Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

Det finns andre ting en mann kan bidra med, ikke sant? Utearbeid, handyarbeid..kan være vel så viktig det. I min verden er det hvertfall det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Så det du sier er m.a.o. at rent tøy, mat, et rent og ryddig hus, ungenes lekser og fritidsaktiviteter, og julegaver til din side av familien ikke er viktig? Det er jo gode nyheter for kona/samboeren din som da slipper å ta ansvar for disse uviktige oppgavene og kan gjøre noe hun liker i stedet.

Anonymkode: ae2b3...671

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finns ingen fasit på slik. Hver familie må finne sin måte, derfor må man snakke om det og ikke forvente. 

 

Det finns andre ting en mann kan bidra med, ikke sant? Utearbeid, handyarbeid..kan være vel så viktig det. I min verden er det hvertfall det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Det arbeidet er jo mye morsommere enn det evinnelige husarbeidet, så det velger jeg ti av ti ganger.

Heldigvis er jeg mye mer handy enn mannen min, så da tar hsn heller husarbeidet.

Anonymkode: aff93...323

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk ingen der kvinnen jobber mindre enn mannen. Det vanlige er vell at begge jobber 100 prosent? Så har det bare blitt sånn at kvinnen ofte tar på seg det meste med husarbeid og barn, fordi dette var normalen før? Skal ikke klage jeg altså, her bidrar begge mye, men ser det er slitsom for venninner å jobbe like mye som mannen, samtidig som de skal ta alt av husarbeid pluss all oppfølgingen som barna trenger. Så kommer mannen hjem og skifter før han drar ut igjen for å spille golf🤷‍♀️

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber på en arbeidsplass med ca 50/50 kvinner og menn. Vi tjener relativt bra, etter to-tre år i arbeid er de fleste godt over 700k i året. Mange pusher millionen. Min erfaring er at kvinnene er svært faglig dyktige og de oppleves ofte som mer ryddige og ansvarsbevisste - jeg foretrekker derfor å jobbe på prosjekter med høy kvinneandel - mindre rot underveis og bedre resultater. Men det er en markant forskjell på hvordan de forholder seg til jobben når de får barn. Kvinnene går ofte ned i antall arbeidstimer, viker unna lederstillinger, bytter til kommunale jobber osv. Menn velger derimot oftere å jobbe overtid, ta på seg mer ansvar osv - i en periode i livet hvor det er helt åpenbart at de trengs hjemme. Jeg tror ikke det er økonomisk nød som driver disse mennene. Jeg tror de synes det er greit å slippe å dra hjem. De har det mer gøy på jobb, rett og slett. Kvinnene må gå ned i prosent selv om de lett kunne tatt forsørgerrollen i familien, ofte fordi mannen deres ikke er interessert. Jeg har barn med en mann som tjener mye mindre enn meg og han har insistert på å jobbe ca 150% siden barnet ble født. Jeg blir selvfølgelig irritert på det. Vi trenger ikke pengene, men jeg skulle gjerne trengt at huset ble støvsuget, badet ble vasket, burddagsgaver ble kjøpt inn av noen andre enn meg for EN gangs skyld!!!!

Anonymkode: 3488b...c0b

Hva med vaskehjelp og netthandel...

Anonymkode: b00a2...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Romantikken forsvinner når man har så store forventninger til hverandre og man krangler om hver lille filleting som skal gjøres. Bare fordi naboen har det slik eller " likestillingen" forventer det. Derfor er avklarede roller klart et pluss . 

Anonymkode: 4238c...4c7

Drit må i øikestillingen da. Gandler da ikke om det i det hele tatt. Er noe som heter rettferdig fordeling.

Helt utrolig at menn har blitt moen latsabber og gjerrigknarker.

.im far forventet at min mor skulle være hjemmeværende mor med 4 barn. Han som var mannen skulle være mann å stå for det økonomiske.  Han jobbet borte og var hjemme hver 14 dag. Og tjente godt. 

Hmmm han fant ut at nei kjærring og unger det ble jammen dyrt. Kanskje var han sur på mor, så fikk vi litt mindre. Med ikke helt uvanlig at pengene var tomt etter 4 dager, mamma ble beskyldt for å sløse med pengene.  Det var ikke han som ikke la igjen nok. Mamma så seg nødt til å jobbe litt hemlig. Vi hadde endt opp kles løse og utsultet på pappas regime over familien. 

Jeg husker et par hendelser. Ene der jeg på 90 tallet spurte om å få 20kr til en drikkeflaske.  Fordi jeg trente endel.  Makan til leven. Om unødvendig penge bruk. Et par år etter  spurte jeg om nye vintersko. Vinterskoene fra året før var for små, og det jeg hadde var et par utslitte joggesko med sprekk over vristen og manglende såle, (den delen med mønster. ) men nei det fikk jeg ikke. Kunne visst gå med de som var for små.  Min far var en av bygdas rikeste. Han hadde iallefall en veldig fin bil. Og keg husker de klaget på konene sine den gangen også, når hans kompiser var på besøk

Mannen min kommer fra ca samme opplegg,  hans tær er helt deformerte pga for trange sko. 

Så menn er generelt udugelige og late folk som klager over at alt ikke kommer på et sølvfat. Jeg kjenner mange menn som har blitt skilt både en og to ganger, Fordi de ikke fungerer på hjemmebane  og er gerrige.  Og de syter og klager, selvfølgelig er det damene man ikke kan stole på og de som er pengegriske pga barnebidrag osv. De snakker jo om som om unger er gratis. 

Heldigvis ser jeg et lys i tunellen. Og at en yngre generasjon menn faktisk er med å tar sin del som største selvfølge. Det er vel litt det eller ingenting. Men det er blitt fler som skjønner at de ikke kan sitte på ræva hjemme å bare klage. 

Anonymkode: 4a298...f7a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

5 timer daglig? For det er det gjennomsnittskvinnen bruker på husarbeid og barn.

Anonymkode: 973b6...70b

5 timer daglig blir det fort ja. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så det du sier er m.a.o. at rent tøy, mat, et rent og ryddig hus, ungenes lekser og fritidsaktiviteter, og julegaver til din side av familien ikke er viktig? Det er jo gode nyheter for kona/samboeren din som da slipper å ta ansvar for disse uviktige oppgavene og kan gjøre noe hun liker i stedet.

Anonymkode: ae2b3...671

Det står jo ikke det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Nei. At du plutselig, ensidig skal slutte å rydde etter deg selv, er ikke greit. Jeg liker også utarbeid og handyarbeid. Hvorfor er det automatisk mannen som skal slippe hverdagslig husarbeid for å gjøre noe handy en gang i uka no

 

Endret av Gagaen
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

5 timer daglig blir det fort ja. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Hver eneste dag, etter 7.5 timer på jobb? Tror ikke det du.

Anonymkode: 973b6...70b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

5 timer daglig blir det fort ja. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Hva i alle dager driver du med i fem timer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er kvinne, snart 40 og observerer at det er sykt mange næggete damer. Får helt vondt av mennene. Det er virkelig ikke rart de blir lei.

Anonymkode: 9c0a4...de1

Pick me! Pick me! 

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Tenker om de nægger så ligger det noe bak. Ingen liker å nægge.

Nettopp.

Anonymkode: 5f142...dfa

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Dette var et nyttig innlegg. Ser at dere har diskutert heftig. Sikkert mange "underbetalte kjærringer med støvsuger" som er krenka nå. Kan det være et...

image.png.570aec218825a5139d668ba9b9954b00.png? 

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finns ingen fasit på slik. Hver familie må finne sin måte, derfor må man snakke om det og ikke forvente. 

 

Det finns andre ting en mann kan bidra med, ikke sant? Utearbeid, handyarbeid..kan være vel så viktig det. I min verden er det hvertfall det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Det å bruke en halvtime på å klippe gresset 20 ganger i året mens man hører på musikk i øreklokkeme kan ikke likestilles med det tredje skiftet som fort tar 4-5 timer hver eneste ettermiddag/kveld året rundt.

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Åherremin HATT! Hva med de damene som har 100% jobb og barn og en arbeidsledig mann som sover hele dagen, ikke betaler regninger, ikke vasker, ikke rydder, ikke henter/passer barn, det eneste de bidrar med er å lage middag nå og da etter mye mas?? Finnes myyye trassige ubrukelige mannfolk rundt omkring også!

Anonymkode: 37e09...533

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det står jo ikke det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Du skriver at utearbeid og handyarbeid er "vel så viktig", da er det naturlig å tolke ut fra det at du mener at de tingene jeg nevner, ikke er viktig. Eller sagt på en annen måte, at det du mener er "kvinnearbeid" er mindre viktig enn "mannearbeid". Så du degraderer i prinsippet din partner og det å ta seg barn og hjem, til noe som "i din verden" er mindre viktig enn plenklipping, snømåking og ytre vedlikehold av huset. 

Anonymkode: ae2b3...671

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hver eneste dag, etter 7.5 timer på jobb? Tror ikke det du.

Anonymkode: 973b6...70b

Nå sjekket jeg kalenderen for uken som kommer. Mine 5 barn har til sammen 7 aktiviteter de skal kjøres til. I tillegg kommer en time på helsestasjon, to utviklingssamtaler, to foreldremøter og en barnebursdag. Foreldremøter og utviklingssamtaler er selvsagt ikke så ofte, men det er vanlig at det er ihvertfall to ting noen skal på hver ettermiddag. I tillegg har man lekser, laging av middag, og rydde inn i og ut av oppvaskmaskin og vaskemaskin hver dag. Så er det legging, som tar tid. Så 5 timer er vel et riktig anslag for oss, og det er uten støvsuging og rydding (som vi gjør altfor lite av, men kanskje tar et skippertak i helga).

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Imsdalen skrev (1 time siden):

Hva i alle dager driver du med i fem timer?

Kjøper inn det som mangler på matbutikken på vei hjem fra jobb, henter minste på SFO, hjelper de to minste og motvillige guttene med leksene sine mens jeg plukker ut av oppvaskmaskinen og skyller/henger opp gjørmete tøy på vaskerommet, tar ut av oppvaskmaskinen og rydder opp gubberotet fra morgenen, legger sammen en tørr klesvask mens jeg lager middag og tar meg av ungene, kjører barna til og fra ulike aktiviteter (vi har til sammen 12 aktiviteter per uke pga barn som konkurrerer på høyt nivå), sjekker barnas timeplaner for å se om det er f eks vaffeldag, aktivitetsdag, skidag eller karneval, forbereder morgendagens middag og henter ungene fra aktiviteter, spiller brettspill eller kort eller bare koser med ungene  så skal de ha kveldsmat og legges og så er klokka 21:30. Da går jeg og legger meg.

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøper inn det som mangler på matbutikken på vei hjem fra jobb, henter minste på SFO, hjelper de to minste og motvillige guttene med leksene sine mens jeg plukker ut av oppvaskmaskinen og skyller/henger opp gjørmete tøy på vaskerommet, tar ut av oppvaskmaskinen og rydder opp gubberotet fra morgenen, legger sammen en tørr klesvask mens jeg lager middag og tar meg av ungene, kjører barna til og fra ulike aktiviteter (vi har til sammen 12 aktiviteter per uke pga barn som konkurrerer på høyt nivå), sjekker barnas timeplaner for å se om det er f eks vaffeldag, aktivitetsdag, skidag eller karneval, forbereder morgendagens middag og henter ungene fra aktiviteter, spiller brettspill eller kort eller bare koser med ungene  så skal de ha kveldsmat og legges og så er klokka 21:30. Da går jeg og legger meg.

Anonymkode: b0003...2ed

Dette kalles det tredje skiftet, og er noe som skjer hver eneste ettermiddag på hverdagene i alle hjem med to fulltidsarbeidende voksne som har to eller flere aktive barn i skolealder.

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver eneste dag, etter 7.5 timer på jobb? Tror ikke det du.

Anonymkode: 973b6...70b

Da barna var små var min pause fra jobb, barn eller hus kjøreturen til og fra jobb, etter jeg hadde levert dem og frem til jeg hentet dem. Fra jeg hentet dem gikk det i ett med å være mamma og husmor. Mekle mellom dem, trøste, oppmuntre, lage middag, spise middag mens jeg lyttet aktivt til dem, deretter mer oppfølging av dem, samt lekser da de begynte på skolen, rydding og oppvask innimellom, når de var litt opptatt med noe, så kveldsstell og kos/lesing/sang, så opprydding, klesvask og annet som måtte gjøres da de var i seng. Om jeg var heldig fikk jeg sitte ned og se på tv en liten stund før jeg måtte legge meg, men oftest mens jeg for eksempel brettet klær samtidig. Jeg måtte i seng til kl 23, for 0515 var det opp igjen og påan igjen med helt full dag. 0515- kl 23. 

Så ja 5 timer etter full jobb er ikke tull om far ikke stiller opp og tar noe av dette. Min mann gjorde ikke det, og ble følgelig kastet ut etterhvert. Da slapp jeg å rydde og vaske for ham i tillegg. 

Hans dag (før han røk ut) var forøvrig å stå opp kl 07, stelle seg selv og gå på jobb. Jobb 08- 16, så hjem og spise middag, så sette seg i sofaen og se litt fotball/ta en hvil fordi han var sliten etter jobb (og kjefte på meg og unger om han ble forstyrret), så gikk han på trening. Var borte hver dag fra kl 18 til kl 21, med mindre han var syk, og da forlangte ro. Så kom han hjem og spiste, for å så sette seg i sofaen. Sliten etter lang krevende dag. Jeg hadde bare vært hjemme etter jobb, så at jeg var sliten var det lite forståelse for. 🙄 😮‍💨

 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er kvinne, snart 40 og observerer at det er sykt mange næggete damer. Får helt vondt av mennene. Det er virkelig ikke rart de blir lei.

Anonymkode: 9c0a4...de1

Pick me! Pick me!

Anonymkode: 128e8...d42

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...