Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du aldri vært over grensa til Svinesund og fått med deg at kalde brødskiver er særnorsk?

Anonymkode: f5b75...7e1

Haha, dette minner meg veldig om den gangen jeg flyttet til England. Etter å kun ha spist tørre brødskiver med leverpostei til lunsj hele livet var det helt fantastisk å komme til et land hvor det faktisk var normalt å spise varm mat til lunsj. Jeg gledet meg til lunsj hver dag, og hadde utrolig mye mer energi å gå på gjennom ettermiddagen også. Dog har det vært vanskelig å vende seg til brødskiver igjen etter at jeg flyttet tilbake til Norge 😂

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brødskive er klassisk norsk. Du skal bare over grensa til Sverige før dette ikke er like vanlig lengre. Du skriver "fra dems kultur", så jeg antar det ikke er en etnisk norsk jente det er snakk om. For dem er kanskje brødskiver alt annet enn vanlig. 

Ja, jeg synes du er smålig. Folk må få sende med barna sine det de ønsker å sende med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Det er ekskluderende at en jente i klassen har med varmmat? Flertallet har jo brødskiver. Og selvfølgelig har du både tid og mulighet hvis du vil, det har absolutt alle. Om du ikke vil, så forklarer du for barnet at det får med brødskiver som vanlig. Akkurat som andre foreldre gjør når barna vil ha noe som andre har. 

Anonymkode: 16b9e...5ea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oss etnisk norske som er så hysteriske på disse her brødskivene 😄 Brød til alt!

Utenlandske har ofte helt andre mattradisjoner, og her opplever vi at klassekameratene har med seg allverdens av varmmat, både typisk lunsjaktige retter og middagsrester. Det lukter nok vidunderlig, og særlig ene barnet får vann i munnen av det. Hun får med seg middagsrester om vi har og hun vil ha, men vi gidder ikke styre med særlig annet - vi er så godt innprenta i norsk matpakkekultur at det ikke kan endres. Kalles muligens latskap og giddalaushet - og for å ikke nevne matlagingsevne! Naboen fra Kurdistan lager ufattelig gode greier med noe drueblad og kylling, og jeg vet sannelig ikke helt hva det er, men det er himmelsk. Sånt kunne jeg hatt til både frokost, lunsj, middag og kvelds.

Anonymkode: b630b...96d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så finn noe nytt hun liker å ha på skivene da! Eller lag omelett med ost og krydder og kanskje skinke, pølse, salami eller noe sånt, omelett tar jo ikke mange minuttene å lage! Rett i koppen supper kan jo også fungere!? Eller bak pizzahorn og frys ned for å så ta opp og legge i matboksen, de er tint innen matpausen starter!

https://www.bama.no/helse-og-ernaring/kosthold-for-barn/seks-sunne-og-raske-matpakker/

https://brodogkorn.no/fakta/inspirasjon-20-tips-til-matpakken/

For flere tips - google it😊

Anonymkode: d9646...f24

Ts  vil ikke ha tips, hun vil fortsette med brødskiver og heller kreve like matpakker for alle 😅

Anonymkode: 16b9e...5ea

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg ikke hengt meg opp i. Hva de velger å sende med til lunsj til sitt barn, får være opp til dem. 
 

Mine gutter har ofte med seg både restemat eller om jeg lager en omelett til dem. Tørre brødskiver m/ svett gulost er ikke akkurat noe som frister. I allefall ikke i varmen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Du har mulighet til det du prioriterer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1000% norsk (uten mann), men lager mye asiatisk mat. Ungen har det også med seg til lunsj støtt og stadig. Det lukter også godt, men ikke f*** om ei hønemor skal komme her og si at ungen min MÅ ha brødskiver med ost på skolen pga hennes unge blir misunnelig. 

News Flash: det er faktisk verken vanskelig eller tidkrevende å lære seg å lage mat fra andre nasjoner.

Anonymkode: 63574...666

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Du kan vell lage noe norsk varm/kald mat som barnet ditt liker? Supper, gryteretter, kyllingsalat osv. Det vet du best selv..

 

Anonymkode: 460c4...767

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg lager jo helt vanlig mat som hun har fått servert fra barnehagen av. Brødskive med et fint utvalg av tubeost eller brunost eller leverpostei eller salami og frukt og grønt ved siden av 😊 enkelt og greit og sunt.

Å ha med ris er jo ikke mye sunnere .

Anonymkode: aa24b...d71

Dette er en ikke sak. Vår eldste spiser ikke brødskiver, han har aldri likt det. Han får med seg sunne og næringsrike alternativer i matboksen. Om andre ikke tåler det bryr meg fint lite. Brød er dessuten alt annet enn sunt. Jeg er ikke en brødspiser selv, og spiser gjerne varmmat til lunsj. Helt normalt. Datteren sin får enten lage seg varmmat selv, eller hun får spise de triste skivene sine.

Anonymkode: 131f0...cf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts  vil ikke ha tips, hun vil fortsette med brødskiver og heller kreve like matpakker for alle 😅

Anonymkode: 16b9e...5ea

I know!😅 men det kan jo hende hun ble litt nysgjerrig og får litt inspirasjon, så kanskje hun klarer å trylle frem noe annet enn tørre brødskiver til datteren likevel!🤞🏻

Anonymkode: d9646...f24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Okei, jeg har allerede svart slowcooker i en annen kommentar, men seriøst, kjøp en. De har en veldig billig en som fungerer utmerket på clas ohlson. 

https://www.clasohlson.com/no/Slow-cooker-6-liter/p/44-4382?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oMdphY8e_AeBaS6oQuQmKLFXJl_rd3htnnNIeIAo0_btZWzHBOZn_xoClZgQAvD_BwE

Man kan veldig enkelt lage ganske "avansert" mat, og etter at man hiver oppi ingrediensene, så lager det seg selv. Det tar tid å lage, men du trenger ikke følge med på den imens. Du trenger ikke engang være hjemme. Jeg pleier å slenge det på på kvelden, sette den på low, så er det klart til morgenen til frokost og matpakker, og varmes opp igjen til middag. Det finnes massevis av enkle slow cooker oppskrifter som du fint kan klare selv om du ikke er god til å lage mat. 

Nå høres jeg sikkert ut som en reklame, men det er genialt når du ikke har tid, energi eller er god på matlaging og du likevel vil lage gode, ordentlige varmretter.

Og gå litt inn i deg selv, pust, og tenk på hva dette egentlig handler om. Det er ikke at varmmat er feil av den andre jenta å ha med, er det vel?

Endret av MariaIsabel
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har faktisk ikke lov å nekte eller bestemme over matpakker, med mindre en i klassen har sterk nøtteallergi feks. Du kan mase så mye du vil, men hva andre barn spiser er opp til foreldre.

Anonymkode: acd58...fda

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: skjerp deg!

Anonymkode: d23e1...792

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo hun er norsk, men mannen hennes er fra noe midtøsten land. India eller Pakistan eller noe sånt rundt det. Men matpakkene er ikke norske for å si det sånn.

Anonymkode: aa24b...d71

Så om en unge hadde hatt med norsk varm mat så hadde det vært OK

Anonymkode: 00dcf...c6e

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

På morgen står du opp litt tidligere...

- omelett

-suppe pose

-nudler

- lag potetstappe kvelden før, varm den opp på morgen med pølse biter

-pizza som du varmer opp

-varm karbonader

-pasta

-kjøttdeig taco 

Masse du lager på kvelden før og varmer opp på morgen. Det klarer du

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke du sende med sånne matpakker til ditt barn også innimellom?🥰

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også ei sånn jente i klassen. Husker jeg fikk smake på maten hennes og fikk tidenes matforgiftning. Det var noe ris og kylling som tydeligvis ikke var oppbevart riktig... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

None of your buisness, tør jeg påstå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (11 minutter siden):

På morgen står du opp litt tidligere...

- omelett

-suppe pose

-nudler

- lag potetstappe kvelden før, varm den opp på morgen med pølse biter

-pizza som du varmer opp

-varm karbonader

-pasta

-kjøttdeig taco 

Masse du lager på kvelden før og varmer opp på morgen. Det klarer du

👍Og lage litt ekstra til middag,fylle på med ekstra grønnsaker i en gryte feks, slik at det blir litt rester. Masse muligheter. 

Der det er vilje er det håp.

Anonymkode: acd58...fda

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...