Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er kvinne, snart 40 og observerer at det er sykt mange næggete damer. Får helt vondt av mennene. Det er virkelig ikke rart de blir lei.

Anonymkode: 9c0a4...de1

Den dagen de slutter å mase på mannen, er den dagen de har bestemt seg for å dra. Da starter exit-planleggingen.

Anonymkode: dbc32...ec1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imsdalen skrev (1 time siden):

Hva i alle dager driver du med i fem timer?

Lekser, legging, tilberedning av mat, fritidsaktiviteter for barna (kjøring, dugnad osv), husvask, oppvask, klesvask, pakking av skolesekker, sjekk av klær og sko (for små, ødelagt, må kjøpes nye), påfyll av matvarer, husholdningsvarer, hygieneartikler, planlegging av legetimer, foreldremøter, skolebursdager, skolearrangementer, turer osv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Anonymkode: a2357...d15

Fast forward 15 år.

Jenta som mannen fant på studentsamfunnet er nå seniorpartner i Advokatselskapet. Ikveld kom hun hjem etter enn venninne tur til Barcelona i helgen. Ghostet mannen på turen, men han hadde heldigvis det travelt med barna på 8 og 10, med futsal cup, så han var ikke så plaget av sjalusi. Men den plager han ofte. Ikke minst med tanke på Stian som hun løper med 3-4 ganger i uken. 

Hans eks har det fint med sin nye mann, barna er flyttet ut, og dem har kjøpt seg en moderne og praktisk leilighet. Dyrker felles interesser som kultur, reiser og trening.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå logger jeg ut, skal ut og gå på ski med barna :)

Men, jeg vil avslutte med: Jeg forstår at dette ikke gjelder for alle kvinner (eller alle menn, der kvinnen er den som jobber og tjener mest),

men, for dem det gjelder: Tenk dere godt om før dere begynner kjefte på mannen (eller kvinnen) fordi han er sliten etter å ha jobbet et 12-timers «skift». :) 

Anonymkode: a2357...d15

Ja nei dama er nok ikke sliten etter sitt 24 timers skift. 

 

Siden kona di jobber 70% for at du skal få jobbe 100% og dere har delt økonomi så du kan spare til din private pensjon mens hun går glipp av både lønn og pensjonssparing, håper jeg dere har en avtale om at du setter av ganske så mye til henne for å veie opp i skjevheten. 

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det å bruke en halvtime på å klippe gresset 20 ganger i året mens man hører på musikk i øreklokkeme kan ikke likestilles med det tredje skiftet som fort tar 4-5 timer hver eneste ettermiddag/kveld året rundt.

Anonymkode: b0003...2ed

Nå bor ikke alle med kun en altan og en bitte liten plen da. Folk har hus, hage , kanskje litt dyr osv. Alle bor ikke i byen. Så jo de som har mer enn en altan har mange timers utearbeid og. Her er det like mye. Om du vil tro meg eller ei er ditt problem. Jeg vet hvordan min situasjon er. 

Noe av det som irriterer meg på KG er at mange tror alle bor urbant og så diskuterer de etter det. Derfor roper jeg ekstra for å få fram at verden er litt mer allsidig. 

 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skriver at utearbeid og handyarbeid er "vel så viktig", da er det naturlig å tolke ut fra det at du mener at de tingene jeg nevner, ikke er viktig. Eller sagt på en annen måte, at det du mener er "kvinnearbeid" er mindre viktig enn "mannearbeid". Så du degraderer i prinsippet din partner og det å ta seg barn og hjem, til noe som "i din verden" er mindre viktig enn plenklipping, snømåking og ytre vedlikehold av huset. 

Anonymkode: ae2b3...671

" vel så viktig" betyr like viktig. Det er masse utearbeid gjennom året som må gjøres for at ting skal gå rundt. Akkurat som at det er mye innearbeid som er viktig. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Jadda, og slik er det i alle familier i ditt hode nå, sant? Veldig smart…

Hva med når begge jobber 100%, tjener like mye, evt dama tjener mest, men likevel må ta alt av nattevåk, levering og henting i bhg, foreldremøter, husarbeidet, ja alt det innebærer å ha barn og et hus. For slik er det hos mange jeg kjenner, inkludert meg for noen år siden. Og så klager mennene på mas? Fy f…

Anonymkode: d5e1a...708

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

" vel så viktig" betyr like viktig. Det er masse utearbeid gjennom året som må gjøres for at ting skal gå rundt. Akkurat som at det er mye innearbeid som er viktig. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Vel så viktig betyr viktigere.

Og jeg har hatt hus og stor hage alene, og er ikke i tvil om hva som tar mest tid, det er det daglige husarbeidet og oppfølgingen av barna.

Anonymkode: d5020...860

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Oi😅 Snakk om å dra alle kvinner under samme kam!

Anonymkode: 3250b...edc

Skjære alle over én kam...

Anonymkode: 25f59...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel så viktig betyr viktigere.

Og jeg har hatt hus og stor hage alene, og er ikke i tvil om hva som tar mest tid, det er det daglige husarbeidet og oppfølgingen av barna.

Anonymkode: d5020...860

Da har vi ikke samme syn og situasjon. Godta at folk er ulike. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå bor ikke alle med kun en altan og en bitte liten plen da. Folk har hus, hage , kanskje litt dyr osv. Alle bor ikke i byen. Så jo de som har mer enn en altan har mange timers utearbeid og. Her er det like mye. Om du vil tro meg eller ei er ditt problem. Jeg vet hvordan min situasjon er. 

Noe av det som irriterer meg på KG er at mange tror alle bor urbant og så diskuterer de etter det. Derfor roper jeg ekstra for å få fram at verden er litt mer allsidig. 

 

Anonymkode: 4238c...4c7

Altså - selv på bygda hvor jeg har bodd så bruker ikke mannfolka 5 timer på slike oppgaver som du snakker om.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som ikke skjønner at det er mulig å bruke 5 timer på hus og unger, han illustrerer noen poenger i denne tråden uten å forstå det selv. Hvis han har unger, så har han aldri vært alene med dem en kveld, og kona har tatt alt ansvar fra første dag.

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er direkte feil (og misvisende).....De fleste kvinner tjener MYE dårligere enn menn :

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likelonn-i-norge_-40-ar-til-kvinner-og-menn-tjener-det-samme-1.16606427

https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/likestilling

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2563808/Masteroppgave Kristian og Henrik.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kvinner velger oftere utdannelse som gir jobb i det offentlige, de starter sjeldnere egne bedrifter, er mindre engasjert i styrearbeid osv.

Jobb i det offentlige gir dårlig betaling, ved å ta mindre sjanser (kvinner tenker oftere sikkerhet), så få kvinner mindre uttelling i det store og det hele . Se på de store formuene som er skapt i Norge i løpet av de siste 50 årene : Petter Stordalen, Fredriksen-Dynastiet, Kjell Inge Røkke, Reitan-familien. Alt er skapt av menn...Hvordan skulle du klare å få til dette hvis ingen (menn) hadde vært villig til å "ta sjansen"?

Anonymkode: 37f99...0a3

Det er ein del grunnar til at kvinner "ikkje tek sjansen". 

https://web.archive.org/web/20230408133245/https://idajackson.no/2022/11/01/om-kvinnelige-grundere-og-livmorens-forbannelser/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (2 minutter siden):

Altså - selv på bygda hvor jeg har bodd så bruker ikke mannfolka 5 timer på slike oppgaver som du snakker om.

Neivel, men da driver vi med andre ting enn det som er rundt deg da. Om du vil tro meg eller ei er ditt valg. Her er det i haugevis nok å drive med ute. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neivel, men da driver vi med andre ting enn det som er rundt deg da. Om du vil tro meg eller ei er ditt valg. Her er det i haugevis nok å drive med ute. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Altså, ikke engang folk med gårdsbruk bruker så lang tid... (ja vi har hatt gård).

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da har vi ikke samme syn og situasjon. Godta at folk er ulike. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Du kan jo ikke lage din egen betydning av ord og uttrykk for det. Og du kan jo mene hva du vil, men det endrer ikke den faktiske tiden man bruker på ulike arbeidsoppgaver, som det er blitt beskrevet i flere innlegg her.

Anonymkode: ae2b3...671

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Neivel, men da driver vi med andre ting enn det som er rundt deg da. Om du vil tro meg eller ei er ditt valg. Her er det i haugevis nok å drive med ute. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Er spent på hva du driver på med ute hver ettermiddag som gagner familien din🤔

Anonymkode: d5e1a...708

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Tenker om de nægger så ligger det noe bak. Ingen liker å nægge.

Jo, noen er faktisk slik at natur…

Anonymkode: 9c0a4...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... i vårt tilfelle var det jeg som sto for 70 % av inntektene, og bidro med kanskje 80 % på hjemmebane. Attpåtil tok jeg da hovedansvaret for hans sønn. Ja, jeg forlot han. Enten finner jeg en som er interessert i å bidra på lik linje som meg, og er villig til å ofre noe for familien, eller så forblir jeg singel.

Anonymkode: 633c8...42a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Hvis de jobber 8 timer hver begge to så er det det som teller og ikke lønn.

En kvinne kan ikke jobbe like mye som mannen og gjøre mest hjemme.

Anonymkode: e7c7a...9ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...