Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 12.52):

Lages hjemme kl8 på morgenen og de spiser på skolen kl11, de begynner på skolen kl9.  Oppbevares i sekken. Tåler fint å ligge i sekken i 2-3 timer.

er det noe spesielt jeg laget putter jeg i små kjøleelementer eller frossen klemmeyoghurt. 

Anonymkode: 75e2a...c5c

Pizzaboller, horn og lignende, hadde jeg i fryseren. Tok opp om morgenen. Perfekt tint, til ungene skulle spise det. En evnt smoothie, yoghurt eller noe, holdt seg  kald ved siden av det frosne, så det funket som kjøleelement også.

 

Anonymkode: b5044...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Mener du dette seriøst? Er det andre situasjoner i løpet av hverdagen du skjermer barnet ditt fra ubehagelige følelser? Hvordan tenker du det kan være bra for et barn?
 

Jeg spør av ren fascinasjon og nysgjerrighet. 
 

Forresten så klarer til og med to-åringene jeg jobber med å forstå at alt ikke kan være likt, og det er en viktig lærdom. 

Anonymkode: 8fc48...b8c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.04):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Fy faen 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Lever denne tåpelige tråden enda?  Legg det dødt.. Trådstarter har fått svar.. 

Anonymkode: d5dc4...b21

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neon foreldre sender med brødskiver, noen lager en fancy matboks med alskens av ting, og noen sender med middagsrester, wraps, u name it. Det er opp til DEG hva du gidder å gjøre ut av matboksen, for å få ditt barn til å spise godt. Du nevner også at denne jenta er fra en annen kultur, og mange jeg kjenner synes det er rart å spise så mye brødskiver som vi gjør i Norge. Mitt barn er nå 13 år, men jeg har også vært pent nødt til å oppgradere matpakkene med åra, for vi alle blir lei brødskiver hver dag.

Anonymkode: 50f6b...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart må de som vil, ha med seg varmmat. Skal de liksom ha regler for at man kun kan spise brød, og med pålegg som ikke lukter? Tullete forslag. 

Anonymkode: 7dbef...78a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende at jenta der er snakk om f.eks. Sliter med å få i seg nok mat, men spiser varmmat heller enn brødskiver og da får dekket næringsbehovet sitt. Jeg var undervektig og vokste sakte i en periode på barneskolen, og har aldri vært noe særlig glad i brød med pålegg, slet med å spise det opp, følte maten vokste i munnen og endte ofte opp med å grave ned restene mine på skoleveien hjem pga jeg skammet meg sånn over å ikke ha orket å spise opp. Til slutt fant foreldrene mine ut at jeg ikke spiste opp og de lagde da i stedet en ekstra porsjon med middag eller en salat med pasta og proteinkilde som jeg fikk med til lunsj i stedet, og da begynte jeg å spise opp, hadde mer energi og ble mer normalvektig etterhvert, og har et helt normalt forhold til mat nå, spiser til og med brødskiver til lunsj-men er nok litt mer kresen på ferskhetsgrad og pålegg. 
Det er helt hårreisende at du tror du kan diktere matpakkene til andre barn bare fordi ditt barn har lyst på noen andre sin mat. Hva med å heller sørge for at ditt barn har sunn og næringsrik mat jun vil spise? Det er veldig få andre land hvor brødskiver er normen til lunsj.

Anonymkode: bb095...6db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 21.10):

Synes bare det er ukultur, en klasse er jo gjerne en smeltedigel av forskjellige barn og da bør jo noe kunne være likt uten at andre skal ekskluderes. Og hvis det er slik at den jenta ikke "liker" brødskiver så bør hun kanskje lære seg det at man ikke alltid kan få det man vil ha ...?

Anonymkode: aa24b...d71

Nå må du virkelig gi deg. Du har ingenting med hva den andre moren velger å gi barnet sitt så lenge det ikke er alvorlig allergi i klassen. Varmmat er næringsrikt og bra. Brødskiver er bra. Hver familie gjør sine valg og andre må lære seg å respektere det.

Anonymkode: 44af8...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en eller annen indre bygd et sted du kan flytte til der man bare spiser brødskiver til lunsj.

Anonymkode: fdd0f...15e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...