Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Sorry men gidder ikke sende med ungene mine brødskiver og annen døll mat bare fordet andre ikke gidder lage ordentlig mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.14):

Jeg lager jo helt vanlig mat som hun har fått servert fra barnehagen av. Brødskive med et fint utvalg av tubeost eller brunost eller leverpostei eller salami og frukt og grønt ved siden av 😊 enkelt og greit og sunt.

Å ha med ris er jo ikke mye sunnere .

Anonymkode: aa24b...d71

Tubeost sunt?

Brunost sunt?

Vurdert å lese deg litt opp?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser man synes karbohydratene i brød er fæle og foreslår bl.a. wraps. Er det egentlig færre karbohydrater i lefsene?

Anonymkode: d6739...d57

Nei, det er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

Anonymkode: aa24b...d71

Dette er ikke et problem , men en mulighet. Din datter er nysgjerrig  på velduftende mat.  Tiden er  moden for henne til å eksperimentere på kjøkkenet. Kanskje mor til vennina vil dele oppskriften? 

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da normalt å ha med seg middagsrester både 2 og 3 dager gamle. 

 

Anonymkode: 1d126...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.41):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

For å bli god til noe må en øve, om du ikke vil øve er det ditt problem.

Du har tid og mulighet men velger det vekk for andre ting.

Hva med en enkel omelett? Trenger ikke engang å være skinke eller annet i. 1 egg gir pålegg til 4 skiver som omelett 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå deg til en viss grad ettersom søstera mi har samme "problem" med sitt barn på barneskole. Jeg tror vi alle kan huske noen ganger på barneskolen at vi ble nysgjerrige på andre sin mat og da ville ha det samme, litt for å relatere til hverandre osv, MEN vi er jo alle forskjellige og det er helt greit og noe vi må lære barna også. Ikke alle liker brødskiver så skal vi virkelig tvinge barn til å spise det samme som alle andre? Jeg har aldri vært noe glad i brødmat og ble påtvunget dette når jeg var barn (90tallet) for det var normen, men vi ble uansett påvirket av hva andre hadde som pålegg. Jeg har sterkt inntrykk av at veldig mange foreldre ikke klarer å si nei i dag og forklare hvorfor det er nei, for så å stå stødig i det. Alle barn vil på et tidspunkt ha hva alle andre får/har, men det er bare ikke realistisk, hvorfor skal vi lære barn at det er det? 
Veldig rart at dette barnet som får med seg noe de faktisk liker og spiser liksom skal dele sin mat med alle, det er ikke greit synes jeg og noe man trenger å lære barn også, klart du kan spørre om å smake, men noen stopper ikke der og ender opp med å spise opp dem sin mat. Ja, det er kjipt å måtte si nei og ikke kunne gi barnet ditt alt du vil her i verden, men sånn er det å være forelder også. Du gjør det du orker og har lyst til. Nei er nei alltid og noe barn trenger å lære. Kanskje finn på noe annet gøy til matpakke, så blir det plutselig omvendt. Er da et hav av muligheter til lunsj bortsett fra brød også. Dette "problemet" har eksistert i all evighet, men er plutselig nå at alle skal gjøre dette til et stort problem enn å lære barna som man gjorde før at verden er ikke alltid rettferdig og vi får ikke alle likt, sånn er det bare. 

Anonymkode: 5c47f...114

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.10):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

er det ikke mer naturlig at du lærer ditt barn at man ikke alltid kan få det man vil ha?

Anonymkode: 02c82...ff3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.10):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

Ingen som ekskluderer noen her, at andre foreldre tar seg bryet med å sende med ungene god mat burde heller inspirere deg.

Som flere andre har nevnt, det er jo bare her i Norge folk har svette brødskiver til lunsj.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.13):

Det er på ingen måte ukultur. Men for all del, gjør deg selv til den forelderen som andre foreldre vil lure på om har sosiale antenner. 

Anonymkode: 16b9e...5ea

Jeg leste det som om det var TS sin datter som ikke likte brødskivene sine og burde lære seg at man ikke alltid kan få det man vil ha 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Når du har matkasser, kan du ikke velge å få levert mat til ekstra porsjoner (av og til)? Og de ingrediensene kan du jo bruke (av og til) til å lage lunsj av "middagsrester"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.09):

Uff, denne tråden er bekreftelse på alt alle sier om at dagens foreldre beskytter barna for negative opplevelser og dermed skaper skjøre snøflak.

Anonymkode: aeb83...372

Én tråd er bekreftelse på det? Oooook.

Anonymkode: b6564...fcb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en myte at det spises så mye brød i Norge. Ser man på korn (hvete) forbruket er vi under gjennomsnittet i Europa og langt under nivået i de landene der folk virkelig spiser mye brød, Midtøsten og Nord-Afrika.

Jeg tror mange har det inntrykket fordi det er vanlig å spise brød til lunsj, som ofte spises i en halv-offentlig sammenheng. At nordmenn så å si aldri spiser brød til middag og ofte ikke til frokost heller blir ikke så tydelig. I de landene der det spises mye brød spiser de ofte brød til alle dagens måltider. 

Anonymkode: 7ca04...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Hei ts. Varmmat til lunsj er faktisk ganske vanlig. Noen spiser kalde ting som knekkebrød, brødskiver eller salat til lunsj, og andre spiser varme ting kanskje supper eller toast. Det er ikke uvanlig. Skjønner ikke problemet her egentlig? Tenker barna må få ha med maten som de får. Hadde skjønt reaksjon hvis barnet ikke hadde hatt med "ordentlig mat" og hadde en matpakke med kaker, godteri, og andre slike "snacks" med seg. Men at din datter er misunnelig på at en annen jente får med seg god mat til lunsj er ikke noe grunn til å lage en regel på dette... Og det at den jenta ikke vil dele med din datter er heller ikke urimelig. Man kan ikke forvente at man skal få av andre sin mat. Hun skal jo spise den selv. 

Husker selv når jeg gikk på ungdomsskolen f.eks. så hadde de et tilbud i kantina om å kjøpe seg varm lunsj, var ikke noe fancy. Bare toast med ketchup, ost og skinke i. Av og til noen supper. Syns det var et fint tilbud da. Noen benyttet seg av det og andre spiste brødskiver de hadde med hjemmefra. Eneste regelen vi alltid hadde på skolen var ingen godteri, brus, potetgull, etc. på skolen.

Det du faktisk kunne gjort er å snakke med datteren din og forklare hvorfor dere ikke har muligheten til å ha varm lunsj hver dag, og at hun kan faktisk ikke forvente at andre skal dele maten sin med henne. That's life. Når man er voksen vil man også kunne gå til lunsj og se at noen andre har noe mat som ser og lukter bedre enn din egen, men du går vel ikke bort til kollegaene dine og spør om å dele på lunsjen de har med?? Syns også det er stygt av deg å gå utifra at den andre moren ikke "gidder" å lage vanlig matpakke. Kanskje hun syns det er hyggelig å ordne med litt god varm lunsj til datteren sin? Høres mer ut som om du "ikke gidder" å lage varm lunsj til datteren din og derfor vil gjøre det "forbudt" å ha det i klasserommet slik at du slipper unna og kan si til datteren din at hun må ha kalde brødskiver fordi det er ikke lov lengre med varm lunsj....

Det du kan gjøre er jo å i blant ha varm lunsj til datteren din, f.eks. suppe i en termos? Det er jo ikke mye hokus pokus. Dyrt er det heller ikke. Eller så får du bare være tydelig på at datteren din skal få varm mat når hun kommer hjem og bare venne seg til at livet er litt urettferdig og at noen av de andre barna får varm lunsj og ikke datteren din. 

Anonymkode: 9fa9b...806

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2024 at 9:04 PM, AnonymBruker said:

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Hvorfor i alle dager må barn spise brødskive? Mange voksne spiser ikke brødskive til lunsj. Mange har kantine eller laget salat eller tar med middagsrester. Barn kan absolutt ga med varm mat på skolen og skal absolutt ikke måtte dele maten sin med andre i klassen. Er ikke så vanskelig å lage litt varm mat i matpakke om man ønsker, trenger ikke være middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2024 at 9:28 PM, AnonymBruker said:

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

Latt andre smaker? Skal det barnet ta med seg 25 skjeer og nok mat til å fore en hel klasse bare fordi hun har mat andre vil ha? Pakker du nok mat til at ditt barn kan dele ut til alle andre som vil ha? For en idiotisk komenter. Barn skal ikke dele mat hit og dit.

Endret av Malvinka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporing, spam, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

LOL og god påske til deg👹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et heldig barn tenker jeg! Brødnasjonen Norge har mye å lære av utlandet når det kommer til skolemat 😍

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.57):

Jo hun er norsk, men mannen hennes er fra noe midtøsten land. India eller Pakistan eller noe sånt rundt det. Men matpakkene er ikke norske for å si det sånn.

Anonymkode: aa24b...d71

Men du skrev hun er alenemor?? Alenemor med mann, høres litt rart ut..

Anonymkode: b5044...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...