Gå til innhold

Disse for**** baklengs bilsetene til barn


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Hva som er TRYGT og hva man gjør er 2 ulike ting"

Anonymkode: 76f80...ac8

Bedre at ungen har god beinplass, enn å overleve en ulykke 🥸

Anonymkode: d6a24...c22

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Disse stolene med pute er vel frarådet? 
Når det er sagt forstår jeg at du ser på alternativer. Det er grusomt å være bilsyk, og jeg synes foreldre som kjører rundt med barna kvalme og kanskje kaster opp fordi de skal sitte bakovervendt viser lite empati. Hvis det er så ille så skal ikke foreldre si «vi tørker spy mange ganger hver biltur, det går fint». For det går ikke fint å være så kvalm, det er forferdelig. Da får de ta beina fatt, bruke buss, sykle, gå på ski. Hva som helst egentlig. 

Anonymkode: 36010...068

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre har sittet bakovervendt til etter skolestart. Null problem det. 

Anonymkode: 8fa91...f43

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette noterte jeg meg faktisk da jeg så på den, tror jeg selv som voksen også kunne blitt uvel av den 🤔

Synes dette er så vanskelig. Ønsker ikke å utsette ungen for å bli så dårlig gang på gang heller. Da kommer han jo til å hate bilen etterhvert 😫

ts

Anonymkode: 23692...b2c

Bedre med en unge som ikke liker å kjøre bil, enn en unge som ikke "eksisterer" lenger.

Anonymkode: d6a24...c22

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere prøvd sjøsyke armbånd? At han ikke spiser 1 time før dere reiser? Sjøsyke briller...vindu litt åpent. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv flere seter. At han sitter som en krøll er bare tull. Du velger hva som er viktigst for dere. 

Anonymkode: 9f1ca...14a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse stolene med pute er vel frarådet? 
Når det er sagt forstår jeg at du ser på alternativer. Det er grusomt å være bilsyk, og jeg synes foreldre som kjører rundt med barna kvalme og kanskje kaster opp fordi de skal sitte bakovervendt viser lite empati. Hvis det er så ille så skal ikke foreldre si «vi tørker spy mange ganger hver biltur, det går fint». For det går ikke fint å være så kvalm, det er forferdelig. Da får de ta beina fatt, bruke buss, sykle, gå på ski. Hva som helst egentlig. 

Anonymkode: 36010...068

Ikkesant! Jeg hater å være kvalm selv og nekter å utsette gutten min for det gang på gang når det finnes alternativer. Derfor er det kollektivt, ta beina fatt, ski, spark og jeg vet ikke hva som gjelder. Alt annet enn bil 😂

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Våre har sittet bakovervendt til etter skolestart. Null problem det. 

Anonymkode: 8fa91...f43

Så bra for dere, dog lite hjelpsomt innspill 😅

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bedre med en unge som ikke liker å kjøre bil, enn en unge som ikke "eksisterer" lenger.

Anonymkode: d6a24...c22

Absolutt, men enda bedre med en fornøyd unge på bussen! Vi bruker alternativer, men det er tungvint og fører nødvendigvis til at vi stort sett holder oss i gangavstand hjemmefra.

 

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Har dere prøvd sjøsyke armbånd? At han ikke spiser 1 time før dere reiser? Sjøsyke briller...vindu litt åpent. 

Ja, med de armbåndene og ikke mat på en time kom vi 15 min i stede for 10 😅 Har også vinduet litt oppe, det synes jeg har litt effekt!

Hva er sjøsykebriller? Fås det på apotek?

ts 

Anonymkode: 23692...b2c

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikkesant! Jeg hater å være kvalm selv og nekter å utsette gutten min for det gang på gang når det finnes alternativer. Derfor er det kollektivt, ta beina fatt, ski, spark og jeg vet ikke hva som gjelder. Alt annet enn bil 😂

 

Så bra for dere, dog lite hjelpsomt innspill 😅

 

Absolutt, men enda bedre med en fornøyd unge på bussen! Vi bruker alternativer, men det er tungvint og fører nødvendigvis til at vi stort sett holder oss i gangavstand hjemmefra.

 

Ja, med de armbåndene og ikke mat på en time kom vi 15 min i stede for 10 😅 Har også vinduet litt oppe, det synes jeg har litt effekt!

Hva er sjøsykebriller? Fås det på apotek?

ts 

Anonymkode: 23692...b2c

Gps kjøpt flere stede

Screenshot_2024-05-28-20-23-17-54_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er faktisk usikker på hvilken vi har, en eller annen Cybex mannen fikk anbefalt da han beskrev barnets str og bruksområde. De sa at den kunne brukes opp til 4 år (18 kg).

Men, stolen ser ufatterlig ubehagelig ut, skjønner godt at ungen blir bilsyk oppi den der. Den er i tillegg konstruert på en sånn artig måte at det ikke er mulig å snu den forovervendt, så vi får ikke testet det en gang.

Barnet reagerer ikke på buss, så tipper stolen er en stor del av problemet.

Takk for tipset om Cybex Anoris! 🤩 Er det Anoris T? Synes den har samme krøllete form som den vi har, men det vil vel uansett oppleves annerledes når han sitter forovervendt? 🤔

ts

Anonymkode: 23692...b2c

Ta med ubfeb til en butikk som selger seter og prøv i deres bil!

Lær dere en bedre kjøreteknikk, som ikke akseler for fort, kjør roligere i svingene osv. osv.

Anonymkode: 8b5a3...578

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en sønn på 2 år som ikke kommer lenger enn 10 min før han blir bilsyk og spyr. 

Han sitter selvfølgelig i en krøll baklengs i et sete som han angivelig skal sitte i til han er 4(!!!!) år?

Han har jo altfor lange bein til å sitte sånn nå, og han blir dårlig?

Løsningen er at vi aldri gidder å kjøre bil med han til diverse besteforeldres store frustrasjon. Hvordan løser folk dette bilgreiene? 

Anonymkode: 23692...b2c

her snudde vi vårt når det var 2,5 år, hn bare kastet opp og gråt, vi prøvde alt før vi snudde hn, kjøpte nytt sete med større plass, men hn kastet forsatt opp og gråt veldig.. Er lov til og sette barnet fremover når det er 15 mnd, 4 år er en abefalling

Anonymkode: 3dcf6...d8e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er barnet ditt som blir halshogd ved en eventuell kollisjon...

Anonymkode: 0384b...fdf

Barnet lever i beste velgående så det gikk helt fint. 

Ar barnet BØR sitte bakover til de er mindt 4 år, helst 6 år betyr ikke at det går med alle barn. 

De andre barna har sittet bakover lengre enn eldste, men for eldste så var det mer eller mindre umulig å komme seg noe vei uten konstant bilsyke og spying. Så ja - den sjansen tok vi - og angret ikke et sekund. Dagens seter og bilsikkerhet er ikke som den var før. 

 

Når du kan snu barnesete forovervendt er avhengig av hvilket bilstol du har og hvilket regelverk/standard stolen er godkjent etter:

  • I barneseter som er godkjent etter ECE R44 regelverket skal barnet sitte bakovervendt frem til 9 kilo.
  • I barneseter godkjent etter ECE R129 reglene er kravet at barn skal sitte bakovervendt opp til de er 15 måneder.

Selv om standarden sier at barn skal sitte bakovervendt til 9 eller 15 måneder, anbefaler produsenter og trafikksikkerhetsorganisasjoner at barna sitter bakovervendt så lenge som mulig – i praksis frem til de ikke lenger passer i den bakovervendte stolen.

Som regel betyr dette at barn bør sitte bakovervendt til de er minst 4 år gamle (gjerne enda lenger hvis de fortsatt passer i setet) før du snur barnesete.

Anonymkode: 69239...334

  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en sønn på 2 år som ikke kommer lenger enn 10 min før han blir bilsyk og spyr. 

Han sitter selvfølgelig i en krøll baklengs i et sete som han angivelig skal sitte i til han er 4(!!!!) år?

Han har jo altfor lange bein til å sitte sånn nå, og han blir dårlig?

Løsningen er at vi aldri gidder å kjøre bil med han til diverse besteforeldres store frustrasjon. Hvordan løser folk dette bilgreiene? 

Anonymkode: 23692...b2c

Det er ikke tilfelle at han har for lange bein. Våre barn var i topp av vekstkurven, og de satt bakover til de var godt over 4 år.

Dersom man leser tester om sikkerhet, er det galskap å snu barna før de er fire år. Det er faktisk ganske fascinere å se hva voksne faktisk holder på med når det gjelder sikring av barn. Tar skyhøy risiko fordi man skal kjøre en kort tur.

  • Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet lever i beste velgående så det gikk helt fint. 

Ar barnet BØR sitte bakover til de er mindt 4 år, helst 6 år betyr ikke at det går med alle barn. 

De andre barna har sittet bakover lengre enn eldste, men for eldste så var det mer eller mindre umulig å komme seg noe vei uten konstant bilsyke og spying. Så ja - den sjansen tok vi - og angret ikke et sekund. Dagens seter og bilsikkerhet er ikke som den var før. 

 

Når du kan snu barnesete forovervendt er avhengig av hvilket bilstol du har og hvilket regelverk/standard stolen er godkjent etter:

  • I barneseter som er godkjent etter ECE R44 regelverket skal barnet sitte bakovervendt frem til 9 kilo.
  • I barneseter godkjent etter ECE R129 reglene er kravet at barn skal sitte bakovervendt opp til de er 15 måneder.

Selv om standarden sier at barn skal sitte bakovervendt til 9 eller 15 måneder, anbefaler produsenter og trafikksikkerhetsorganisasjoner at barna sitter bakovervendt så lenge som mulig – i praksis frem til de ikke lenger passer i den bakovervendte stolen.

Som regel betyr dette at barn bør sitte bakovervendt til de er minst 4 år gamle (gjerne enda lenger hvis de fortsatt passer i setet) før du snur barnesete.

Anonymkode: 69239...334

Selvsagt angrer man ikke når det har gått bra. Tror du at du ikke hadde angrer om barnet ble drept i trafikken?

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Selvsagt angrer man ikke når det har gått bra. Tror du at du ikke hadde angrer om barnet ble drept i trafikken?

Ikke begynn med sånne mot TS nå da.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Selvsagt angrer man ikke når det har gått bra. Tror du at du ikke hadde angrer om barnet ble drept i trafikken?

Jeg kan med 100% sikkerhet si at hadde de andre barna hatt samme behov så hadde jeg snudd dem fremover tidligere også.. 

Man kan ikke kontrollere alt som skjer i livet.. 

At andre har sterke meninger om ar det er feil å snu barn før 6 år er helt ok. Jeg snudde barnet når det var forsvarlig og innenfor godkjenning for barnets sete og i samråd med helsepersonell - så andres meninger bryr jeg meg lite om. Hadde jeg brydd meg eller tatt meg nær av det så hadde jeg ikke kommentert på tråden at jeg gjorde det.. 

Så sorry, men ingen anger her - og jeg hadde gjort det samme igjen. Så får andre gjøre som de vil og velger. 

Anonymkode: 69239...334

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktigere hva slags bil du kjører hvis du er i en kollisjon, enn hvilken vei barnet sitter. Hadde en diskusjon med en annen mor som var småhysterisk på barnesete. Da klarte jeg å lire av meg at hvis våre biler kommer i en møteulykke,så er din lille elbil knust.Da spiller det vel ingen rolle hvordan du setter det plastikk setet! Jeg kjører en Audi e tron. 

Anonymkode: b5271...275

  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en sønn på 2 år som ikke kommer lenger enn 10 min før han blir bilsyk og spyr. 

Han sitter selvfølgelig i en krøll baklengs i et sete som han angivelig skal sitte i til han er 4(!!!!) år?

Han har jo altfor lange bein til å sitte sånn nå, og han blir dårlig?

Løsningen er at vi aldri gidder å kjøre bil med han til diverse besteforeldres store frustrasjon. Hvordan løser folk dette bilgreiene? 

Anonymkode: 23692...b2c

Fremovervendt bilstol med pute er best i test! 

Anonymkode: b31b1...8bb

  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan med 100% sikkerhet si at hadde de andre barna hatt samme behov så hadde jeg snudd dem fremover tidligere også.. 

Man kan ikke kontrollere alt som skjer i livet.. 

At andre har sterke meninger om ar det er feil å snu barn før 6 år er helt ok. Jeg snudde barnet når det var forsvarlig og innenfor godkjenning for barnets sete og i samråd med helsepersonell - så andres meninger bryr jeg meg lite om. Hadde jeg brydd meg eller tatt meg nær av det så hadde jeg ikke kommentert på tråden at jeg gjorde det.. 

Så sorry, men ingen anger her - og jeg hadde gjort det samme igjen. Så får andre gjøre som de vil og velger. 

Anonymkode: 69239...334

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Du hadde selvsagt angrer om du ikke hadde sikret barnet optimalt og det hadde dødd.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Det er ikke tilfelle at han har for lange bein. Våre barn var i topp av vekstkurven, og de satt bakover til de var godt over 4 år.

Dersom man leser tester om sikkerhet, er det galskap å snu barna før de er fire år. Det er faktisk ganske fascinere å se hva voksne faktisk holder på med når det gjelder sikring av barn. Tar skyhøy risiko fordi man skal kjøre en kort tur.

Da har vi sikkert feil sete. Han sitter med beina i en krøll mot seteryggen hvertfall. 

Som brukeren over deg skriver er det lov å snu setet langt tidligere ved behov. Du er heldig som ikke har hatt behovet. Jeg har ikke hjerte til å la ungen min hyle seg blå og kaste opp hvert 10. min på hver biltur. Det er faktisk helt forferdelig. Ergo kjører vi pr i dag ikke bil.

Familien er i praksis «innestengt» i gangavstand hjemmefra. Derfor spør jeg om råd til hva vi kan gjøre.

 

Brunello skrev (2 minutter siden):

Selvsagt angrer man ikke når det har gått bra. Tror du at du ikke hadde angrer om barnet ble drept i trafikken?

Man hadde angret på turen på lekeplassen dersom fatal ulykke hadde skjedd der og (og ulykker skjer både på lekeplasser og i barnehager). Vi kan ikke pakke ungen inn i bobleplast og sette han igjen hjemme heller. Må prøve å finne de tryggeste og beste alternativene.

 

Millimani skrev (Akkurat nå):

Ikke begynn med sånne mot TS nå da.

 

Takk 🫶🏼

 

ts

Anonymkode: 23692...b2c

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet

Da jeg var liten var det ikke noe krav/anbefaling om å sitte bakovervendt så lenge som til 4 år, og det er vel ikke noe påbud/lovpålagt i dag heller, jfr innlegg nr #34. Anbefaling er noe annet. 

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...