Gå til innhold

Jente i klassen til mitt barn har med varmmat som frister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her så har barna fått med varm mat ca 1 gang i uken. Da rester av middag. Så har de fått kyllingsalat en gang i uken. Så lager jeg stor porsjon med grove pizza snurrer, og fryser. Sånn så det er lett å ta med. Iblant får de grove protein vafler med seg. Brødskive er jo utrolig kjedelig. Selv så handler jeg varm mat i kantina 3 dager i uken. 

Men her jeg bor, så er det mange foreldre som sender med god mat, som ikke er brødskiver. Kan og da legge til at det bor stort sett bare etnisk norske her.

Anonymkode: 815b8...731

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Det skal vel ikke gå utover den andre jenta at du ikke mestrer å lage varmmat til DIN datter?

  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er oppvokst i Sverige og fikk varm mat i barnehagen hver dag og har i hele skoletiden etter vi flyttet til Norge slitt med å spise brødskive til lunsj så vi har ofte sendt med ungene varm mat i termos, dvs har kokt opp litt makaroni og varmet middagsrester til, laget eggerøre eller noe som ikke er brødskive med pålegg.  Jeg synes det er viktig at barna får i swg både noe de liker og noe som ikke bare er sukker. 

At ditt barn blir misunnelig på andre får du ta med ditt barn og ingen andre, ev påvirke kommunen til å innføre skolelunsj. 

Anonymkode: d8a55...691

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Så du trodde helt oppriktig at det flertallet skulle være enig med deg?

Anonymkode: 00dcf...c6e

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Hva når barnet ditt kommer og klager over at andre elever har finere klær eller dyrere sekk? Skal du da ha regler for det og? Sånne som deg må være forhatt av lærerne. Dere lager mye unødvendig støy. Lær datteren din at enkelte ting er bare sånn. Hun kan like godt lære det først som sist, ellers kommer livet til å by på skrekkelig mange skuffelser.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Nå er det ikke alle som har sånn, det er noen. Da får du prøve å lære deg det i stede for å gå på et klassemøte å sutre. Du fremstår bare smålig. Barnet ditt hadde sikkert blitt kjempe glad om du hadde laget litt variasjon. Det er ikke de andre i klassen sin feil at du ikke har tid. 

Anonymkode: d1994...8ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare lille Norge som har slike kjipe, tørre matpakker som det vi har…

varmmat er jo bare så mye bedre enn tørre skiver med svett ost og annet kjipt pålegg!

Anonymkode: d9646...f24

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Hva er det som er så vanskelig med det, da? 

Anonymkode: 47c52...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Skjønner at du synes det er litt kjipt å få klager på matpakken - men her tror jeg det er du som henger litt etter og er litt gammeldags.. jeg er nesten 50, men får besteforeldre-vibber av å lese om «vanlig mat», brødskiver med ultraprosessert pålegg og norsk tradisjonskost på søndager (ikke noe feil om dere liker det, men ikke si at det er de andre det er noe feil med…). Måten du gang på gang omtaler de som «de folka» og «der de folka kommer fra», det burde du revurdere, med mindre du ønsker å gi den type holdninger videre til barnet ditt.. 

kan du ikke bare sende med barnet ditt noe annet varmt som hun liker? Må vel ikke være akkurat det samme som sidemannen? Og det går an å preppe litt mat på søndag selv om man er på tur ;) feks samtidig som du lager søndagsmiddagen :) 

Anonymkode: 21918...e38

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

Så hun var ikke norsk allikevel?

Anonymkode: 00dcf...c6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Skrev du ikke i et tidligere innlegg at moren var norsk.

Siden barna dine liker norsk tradisjonskost, kan du sende med det. Lapskaus, kjøttkaker/poter/saus, gryterett av ulike slag, lammefrikasse osv. Lag mer på søndag, og du har rester hvis hun vil ha det.

Din hjelpeløshet og kunnskapsløshet skal da ikke sette rammer for hva andre skal spise. 

Anonymkode: 26cb5...408

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ville jeg trodd dette var kødd, hadde det ikke vært for at barnet mitt fikk forbud å ha med smoothie på klemmepose til lunsjen fordi de andre barna kunne bli missunnlige. Jeg ga blaffen og fortsatte å sende det med, da tok de den fra han....de voksne altså.

Anonymkode: 48f96...d10

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

Så send en hyggelig melding til mora og spør hva slags mat det er så du kan lære å lage det da? Så kan du fryse ned i porsjonspakker og sende med datteren din. Problem løst.

Helt vilt at du mener den andre ungen skal dele den bedre maten sin med datteren din så hun også kan få det til lunsj, samtidig som du mener det er feil å spise slik mat til lunsj, og at brødskiver (som er en veldig norsk og ikke spesielt sunn greie) er bedre. 🤦🏻‍♀️

Og forresten, når du sitter og tenker på å be om innføring av "forbud" mot stort sett alt annet enn brød i lunsjboksene - tar du da med i betraktning at ikke alle tåler gluten? Det kan godt være derfor hun får varmmat. Og uansett om det ikke er det, så er det sunnere enn brød.

Jeg prøver selv å sende med sønnen min varmmat så ofte jeg kan, og han har termo-matboks (omie-box). Om noen prøvde å nekte meg å sende med ham det, ville det fort blitt månelyst. Han er lei av brød, pluss at ingen av oss tåler gluten spesielt godt (ikke intoleranse, bare litt sensitivitet til noe som mennesker aldri var ment til å fordøye). Da skal han selvsagt slippe å spise brød hver bidige dag.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Sånn helt seriøst.. Nei.. Bare nei.. 

Skolen eller andre foreldre kan ikke diktere hva barna har med seg i matpakken med mindre det skyldes ALVORLIG  allergi. 

Så nei dette kan du ikke gjøre noe med. Du står fritt til å sende med ditt eget barn varmmat. 

I andre samfunn er ikke brødskive vanlig mat så ofte som det er i Norge. Vi spiser uvanlig mye brødmat. 

Skjerp deg! Du kan ikke forvente at andre skal mate barna med bare brødmat fordi du ikke gidder lage annet enn kjedelig brødmat. 

Godt eksempel på at foreldre tror deres ønsker og meninger betyr mer enn andres - fordi det ikke passer deres eget levevis og formening. 

Anonymkode: d5dc4...b21

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, men kunne jo kanskje latt andre smake da særlig når de blir fristet ? Utenlandsk mat har jo en tendens til å lukte godt. 

Anonymkode: aa24b...d71

God mat lukter godt ja. Hvis du synes synd på ungen din er det ditt ansvar å enten diske opp med bedre matpakke, eller fortelle henne at verden er sånn skrudd sammen at man ikke alltid kan få det andre har.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Du trenger ikke sette deg inn i nye oppskrifter, det er ganske easy peasy å følge en enkel oppskrift (det finnes flust av dem på nett). Finn enkle og gode oppskrifter når du har ei ledig stund, kjøp inn det du trenger og sett av en times tid til matprepping på søndag (gjerne sammen med ungen din). Da kan du lage lunsj for resten av uka. Det blir ikke varm mat, men mye mer spennende og velduftende enn brødskiver.
Du kan jo f.eks. starte her: https://www.matstart.no/oppskrifter/#MATPAKKE

Anonymkode: 58bd6...ae1

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hun var ikke norsk allikevel?

Anonymkode: 00dcf...c6e

Jo hun er norsk, men mannen hennes er fra noe midtøsten land. India eller Pakistan eller noe sånt rundt det. Men matpakkene er ikke norske for å si det sånn.

Anonymkode: aa24b...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvem har tid til å lage svære kjeler fra bunnen av med currys og risretter på en søndag.. man er jo gjerne på tur og diverse..

Anonymkode: aa24b...d71

Et ord: slowcooker 👌🏼

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei! Lurer på om det er vanlig at man kan foreslå felles regler for matpakker i klassen til barna ? Jeg har egentlig ikke peiling, for det er første gang jeg har barn på skolen. 

Uansett, det er ei annen jente som dattera mi sitter ved siden av. Dattera mi forteller at de siste ukene har hun fått ha med varm mat i termos, og det er mat som datteren min vil smake på fordi det "lukter kjempegodt". Ris og kylling etc, taco, mat fra dems kultur.. men hun vil ikke dele eller la andre få smake. 

Jeg veit mora er aleine, så mulig hun ikke gidder å lage vanlig matpakke lenger, eller har tid, men hva skjedde med vanlig brødskiver? 

Er det egentlig greit å ha med varmmat som skal lukte utover hele klasserommet?  

Jeg har ikke mulighet til å sende med middager, da vi lager porsjoner og har oftest matkasser. Det vet datteren min veldig godt.

Skal ikke barn lære seg at varmmat hører middagen til og ikke i lunsjen hvor det er vanlig at man spiser kald mat eller brødskiver? De har jo tydeligvis klart det hittil, så hvorfor skal de komme med varmmat nå...

 

 

 

Anonymkode: aa24b...d71

Ikke GIDDER å bruke tid på «vanlig matpakke»??? Tuller du med meg?

tørt brød med en svett osteskive på, det er vel DET som er å ikke GIDDE eller?! Herregud så dumt..

 

enten får du lage varmmat selv da, eller lære ungen din at man ikke kan få alt alle andre vil ha og sånn er det. Og det er jo faen ikke rart at denne jenta i kassa ikke vil dele, det er da maten hennes…beregnet på henne for å holde en hel dag.

for alt du veit kan det hende at det har oppstått noen allergier eller helseproblemer som gjør at hun reagerer på brød eller «vanlig» ræva kjedelig mat. At de av den grunn vil sende med god mat, som metter godt og hjelper barnet holde ut. Kanskje barnet sliter med mat på skolen og trenger en ekstra «gulrot», eller generelt sett har en «gulrot» for skolemotivasjon.. som om skolen ikke er kjipt nok i utgangspunktet, så er ikke er tørt brød med svett ost eller leverpostei det som hjelper på en kjedelig dag, vel?

 

nei herregud. Lag den fordømte varmmaten selv. Jeg sender varmmat med mine barn til frokost i barnehagen, det er fordi de allerede har to brødmåltider i barnehagen. De spiser som bare rakkern!

Anonymkode: c7837...521

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg visste ikke at denne tråden skulle ta så av. Jeg er ikke god til å lage mat, derav matkasser. Jeg har ikke tid og mulighet til å sette meg inn i nye oppskrifter og mine barn og samboer liker for det meste norsk tradisjonskost som vi pleier å ha på søndager. 

Synes det bare er vanskelig når barnet mitt kommer hjem og er misunnelig og sier egen matpakke er kjedelig. 

Jeg klarer ikke lage sånn mat som jeg tror de folka er fra. Synes bare når barna skal ha så mye forskjellig så skaper det ekskludering for de barna som har vanlig matpakker.

Jeg har ikke tid og mulighet til å lage sånne...

Anonymkode: aa24b...d71

Så finn noe nytt hun liker å ha på skivene da! Eller lag omelett med ost og krydder og kanskje skinke, pølse, salami eller noe sånt, omelett tar jo ikke mange minuttene å lage! Rett i koppen supper kan jo også fungere!? Eller bak pizzahorn og frys ned for å så ta opp og legge i matboksen, de er tint innen matpausen starter!

https://www.bama.no/helse-og-ernaring/kosthold-for-barn/seks-sunne-og-raske-matpakker/

https://brodogkorn.no/fakta/inspirasjon-20-tips-til-matpakken/

For flere tips - google it😊

Anonymkode: d9646...f24

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo hun er norsk, men mannen hennes er fra noe midtøsten land. India eller Pakistan eller noe sånt rundt det. Men matpakkene er ikke norske for å si det sånn.

Anonymkode: aa24b...d71

Verdens krise at matpakka ikke er norsk da… så fint at foreldrene vil videreføre tradisjoner og middag fra sin egen kultur:)

Anonymkode: c7837...521

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...