Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

svartkatt skrev (18 timer siden):

Hehe tviler.. var noen ganger jeg tenkte på det da jeg jobbet i barnehage. Det er for eksempel vanlig med potetgull i matpakken til briter.

Det hadde ikke vært lov her da det anses som godteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

Herrefred. Dette minner meg om når jeg var barn og bare turte å ha ost på brødskiva nesten fordi man ble erta av å ha mat som hadde litt sterkere lukt som f.eks salami og makrell i tomat. Det måtte man bare kutte ut for alle måtte ha likt. Ikke helt samme sak, men likevel 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta said:

Herrefred. Dette minner meg om når jeg var barn og bare turte å ha ost på brødskiva nesten fordi man ble erta av å ha mat som hadde litt sterkere lukt som f.eks salami og makrell i tomat. Det måtte man bare kutte ut for alle måtte ha likt. Ikke helt samme sak, men likevel 

samme husker jeg, syntes det var så kjipt med lunsj på skolen når man nærmest ble erta for  spise leverpostei eller makrjell i tomat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud (fra en ateist..) så godt det var å se det generelle trykket fra KG'ere som forteller at varm mat (som noen syns lukter godt) er helt ok. Det finnes håp tenker jeg da :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

Ok så da skal hun la de andre spise av hennes gaffel??? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Tuller du? Gud hjelpe meg. Hun har lov pakke med seg hvilken mat hun ønsker til sitt barn så lenge det ikke er GODTERI!

Lær barnet ditt at hun ikke skal spør om å få smake på andres mat, og pakk med noe godt til ditt eget barn og til.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er en skam at det skal være sånne forskjeller på skolen. Er vondt å tenke på at voksene folk , "ansvarlige" foreldre har samvittighet til å gjøre sånn mot andre barn. 

Det viser på en måte hvor egoistiske mennesker er ☹️💔

Anonymkode: 8db7b...710

Det er vondt å tenke på at noen velger å sende noe så lite næringsrikt som brødskiver med tubeost. Å kalle folk som sender næringsrik mat med ungen sin egoistisk er bare tåpelig. Vi er eneste landet som spiser så mye brød som vi gjør og det blir mer og mer utdatert. Er flere og flere som kutter ned på brødmat.  De aller fleste land har varmmat i lunsj skal ikke lenger enn til Sverige før det er vanlig

Anonymkode: d1994...8ed

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder maten seg trygg i mattermos fra morgenen til lunsj? 

Anonymkode: ffeef...a8b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Holder maten seg trygg i mattermos fra morgenen til lunsj? 

Anonymkode: ffeef...a8b

Jada, går fint! 👌🏾

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xQueenKx skrev (3 minutter siden):

Jada, går fint! 👌🏾

Selv ris og pasta og sånn?

Anonymkode: ffeef...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Selv ris og pasta og sånn?

Anonymkode: ffeef...a8b

Jeg har aldri hatt problemer med det. Jeg har jo alt i en boks med lokk, og er termos er vel enda mer sikkert enn det. Er risen kokt/stekt dagen før, og behandlet riktig (altså satt i kjøleskap uten å ha stått lenge ute i romluft), tror jeg det skal gå bra altså. Av pasta spiser jeg pastaskruer som jeg koker samme dag eller kvelden før. Har gått helt fint.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver er dødskjedelig. Spiser som regel varm mat til lunch selv, f.eks. middagsrester. Jobber som lærer, og det er 100% opp til foreldrene hva de sender med ungene til lunch. Unntaket er hvis noen i klasserommet har alvorlig nøtteallergi o.l. Vi oppfordrer også til sunn mat, og hvis noen sender med godteri og sånn blir det sendt med hjem igjen. Godteri defineres hos oss som sjokolade, vingummi osv., vi lukker øynene for mellombarer, pepperkaker til jul, nugatti osv. 

Elevene får også beskjed om å IKKE dele mat med hverandre. Det er fordi foreldrene skal vite hva barnet får i seg på skolen. Elevene får heller ikke lov til å kaste mat. Foreldrene hos oss er glade for disse reglene.

Anonymkode: b54a5...fd4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Hos oss får ikke barna LOV til å smake på hverandres mat eller dele. Foreldrene skal være trygge på hva ungen får i seg på skolen. Og forventer du virkelig at den jenta skal måtte gi av den gode maten sin til andre unger fordi de er misfornøyde med brødskivene sine?

Anonymkode: b54a5...fd4

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se for dere «ranselbrevet» som kan komme dersom TS får gjennomslag for dette! 
**
Kjære foreldre i 4A!

etter sist foreldremøte fer det ble tatt opp bla dette med at noen barn har mer fristende matpakker enn andre, og at enkelte  barn ikke vil dele maten sin så ble det til slutt bestemt at det blir lik mat for alle.
  Fra og med uke 15 innfører vi derfor en ny ordning rundt dette med matpakker og hva som er tillatt. 
Mandager: Kneip med leverpostei.
Tirsdager: grovbrød (husk, minst 50% fullkorn!) med gulost.
Onsdager: kneip med valgfri tubeost.
Torsdager: grovbrød med hardkokt egg
Fredager: kneip med brunost.
1 frukt/grønnsak fra følgende utvalg: eple, banan, appelsin, pære, gulrot. 

Vi lærere kommer til å sjekke at barnet har med seg riktig matpakke/frukt og minner igjen om viktigheten at alle spiser det samme for felleskapets del.


 

 

Anonymkode: c92a9...b84

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som amerikaner har jeg opplevd mye rart over alle disse årene jeg har bodde i Norge...og det begynt med matpakke i barnehagen lol.  Mine unger likte ekte mat og ikke alt på brødskiver - ærlig talt, mengden av korn og brød dere spise her er nok grunnet dere har et høyt antall folk med cøliaki.  Brød brød brød...alt skal være brød, frokost, lunsj, ettermiddag og kvelds.  Nei takk.  Mine barn likte middagsrester og spiste brød bare av og til.  Ble fortalt i barnehagen at vi sendt for mye "fin mat" og at det ikke var rettferdig over andre barn og jeg sa da burde dere servere mer en brød og lære barna at det er helt greit å ikke få ting andre her...og fortsatt sendt matpakker mine barn vil spise.  

TS- janteloven har vært på vei ut på lenge nå - det er 2024,  hvor det er helt greit at alle ikke tror  de fortjener å ha alt andre har.  

Anonymkode: 8541c...0cf

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror noen skoler har litt matregler.. men syns jo foreldre burde ta seg sammen 🙈 mange som klager på TS men... hvorfor skal dere andres barn være så bortskjemte å få varm mat eller sjokoladepålegg på skolen.. man prøver jo å lære barna at vi alle er like, så hvorfor ikke prøve å gi dem noe lignende de andre får?.. gir jo absolutt ingen mening når dere skriver at ungene til TS må lære at den/de ikke kan få alt.. får en kvalm oppførsel å mening av dere, her snakker man om barn på skolen.

Dere får lage pizzaboller til alle ungene.. 

Ser opp til dere foreldre som lærer barna å ikke friste andre å at alle er like verdifulle ❤️

 

Anonymkode: 8db7b...710

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har aldri ment at man skal lære barn at vi alle er like. Like mye verdt, ja, men ikke like. Vi er ikke like, og vi har ikke likt utgangspunkt eller like familier og prioriteringer osv.  

Jeg synes personlig at det er ALT for mye fokus i samfunnet på at alle skal være like og ha like mye. Det er ikke sånn livet er. Noen har mer av noe og andre har mindre. Noen drar på ferie 2 ganger i året, noen har foreldre som prioriterer gode matpakker, noen har strenge regler, andre har det litt mer fritt, noen får tlf før andre, noen har mindre skjermtid hjemme osv.

Det er ikke likt og det vil aldri bli likt. Det er heller ikke likt senere i livet, så hvorfor skal vi lære barna at det er likt for alle, og dermed gi dem fullstendig sjokk når de møter voksenlivet helt uforberedt?

Jeg er forresten også sterkt imot å skulle jevne det ut så til de grader for voksne også som enkelte mener vi bør, men da sporer vi litt vel mye vekk fra temaet, så jeg stopper den der.

Som foreldre, har vi et ansvar for å gjøre barna våre klare for resten av livet. Vi gjør ikke det ved å beskytte dem mot absolutt alle negative følelser. Vi skal beskytte dem også, selvsagt, men det må være en balanse på det. Misunnelse er en følelse alle føler på flere ganger i livet uansett. Man blir mer rustet som voksen, om man har opplevd det som barn.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gøy med fancy matpakker og spennende mat. Med middagsrester,frukt,bær,yoghurter,klemmeposer å fruktstenger. Men hva med det barnet som alltid har med seg vanlig brødskivematpakke? Som hver dag ser alle de andre ha så spennende matpakker. Men som aldri får det selv? 

 

Anonymkode: c546d...ef4

Det er selvfølgelig trist at ikke alle foreldre gidder å gjøre en ekstra innsats for barnet sitt, spesielt om det er noe som virkelig plager barnet, men det skal da for svingende ikke gå utover mitt barn og hans helse?

Skal man droppe ferie til syden om man har råd til det fordi ikke alle kan det også? Hva med å kjøpe hus? Noen av de andre foreldrene leier jo leilighet. Noen har det ganske rotete og grisete hjemme også, så vi kan jo da selvsagt ikke ha orden - når de andre i klassen kommer på besøk kan det jo ikke se finere ut her enn hjemme hos dem ... 

Vi kan ikke ha det sånn at de "nederste" skal dra alle andre ned til sitt nivå. 

Endret av MariaIsabel
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (2 minutter siden):

Det er selvfølgelig trist at ikke alle foreldre gidder å gjøre en innsats for barnet sitt, men det skal da for svingende ikke gå utover mitt barn og hans helse?

Skal man droppe ferie til syden om man har råd til det fordi ikke alle kan det også? Hva med å kjøpe hus? Noen av de andre foreldrene leier jo leilighet. Noen har det ganske rotete og grisete hjemme også, så vi kan jo da selvsagt ikke ha orden - når de andre i klassen kommer på besøk kan det jo ikke se finere ut her enn hjemme hos dem ... 

Vi kan ikke ha det sånn at de "nederste" skal dra alle andre ned til sitt nivå. 

Selv så sto det dårlig til med matpakke på barneskolen, moren min var litt fraværende, og var ofte jeg ikke hadde med mat, da fikk jeg noe knekkebrød av lærer. Men, det kunne aldri falle meg inn da eller nå å mene at de med fin og god lunsj ikke skal få lov til det, alle må da få gjøre det de føler er best for barna. At misunnelse skal legges så mye vekt på er vel en norsk greie.. 

Anonymkode: a002b...2cd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som amerikaner har jeg opplevd mye rart over alle disse årene jeg har bodde i Norge...og det begynt med matpakke i barnehagen lol.  Mine unger likte ekte mat og ikke alt på brødskiver - ærlig talt, mengden av korn og brød dere spise her er nok grunnet dere har et høyt antall folk med cøliaki.  Brød brød brød...alt skal være brød, frokost, lunsj, ettermiddag og kvelds.  Nei takk.  Mine barn likte middagsrester og spiste brød bare av og til.  Ble fortalt i barnehagen at vi sendt for mye "fin mat" og at det ikke var rettferdig over andre barn og jeg sa da burde dere servere mer en brød og lære barna at det er helt greit å ikke få ting andre her...og fortsatt sendt matpakker mine barn vil spise.  

TS- janteloven har vært på vei ut på lenge nå - det er 2024,  hvor det er helt greit at alle ikke tror  de fortjener å ha alt andre har.  

Anonymkode: 8541c...0cf

Er det ikke vanlig med brødskiver i Amerika? Ser jo i "alle" filmer at de spiser hvitt brød med majones og masse forskjellig pålegg og klasker de sammen. Er det bare på film?

Og amerikanere har vel også den PB&J-sandwichene? Det er jo brød? 

Det er vel ikke bare i Norge man spiser brød? 
(Vet at det er filmer, og jeg vet at alt på film ikke er sannheten, men det er derfor jeg spør om det er vanlig i Amerika. I mange filmer jeg har sett så er det vanlig at de skjærer bort skorpa også. (det gjør jeg også forresten her hvis jeg skal lage meg toast, liker ikke skorpe da... )

Anonymkode: e732f...6f7

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det ikke vanlig med brødskiver i Amerika? Ser jo i "alle" filmer at de spiser hvitt brød med majones og masse forskjellig pålegg og klasker de sammen. Er det bare på film?

Og amerikanere har vel også den PB&J-sandwichene? Det er jo brød? 

Det er vel ikke bare i Norge man spiser brød? 
(Vet at det er filmer, og jeg vet at alt på film ikke er sannheten, men det er derfor jeg spør om det er vanlig i Amerika. I mange filmer jeg har sett så er det vanlig at de skjærer bort skorpa også. (det gjør jeg også forresten her hvis jeg skal lage meg toast, liker ikke skorpe da... )

Anonymkode: e732f...6f7

Da jeg bodde i usa fikk vi varm mat servert på jobb. Brødet der borte er om verre enn det brødet vi har her i norge. Jeg heier på varm mat for de som ønsker og får det til.

Anonymkode: 131f0...cf2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...