Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i en ting: klaging og masing er helt uholdbart. Man bør velge en energisk kvalitetsmann i utgangspunktet. Viser han seg å være en latsabb så er det bare å gå, det nytter ikke å forandre ham.

Anonymkode: 51f53...4a5

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir du mindre sliten av at mannen tjener mer?

Anonymkode: 973b6...70b

Nei, men hvis mannen plutselig hadde gått drastisk opp i lønn, så hadde jeg hatt råd til å gå ned i stillingsprosent (og omvendt).

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her skjønte jeg hvorfor du postet som anonym. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste kvinner jobber 100 %. I de tilfellene der de ikke gjør det, så er det fordi de har en mann som ikke gidder å være med på å dra lasset hjemme, slik at kvinnen tvinges ned i stilling for at Familien AS skal klare å gå rundt. 

Anonymkode: b0003...2ed

Det er faktisk ikke sant, statistisk, at de fleste kvinner jobber 100%, men jeg er fortsatt enig i resten altså. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en arbeidsplass med ca 50/50 kvinner og menn. Vi tjener relativt bra, etter to-tre år i arbeid er de fleste godt over 700k i året. Mange pusher millionen. Min erfaring er at kvinnene er svært faglig dyktige og de oppleves ofte som mer ryddige og ansvarsbevisste - jeg foretrekker derfor å jobbe på prosjekter med høy kvinneandel - mindre rot underveis og bedre resultater. Men det er en markant forskjell på hvordan de forholder seg til jobben når de får barn. Kvinnene går ofte ned i antall arbeidstimer, viker unna lederstillinger, bytter til kommunale jobber osv. Menn velger derimot oftere å jobbe overtid, ta på seg mer ansvar osv - i en periode i livet hvor det er helt åpenbart at de trengs hjemme. Jeg tror ikke det er økonomisk nød som driver disse mennene. Jeg tror de synes det er greit å slippe å dra hjem. De har det mer gøy på jobb, rett og slett. Kvinnene må gå ned i prosent selv om de lett kunne tatt forsørgerrollen i familien, ofte fordi mannen deres ikke er interessert. Jeg har barn med en mann som tjener mye mindre enn meg og han har insistert på å jobbe ca 150% siden barnet ble født. Jeg blir selvfølgelig irritert på det. Vi trenger ikke pengene, men jeg skulle gjerne trengt at huset ble støvsuget, badet ble vasket, burddagsgaver ble kjøpt inn av noen andre enn meg for EN gangs skyld!!!!

Anonymkode: 3488b...c0b

  • Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Kjenner ikke igjen noe av hva du skriver her. Vet ikke hvilket samfunn du bor i, men du kan vurdere å bytte sosial krets om det der er normalen og det plager deg sånn. Snakk om å kaste bort energi på å irritere seg over dumme ting. 
 

jeg kjenner ingen der mannen bidrar med 70% av inntekt. Om noe kjenner jeg mange der kvinnen tjener betydelig mer en mannen som slasker rundt og skrur på biler dagen lang for et bilverksted… ingen menn jeg kjenner jobber 12 timer hver dag, de aller fleste har de helt normale 40 timers arbeidsuke. Kjenner heller ingen kvinner som jobber 12t hver dag. Så hvor du holder til vet ikke jeg, men høres ut som et slabbedasksamfunn du bør forlate. 

Anonymkode: 07d87...b80

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle jeg kjenner jobber de begge i 80-100% stilling og det er ganske likt fordel med arbeid i hus og oppfølging av ungene med skole og aktiviteter.  

Men om du er en av de mennene du beskriver som ønsker å forlate kona og ungene dine for ei som er 15-20 år yngre enn deg fordi kona maser på deg.   SKJERP DEG!    
Om kona må gjøre alt husarbeidet alene, følge opp ungene alene , handle og lage mat alene osv og jobber 30-40%. Så vil jeg si at ho jobber mer enn deg.  

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Er det gjennomsnittsfamilien fra 70-tallet du beskriver eller vestkantenfamilien med gold-digger koner? 😂 Her er det tilnærmet 50-50 og erfarer at mange rundt meg har lignende eller 40-60 og ikke gitt at dama står for den minste delen 😅

Endret av sproffen
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gå i detalj på hvordan vi hadde det hjemme, men eksmannen var svært misfornøyd med min "klaging" og mente det var problemet i forholdet vårt og familien vår. I vårt tilfelle jobbet vi begge 100% og betalte 50/50 på alt, sett bort fra at jeg aktiviserte barnet helt alene og måtte betale slike utgifter alene. Jeg gjorde absolutt alt med barnet og i huset, utenom noen sjeldne unntak. Eksen hadde fleksitid, som ofte ble benyttet til å sove lenge og komme hjem så sent at han ikke rakk å se barnet sitt den dagen. I helgene skulle han hvile eller drive med hobbyer. Det tok lang tid før jeg begynte å "mase" og i starten var "masingen" mer spørsmål eller invitasjon til en samtale om temaet. Hver gang jeg tok opp hans manglende bidrag fikk jeg slengt i trynet at det var maset mitt som var skyld i det. Han styrte livet sitt som han ville, men jeg kunne ikke gjøre det samme. I tillegg forventet han vill sex ca annenhver dag og ble forbannet da lysten min (på han) avvek fra dette. Fikk høre at ingen ville ha en masekjerring som ikke ville ha sex. 

Så ja, man skal kanskje være forsiktige med å anta at kvinner klager unødvendig.

Anonymkode: e323d...700

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Du vet ikke det fins kvinner som har yrker hvor de jobber like mye som mannen?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi😅 Snakk om å dra alle kvinner under samme kam!

Anonymkode: 3250b...edc

Snakk om å ikke forstå dem det gjelder.

Anonymkode: 81294...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går selvfølgelig begge veier.

Men det gjør ikke noe med det faktum at, selv om det var kvinnedagen i dag, står menn for brorparten av inntektene til de norske hjem.

Man kan gjerne drive med selvbedrag og fortelle seg selv noe annet. 

Anonymkode: a2357...d15

Ja men om begge jobber like mye og han likevel tjener mer, så blir ikke hun mindre sliten av å måtte ta alt på hjemmebane bare fordi han høyere lønn...

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?"

 

Skal det liksom være en trussel?

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Undrer meg over hva slags omgangskrets du har siden damene jobber så lite. I min krets så jobber damene 100% Tar seg av 90 % matlaging og innkjøp. I allefall 70 % av oppfølgningen av barna. Husarbeidet faller mest på dama, his noen gjør ikke mannen annet enn å ta inn og ut av oppvaskmaskina av og til. Hos flere er det som mannen er et ekstra barn og hadde det ikke vært for at mannen hadde inntekt så ville det ikke lønnet seg å ha ham der. 

Dette overnevnte er vanlig hos flere, kvinnen klager og blir ikke hørt og velger så å skilles. Fordi dem da faktisk får mindre arbeid å stri med.

Anonymkode: 1b2a6...136

  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tok det som en selvfølge at kvinner der lever i familier med mer familie-harmoni forstod at dette ikke gjelder for dem :) 

Anonymkode: a2357...d15

Jeg kjenner ca 3 kvinner som både har en slik type personlighet du kjenner OG hvor mannen har 70% av inntekten. Av hundre, minst. Gratulerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (2 minutter siden):

"Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?"

 

Skal det liksom være en trussel?

Det er tydelig at mange kvinner føler seg truet av det og lar hatet over yngre kvinner hagle her inne. Skal jeg finne noen eksempler?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Undrer meg over hva slags omgangskrets du har siden damene jobber så lite. I min krets så jobber damene 100% Tar seg av 90 % matlaging og innkjøp. I allefall 70 % av oppfølgningen av barna. Husarbeidet faller mest på dama, his noen gjør ikke mannen annet enn å ta inn og ut av oppvaskmaskina av og til. Hos flere er det som mannen er et ekstra barn og hadde det ikke vært for at mannen hadde inntekt så ville det ikke lønnet seg å ha ham der. 

Dette overnevnte er vanlig hos flere, kvinnen klager og blir ikke hørt og velger så å skilles. Fordi dem da faktisk får mindre arbeid å stri med.

Anonymkode: 1b2a6...136

Dette er en beskrivelse jeg kan se hos mange familier jeg er rundt! 
jeg kan også si det slik st det hadde vært sabla mye mindre arbeid av å bo alene med barnet mitt😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mannen som jobber deltid og jeg som tjener en del hundre tusen mer enn han i året. Jeg syns det er fint at han er hjemme tidlig og at han følger opp lekser og fritidsaktiviteter. Det har jeg ikke kapasitet til med min jobb. 

I vår omgangskrets er det vel kun én kvinne som jobber redusert, men det er fordi hun tar en phd på deltid. Alle andre jobber fullt. Tror mennene syns det er kjekt å ha koner/samboere som bidrar på linje med dem selv. 

Til trådstarter : dette var et mildt sagt elendig trolleforsøk. Når man skal troller bør man enten provosere eller trekke det så langt at det blir komisk. Her klarte du ingen av delene. 

 

Anonymkode: ec348...31c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tydelig at mange kvinner føler seg truet av det og lar hatet over yngre kvinner hagle her inne. Skal jeg finne noen eksempler?

Anonymkode: 012f5...f12

Finn gjerne noen eksempler som er direkte knyttet til arbeidsdeling, ja.

Anonymkode: 973b6...70b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er tydelig at mange kvinner føler seg truet av det og lar hatet over yngre kvinner hagle her inne. Skal jeg finne noen eksempler?

Anonymkode: 012f5...f12

De eksemplene er ikke holdbare du. Alle har vært i 20 årene og husket godt de gamle krekene som trodde de kunne få hvem de ville. Gjerne mye yngre de kunne kontrollere.  Det er derfor dere ikke blir tatt på alvor lenger. 

Og det er mange ganger bedre å være singel enn med en fjott som kun ser seg selv.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...