Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det at mange kvinner jobber mindre er jo fordi mennene ikke tar sin del hjemne.  Skal det da rettferdig gjøre at kona skal ra absolutt alt hjemne fra kl 06 til 21 på kvelden?

Kona til kompisen dinhar nok sagt fra om ting mange ganger, og han driter nok i det hun sier  , og fortsetter som før. Istedenfor å lytte til det hun sier. Prøver å skjønne det. Og har en god samtale på hvordan man skal løse det sammen. Kvinner har generelt ikke for vane å bli sint for sånt ubegrunnet. Så vil tro at det ikke bare er han som har vurdert å gå. Når kona blir sint for en time overtid på fredag. Er det et varseltegn.

Ga han beskjed? Skulle de bort på noe? Ble det trøbbel for henne, når han ikke ga beskjed om forsinkelser. Hadde de en avtale? Det vet vi ingenting om. Men jeg vet at det ligger mer bak her enn en time overtid

Anonymkode: 4a298...f7a

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forsåvidt en interessant diskusjon.

Emosjonelt så tenker jeg at idet man har en slik diskusjon med sin kjære så har man et transaksjonelt syn på kjærlighet som hadde lagt en solid demper på kjærligheten for min del.

Det er ikke i veien for at vi kan ha en mer teoretisk diskusjon rundt temaet, vi som aldri skal flytte sammen.

Hvis direktøren har høy lønn og mye ansvar på jobb, og sekretæren jobber 100% med en «lett» jobb som ikke krever mye av ham. Og samtidig forventer at man skal ha felles økonomi sånn at sekretæren nyter godt av lønna til direktøren. Er det da urimelig at sekretæren gjør litt ekstra hjemme?

Anonymkode: 012f5...f12

Hvis de tilbringer like mange timer på jobb, så er det helt naturlig at de også er likestilte hjemme. 

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tok det som en selvfølge at kvinner der lever i familier med mer familie-harmoni forstod at dette ikke gjelder for dem :) 

Anonymkode: a2357...d15

Ja, vi har familieharmoni nettopp fordi han bidrar like mye hjemme som ute fordi vi er likestilte. Fordi jeg trenger ikke mase om at han må gjøre ting fordi han kan faktisk tenke selv.

Sånn til opplysning så er det ikke slik at kvinner flest jobber deltid... Så nei, mannen har ikke stått for 70 % av inntektene til hjemmet 😂

Du er litt søt da 😆 det er som regel kvinner som tar initiativ til skilsmisse, og da spesielt i 40 årene...

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at mange kvinner jobber mindre er jo fordi mennene ikke tar sin del hjemne.  Skal det da rettferdig gjøre at kona skal ra absolutt alt hjemne fra kl 06 til 21 på kvelden?

Kona til kompisen dinhar nok sagt fra om ting mange ganger, og han driter nok i det hun sier  , og fortsetter som før. Istedenfor å lytte til det hun sier. Prøver å skjønne det. Og har en god samtale på hvordan man skal løse det sammen. Kvinner har generelt ikke for vane å bli sint for sånt ubegrunnet. Så vil tro at det ikke bare er han som har vurdert å gå. Når kona blir sint for en time overtid på fredag. Er det et varseltegn.

Ga han beskjed? Skulle de bort på noe? Ble det trøbbel for henne, når han ikke ga beskjed om forsinkelser. Hadde de en avtale? Det vet vi ingenting om. Men jeg vet at det ligger mer bak her enn en time overtid

Anonymkode: 4a298...f7a

Dersom disse damene f eks jobber 80 % og mannen 100 %, så bør de jo gjøre 8 timer mer arbeid i hjemmet. Men nå er det jo slik at det tredje skiftet fort er 4-5 timer ekstra hver eneste ettermiddag og kveld, slik at den stillingsprosenten går i null allerede onsdag morgen. 

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom disse damene f eks jobber 80 % og mannen 100 %, så bør de jo gjøre 8 timer mer arbeid i hjemmet. Men nå er det jo slik at det tredje skiftet fort er 4-5 timer ekstra hver eneste ettermiddag og kveld, slik at den stillingsprosenten går i null allerede onsdag morgen. 

Anonymkode: b0003...2ed

... Og den eneste grunnen til at den deltidsarbeidende bør gjøre 8 timer mer arbeid i hjemmet ved 80 % stilling, er dersom paret har delt økonomi. Dersom den fulltidsarbeidende beholder pengene sine selv så skal naturligvis hun/han gjøre halvparten av det tredje skiftet uavhengig av hvor mye hun/han jobber, da disse pengene uansett ikke kommer partner til gode.

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannen går til grunne på grunn av press på jobb hadde jeg KREVD at han gikk ned i stilling eller sa opp og fant seg noe annet. 

Anonymkode: d32b4...e0a

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hilsen Reidar, 32, som bor i kjelleren til mammaen sin

Anonymkode: 09194...825

🤣🤣🤣

Anonymkode: df35e...a7a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå logger jeg ut, skal ut og gå på ski med barna :)

Men, jeg vil avslutte med: Jeg forstår at dette ikke gjelder for alle kvinner (eller alle menn, der kvinnen er den som jobber og tjener mest),

men, for dem det gjelder: Tenk dere godt om før dere begynner kjefte på mannen (eller kvinnen) fordi han er sliten etter å ha jobbet et 12-timers «skift». :) 

Anonymkode: a2357...d15

Kan vel hende hun er sliten også, etter å ha holdt fortet hjemme i noen timer etter eget jobbskift. Hvorfor er det bare menn som skal ha lov til å melde seg seg ut fordi de er «slitne»? Og hvorfor mener de at de kan gjøre det uten å sjekke om den som da må ta alt ansvaret alene også kanskje er litt sliten?

Anonymkode: d5020...860

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må få inn flere perspektiver til den "oppdagelsen din" enn en kamerat eller to. 

Kanskje du burde snakke litt med fruene deres også, om hvordan de opplever forholdet og mannen deres.

Èn sak har to sider - og ting er bare ikke så svart/hvitt som dette.

For øvrig er ikke en mann i dag et så stort offer for arbeidslivet og forsørgerrollen (mtp økonomi) slik du illustrerer det.

Og jeg nekter å tro at disse avdanka mennene som nærmer seg middelalderkrisen kan velge mellom 20-åringer. Her har du lagt litt fantasi inn i biaset ditt ;) 

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (6 minutter siden):

Du er litt søt da 😆 

Er du vant til å bruke sånn hersketeknikk ellers også? Funker det for deg?

Anonymkode: 012f5...f12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå logger jeg ut, skal ut og gå på ski med barna :)

Men, jeg vil avslutte med: Jeg forstår at dette ikke gjelder for alle kvinner (eller alle menn, der kvinnen er den som jobber og tjener mest),

men, for dem det gjelder: Tenk dere godt om før dere begynner kjefte på mannen (eller kvinnen) fordi han er sliten etter å ha jobbet et 12-timers «skift». :) 

Anonymkode: a2357...d15

Hvis begge er enige om at mannen kun skal jobbe og ikke gjøre noe annet, så er det greit. Hvis mannen ensidig bestemte seg for å melde seg ut av husholdningen og bare jobbe, så er det ikke greit. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom disse damene f eks jobber 80 % og mannen 100 %, så bør de jo gjøre 8 timer mer arbeid i hjemmet. Men nå er det jo slik at det tredje skiftet fort er 4-5 timer ekstra hver eneste ettermiddag og kveld, slik at den stillingsprosenten går i null allerede onsdag morgen. 

Anonymkode: b0003...2ed

Nettopp. I tillegg vil mange menn verken gifte seg eller ha felles økonomi. Da blir det deres eget fritidsproblem at de jobber masse for å tjene penger TIL SEG SELV. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Tror du må få inn flere perspektiver til den "oppdagelsen din" enn en kamerat eller to. 

Kanskje du burde snakke litt med fruene deres også, om hvordan de opplever forholdet og mannen deres.

Èn sak har to sider - og ting er bare ikke så svart/hvitt som dette.

For øvrig er ikke en mann i dag et så stort offer for arbeidslivet og forsørgerrollen (mtp økonomi) slik du illustrerer det.

Og jeg nekter å tro at disse avdanka mennene som nærmer seg middelalderkrisen kan velge mellom 20-åringer. Her har du lagt litt fantasi inn i biaset ditt ;) 

Min mann "glemmer" stadig at barna våre har lekser. Jeg måtte begynne å føre opp hva jeg holdt på med på ettermiddagene når han trodde jeg tasset rundt og kosa meg med ungene. Ikke bare kult å gjøre spes ped-lekser med en adhd-unge i en time hver ettermiddag etter jobb samtidig som jeg lagde middag og tok ut av oppvaskmaskinen, eller å kjøre en konkurransesvømmer til og fra trening 8 ganger i uka og styrthandle mat på butikken mens 6-åringen satt alene hjemme, og mannen bare satt på kontoret på jobb og drakk kaffe og leste mail. For å si det slik; vi fikk et HELT annet forhold når han begynte å ta sin del på hjemmebane. Nå legger vi oss stort sett sammen kl 22-22:30 og har sex flere ganger i uka, mot før når jeg svinte av kl 21 mens han satt alene i sofaen og furtet med masse overskudd helt til midnatt.

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hær jobber vi begge 100% men fortsatt får mannen utbetalt 8-9000 mer enn meg i mnd. Noen jobber har rett og slett mye bedre lønn enn andre! Fortsatt er det jeg som handler mat og lager middag osv. han er heldigvis ganske flink å ta del i husarbeidet, selvom jeg gjør nok fortsatt mer. Skulle jeg tatt igjenn lønna hannes så måtte jeg jobba minst 150% 

Anonymkode: 9160b...62b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, rage bait

Anonymkode: 6e248...557

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bruker vanligvis ikke å svare på innlegg med slike herske-teknikker. Det betyr jo at jeg, om ikke har rett, i hvert fall ikke tar feil. Merker på svarene jeg får at jeg har truffet en nerve hos flere kvinner, og det er jeg fornøyd med da innlegget mitt virker med sin hensikt :)

Men for ordens skyld: Jeg har tre barn, kona jobber 70% og vi har felles og delt økonomi. 

Og ja, hun klager litt hun også men ikke på langt nær så mye som kvinnene i forholdene rundt meg.

Anonymkode: a2357...d15

Høres ut som du er i et miljø med høye inntekter. Din virkelighet gjenspeiler nødvendigvis ikke sannheten. Alt det du beskrev høres fremmed ut for meg. Det jeg og mange av mine venninner opplever er å jobbe 100%, ha relativ lik lønn som mannen, ta hovedparten hjemme, og må eggeskall for å ha en blid mann. Leser at andre bare omgås folk hvor alle parene er likestilte, mens mine erfaringer er at det er menn som er misfornøyde og sutrete uansett hvor mye kvinnen gjør for å gjøre både mannen og barna fornøyde. Fra mitt ståsted er det veldig åpenbart hvorfor så mange kvinner blir utbrente.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppsummert så har du ingen dame.

Og er derfor bitter på kvinnfolk generelt? 

Anonymkode: 5becd...80f

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen forhold som du beskriver her, slike forhold hører jo fortiden til. 
At mannen er sliten så han ikke kan ta ansvar for hus og barn på lik linje som kvinner da tenker jeg det er like greit at han finner seg en annen. 
Jeg jobber forresten redusert pga sykdom, jeg ligger på ca 2000 under min mann hver måned i lønn. Hadde jeg jobbet fullt hadde jeg tjent mer ;) 

Og bare husk det heter ikke hjelpe til hjemme eller passe barn, han er ikke 14 og bor hos mamma lenger. Det er hans barn og hans hjem, da hjelper mann ikke til.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at den som tjener mest må få slippe det tredje skiftet (hus, barn osv.?) 

Da skal iallfall jeg slutte å vaske hus, brette klær, hente i barnehagen fra nå av siden jeg tjener mye mer enn min mann. Så kan han få lov til å bli utbrent av alt ekstraarbeidet han får siden jeg ikke lenger trenger å bidra. 
 

Eller gjelder den regelen kun når mannen tjener mest?

Anonymkode: 2221d...b44

  • Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lol, rage bait

Anonymkode: 6e248...557

Ja, dette er jo tydeligvis noe som særdeles mange kvinner kjenner sterkt på, og som er grunnen til den svært høye raten med samlivsbrudd når parene er rundt 40-50 år. Dette er imidlertid ingen katastrofe for kvinnene, som i svært høy grad er de som initierer bruddene etter å ha meldt fra til døve ører i 10-15 år. Kvinner trives ofte svært godt alene og har store sosiale nettverk i motsetning til mange menn.

Anonymkode: b0003...2ed

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...