Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror noen skoler har litt matregler.. men syns jo foreldre burde ta seg sammen 🙈 mange som klager på TS men... hvorfor skal dere andres barn være så bortskjemte å få varm mat eller sjokoladepålegg på skolen.. man prøver jo å lære barna at vi alle er like, så hvorfor ikke prøve å gi dem noe lignende de andre får?.. gir jo absolutt ingen mening når dere skriver at ungene til TS må lære at den/de ikke kan få alt.. får en kvalm oppførsel å mening av dere, her snakker man om barn på skolen.

Dere får lage pizzaboller til alle ungene.. 

Ser opp til dere foreldre som lærer barna å ikke friste andre å at alle er like verdifulle ❤️

 

Anonymkode: 8db7b...710

Så enig!

Virker jo som det er om å gjøre å ha den beste matpakka. Folk klager på dårlig råd men disse matpakkene enkelte har må jo koste noe vanvittig! Det bidrar til utenforskap når det er så store forskjeller. 

Det er foreldre som legger lista. Men barna vil nok også bli svært kravstore! Min gutt koser med brødskiver og en fruktbit! 

 

 

 

Anonymkode: c546d...ef4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er en skam at det skal være sånne forskjeller på skolen. Er vondt å tenke på at voksene folk , "ansvarlige" foreldre har samvittighet til å gjøre sånn mot andre barn. 

Det viser på en måte hvor egoistiske mennesker er ☹️💔

Anonymkode: 8db7b...710

Ja, det er trist. Har hørt så mange triste historier ang dette. Det starter allerede i barnehagen. 

Folk er så tankeløse.

Anonymkode: c546d...ef4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror noen skoler har litt matregler.. men syns jo foreldre burde ta seg sammen 🙈 mange som klager på TS men... hvorfor skal dere andres barn være så bortskjemte å få varm mat eller sjokoladepålegg på skolen.. man prøver jo å lære barna at vi alle er like, så hvorfor ikke prøve å gi dem noe lignende de andre får?.. gir jo absolutt ingen mening når dere skriver at ungene til TS må lære at den/de ikke kan få alt.. får en kvalm oppførsel å mening av dere, her snakker man om barn på skolen.

Dere får lage pizzaboller til alle ungene.. 

Ser opp til dere foreldre som lærer barna å ikke friste andre å at alle er like verdifulle ❤️

 

Anonymkode: 8db7b...710

Hvorfor synes du at du skal lære barna at alle er like, det er jo ikke tilfelle?

Alle er verdifulle, men det betyr ikke at man er eller må være like.
 

Hvorfor tror du at noen måler verdi ut fra innholdet i matpakken, det er jo helt forskrudd?

Anonymkode: d556d...0f3

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

Tror vi i Norge heller bør kutte ut hele brødskive kulturen, værre mat skal du lete lenge etter.

Anonymkode: c457a...a1a

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Men med matkasser får du jo masse gode oppskrifter og ideer. 

Anonymkode: 1a023...90a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Du kan jo variere med noen fjordland-gryter i en mattermos innimellom kanskje? 😀 De er faktisk ganske gode mange av dem.

Anonymkode: ba140...e89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Tror noen skoler har litt matregler.. men syns jo foreldre burde ta seg sammen 🙈 mange som klager på TS men... hvorfor skal dere andres barn være så bortskjemte å få varm mat eller sjokoladepålegg på skolen.. man prøver jo å lære barna at vi alle er like, så hvorfor ikke prøve å gi dem noe lignende de andre får?.. gir jo absolutt ingen mening når dere skriver at ungene til TS må lære at den/de ikke kan få alt.. får en kvalm oppførsel å mening av dere, her snakker man om barn på skolen.

Dere får lage pizzaboller til alle ungene.. 

Ser opp til dere foreldre som lærer barna å ikke friste andre å at alle er like verdifulle ❤️

 

Anonymkode: 8db7b...710

Det eneste kvalme er det TS har skrevet. Så foreldre som sender med ungene varmmat eller noe annet enn brødskiver lærer ungene sine å friste andre? Unnskyld meg, for for en idiotisk tankegang. Lykke til i livet med en slik offermentalitet.

Endret av Tanuki
Skriveleif
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Så enig!

Virker jo som det er om å gjøre å ha den beste matpakka. Folk klager på dårlig råd men disse matpakkene enkelte har må jo koste noe vanvittig! Det bidrar til utenforskap når det er så store forskjeller. 

Det er foreldre som legger lista. Men barna vil nok også bli svært kravstore! Min gutt koser med brødskiver og en fruktbit! 

 

 

 

Anonymkode: c546d...ef4

Det koster ikke mye å bake rundstykker eller sende med ungen en omelett eller rester fra middagen. Det handler ikke om å være kravstor, men at ikke alle vil ha brød til hvert bidige måltid. Syntes det er helt tragisk at man ikke i Norge har varm gratis skolemat til alle barn. Vi bor i Asia og her får barna varm mat med ris, suppe, kjøtt/fisk og masse grønnsaker hver dag på skolen. Det gjør så godt å få et skikkelig varmt måltid.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kolleger fra Øst Europa og Midtøsten som tar med all slags god mat fra hjemlandet på jobb i lunsjen. Hva skal jeg gjøre med det? Legge meg på gulvet og grine, stjele maten? Eller kanskje snakke med sjefen om at jeg blir så fristet av all slag taboulleh, avjargryter og piroger, at jeg må be om hjemmekontor for å skåne meg.

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva med det barnet som alltid har med seg vanlig brødskivematpakke? Som hver dag ser alle de andre ha så spennende matpakker. Men som aldri får det selv? 

 

Anonymkode: c546d...ef4

Ja, hva med det barnet? Da får det spise den maten det fikk med seg. Alle andre skal ikke måtte tvinge sine egne barn til å spise brød, når de heller har lyst å sende med barnet mat som både er mer næringsrikt og mer mettende. Brød suger.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Er en skam at det skal være sånne forskjeller på skolen. Er vondt å tenke på at voksene folk , "ansvarlige" foreldre har samvittighet til å gjøre sånn mot andre barn. 

Det viser på en måte hvor egoistiske mennesker er ☹️💔

Anonymkode: 8db7b...710

Det som er egoistisk, er jo å skulle bestemme hva ALLE skal spise bare fordi en selv ikke kan sende med barnet noe annet enn brød. Jeg sendte med barnet mitt masse annet digg, fordi h*n som sør-asiat, ikke fordøyer norsk mat like godt som sine etnisk norske kompiser. Jeg, som også er sør-asiat, sliter med brødmat og meieri, og vet hvor vondt det er for magen, og hvor ukonsentrerende det blir for alle andre hvis mitt barn må løpe inn og ut på do i timen. Nei, fytti... H*n fikk mat som kroppen h*ns tålte, og det hadde jo vært jævlig uansvarlig å sende med h*n mat h*n ikke tålte bare fordi DITT barn ikke taklet at det luktet godt.

7 hours ago, AnonymBruker said:

 men syns jo foreldre burde ta seg sammen 🙈 hvorfor skal dere andres barn være så bortskjemte å få varm mat eller sjokoladepålegg på skolen.. man prøver jo å lære barna at vi alle er like, så hvorfor ikke prøve å gi dem noe lignende de andre får?.. gir jo absolutt ingen mening når dere skriver at ungene til TS må lære at den/de ikke kan få alt.. får en kvalm oppførsel å mening av dere, her snakker man om barn på skolen.

Dere får lage pizzaboller til alle ungene.. 

Ser opp til dere foreldre som lærer barna å ikke friste andre å at alle er like verdifulle ❤️

 

Anonymkode: 8db7b...710

Alle er ikke like. Noen er allergisk, noen liker ikke brød, noen holder seg lengre mett på annet enn standard norsk skive med norvegia. Jeg sender da ikke med ungen min mat h*n ikke kommer til å spise bare fordi de andre absolutt skal ha brødskive. Ideen med lunsjen er jo at de skal bli mette og klare å holde ut skoledagen.

At andre barn blir fristet av mitt barns lunsj, er jo deres problem. Å skulle tilrettelegge og sy puter under armene på majoriteten, er vi jo derimot vant med om dagen. Kryr jo av snowflakes, og din melding her er standardoppskrift på det. Nei, livet er urettferdig, og hvis ikke barna engang takler noe så enkelt som at folk spiser ulike ting uten å bli bæsunger, burde man revurdere hvordan man oppdrar barna sine. Fins verre ting de kommer til å få i fleisen.

Endret av xQueenKx
Grammatikkfeil
  • Liker 10
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du nok helt på villspor, ts. 
Det er helt i orden at du sender med datteren din brødskiver. Ikke alle har tid, mulighet eller økonomien til å gi varmlunsj til barna sine, og det er helt greit - så lenge barnet ditt er mett og god gjennom hele dagen, så har du gjort jobben din som mamma. 
Men du kan ikke legge føringer for andre foreldre hva de sender med sine barn. Denne mammaen må få sende med sitt barn varmlunsj hvis hun ønsker det, også må barnet ditt bare lære seg at iblant er ting ulikt og at noen i blant får ting hun ikke får. Mat skal man slippe å måtte dele med andre. 
Brødskiver i matpakka er en norsk greie, de fleste andre land er det en selvfølge med varmlunsj. Jeg spiser ikke brødskiver til lunsj jeg heller, alltid noe varmt. Jeg kjenner mange som ikke spiser brød til lunsj, både barn og voksne, så det er ikke unikt eller spesielt. 

Anonymkode: b01ec...110

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller at det er en fin mulighet for å lære  … 1) at en ikke alltid kan få det en vil 2) at hun selv aktivt kan bidra med matlaging/matpakker og 3) mer om andres kulturer, at ikke alle gjør ting på samme måte som oss

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør mammaen om oppskriften ☺️👍

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så er denne moren flink til å lage sin datter varm mat ikke lat som du får det til å virke fordi hun er alenemor. Skjerp deg kvinne,gå heller og søk på oppskrifter så du kan lage varm lunsj til din datter så hun ikke blir missunnelig på andre barn. Vil heller si du er lat her som tar de letteste valgene. Nei jeg er ikke alenemor. Bare irritert over måten du uttaler deg på.

Anonymkode: 57fdc...479

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Høres ut som et Deg problem!  Barnet ditt må lære seg at slik er verden. Og du og datteren din får ta den tiden det trengs da til å lære å lage varme matpakker.  Seriøst! 

Anonymkode: 97de8...128

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

Man smaker ikke på andre sin niste! Noe så kvalmt og ekkelt?! 
Din datter må lære seg at vi kommer fra forskjellige hjem, sånn er livet. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finnes det noe mer norskt enn å se noen gjøre noe positivt som gjør dem glad, men som skiller seg ut fra normen, bli missunnelig på det, og så prøve å lage regler for at de ikke skal få lov?

Slik oppførsel er mer folkelig enn langrenn og oljeborring.

Anonymkode: e8440...c18

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Sette deg inn i nye oppskrifter?» men altså, du er vel en voksen dame? Du greier å lage en omelett? Fylte Horn eller pizzasnurrer? En enkel gryte som fryses ned i mange porsjoner? Om du så lager av halvfabrikata så blir det jo mange porsjoner for LITE arbeid.  Snakk om å gjøre seg vanskelig?? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw så slutter ikke folk å være misunnelige selv om de er voksne. Har jeg med meg varmmat som lukter på jobb så får jeg alltid kommentarer av de som sitter der med tørre knekkebrød. Gjør det ofte bare for at folk skal bli misunnelig og jeg. 

Anonymkode: 3497f...06f

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse ned småporsjoner som enkel gryterett, kylling med grønnsaker, og sptaa opp en og en porsjon som du varmer og har på termos.

Du kan lage kalde retter ferdig. Selv lager jeg ofte kjøleskapsgrøt med frø og mye frukt i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...