Gå til innhold

Brudd pga lite sex

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det jeg reagerer på er synspunktet som mange ser ut til å ha her: at hvis man ikke lenger har sex i ekteskapet, så er det i seg selv, per definisjon, grunnlag for skilsmisse. Men da lurer jeg altså på hva man egentlig tenkte da man inngikk ekteskap.

Anonymkode: 7b7e2...a1e

Impotens var regnet som gyldig grunn til skillsmisse fra 1582, så det er en viss historisk presedens her:

»Grunnlaget for å tillate skilsmisse fant Luther og andre reformatorer i Bibelen. Det var tre årsaker som kunne gi skilsmisse: utroskap, impotens og desertio – som betyr at en av partene forsvinner eller rømmer. Norges første lov om skilsmisse fra 1582 tillot skilsmisse i tråd med disse tre bibelske grunnene. »

https://agendamagasin.no/artikler/innblikk-skilsmissens-historie/

Anonymkode: ba2c0...dc1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (1 minutt siden):

Å gifte seg i dag er en symbolsk handling som folk synes er vakker, men som i realiteten betyr lite. Det som betyr noe er hvorvidt man har barn sammen eller ei. 

Det er jeg enig i. Man kan love hengivenhet ovenfor et voksent menneske innenfor eller utenfor rammene av et ekteskap, og man kan velge å bryte en slik lovnad innenfor eller utenfor.

Men barn har man en plikt til å ivareta til de blir 18 uansett hva. Og det kan noen ganger (ofte) bety å sette til side dine egne interesser.

Anonymkode: ba2c0...dc1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 14.10):

Like viktig med sex som med mat, mener jeg. Én gang i måneden er mer enn god nok grunn til å gå ut av forholdet.

Anonymkode: 6cc11...b80

En gang i måneden kan være mer enn nok for de som sliter med sexlyst og som da gjør det fordi de føler de må for partneren sin skyld. For noen funker det bra en gang i mnd, for andre er det alt for sjeldent eller for ofte. Vi har ulike behov og det er ikke lett å finne noen man klaffer med behovsmessig. Det handler ikke alltid om hvor mye man elsker partneren eller ikke, lite sexlyst kan komme av så mangt.

Anonymkode: d192b...a22

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men barn har man en plikt til å ivareta til de blir 18 uansett hva. Og det kan noen ganger (ofte) bety å sette til side dine egne interesser.

Det kan det, samtidig som det ikke går an å lage en offisiell liste over hva som verdige og hva som er uverdige grunner til å bryte et forhold der barn er involvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En gang i måneden kan være mer enn nok for de som sliter med sexlyst

Premisset her var ikke at kvinnen slet med sexlyst, men at kvinnen slet med for lite sex. Derfor blir dette skivebom, siden denne tråden ikke handler om å slite med sexlyst, men det motsatte. 

AnonymBruker
Skrevet

Her på KG  virker det som de fleste gir sin fulle støtte til HI sin besluttning  utan at det blir reist noen kritiske  spørsmål  omkring omsorgen for barna. ? 

Ungdomskriminaliteten har eksplodert ,og eit økende antall unge mennesker får en psykisk diagnose, og lærere blir  dagleg utsatt for vold ig trussler i skolen.  Eit vet idag at det er ein samanheng mellom økt antall samlivsbrudd og økningen i  kriminaltieten, og barn  som føler på utenforskap. 

Anonymkode: c0ca8...baa

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Topper og daler said:

Å gifte seg i dag er en symbolsk handling som folk synes er vakker, men som i realiteten betyr lite. Det som betyr noe er hvorvidt man har barn sammen eller ei. 

Du har nok rett i det. Men terskelen for å avslutte et ekteskap er nok fortsatt høyere enn for samboerskap.

Enig i at det som virkelig betyr noe er familien. Men ikke så mye som sex :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men terskelen for å avslutte et ekteskap er nok fortsatt høyere enn for samboerskap.

Tviler jeg på. Marginalt, i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet
T-AA skrev (På 3.4.2024 den 13.24):

Helt enig. Tragisk å høre om folk som heller prioriterer at det kribler mellom beina foran sine egne barn. Trist rett og slett.

Håper dette er en oppkonstruert fortelling postet på KG , og det ikkje er representativt for eit igjennomsnitt av  andre "unge foreldre idag" på KG 😰   Her bør  er det selvsagt vera  all grunn til å reise  noen kritiske spørsmål ?

AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (1 time siden):

Premisset her var ikke at kvinnen slet med sexlyst, men at kvinnen slet med for lite sex. Derfor blir dette skivebom, siden denne tråden ikke handler om å slite med sexlyst, men det motsatte. 

Nei men det ble hevdet at sex en gang i mnd er for lite og da svarer jeg at det ikke trenger å være det for de som f eks sliter med sexlyst. Men jeg kan for all del omformulere å skrive at en gang i mnd kan være nok, eller også for mye, for enkelte. Det er ingen regel som sier at en gang i mnd er for lite!

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei men det ble hevdet at sex en gang i mnd er for lite og da svarer jeg at det ikke trenger å være det for de som f eks sliter med sexlyst.

Kvinnen i eksempelet ditt slet ikke med liten sexlyst. Derfor er det unødvendig og utenfor tema å henvise til hva de som sliter med sexlyst mener er nok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (På 3.4.2024 den 14.50):

Jeg tenker det er legitim grunn å forlate når man er ulykkelig og frustrert, og det ikke har latt seg fikse, uansett årsak. Man har bare ett liv. 

Lett for folk som ikke synes sex er så viktig og vesentlig å si at dette ikke er god nok årsak. Bare sex liksom. Mens det å ikke lenger ha noe å prate om skulle være bedre? Det er bare prat liksom. Eller oppleve utroskap. Det var jo bare sex liksom. 

Er folk ulykkelig i sitt forhold har folk rett til å gå. Jeg er for å prøve skikkelig på å fikse ting først, men jeg vekter ikke frustrasjon/sorg over noe bedre eller verre som årsak til å gi opp et forhold. Det stiller jeg meg ikke til dommer over, eller rangerer som gyldig/ugyldig årsak. 

Mange foreldre opplever kvardagen som ein kamp for tilverelsen,og  idag  er det blitt slik at det er de foreldre som kjemper for samlivet som betaler prisen for alle dem som  gir opp altfor lett.  Ingen tvil om at  det er blitt  en holdningsendring blandt mange unge foreldre  som foreldre egenrasjonen før dem ikkje  kjenner seg igjenn, og hva som ligg til grunn for dette er uklart.  Eit økende antall barn vokser  idag opp utan at de har begge foreldrene rundt seg, og det er delt omsorg, og barna blir en kasteball mellom foreldre. Barna har også fått  sine relasjoner til,besteforeldre, og øvrige familie, og venner, skole o.s.v.  Vinkllingen din går her ensidig på partner behov, og i liten grad på at det  er mange andre også som blir berørt når foreldre m/ barn velger å avslutte forholdet av egne interresser.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (20 minutter siden):

Kvinnen i eksempelet ditt slet ikke med liten sexlyst. Derfor er det unødvendig og utenfor tema å henvise til hva de som sliter med sexlyst mener er nok. 

Nei mannen hennes vil ikke ha sex ofte og det kan jo være pga sexlyst/driv selvom det så klart bare er synsing fra min side. Det jeg egentlig ville frem til, som jeg tydeligvis må påpeke enda en gang, er at ikke alle synes det er for mye med sex en gang i mnd. Det er i allefall relevant for kommentaren jeg skrev under på.  Hva du da mener er relevant eller ikke er din sak.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det jeg egentlig ville frem til, som jeg tydeligvis må påpeke enda en gang, er at ikke alle synes det er for mye med sex en gang i mnd.

Hvorfor må du fremheve det? Er det noen her som virkelig ikke er klar over en slik selvfølgelighet? Poenget var at kvinnen går fordi hun fikk for lite sex, og hvorvidt dette er en verdig eller uverdig grunn til samlivsbrudd. Ikke at andre synes en gang i måneden er tilstrekkelig. Det finnes andre tråder som tar opp det temaet eksplisitt. Det er dog et statistisk unntak. Det store flertallet av parforhold har sex en til to ganger i uken. Kvinner svarer ofte at de er tilfreds med denne frekvensen, mens menn ofte uttrykker ønske om mer hyppig sex. Når vi diskuterer en kvinnes følelse av å få for lite sex, bør vi selvfølgelig ta utgangspunkt i det vanlige, ikke unntakene.

AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (16 minutter siden):

Hvorfor må du fremheve det? Er det noen her som virkelig ikke er klar over en slik selvfølgelighet? Poenget var at kvinnen går fordi hun fikk for lite sex, og hvorvidt dette er en verdig eller uverdig grunn til samlivsbrudd. Ikke at andre synes en gang i måneden er tilstrekkelig. Det finnes andre tråder som tar opp det temaet eksplisitt. Det er dog et statistisk unntak. Det store flertallet av parforhold har sex en til to ganger i uken. Kvinner svarer ofte at de er tilfreds med denne frekvensen, mens menn ofte uttrykker ønske om mer hyppig sex. Når vi diskuterer en kvinnes følelse av å få for lite sex, bør vi selvfølgelig ta utgangspunkt i det vanlige, ikke unntakene.

Jeg fremhever det fordi du tydeligvis har en mening om at jeg ikke skulle skrevet det jeg gjorde forsi du sier det er irrelevant men det er det etter min mening ikke, da jeg ikke kommenterte hi direkte men siterte en av kommentarene. Jeg ordla meg ikke som du ville gjort, men det er da ikke opp til deg hva jeg mener er relevant og ikke. Og vi bør ingenting som helst, jeg tar utgangspunkt i det jeg ønsker selv og hva jeg mener er relevant bestemmer jeg selv.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fremhever det fordi du tydeligvis har en mening om at jeg ikke skulle skrevet det jeg gjorde forsi du sier det er irrelevant men det er det etter min mening ikke, da jeg ikke kommenterte hi direkte men siterte en av kommentarene. Jeg ordla meg ikke som du ville gjort, men det er da ikke opp til deg hva jeg mener er relevant og ikke. Og vi bør ingenting som helst, jeg tar utgangspunkt i det jeg ønsker selv og hva jeg mener er relevant bestemmer jeg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts

???

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (27 minutter siden):

???

👍🏼

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Enig når det gjelder barna, for dem er det juridiske forholdet mellom foreldrene lite relevant. Men når folk gifter seg er det jo fordi de faktisk har tenkt å holde sammen i gode og onde dager, skulle man tro.

Jeg tror egentlig vi begge er enig i at man ikke skal holde sammen i de onde dagene for enhver pris. Ved partnervold osv er det jo ganske opplagt at man ikke bør holde sammen selv i onde dager. Så spørsmålet her blir jo hvor man setter grensen for hva som er onde dager og hvor ulykkelig man skal tåle å være i et forhold. Om man er gift eller ikke er egentlig ikke spesielt relevant dersom man har satt barn til verden etter min mening. Det finnes nok samboerforhold som er vel så sterke og rustet for motgang som enkelte gifte par som har avlagt ekteskapsløftet. 

Selv er jeg i forholdet, selv om det har utviklet seg en vanvittig udynamikk i sexlivet. Det tærer på meg og jeg bruker vanvittig mye tid og krefter på å forholde meg til dette. For å si det sånn, hadde jeg kunnet bruke all den tiden på jobb i stedet så hadde det utgjort mange titals tusen kr på et år. Men jeg blir, for barna, og fordi jeg ikke direkte opplever onde dager. Hadde vi ikke hatt barn hadde jeg gått for lenge siden og funnet en partner som tenker at det å ha stor sexlyst er en ressurs og en fin ting. Ikke som nå hvor det blir sett på som en plage og utfordring i forholdet. 

Den dagen det blir helt fullstendig sextørke går jeg. Det kommer til å gå for mye utover livskvaliteten min til at jeg vil klare å være en god forelder og god partner. Men inntill videre blir jeg. For barna. Om mitt valg er riktig og bedre enn andres valg vet jeg ikke helt..... jeg har ikke fasiten.... Men jeg  hadde vært rik om jeg kunne fakturere noen for all tiden jeg bruker på å gruble på dette..... 

Anonymkode: 0ce82...7d6

• Hjerte 1
Skrevet

Helt greit å gå på grunn av at partner ikke lenger vil ha nærhet og sex.

For å si det litt kynisk, så er sexlivet på mange måter et slags karakterkort på hvordan samlivet er, og når sexlivet er dårlig over lang tid, så er det et symptom på at samlivet og forholdet ikke funger. Da er det bedre å bryte før folk blir bitre og ufyselige.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...