Gå til innhold

"Det er ikke mer synd på deg enn andre" - for en tullebok for tungt traumatiserte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er litt lik. Har selv en traumelidelse, i tilegg til en del annet. Ble anbefalt Wilhelmsens bøker for flere år siden og ble helfrelst. 

Men har i senere år snudd litt på flisa. Mulig jeg er kynisk, men jeg oppfatter det litt som at han har funnet en gimmick han tjener store penger på. Det han sier er jo mer eller mindre at "fæle ting skjer ikke i virkeligheten og at problemene dine sitter i hodet." At alt du trenger å gjøre er å bestemme deg for å ikke ha et problem eller en bekymring. En "quick fix" som lett appelerer til de som strever eller føler seg gitt opp av systemet.

 

Anonymkode: 274ef...d00

Enig. Ts.

Anonymkode: c8a53...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er litt lik. Har selv en traumelidelse, i tilegg til en del annet. Ble anbefalt Wilhelmsens bøker for flere år siden og ble helfrelst. 

Men har i senere år snudd litt på flisa. Mulig jeg er kynisk, men jeg oppfatter det litt som at han har funnet en gimmick han tjener store penger på. Det han sier er jo mer eller mindre at "fæle ting skjer ikke i virkeligheten og at problemene dine sitter i hodet." At alt du trenger å gjøre er å bestemme deg for å ikke ha et problem eller en bekymring. En "quick fix" som lett appelerer til de som strever eller føler seg gitt opp av systemet.

 

Anonymkode: 274ef...d00

Tror hovedtanken i boka hans funker for folk som aldri har tatt ansvar, men jeg skjønner ikke at han tror det er slik de fleste psykisk syke er. 

Anonymkode: c8a53...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en selvhjelpsbok som utgir seg for å være en bok som kan hjelpe alle. Men forfatteren er psykiater med spesialitet i hypokondri. Om han oppriktig trodde at denne boka kunne hjelpe alle så hadde han ikke brukt 30 år på gi terapi til hypokondere.  Tror også tittelen på boka henger sammen med at det er hypokondere han har jobbet med de siste 30 årene. Hadde han vært norsk barnelege som jobbet med barna på Gaza så hadde han neppe fortalt pasientene at det ikke er mer synd på dem enn andre.  

 

Anonymkode: 50445...623

Hans arbeid blir brukt på Modum bad som er et av landets beste steder innen psykisk helsehjelp. 
Det kreves indre arbeid for å få nytte av boka, noen fanger aldri poenget og forblir på stedet hvil, men sånn er det, det er ikke alle som blir bedre etter at livet har gitt dem fingern… 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (Akkurat nå):

Hans arbeid blir brukt på Modum bad som er et av landets beste steder innen psykisk helsehjelp. 
Det kreves indre arbeid for å få nytte av boka, noen fanger aldri poenget og forblir på stedet hvil, men sånn er det, det er ikke alle som blir bedre etter at livet har gitt dem fingern… 

 

Det må du faktisk dokumentere. 

 

Anonymkode: 4074b...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (3 minutter siden):

Hans arbeid blir brukt på Modum bad som er et av landets beste steder innen psykisk helsehjelp. 
Det kreves indre arbeid for å få nytte av boka, noen fanger aldri poenget og forblir på stedet hvil, men sånn er det, det er ikke alle som blir bedre etter at livet har gitt dem fingern… 

 

Mange av oss klarer helt fint å bli bedre uten sånne positivitets-guruer. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slutter liksom ikke å få mareritt og flashback av beskjeden "ti still og slutt og vær et offer!". 

Anonymkode: a1f72...8b0

Her må du utvider horisonten din og, som det blir nevnt her, ikke tro at det er mer synd på deg enn alle andre. Hvordan tenker du at du skal få det bedre uten å endre egen mentalisering? 
Du kan gradvis redusere tiden du er inne i mareritt og Flash ved å bygge egne holdninger. Nøytralt fokus er en god øvelse feks. 
Fokus på at du har det ille gjør også at du både har det og får det ille. 
Det her er likt for de fleste av oss uavhengig av påkjenninger livet har gitt oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er litt lik. Har selv en traumelidelse, i tilegg til en del annet. Ble anbefalt Wilhelmsens bøker for flere år siden og ble helfrelst. 

Men har i senere år snudd litt på flisa. Mulig jeg er kynisk, men jeg oppfatter det litt som at han har funnet en gimmick han tjener store penger på. Det han sier er jo mer eller mindre at "fæle ting skjer ikke i virkeligheten og at problemene dine sitter i hodet." At alt du trenger å gjøre er å bestemme deg for å ikke ha et problem eller en bekymring. En "quick fix" som lett appelerer til de som strever eller føler seg gitt opp av systemet.

 

Anonymkode: 274ef...d00

img_0522.png

Han høres litt lik en narsissist selv

 

 

Anonymkode: 5f00c...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange av oss klarer helt fint å bli bedre uten sånne positivitets-guruer. 

Anonymkode: a1f72...8b0

Du skjønner ikke poenget, det er problemet ditt, eller kanskje du ikke vil skjønne det, lettest er det å forbli i egen lidelse. 
Ville du fått det bedre om det satt mange å fokuserte på hvor fælt de synes du har hatt det? Hvor lenge trenger du den for å stå på beina? 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (Akkurat nå):

Her må du utvider horisonten din og, som det blir nevnt her, ikke tro at det er mer synd på deg enn alle andre. Hvordan tenker du at du skal få det bedre uten å endre egen mentalisering? 
Du kan gradvis redusere tiden du er inne i mareritt og Flash ved å bygge egne holdninger. Nøytralt fokus er en god øvelse feks. 
Fokus på at du har det ille gjør også at du både har det og får det ille. 
Det her er likt for de fleste av oss uavhengig av påkjenninger livet har gitt oss.

Du, jeg tenger ingen tips. Jeg fant en meget effektiv behandling. En type eksponering med responsprevensjon. Hos en psykolog som sa «du har vært veldig uheldig». 
Ti timer og jeg var kvitt dritten. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikkejeg mene noe om TS sin diagnose eller TS sin opplevelser men erfaringsmessig er det ofte slik at mennesker som ser seg selv som ofre sjeldnere klarer hjelpe seg selv enn mennesker som ser seg selv som overlevere av det de sliter med - det handler ofte om ens egen mentale innstilling til det man sliter med, boka hjelper nok enklest de som ser seg selv med et ønske om å bli bedre. 

Anonymkode: f6daf...b38

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (1 minutt siden):

Du skjønner ikke poenget, det er problemet ditt, eller kanskje du ikke vil skjønne det, lettest er det å forbli i egen lidelse. 
Ville du fått det bedre om det satt mange å fokuserte på hvor fælt de synes du har hatt det? Hvor lenge trenger du den for å stå på beina? 
 

Nå bare tillegger du meg masse egenskaper. Slutt med det surret ditt. 

Anonymkode: a1f72...8b0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. 

Leste den første gang da jeg levde et kaotisk liv i konsekvent dissosiert tilstand, og ble stadig trigget og retraumatisert og den boka gjorde meg så sint. 

Ganske mange år senere da jeg var mer stabil og integrert leste jeg den igjen og fant noen gode strategier fra den. Og følte meg myndiggjort til selv å ta tak i eget liv.

Jeg ville aldri anbefalt den til noen som strever med å holde ut livet pga triggere og traumereaksjoner. 

Veldig lei meg for å høre at du har hatt det så vondt og opplevd lite medfølelse. Sender deg styrke. ❤️

Anonymkode: 39ed4...103

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må du faktisk dokumentere. 

 

Anonymkode: 4074b...305

Da søker du opp Wilhelmsen og Modum bad selv, så ser du. Også leser du hva MB har av tilbud. 
Også merker du deg at tilbudet er en innleggelse for de som ønsker å jobbe med seg selv. For å få opphold på sykehuset stilles det en rekke krav til pasienten. 
 

Ikke alle skal inn dit, noen går veien via medisinering og feks innleggelser på Dps store deler av livet. Det er fordi vi er forskjellig. 
Det må du selv husker på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du, jeg tenger ingen tips. Jeg fant en meget effektiv behandling. En type eksponering med responsprevensjon. Hos en psykolog som sa «du har vært veldig uheldig». 
Ti timer og jeg var kvitt dritten. 

Anonymkode: a1f72...8b0

Fint det da, at du møtte noen, men ikke trengte så mye hjelp med å svinge deg ut av det du gikk igjennom. Noen ganger blir de riktige tingene sagt, og noen ganger ikke. Og noen ganger har folk mer som sitter i kroppen, enn det andre har. Og kanskje de trenger andre ord eller annen type behandling. Sånn er det, vi er alle forskjellige, og har mange forskjellige situasjoner og typer skader og vondter med oss.

Anonymkode: 5f00c...dfb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den boken veldig godt. 

Jeg har gått gjennom mange traumer, mer enn nok til å ha grunn til å synes synd på meg selv hver dag. Jeg har også fått psykologer til å gråte, sånn uten at det er ett mål. Nevner det for å illustrere at når jeg sier det jeg sier så er det med min erfaring med traumer og behandling med på lasset. 

Min første innskytelse var at det menes i boken at det er min feil for at jeg har det vondt nå.. så grusom en ting å si.. akkurat som jeg vil dette selv?? Fy søren så jævelig dårlig gjort å si.

Men.. 

Det er som det står i boken.. noe som har skjedd tilbake i tid. Det føles som det skjer enda, men det er bare en følelse og tanker. Det verste er over for lengst. Du har det ikke fælt i dette øyeblikket? Her og nå mens du scroller på mobilen, på bussen, på do eller i sofaen. Du har det nok egentlig helt ok om du ser deg rundt og tenker etter. 

Det er det som er poenget. Ikke at man skal ta seg sammen, men at man skal kjenne etter og kanskje nervesystemet plukker opp at det ikke er full krise. 

Så må man ta den jobben, slutte å synes så synd på seg selv og ta tak. Begynne å faktisk ta vare på seg selv. For å ta vare på seg selv og synes synd på seg selv er ikke det samme. 

Den eneste som kan gjøre livet ditt bedre er deg selv. Så vanskelig og urettferdig det enn måtte være❤️

Anonymkode: 8de7c...889

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Andrine& said:

Hans arbeid blir brukt på Modum bad som er et av landets beste steder innen psykisk helsehjelp. 
Det kreves indre arbeid for å få nytte av boka, noen fanger aldri poenget og forblir på stedet hvil, men sånn er det, det er ikke alle som blir bedre etter at livet har gitt dem fingern… 

 

Jeg vet de ikke bruker bøkene hans i f.eks. stabiliseringskurs for folk med dissosiative lidelser. Kan hende i andre deler/faser av traumebehandling, men IKKE stabiliseringsfasen. Boka hans passer til de som har fått lov å være offer og ivaretatt og har bearbeidet ting. Utover det tror jeg den kan gjøre skade for de som alltid har fått høre "ta deg sammen!!". Ts.

Anonymkode: c8a53...c20

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det handler ofte om ens egen mentale innstilling til det man sliter med

 Nå kastet jeg litt opp i munnen min. 

Anonymkode: 4074b...305

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vet de ikke bruker bøkene hans i f.eks. stabiliseringskurs for folk med dissosiative lidelser. Kan hende i andre deler/faser av traumebehandling, men IKKE stabiliseringsfasen. Boka hans passer til de som har fått lov å være offer og ivaretatt og har bearbeidet ting. Utover det tror jeg den kan gjøre skade for de som alltid har fått høre "ta deg sammen!!". Ts.

Anonymkode: c8a53...c20

De bruker ikke bøkene hans på traumeavdelingen på Modum, hun bare surrer og provoserer. 

Anonymkode: 4074b...305

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (1 time siden):

Da søker du opp Wilhelmsen og Modum bad selv, så ser du. Også leser du hva MB har av tilbud. 
Også merker du deg at tilbudet er en innleggelse for de som ønsker å jobbe med seg selv. For å få opphold på sykehuset stilles det en rekke krav til pasienten. 
 

Ikke alle skal inn dit, noen går veien via medisinering og feks innleggelser på Dps store deler av livet. Det er fordi vi er forskjellig. 
Det må du selv husker på. 

Bare surr og vas. Jeg har vært innlagt der, de bruker ikke Wilhelmsens bøker på traumeavdelingen. At du ikke kan dokumentere påstanden din sier sitt! Håper ingen tror på vaset ditt. 

Anonymkode: 4074b...305

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel ikke forvente at populærlitteratur skal være behandling? En kan ikke forvente at folk skal ta seg sammen når de er syke, men det er jo noe i at det er lettere å være i en sosial setting for sin egen del, om en klarer å ha øye for andre mennesker, og ikke bare seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...