Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

"Slike forventninger" som at 1 delt på 2 blir 1/2?  Hallo det et 2024 og vi forstår enkel matematikk.

Det er helt klart personen som IKKE vil ta sin 1/2 sitt ansvar å ta det opp, og som legger opp til trøbbel. Slutt å skylde på damen som TAR sin 1/2, hun er ikke problemet. 

Anonymkode: 4f664...902

Det finns ingen fasit på slik. Hver familie må finne sin måte, derfor må man snakke om det og ikke forvente. 

 

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Ikke i det hele tatt. Når du som mann bor alene, så må du jo å rydde og vaske etter deg, ikke sant? Så hvorfor skal du plutselig slutte med det når du får samboer? 

Det finns andre ting en mann kan bidra med, ikke sant? Utearbeid, handyarbeid..kan være vel så viktig det. I min verden er det hvertfall det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvis en kvinne og en mann flytter sammen og får barn, begge jobber 100% og har helt lik lønn- og hvis mannen etter noen år går opp i lønn- skal da kvinnen plutselig måtte gjøre mer enn mannen hjemme kun fordi han nå tjener mest?😅At begge er like slitne fra før men nå skal mannen være så heldig og få høyere lønn OG slippe unna endel oppgaver hjemme ?(pga han har fått høyere lønn?😄)

Anonymkode: 67c64...9dd

Vel, som sagt: Hvis mannen min plutselig fikk mye mer lønn uten å måtte jobbe mer, så hadde jeg hatt råd til å gå ned i stillingsprosent, eller vi hadde hatt råd til å kjøpe vaskehjelp, matkasser, en bil nr 2 eller andre ting som gjorde livet enklere, så JA, jeg hadde blitt mindre sliten. Og det samme gjelder hvis det var jeg som gikk opp i lønn. Men det skjer ikke, fordi vi ikke lever i eventyrland hvor man får en stor lønnsøkning ut av det blå. Man må vanligvis jobbe ganske hardt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (3 minutter siden):

Vel, som sagt: Hvis mannen min plutselig fikk mye mer lønn uten å måtte jobbe mer, så hadde jeg hatt råd til å gå ned i stillingsprosent, eller vi hadde hatt råd til å kjøpe vaskehjelp, matkasser, en bil nr 2 eller andre ting som gjorde livet enklere, så JA, jeg hadde blitt mindre sliten. Og det samme gjelder hvis det var jeg som gikk opp i lønn. Men det skjer ikke, fordi vi ikke lever i eventyrland hvor man får en stor lønnsøkning ut av det blå. Man må vanligvis jobbe ganske hardt for det.

Da bør du velge vaskehjelp og matkasser slik at du ikke taper pensjon. 

Anonymkode: 5fd82...0c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finns andre ting en mann kan bidra med, ikke sant? Utearbeid, handyarbeid..kan være vel så viktig det. I min verden er det hvertfall det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

5 timer daglig? For det er det gjennomsnittskvinnen bruker på husarbeid og barn.

Anonymkode: 973b6...70b

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (8 minutter siden):

Vel, som sagt: Hvis mannen min plutselig fikk mye mer lønn uten å måtte jobbe mer, så hadde jeg hatt råd til å gå ned i stillingsprosent, eller vi hadde hatt råd til å kjøpe vaskehjelp, matkasser, en bil nr 2 eller andre ting som gjorde livet enklere, så JA, jeg hadde blitt mindre sliten. Og det samme gjelder hvis det var jeg som gikk opp i lønn. Men det skjer ikke, fordi vi ikke lever i eventyrland hvor man får en stor lønnsøkning ut av det blå. Man må vanligvis jobbe ganske hardt for det.

Så hvis du plutselig fikk mer lønn enn mannen- så hadde han gått med på å gå ned i stilling-og tjent ennå dårligere?  

Anonymkode: 67c64...9dd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det finns ingen fasit på slik. Hver familie må finne sin måte, derfor må man snakke om det og ikke forvente. 

 

Det finns andre ting en mann kan bidra med, ikke sant? Utearbeid, handyarbeid..kan være vel så viktig det. I min verden er det hvertfall det. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Nei. At du plutselig, ensidig skal slutte å rydde etter deg selv, er ikke greit. Jeg liker også utarbeid og handyarbeid. Hvorfor er det automatisk mannen som skal slippe hverdagslig husarbeid for å gjøre noe handy en gang i uka?

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da bør du velge vaskehjelp og matkasser slik at du ikke taper pensjon. 

Anonymkode: 5fd82...0c1

For noen er tid med familien viktigere enn å ha god råd som pensjonister også da.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så hvis du plutselig fikk mer lønn enn mannen- så hadde han gått med på å gå ned i stilling-og tjent ennå dårligere?  

Anonymkode: 67c64...9dd

Ja, det er drømmen hans. Men dessverre lever vi ikke i eventyrland hvor jeg plutselig får skyhøy lønn helt ut av det blå. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Jeg kjenner ingen kvinner som ikke jobber 100%, akkurat som mannen. Kvinner kan ha en akkurat like stressende og krevende jobb som mannen, hvor har du ALLE DISSE kvinnene i regnestykket ditt? Var bare "buhu, stakkars mannen, han sliter så fælt" og ikke et ord om alle kvinner som jobber stressende lange dager.

Du må ha en spesiell omgangskrets som bare har deltidsjobbende partnere.

Anonymkode: f04ec...7c3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De aller fleste kvinner jobber 100 %. I de tilfellene der de ikke gjør det, så er det fordi de har en mann som ikke gidder å være med på å dra lasset hjemme, slik at kvinnen tvinges ned i stilling for at Familien AS skal klare å gå rundt. 

Anonymkode: b0003...2ed

Dette er direkte feil (og misvisende).....De fleste kvinner tjener MYE dårligere enn menn :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likelonn-i-norge_-40-ar-til-kvinner-og-menn-tjener-det-samme-1.16606427

https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2563808/Masteroppgave Kristian og Henrik.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kvinner velger oftere utdannelse som gir jobb i det offentlige, de starter sjeldnere egne bedrifter, er mindre engasjert i styrearbeid osv.

Jobb i det offentlige gir dårlig betaling, ved å ta mindre sjanser (kvinner tenker oftere sikkerhet), så få kvinner mindre uttelling i det store og det hele . Se på de store formuene som er skapt i Norge i løpet av de siste 50 årene : Petter Stordalen, Fredriksen-Dynastiet, Kjell Inge Røkke, Reitan-familien. Alt er skapt av menn...Hvordan skulle du klare å få til dette hvis ingen (menn) hadde vært villig til å "ta sjansen"?

Anonymkode: 37f99...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er direkte feil (og misvisende).....De fleste kvinner tjener MYE dårligere enn menn :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likelonn-i-norge_-40-ar-til-kvinner-og-menn-tjener-det-samme-1.16606427

https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2563808/Masteroppgave Kristian og Henrik.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kvinner velger oftere utdannelse som gir jobb i det offentlige, de starter sjeldnere egne bedrifter, er mindre engasjert i styrearbeid osv.

Jobb i det offentlige gir dårlig betaling, ved å ta mindre sjanser (kvinner tenker oftere sikkerhet), så få kvinner mindre uttelling i det store og det hele . Se på de store formuene som er skapt i Norge i løpet av de siste 50 årene : Petter Stordalen, Fredriksen-Dynastiet, Kjell Inge Røkke, Reitan-familien. Alt er skapt av menn...Hvordan skulle du klare å få til dette hvis ingen (menn) hadde vært villig til å "ta sjansen"?

Anonymkode: 37f99...0a3

Deler disse mennene som tjener så godt at de trekker opp menns snittinntekter med deg? 

De deler definitivt ikke med min mann. 

Hvordan mener du at det å trekke frem noen få menn som tjener vanvittig mye, og så mye at de alene trekker opp menns snittlønn, har noe særlig å si for vanlige par? 

Ja en god del menn tjener mer enn en god del kvinner, men hva menn totalt sett tjener drypper ikke på vanlige menn og vanlige kvinner egentlig. De fleste par har ikke veldig stor forskjell i inntekter, med mindre de har valgt at kvinnen jobber deltid. De fleste menn har helt ordinær lønn, selv om noen menn...

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolllll.

Anonymkode: 4cff3...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er direkte feil (og misvisende).....De fleste kvinner tjener MYE dårligere enn menn :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likelonn-i-norge_-40-ar-til-kvinner-og-menn-tjener-det-samme-1.16606427

https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2563808/Masteroppgave Kristian og Henrik.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kvinner velger oftere utdannelse som gir jobb i det offentlige, de starter sjeldnere egne bedrifter, er mindre engasjert i styrearbeid osv.

Jobb i det offentlige gir dårlig betaling, ved å ta mindre sjanser (kvinner tenker oftere sikkerhet), så få kvinner mindre uttelling i det store og det hele . Se på de store formuene som er skapt i Norge i løpet av de siste 50 årene : Petter Stordalen, Fredriksen-Dynastiet, Kjell Inge Røkke, Reitan-familien. Alt er skapt av menn...Hvordan skulle du klare å få til dette hvis ingen (menn) hadde vært villig til å "ta sjansen"?

Anonymkode: 37f99...0a3

Men de fleste vanlige menn har vanlig lønn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Ditt innlegg minner om en korttenkt person som lever etter boka,og aldri har sidesyn utover boksen sin😅🙈

Anonymkode: 3b6a5...b77

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Vi hater ikke unge damer. Vi prøver å realitetsorientere halvgamle menn som tror det står en kø av unge, vakre, slanke damer klare til å leke kone og stemor til barna deres, hanskes med eksen, samværsordningen, helseplagene deres osv. 

Er det vesensforskjellig fra menn som prøver å realitetsorientere middelaldrende kvinner om at deres verdi har avtatt siden de var 25? Og møter en storm av sinte kvinner som vil ha seg frabedt at noen skal «realitetsorientere» dem?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da....

Om paret bestemmer at kvinnen skal jobbe redusert, så er det en felles beslutning. Ofte gjøres det slik av hensyn til barna. Om moren kommer hjem tidligere er det gjerne for å hente barna. Da bruker man tid med barna. Husarbeid kan fordeles når begge er hjemme. Kvinner er ikke slaver som skal gjøre alt. Om menn ikke er fornøyd med at konen tar vare på barna slik de kan gjøre karriere, så har de ingenting i forhold å gjøre, de bør heller ikke bli fedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vesensforskjellig fra menn som prøver å realitetsorientere middelaldrende kvinner om at deres verdi har avtatt siden de var 25? Og møter en storm av sinte kvinner som vil ha seg frabedt at noen skal «realitetsorientere» dem?

Anonymkode: 012f5...f12

Det er ingen vesensforskjell. Både kvinners og menns verdi avtar med alderen. Det er ingen grunn til å reagere på det.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (52 minutter siden):


Jeg liker også utarbeid og handyarbeid. Hvorfor er det automatisk mannen som skal slippe hverdagslig husarbeid for å gjøre noe handy en gang i uka?

Hvis begge parter liker de samme oppgavene og hater de samme oppgavene så er det et problem som man må løse i fellesskap ja.

Nok en grunn til å finne en partner som er en god match.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er direkte feil (og misvisende).....De fleste kvinner tjener MYE dårligere enn menn :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likelonn-i-norge_-40-ar-til-kvinner-og-menn-tjener-det-samme-1.16606427

https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2563808/Masteroppgave Kristian og Henrik.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kvinner velger oftere utdannelse som gir jobb i det offentlige, de starter sjeldnere egne bedrifter, er mindre engasjert i styrearbeid osv.

Jobb i det offentlige gir dårlig betaling, ved å ta mindre sjanser (kvinner tenker oftere sikkerhet), så få kvinner mindre uttelling i det store og det hele . Se på de store formuene som er skapt i Norge i løpet av de siste 50 årene : Petter Stordalen, Fredriksen-Dynastiet, Kjell Inge Røkke, Reitan-familien. Alt er skapt av menn...Hvordan skulle du klare å få til dette hvis ingen (menn) hadde vært villig til å "ta sjansen"?

Anonymkode: 37f99...0a3

Mener du at kona di skal ta mer av husarbeid enn deg fordi Petter Stordalen har skapt en formue?

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Det er ingen vesensforskjell. Både kvinners og menns verdi avtar med alderen. Det er ingen grunn til å reagere på det.

Lite tyder på at menns og kvinners «verdi» som funksjon av alder har akkurat samme forløp. Kvinner på 25 er ekstremt ettertraktet. Ingen menn er så ettertraktet, heller ikke menn på 25.

Når kvinner blir 45-50 så blir køen av beilere kortere for de fleste. Det blir den for menn også, men menn som har tatt vare på kroppen, på økonomien kan ha en viss attraktivitet også opp i åra.

Men dette var ikke poenget mitt. Poenget var at noen KG-kvinner blir helt i harnisk over at en mann våger å si noe om kvinners «verdi». Sånn som du gjorde om menn nå.

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...