Gå til innhold

"Det er ikke mer synd på deg enn andre" - for en tullebok for tungt traumatiserte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint det da, at du møtte noen, men ikke trengte så mye hjelp med å svinge deg ut av det du gikk igjennom. Noen ganger blir de riktige tingene sagt, og noen ganger ikke. Og noen ganger har folk mer som sitter i kroppen, enn det andre har. Og kanskje de trenger andre ord eller annen type behandling. Sånn er det, vi er alle forskjellige, og har mange forskjellige situasjoner og typer skader og vondter med oss.

Anonymkode: 5f00c...dfb

Nei du, jeg har vært gjennom veldig mye både bra og dårlig behandling i mange år før det. 

Anonymkode: a1f72...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som offer for traumatiske opplevelser i barndommen kan jeg vel si at jeg trengte det helt motsatte av en sånn filosofi. Jeg hadde null omsorg og respekt for meg selv i hele tatt, presset meg til det ytterste, lot folk tråkke på meg og syntes aldri synd på meg selv. Det er vel heller det som er typisk for personer som har opplevd traumer, at de har for lite omsorg for seg selv enn for mye. Endelig kan jeg si til meg selv at det jeg opplevde var dritt og at det faktisk er synd på meg for at jeg gikk gjennom det. Og jeg er friskere enn noengang nå.

Anonymkode: 10e53...931

  • Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg vet de ikke bruker bøkene hans i f.eks. stabiliseringskurs for folk med dissosiative lidelser. Kan hende i andre deler/faser av traumebehandling, men IKKE stabiliseringsfasen. Boka hans passer til de som har fått lov å være offer og ivaretatt og har bearbeidet ting. Utover det tror jeg den kan gjøre skade for de som alltid har fått høre "ta deg sammen!!". Ts.

Anonymkode: c8a53...c20

Nå er det vel ingen som påstår at hans bøker blir brukt konstant under hele oppholdet. Oppholdene er delt i ulike bulker/faser ja.  Ansvar for egen helse og eget liv står sentralt i behandlingen, det jobbes konkret med mestring og sjelesorg legges mye ved besøk i kirken og i samtaler med prest. 
MB består av flere avdelinger, ikke bare traume men felles for alle er vonde opplevelser. De på traume har det kanskje ikke værre enn de som er innlagt pga komplisert sorg feks, «alle har sitt» er det noe som heter å her er Wilhelmsen’s måte å ordlegge seg på meget god! 
Det å lide i en fase er ufrivillig mens det å lide resten av livet er et valg ikke sant. 
 

Har du vært på MB så kjenner du også godt til dette med «de nye som ivrer i kampen etter å ha hatt det verst. De kretser så til de grader rundt sin egen akse. Noen tar jo trillebaggen sin å stikker ganske kjapt når de oppdager at det stilles krav til pasientene. 
Dere i tråden her er nok litt av samme holdning. 
 

Rart Google ikke forteller dere om MB sin bruk av Wilhelmsen sine strategier, det kommer flere artikler om nettopp dette. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi ikke er fra oss av nesegrus beundring av alt som kommer fra Wilhelmsen, betyr ikke at vi er motstander av å bli stilt krav til, eller ikke har kommet oss videre.

Du virker en smule guru-frelst. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å ha det verst på Modum Bad, så er det intet nytt at innlagt på psyk avd har konkurranser om å ha det verst. Det var sånn for 30 år siden også. Det blir fort en gruppedynamikk på slike plasser. Og det har ikke med traumebakgrunn eller ikke å gjøre. Det er folk. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Som offer for traumatiske opplevelser i barndommen kan jeg vel si at jeg trengte det helt motsatte av en sånn filosofi. Jeg hadde null omsorg og respekt for meg selv i hele tatt, presset meg til det ytterste, lot folk tråkke på meg og syntes aldri synd på meg selv. Det er vel heller det som er typisk for personer som har opplevd traumer, at de har for lite omsorg for seg selv enn for mye. Endelig kan jeg si til meg selv at det jeg opplevde var dritt og at det faktisk er synd på meg for at jeg gikk gjennom det. Og jeg er friskere enn noengang nå.

Anonymkode: 10e53...931

Jeg er enig med deg her. Og skrev et innlegg over om at jeg heller ikke følte boken hans traff da ting "stod på". 

Jeg ville bare få påpeke at nå i senere tid har den tanken om å gå ut av offerrollen, og å selv ta ansvar for eget liv opplevdes veldig som å nettopp vende fokus mot seg selv. For hvis jeg selv tar ansvar for meg så tar jeg også i mot følelsene mine som de er. Om jeg tar ansvar for meg setter jeg nødvendige grenser som gjør at JEG har det bra. 

Så jeg tenker at det er ikke et motsetningsforhold mellom boken og behovet for å sette seg selv først. 

Anonymkode: 39ed4...103

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mer sans for Tormod Huseby.  Han har gode bøker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Laraa said:

Har mer sans for Tormod Huseby.  Han har gode bøker 

Ja, de er fine.  Ts.

Anonymkode: c8a53...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Når det gjelder å ha det verst på Modum Bad, så er det intet nytt at innlagt på psyk avd har konkurranser om å ha det verst. Det var sånn for 30 år siden også. Det blir fort en gruppedynamikk på slike plasser. Og det har ikke med traumebakgrunn eller ikke å gjøre. Det er folk. 

Anonymkode: a1f72...8b0

Det har med traumer å gjøre jo. Fordi det er så voldsomt for den det gjelder at de føler de har det verst og det er jo det Wilhelmsen prøver å stikke litt hull på. 
Jeg er ikke super  fan av Wilhelmsen jeg, men det han sier treffer godt på de som ikke har gjennomført en behandlig for traume som inneholder krav til den det gjelder. De er litt lenger bak på stien når det kommer til å klare å finne igjen seg selv. Å sånn er det, gangen i det hele er som en skole der man på en måte går i første klasse en stund for så å utvikle seg etterhvert å øke i grader av livsmestring. Essensen er å bli kvitt selvmedlidenhet, det er veien inn til en god selvfølelse. Offermentaliteten er det som veldig ofte står i veien for folks bedring. Det Wilhelmsen sier trigger noen, og det med retter fordi det han sier peker på noe som er sant. 
Det å bli bra er en balanse mellom å få forståelse og omsorg men også ansvar for eget liv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (2 minutter siden):

Det har med traumer å gjøre jo. Fordi det er så voldsomt for den det gjelder at de føler de har det verst og det er jo det Wilhelmsen prøver å stikke litt hull på. 
Jeg er ikke super  fan av Wilhelmsen jeg, men det han sier treffer godt på de som ikke har gjennomført en behandlig for traume som inneholder krav til den det gjelder. De er litt lenger bak på stien når det kommer til å klare å finne igjen seg selv. Å sånn er det, gangen i det hele er som en skole der man på en måte går i første klasse en stund for så å utvikle seg etterhvert å øke i grader av livsmestring. Essensen er å bli kvitt selvmedlidenhet, det er veien inn til en god selvfølelse. Offermentaliteten er det som veldig ofte står i veien for folks bedring. Det Wilhelmsen sier trigger noen, og det med retter fordi det han sier peker på noe som er sant. 
Det å bli bra er en balanse mellom å få forståelse og omsorg men også ansvar for eget liv. 

 Nei, jeg har vært borti mange konkurranser om å ha det verst. Det hadde ikke med traumer å gjøre. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (4 minutter siden):

Essensen er å bli kvitt selvmedlidenhet, det er veien inn til en god selvfølelse

Man kan minst like ofte si at essensen er å bli kvitt selvforakten, at det er veien til god selvfølelse og god helse. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (3 minutter siden):

Det har med traumer å gjøre jo. Fordi det er så voldsomt for den det gjelder at de føler de har det verst og det er jo det Wilhelmsen prøver å stikke litt hull på. 
Jeg er ikke super  fan av Wilhelmsen jeg, men det han sier treffer godt på de som ikke har gjennomført en behandlig for traume som inneholder krav til den det gjelder. De er litt lenger bak på stien når det kommer til å klare å finne igjen seg selv. Å sånn er det, gangen i det hele er som en skole der man på en måte går i første klasse en stund for så å utvikle seg etterhvert å øke i grader av livsmestring. Essensen er å bli kvitt selvmedlidenhet, det er veien inn til en god selvfølelse. Offermentaliteten er det som veldig ofte står i veien for folks bedring. Det Wilhelmsen sier trigger noen, og det med retter fordi det han sier peker på noe som er sant. 
Det å bli bra er en balanse mellom å få forståelse og omsorg men også ansvar for eget liv. 

Jeg synes det er urimelig å påstå at den eneste grunnen til at Wilhelmsen trigger er fordi han "peker på noe som er sant". Det kan godt være han sier ting som er sant, det betyr ikke at det er det som gjør at folk opplever ham som triggende. 

For min del så er det språket hans som er triggende. Hans null bullshit-tendenser. Da jeg senere kom tilbake til boken så synes jeg det var forfriskende. Og som alvorlig traumatisert så opplevdes det tvert i mot som bagatelliserende. Han nådde ikke frem til meg. Ikke fordi budskapet sa at jeg måtte ta grep i eget liv, men måten han sa det på. 

Anonymkode: 39ed4...103

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er urimelig å påstå at den eneste grunnen til at Wilhelmsen trigger er fordi han "peker på noe som er sant". Det kan godt være han sier ting som er sant, det betyr ikke at det er det som gjør at folk opplever ham som triggende. 

For min del så er det språket hans som er triggende. Hans null bullshit-tendenser. Da jeg senere kom tilbake til boken så synes jeg det var forfriskende. Og som alvorlig traumatisert så opplevdes det tvert i mot som bagatelliserende. Han nådde ikke frem til meg. Ikke fordi budskapet sa at jeg måtte ta grep i eget liv, men måten han sa det på. 

Anonymkode: 39ed4...103

En av de ansatte på en av avd på MB har skrevet et par kapitler i en av bøkene Wilhelmsen har gitt ut. Her påstås det hardnakket at MB ikke har noen link til mannen.. 
Alt kan ikke treffe alle på samme måte og du tar til deg det du kan når du er klar, sånn er det for alle. 
Forfatteren skaper reaksjoner fordi han trigger, det trigger  jo så mye at han har fått en egen tråd her inne! 
Husk at han har flere bøker. Han peker på realiteter og ansvar for eget liv. De med Ocd feks vil jo ha store problemer med å ta til seg hans tolkning av mulige farlige utfall av ulike situasjoner i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (59 minutter siden):

En av de ansatte på en av avd på MB har skrevet et par kapitler i en av bøkene Wilhelmsen har gitt ut. Her påstås det hardnakket at MB ikke har noen link til mannen.. 
Alt kan ikke treffe alle på samme måte og du tar til deg det du kan når du er klar, sånn er det for alle. 
Forfatteren skaper reaksjoner fordi han trigger, det trigger  jo så mye at han har fått en egen tråd her inne! 
Husk at han har flere bøker. Han peker på realiteter og ansvar for eget liv. De med Ocd feks vil jo ha store problemer med å ta til seg hans tolkning av mulige farlige utfall av ulike situasjoner i dagliglivet.

Ser ikke at du egentlig svarte på det jeg skrev. 

Anonymkode: 39ed4...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og det case't der er jo ikke representativt for de fleste traumeutsatte? Ihvertfall ikke meg, ts. Jeg har aldri møtt noe spes empati eller støtte for å kunne ha vært et offer pga en annen måte å bære meg enn det case't der gjør. Det er jo tullete av Wilhelmsen tror at hun er representativ for alle som har hatt en vanskelig oppvekst?

Anonymkode: c8a53...c20

Det er jo du som sier at et case i denne boken skal være representativt for de fleste traumeutsatte. Har aldri sett Wilhelmsen påstå det du skriver her. Da er det jo du som tuller, ikke han.

Det er litt gjenganger i tråden her synes jeg, at man hisser seg opp over noe man tror man har lest, eller bare blir så provosert over tittelen, at man ikke greier å ta inn det som faktisk er budskapet.

Boktittelen var ikke bokstavelig ment, forresten. Wilhelmsen er enig i at det er mer synd på enkelte enn andre. Dere som påstår å ha lest boka burde jo vite det.

Anonymkode: ec97d...a23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg likte den boken veldig godt. 

Jeg har gått gjennom mange traumer, mer enn nok til å ha grunn til å synes synd på meg selv hver dag. Jeg har også fått psykologer til å gråte, sånn uten at det er ett mål. Nevner det for å illustrere at når jeg sier det jeg sier så er det med min erfaring med traumer og behandling med på lasset. 

Min første innskytelse var at det menes i boken at det er min feil for at jeg har det vondt nå.. så grusom en ting å si.. akkurat som jeg vil dette selv?? Fy søren så jævelig dårlig gjort å si.

Men.. 

Det er som det står i boken.. noe som har skjedd tilbake i tid. Det føles som det skjer enda, men det er bare en følelse og tanker. Det verste er over for lengst. Du har det ikke fælt i dette øyeblikket? Her og nå mens du scroller på mobilen, på bussen, på do eller i sofaen. Du har det nok egentlig helt ok om du ser deg rundt og tenker etter. 

Det er det som er poenget. Ikke at man skal ta seg sammen, men at man skal kjenne etter og kanskje nervesystemet plukker opp at det ikke er full krise. 

Så må man ta den jobben, slutte å synes så synd på seg selv og ta tak. Begynne å faktisk ta vare på seg selv. For å ta vare på seg selv og synes synd på seg selv er ikke det samme. 

Den eneste som kan gjøre livet ditt bedre er deg selv. Så vanskelig og urettferdig det enn måtte være❤️

Anonymkode: 8de7c...889

Har ikke lest boken men er enig med deg. Har hatt en ganske tøff barndom for å si det mildt og endte opp på egenhånd med å komme til konklusjonen som det virker som (basert på det dere har skrevet her) boken sier. Da jeg gikk til BUP var det veldig deilig å snakke med en psykolog som rett og slett bare bekreftet at jeg har hatt det tungt. Når jeg ble for gammel for BUP fikk jeg en elendig sykepleier som jeg kun gikk til 2 ganger før jeg bare sluttet å dukke opp. Hadde en veldig tung tid etter det, men da var jeg blitt gammel nok til at jeg hadde flyttet bort fra alt det vonde, fått partner, skulle begynne studier igjen også bestemte jeg meg på det tidspunktet at å dvele på fortiden ikke lønner seg. det som har skjedd har skjedd og jeg er ikke i det miljøet eller den personen lenger. Minnene kunne likegjerne ha vært noe jeg har sett på film. Jeg har det bra nå. En gang i blandt tenker jeg over livet og syntes synd på mitt yngre jeg, men da lar jeg meg selv  reflektere det og så er jeg takknemlig for hvor jeg er i dag. Det tok tid å endre tankegang, og på en måte er det noe som må skje naturlig, at andre sier det hjelper ikke. Litt som inception, det må være en tanke som kommer innenfra. Jeg ble sakte men sikkert bedre fysisk etter dette også.

Anonymkode: 2ca8d...23a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare surr og vas. Jeg har vært innlagt der, de bruker ikke Wilhelmsens bøker på traumeavdelingen. At du ikke kan dokumentere påstanden din sier sitt! Håper ingen tror på vaset ditt. 

Anonymkode: 4074b...305

På Modum behandler de både angst, og traumer. Jeg vet at de behandler generalisert angstlidelse der, hvor da mange sliter med hypokonderi.  Der fokuserer de på megakognitiv terapi, og det kan sies å være  i nærheten av Wilhelmsens tankegang, altså bare tenk mindre på det, og få det bedre.   Så hans bok kan sikkert være et bra supplement til behandlingen pasientene får der. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får vi se boka som film? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo du som sier at et case i denne boken skal være representativt for de fleste traumeutsatte. Har aldri sett Wilhelmsen påstå det du skriver her. Da er det jo du som tuller, ikke han.

Det er litt gjenganger i tråden her synes jeg, at man hisser seg opp over noe man tror man har lest, eller bare blir så provosert over tittelen, at man ikke greier å ta inn det som faktisk er budskapet.

Boktittelen var ikke bokstavelig ment, forresten. Wilhelmsen er enig i at det er mer synd på enkelte enn andre. Dere som påstår å ha lest boka burde jo vite det.

Anonymkode: ec97d...a23

Budskapet hans i boka er vel at folk som sliter psykisk ofte har hatt en vanskelig oppvekst og da blir sittende fast i en tafatt offerrolle, som case'et Berit. Poenget mitt er at det er da mange med traumelidelser som heller har tynt seg for hardt og dermed ikke trenger å høre "det er ikke mer synd på deg enn andre". Ts. 

Anonymkode: c8a53...c20

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, men klager ikke. 25,000 mennesker dør av sult hver dag, kunne vært værre

Anonymkode: 5be41...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...