Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er bare nordmenn som spiser brødskiver til lunsj. Resten av verden spiser næringsrik varm mat. Bare så på dansker og svensker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får ikke smake på?? Hvorfor skal de andre spise opp hennes matpakke. Folk spiser forskjellig, flott situasjon å lære av. 

Anonymkode: 82da6...551

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: legg dette dødt. Du graver deg bare lengre og lengre ned for hver kommentar du kommer med. 

Det er IKKE din sak. 

Du kan IKKE endre det. 

Skolen kan IKKE endre det.  

Denne jenta er super heldig som får så variert mat med seg. 

Du KAN lage varmmat til ditt eget barn. 

Gå å legg deg, stå opp tidlig og lag en god lunsj til barnet ditt istedenfor å syte og klage over at andre foreldre gidder gi barna annet enn tørr kjedelig brødmat. 

Anonymkode: d5dc4...b21

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må få spise den maten som ønskes til lunsj. Gjerne innenfor visse rammer ernæringsmessig da. Ikke skive med nugatti bare fordi det er det barnet ønsker.

Virker som du har vanskelig for å omstille deg og se at andre har ulike vaner og kultur enn deg selv. Det er mer næring i å ha reste-kylling middag til lunsj framfor skive med servelat. 
Veldig mange voksne spiser også varme måltider til lunsj, enten i jobbkantine, har med rester eller lager noe eget til lunsj. Det er vel omtrent bare Norge som har brødskiver med det samme pålegget 3 mnd for så å bytte pålegg. Tre mnd fårepølse, tre mnd svett hvitost med vassen slice agurk på. Det er jo tross alt noe grønt. 
 

Og forresten…medbrakt matpakke er laget til den personen som har den med. Ikke for å dele ut til andre. Spesielt at du egentlig mener at din datter bør få smake. Hvorfor kan ikke du lage en ekstra porsjon middag så din datter kan få med til lunsj? Du legger skylden over på en uskyldig medelev og hennes foreldre. Enn å selv gjøre noe med din datters ønske for lunsj. Selvsagt må det ikke leveres med varm mat hver dag. Men hvorfor ikke møtes på halvveien?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

Tenker heller ditt barn bør lære at verden er "urettferdig" og at man ikke kan få alt man vil ha. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

Utenlandsk mat? Altså, taco, ris og kylling, karri osv, er da helt vanlig "norsk" mat? Det er jo noe de aller fleste lager? 

Selvsagt skal ikke denne jenten gi bort lunsjen sin, for en merkelig tanke. 

Jeg forslår at du heller begynner å lage andre ting til lunsj enn tørre, kjedelige skiver med ost og leverpostei. 

Anonymkode: 3de4f...564

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Da får du lære barnet ditt at misunnelse er en helt normal følelse som ikke trenger å styre hverdagen…

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mine barn 😅 sender med middagsrester i mattermos. Alt fra indisk til arabisk til norsk. Min far er fra en annen kultur, det samme med min samboer. Derfor er barna vant til å få alt annet enn brødskiver til lunsj. Jeg spiser også sjeldent brødskiver på jobb. 

Jeg jobber forresten i skolen. Barna skal ikke dele mat med mindre det nok til hele klassen (som vi avtaler med foreldrene på forhånd). Tenk så urettferdig om fire andre elever fikk smake, men ikke ditt barn. Det er urettferdig det! Det som ikke er urettferdig er at man har ulik mat med seg, så lenge den er næringsrik og barnet liker det. 

Anonymkode: 68d65...a03

  • Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Hva gjør dere da hvis alle synes brødskiver til ungen din smaker godt? Skal hun da dele med alle og Skal du lage brødskiver som ligner litt på andres, med den og den brunost og skinke? 

Jeg sier bare wtf, folk skal lage de matpakker de vil og kan. 

Anonymkode: 37932...69c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker surdeigsbrød hjemme og skal sikkert sende det med i matpakker når det blir aktuelt... har også tenkt å prøve meg på bagels. Hadde  det også vært et problem?😅 

Anonymkode: 37932...69c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen her er det forbud mot å dele mat, både å ta imot og gi vekk, av flere ulike årsaker. Skulle ønske jeg selv hadde hatt ork til lage ekstra delelig lunsj til barna…

Anonymkode: 261f1...d8f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem har tid til å lage svære kjeler fra bunnen av med currys og risretter på en søndag.. man er jo gjerne på tur og diverse..

Anonymkode: aa24b...d71

DET får være DITT problem..ærlig talt 🙄

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Utenlandsk mat? Altså, taco, ris og kylling, karri osv, er da helt vanlig "norsk" mat? Det er jo noe de aller fleste lager? 

Anonymkode: 3de4f...564

Nei, det er bare kjøttkaker og fårikål som er norsk mat. Denne tacoen er noe muslimene prøver å infiltrere skolebarna med, sammen Bill Gates, Arbeiderpartiet og homolobbyen.

Og Pfizer.

Anonymkode: 26036...480

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var underholdene gitt😁

Uansett - jeg har møtt foreldre som deg. Med et barn som aldri har likt vanlige "norske" brødskiver har hen helt siden barnehagen hatt alternative matbokser. Nå er barnet nesten voksen. 

Det trenger ikke være tidkrevende. Hvis vi har middagsrester blir det morgendagens matboks. Hvis vi ikke har er det alltid grove pizzasnurrer eller fylte horn i fryseren. Da la jeg ofte en av dem, litt kvikt oppkuttet frukt og grønnsaker, gjerne noen biter ost osv. 

Og du - prøv å legg vekk den litt dårlig skjulte rasistiske undertonen i svarene dine...

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver er på vei ut, og det er kanskje like greit fordi det blir altfor mye karbohydrater å spise så mye brød som det en nordmann vanligvis skal gjøre. Det skal være brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, og eneste varm måltid er middag. Dette blir 6 brødskiver per dag, da man gjerne spiser minst 2 skiver per måltid. Det metter jo ikke så mye, og blodsukkeret øker noe veldig pga alle karbohydratene som finnes i brød.

For all del de fleste tåler det, men for noen er alt for karbohydrater (brødskiver, pasta, ris, bakevarer) oppskriften på å at man legger på seg mye, spesielt fra puberteten. Det kan være gjeldene selv om man ikke spiser mer kalorier enn det man forbrenner også.  Spesielt gjelder dette jenter som utvikler hormon sykdommen pcos. De sliter da gjerne med insulin resistens i tillegg, og ettervært senere i livet diabetes. Alt av karbohydrater de spiser forbrennes ikke. Nei det gjøres om til fett, slik at kroppen lagrer fettet istedenfor å forbrenne det. Resultatet er rask vektøkning, spesielt i tenårene før det stagnerer i voksen alder. Derimot er det også vanskeligere å gå ned hvis man har pcos, siden hormonene jobber konstant i mot deg. Spesielt gjelder det om man fortsetter å spise masse karbohydrater.

Jeg sier ikke at din datter har pcos eller kommer til å få det når hun kommer i puberteten, men jeg vil du skal væte klar over at brødskiver er ikke så veldig sunt som det mange tror.  Mange liker det heller ikke.

Ideelt sett så har ingen godt av å spise så mye brød. 1 måltid om dagen evt er mer enn nok, for dem som liker det. Resten av dagen burde bestå av annen type mat som salat, eggeretter, middagsrester, wraps etc.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men jenta di er en sutrekagge. Buuuuhuuu, Fatima har varm mat og det lukter så godt og hun vil ikke deeeele! Lær henne at man ikke kan få alt alltid og og "Fatima" ikke får noe mat selv om hun skal dele sin mat med alle. 

Anonymkode: f6a66...fc6

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Luckiness skrev (1 time siden):

Alle må få spise den maten som ønskes til lunsj. Gjerne innenfor visse rammer ernæringsmessig da. Ikke skive med nugatti bare fordi det er det barnet ønsker.

Virker som du har vanskelig for å omstille deg og se at andre har ulike vaner og kultur enn deg selv. Det er mer næring i å ha reste-kylling middag til lunsj framfor skive med servelat. 
Veldig mange voksne spiser også varme måltider til lunsj, enten i jobbkantine, har med rester eller lager noe eget til lunsj. Det er vel omtrent bare Norge som har brødskiver med det samme pålegget 3 mnd for så å bytte pålegg. Tre mnd fårepølse, tre mnd svett hvitost med vassen slice agurk på. Det er jo tross alt noe grønt. 
 

Og forresten…medbrakt matpakke er laget til den personen som har den med. Ikke for å dele ut til andre. Spesielt at du egentlig mener at din datter bør få smake. Hvorfor kan ikke du lage en ekstra porsjon middag så din datter kan få med til lunsj? Du legger skylden over på en uskyldig medelev og hennes foreldre. Enn å selv gjøre noe med din datters ønske for lunsj. Selvsagt må det ikke leveres med varm mat hver dag. Men hvorfor ikke møtes på halvveien?

Men ts sin datter ønsker jo den andres unge mat 🤣

Anonymkode: 63574...666

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen skoler har litt matregler.. men syns jo foreldre burde ta seg sammen 🙈 mange som klager på TS men... hvorfor skal dere andres barn være så bortskjemte å få varm mat eller sjokoladepålegg på skolen.. man prøver jo å lære barna at vi alle er like, så hvorfor ikke prøve å gi dem noe lignende de andre får?.. gir jo absolutt ingen mening når dere skriver at ungene til TS må lære at den/de ikke kan få alt.. får en kvalm oppførsel å mening av dere, her snakker man om barn på skolen.

Dere får lage pizzaboller til alle ungene.. 

Ser opp til dere foreldre som lærer barna å ikke friste andre å at alle er like verdifulle ❤️

 

Anonymkode: 8db7b...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med fancy matpakker og spennende mat. Med middagsrester,frukt,bær,yoghurter,klemmeposer å fruktstenger. Men hva med det barnet som alltid har med seg vanlig brødskivematpakke? Som hver dag ser alle de andre ha så spennende matpakker. Men som aldri får det selv? 

 

Anonymkode: c546d...ef4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gøy med fancy matpakker og spennende mat. Med middagsrester,frukt,bær,yoghurter,klemmeposer å fruktstenger. Men hva med det barnet som alltid har med seg vanlig brødskivematpakke? Som hver dag ser alle de andre ha så spennende matpakker. Men som aldri får det selv? 

 

Anonymkode: c546d...ef4

Er en skam at det skal være sånne forskjeller på skolen. Er vondt å tenke på at voksene folk , "ansvarlige" foreldre har samvittighet til å gjøre sånn mot andre barn. 

Det viser på en måte hvor egoistiske mennesker er ☹️💔

Anonymkode: 8db7b...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...