Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Dette må jo være tull? Hvis ikke så er det nå en gang slik at livet er urettferdig, og at andre gjør ting annerledes eller har noe annet enn seg selv, det må bare alle lære å tåle. 

Anonymkode: 3e27b...880

  • Liker 31
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man bare lære seg å leve med. Synes ikke man har noe med andres matpakker å gjøre, så lenge ikke andre barn må være i nærheten av noe de er sterkt allergiske mot.

Anonymkode: 4da6d...63a

  • Liker 29
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tviler.. var noen ganger jeg tenkte på det da jeg jobbet i barnehage. Det er for eksempel vanlig med potetgull i matpakken til briter.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være forskjeller ang matpakke, og det er noe barna trenger å lære seg😊 Kjempe flott at barnet får med seg middagsrester. Kanskje slipper mor å kaste maten. 

Anonymkode: d5d24...e26

  • Liker 32
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke foreldre skal legge seg opp i andre barns matpakker.

Dersom barnet ditt har lyst på samme type mat som venninna, er det vel en ypperlig anledning til å la henne trene på matlaging, så kan hun lage sin egen matpakke på den måten hun vil?

  • Liker 27
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig ikke forvente at skolen skal nekte ungen å ha med varmmat. Kom igjen. Dette er helt opp til foreldrene. Om ungen din gjerne vil ha det samme, så får du sende med en gang i blant eller forklare at det ikke blir aktuelt for dere. Og selvfølgelig skal ikke ungen med varmmat måtte dele maten sin med andre. 

Anonymkode: 16b9e...5ea

  • Liker 40
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det blir litt dumt å forby andre foreldre å sende med varmmat😅 en ting er å forby mat som elever er allergisk mot eller godteri, men må da være grenser😂

Anonymkode: 1a794...c80

  • Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidder å lage matpakke? Det er jo mye mer arbeid i en sånn matpakke enn et par brødskiver. Men hva barna får som skolemat, synes jeg må være opp til den enkelte, så lenge det er noenlunde sunt og næringsrikt. Det blir litt overstyring hvis skolen skal bestemme hva barna skal ha som niste.

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

Eller du kan slutte å lage kjip, usunn mat for ungen din. Brødskiver er næringsfattig og kjedelig mat. 

Anonymkode: ec571...4e4

  • Liker 36
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidder å lage brødskiver? De fleste varmmatretter tar litt lenger tid enn en skive brød med ost. Og er ofte sunnere og mer variert også. Datteren din må desverre bare lære seg at sånn er livet, man kan ikke få det samme som alle andre hele tiden 

Anonymkode: e2355...42c

  • Liker 25
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...