør det så er det jo bare å fortsette p sitte bakovervendt og finne løsninger 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #173 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk flest bor i tettbygde strøk. De fleste barn er bilsyke på en måte som ikke er den mest ekstreme av alle barn i landet. Jeg vil bare gjenta at jeg synes ikke det er spesielt interessant å diskutere den ene familien som har det barnet som har det aller verst, og som tilfeldigvis også har en hverdagslogistikk som gjør det helt umulig å prøve andre tiltak enn det de har bestemt seg for. De fleste har et barn som kan hjelpes på mer enn en måte, og de fleste har en situasjon som tillater litt flere tiltak enn bare ett. Det blir en mer fruktbar diskusjon om vi fokuserer på de 99 prosentene som har litt handlingsrom. Anonymkode: 779d9...fed Det er ikke bare ÉN spesiell liten tar familie. Vi er mange som har det sånn, men det avfeies bare med «da har du ikke kjøpt riktig stol!!!!!» Anonymkode: 92e9e...da5 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #174 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): For det fleste er det nytteløst å diskutere med enkelte. Her på KG er alle unike og har prøvd «alle» bilstolene på markedet uten hell. 11 bilstoler, sure. For det andre er barna så unike at de ikke finner en løsning, for det er visst for krevende. For det tredje så spiller det ingen rolle hvorvidt eksperter deler info om hva som kreves for å sikre barn i bilen på tryggest måte, fordi «det er jo andre ting som er minst like skadelig». Enkelte evner ikke å reflektere eller sette seg inn i de dårlige valgene for sine barn. Men heldigvis, så gjelder det de færreste av de. Så får de heller bare fremstå som uvitende mennesker som tar idiotiske valg for sine barn. Men dem om det. Anonymkode: 5e0a7...a0c Ja, det er virkelig nytteløst å diskutere med enkelte! «Bare kjøp nye og nye og nye stoler, slutt å beveg dere utenfor hjemmet, flytt, kjør heller helt usikret med barn på bussen, er bare å holde de godt fast når man krasjer, har du prøvd å ikke gi barnet milkshake før dere kjører?» Anonymkode: 92e9e...da5 6 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #175 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, det er virkelig nytteløst å diskutere med enkelte! «Bare kjøp nye og nye og nye stoler, slutt å beveg dere utenfor hjemmet, flytt, kjør heller helt usikret med barn på bussen, er bare å holde de godt fast når man krasjer, har du prøvd å ikke gi barnet milkshake før dere kjører?» Anonymkode: 92e9e...da5 nå sa jeg vel strengt tatt om buss at 1) vegvesenet regner bybuss som trygt, OG 2) barnet er sikret i vogna, OG 3) vogna er festet til, og står i den ramma som er for barnevogner Men, for all del, bare fortsett å argumentere mot ting folk ikke har sagt. Det er det sikreste tegnet på at du har tapt debatten. Anonymkode: 779d9...fed 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #176 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): nå sa jeg vel strengt tatt om buss at 1) vegvesenet regner bybuss som trygt, OG 2) barnet er sikret i vogna, OG 3) vogna er festet til, og står i den ramma som er for barnevogner Men, for all del, bare fortsett å argumentere mot ting folk ikke har sagt. Det er det sikreste tegnet på at du har tapt debatten. Anonymkode: 779d9...fed Vel, det var jo også noen som frontet bæresele på buss. 1. irrelevant for min tråd og en 2-åring og, 2. krasjer bussen og mor har barn i bæresele vil barnet knuses under vekten av mor i smellet. På buss sikrer jeg forøvrig med vogn stroppet i de selene for vogn så det synes jeg egentlig er en grei løsning. Problemet dukker opp det øyeblikk vi skal noe som rent praktisk ikke tillater buss, tog eller gange. F.eks besøk til besteforeldre på begge sider som bor grisgrendt til. Er fremdeles usikker, heller litt mot å prøve Minikid 4, men det er mye penger ut av vinduet hvis vi likevel må gå for forovervendt. Jeg er nemlig rimelig sikker på at problemet blir betraktelig mindre om han sitter med kjøreretning - dette merker jeg jo på kollektiven! Men, må innrømme jeg blir fryktelig skremt av klanen som roper om avkappede hoder ved bruk av forovervendt 😱 Frister nesten å fortsette å være innelåst i nærmiljøet! ts Anonymkode: 23692...b2c 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #177 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er barnet så krevende at det ikke kan holde en spyposer, eller er foreldre sp tafatte at de ikke gidder å ofre en tanke på løsninger som gjør at man slipper å vaske bilen hver eneste gang? - Hva med å tilby en spypose? - Hva med å la være å gi barnet tunge måltider før tur - Hva med å snakke med en lege? Det er jo åpenbart et eller annet som trigger som gjør at barnet HVER dag kaster opp store mengder mat. Tenker dette er overdramatisering. Anonymkode: 5e0a7...a0c Unnskyld meg, men hvor uvitende går det egentlig ann å bli som et voksent menneske? 1. Små barn har ingen forståelse av spypose 2. Barnet fikk aldri tunge måltider før biltur 3. Lege har vært i bildet Slutt og snakk om ting du helt åpenbart ikke vet noe om. Anonymkode: fce3b...9fb 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #178 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er barnet så krevende at det ikke kan holde en spyposer, eller er foreldre sp tafatte at de ikke gidder å ofre en tanke på løsninger som gjør at man slipper å vaske bilen hver eneste gang? - Hva med å tilby en spypose? - Hva med å la være å gi barnet tunge måltider før tur - Hva med å snakke med en lege? Det er jo åpenbart et eller annet som trigger som gjør at barnet HVER dag kaster opp store mengder mat. Tenker dette er overdramatisering. Anonymkode: 5e0a7...a0c Tiby spypose. Barnet skal altså sitte å ha det grusomt hver gang de voksne ønsker å kjøre bil? Det er jo forferdelig å være bilsyk. Spypose fikser jo ikke problemet, kun symptomene, ubehaget for de voksne med å slippe å vaske spy. Det hjelper jo ikke barnet. Anonymkode: 36010...068 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #179 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Unnskyld meg, men hvor uvitende går det egentlig ann å bli som et voksent menneske? 1. Små barn har ingen forståelse av spypose 2. Barnet fikk aldri tunge måltider før biltur 3. Lege har vært i bildet Slutt og snakk om ting du helt åpenbart ikke vet noe om. Anonymkode: fce3b...9fb Jo, det har de. Det har min hatt siden barnet var 1 år. En 2-åring har helt klart det. Vi har små barn på sykehus også, men de skal jo selvfølgelig ikke tilpasses situasjonen, skal de vel? Barn går i barnehage og kan fint lære seg dette. I tillegg kan en voksen sitte bak og passe på. Men jeg mistenker det er enklere for enkelte foreldre å gi opp og ikke prøve. Man tenker på seg selv isteden for barnets beste. Selv hadde jeg både en 1-åring og en 2-åring med omgangssyken, og barna skjønte fort hvordan spyposer fungerte. Siden barnet kaster opp ustoppelig over hele bilen HVER gang, så er det antagelig foret med en hel del. Magesyre brekker man seg gjerne av, og det måte på hva som kommer opp hos små barn med små magesekker. Leger behandler små barn med den problematikken hver dag, så at barna deres er unike - som selvfølgelig de er - er jo veldig spesielt. Det finnes kvalmestillende og tiltak mot kvalme. Og barn slutter ikke bare å bli bilsyke i slik alvorlig grad som beskrevet bare fordi de snues i bilen. Anonymkode: 5e0a7...a0c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #180 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Tiby spypose. Barnet skal altså sitte å ha det grusomt hver gang de voksne ønsker å kjøre bil? Det er jo forferdelig å være bilsyk. Spypose fikser jo ikke problemet, kun symptomene, ubehaget for de voksne med å slippe å vaske spy. Det hjelper jo ikke barnet. Anonymkode: 36010...068 Kanskje foreldre skal begrense bilkjøring da. Slutte med det helt siden barn åpenbart ikke tåler det. Vet ikke hvem som er mest egoistisk her. Anonymkode: 5e0a7...a0c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå