Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Matlaging er definitivt husarbeid, og noe av  det jeg personlig misliker mest. 

Når mannen er borte blir det mye enklere middager her. Det er han som krever middager som er tidkrevende. Jeg og ungene har gjerne kjøttsuppe, blomkålsuppe eller spaghetti til middag. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Jeg tror kanskje at dette er skillelinjer som ikke går så tydelig på kjønn? Som mann så er det jeg som tar ansvaret for mat i heimen. Jeg ønsker at vi skal ha fisk, grønnsaker og kjøtt. Ikke frossen ferdigmat, hermetikk eller junk food. Og jeg planlegger, kjøper inn og laget maten. Ganske ofte er det jeg som betaler den også.

Jeg har forståelse for at andre (tilogmed min kjære) kan ha andre prioriteringer enn meg selv. Noen kan prioritere å slenge ned et kjapt måltid på McDonalds eller en Toro-suppe før de drar på fotballkamp. Heller enn å bruke 45min på å lage middag.

Jeg har altså forståelse for at andre mennesker prioriterer husarbeidet annerledes enn meg selv. Og jeg tenker ikke at kvinner som serverer toro suppe er «kvinnebabyer uten boevne».

Jeg tror at det har å gjøre med hvor rigid eller liberal vi er?

Anonymkode: 012f5...f12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (51 minutter siden):


Dette er psykisk slitsomt, man føler seg urettferdig behandlet, som en gratis tjener for andre mennesker i sitt eget hus. 

Hvis du enda ikke har tenåringer så har du noe å se fram til…

Anonymkode: 012f5...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (1 minutt siden):

Ja for det finnes ikke en mellomting mellom mugget brød og festmåltid?

 

Bare for å gjøre det helt klart. Menn som ikke bryr seg og som overlater alt til kona, finnes det flere av. Men dette her tror du på selv? At 50% av alle menn er giddalause rasshøl som ikke bryr seg og hjelper til? Trekk hodet utav ræva og se virkeligheten. Ta litt ansvar for forholdet man er en del av og innse at ikke kvinner bestandig er prinsesser å leve med. I heterofile ekteskap, brytes nesten 50% av dem. Og 80% av disse blir initsiert av kvinnen. I homofile ekteskap er bruddprosenten på skarve 17%. Og her kommer bomben: i lesbiske ekteskap er bruddprosenten på nesten 70%!! Den vanligste oppgitte årsaken blandt heterofile og lesbiske kvinner er: "føler meg ikke sett, hørt og ivaretatt". Mao så føler ikke disse kvinnene seg "verdsatt og hørt" hos hverken kvinner eller menn. Kan det hende da at disse kvinnene har problemer med både kommunikasjonen og selvfølsen sin? Eller er det menns feil at også lesbiske kvinner bryter ekteskapene sine oftere enn det regner ute?

Det er nok av eksempler på kvinner som stikker når mannen blir syk eller forulykket også. Du omtaler det som om det er eksklusivt for menn å stikke av. Det er det ikke!

Eller at du som kvinne også kan være åpen for å sterilisere deg om du ikke ønsker å bli gravid? Eller er det slik at mannen skal ansvarliggjøres i alt?

 

Du har et av de mest ekstremt nedsettende synet på menn som jeg noensinne har lest og hørt. Du burde revurdere holdningen din. Det er helt fair å misslike aspekter ved menn og hvordan vi gjør ting, men sålangt har jeg ikke sett én eneste positiv uttalelse fra deg. Prøv å balansere deg litt. Da blir det enklere å ta deg seriøst. For som dere kvinner ofte sier her når menn kaster dritt om kvinner: "Slutt! Unge kvinner kan lese det og ta skade!" Dette går begge veier.

Visste du at i homofile forhold er det mye mer utroskap enn i heterofile? Samtidig som det er mange færre brudd der? Hva forteller deg deg? Jo, at menn aksepterer utroskap fra andre menn.

Jeg sier heller ikke at det er EKSKLUSIVT for menn å stikke av når kona blir syk. Jeg sier at dere er i flertall, og det underbygges av statistikk:

https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2014/05/menn-skiller-seg-fra-syke-koner?zephr_sso_ott=S6ViwL

https://www.forskning.no/aldring-kreft/flere-brudd-nar-kvinnen-blir-syk/886884

Menn går også oftere TIL noen, altså venter og forblir i dårlige forhold ene og alene fordi de ikke gidder å være alene:

https://www.kk.no/samliv/er-det-sant-at-menn-vil-finne-en-annen-mens-kvinner-vil-finne-seg-selv/69680898

Noe av misforholdet i hvilket kjønn som initierer skilsmisse, har sammenheng med det siste - dere venter i crappy forhold helt til dere har ei annen mus å pule på. Dere ønsker ikke å leve i ufrivillig sølibat, og gå en usikker seksuell fremtid i møtet. 

Når det gjelder sterilisering, så søkte jeg om det etter to barn da jeg var 26. Fikk avslag. Får man avslag, så kan man ikke sterilisere seg. Min kompis fikk innvilget sterilisering, som barnløse tjuefireåring. Vi kvinner blir dessverre behandlet som viljeløse produksjonsdyr i slik henseende. Jeg fikk begrunnelsen om at jeg var så ung at jeg kanskje ville ha flere barn. Jeg fikk flere barn senere, og er glad for det. Problemet er at jeg igjen fikk avslag etterpå. Da var jeg 32. Fortsatt "for ung", selv om den teoretiske nedre aldersgrensa for sterilisering for kvinner er 25 år. Derfor valgte mannen at han skulle steriliseres. Så lenge han er sterilisert, er det null poeng for meg å gjøre det samme. Jeg har tatt mitt bør med hormonell prevensjon og masse lignende dritt i mange år. Jeg sier meg fornøyd.

Jeg bør heller ikke revurdere noe som helst. Jeg er sammen med en ansvarlig, kjærlig, omsorgsfull mann, og er ansvarlig, kjærlig og omsorgsfull overfor ham. Før ham har jeg dessverre vært borti drittsekker. Og nei, "onde dager" er ikke når mannen velger å være drittsekk og FORÅRSAKER disse onde dagene. En del av ekteskapsløftet er at partene lover og elske og ÆRE (!) hverandre. Når du nekter å gjøre husarbeid i det hele tatt, stikker på byen med gutta hver helg, ligger med ei annen dame osv, så ærer du ikke kona di. Da har DU brutt ekteskapsløftet, og kona di er ikke lenger forpliktet til deg. Hun kan altså forlate deg når du ikke lenger ÆRER henne.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du enda ikke har tenåringer så har du noe å se fram til…

Anonymkode: 012f5...f12

Du forstår ikke forskjellen på et barn (ditt ansvar, din oppdragelse) og en voksen person? Jeg har tenåringer. De rydder etter seg, de vasker sine egne klær og de lager mat OG rydder etter seg på kjøkkenet. Fordi jeg har oppdratt dem slik. Jeg oppdrar minste på samme måte som eldste. Men en mann er ferdig oppdratt av foreldrene sine. Man kan ikke oppdra en voksen mann, og som kvinne ønsker jeg ikke å ha en mammarolle overfor partner. Da vil blant annet sexlivet bli ødelagt, for hvem i all verden har lyst til å ha sex med en mamma?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er matlaging en del av husarbeid? Er du enig i kommentaren min om at belastningen med matlaging ikke skalerer slik posteren foreslo? Kan du tenke deg andre deler av husarbeid som heller ikke skalerer 1:1 med antall personer?

Anonymkode: 012f5...f12

Enkelte oppgaver dobler seg ikke, men det aller meste husarbeid øker ved at man er to som bor i huset. Noen oppgaver mangedobler seg faktisk også i det det kommer en mann inn i huset, fordi menn roter og griser mer. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men på et generelt grunnlag genererer menn mye mer rot og gris enn damer. Jeg nevnte servant og speil på badet, jeg nevnte søle i gangen og jeg nevnte brødsmuler og kaffeflekker på kjøkkenet. Dette var bare noen av mange eksempler på ekstraoppgaver jeg fikk pga eksen. Jeg pusser ikke tennene utover både servant og speil, jeg griser ikke håndsåpe utover servanten, jeg tørker så godt av meg som mulig på utsiden før jeg går inn med sølete sko i gangen, jeg bruker underlag til kaffekoppen og tørker opp eventuelt søl selv. Jeg rydder også vekk brødsmulene når jeg har skjært brød eller spist noe som smuler veldig. 

Dette under her!

Rosalilje84 skrev (56 minutter siden):

Nettopp. En annen ting er FORVENTNINGER og den psykiske belastningen. Et menneske som bor alene VET at han/hun må ta unna alt. Han/hun har kontroll på hvor mye det søles og grises, hvor mange ting som kjøpes og så ligger rundt som rot i huset, hvor kompliserte middager skal lages, når det skal spises og hvordan huset skal se ut. Bor han/hun med et annet menneske derimot, så vil denne kontrollen utebli. En ren vask forblir ren når man kommer hjem etter jobb til et hus der man bor alene. En ren vask kan derimot være tilgriset med tannkrem og andre ting når man kommer hjem etter jobb til et hus der et annet menneske har brukt badet mens man var på jobb. Og så videre. Dette er psykisk slitsomt, man føler seg urettferdig behandlet, som en gratis tjener for andre mennesker i sitt eget hus. 

 

Anonymkode: e323d...700

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (44 minutter siden):

Visste du at i homofile forhold er det mye mer utroskap enn i heterofile? Samtidig som det er mange færre brudd der? Hva forteller deg deg? Jo, at menn aksepterer utroskap fra andre menn.

Jeg sier heller ikke at det er EKSKLUSIVT for menn å stikke av når kona blir syk. Jeg sier at dere er i flertall, og det underbygges av statistikk:

https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2014/05/menn-skiller-seg-fra-syke-koner?zephr_sso_ott=S6ViwL

https://www.forskning.no/aldring-kreft/flere-brudd-nar-kvinnen-blir-syk/886884

Menn går også oftere TIL noen, altså venter og forblir i dårlige forhold ene og alene fordi de ikke gidder å være alene:

https://www.kk.no/samliv/er-det-sant-at-menn-vil-finne-en-annen-mens-kvinner-vil-finne-seg-selv/69680898

Noe av misforholdet i hvilket kjønn som initierer skilsmisse, har sammenheng med det siste - dere venter i crappy forhold helt til dere har ei annen mus å pule på. Dere ønsker ikke å leve i ufrivillig sølibat, og gå en usikker seksuell fremtid i møtet. 

Når det gjelder sterilisering, så søkte jeg om det etter to barn da jeg var 26. Fikk avslag. Får man avslag, så kan man ikke sterilisere seg. Min kompis fikk innvilget sterilisering, som barnløse tjuefireåring. Vi kvinner blir dessverre behandlet som viljeløse produksjonsdyr i slik henseende. Jeg fikk begrunnelsen om at jeg var så ung at jeg kanskje ville ha flere barn. Jeg fikk flere barn senere, og er glad for det. Problemet er at jeg igjen fikk avslag etterpå. Da var jeg 32. Fortsatt "for ung", selv om den teoretiske nedre aldersgrensa for sterilisering for kvinner er 25 år. Derfor valgte mannen at han skulle steriliseres. Så lenge han er sterilisert, er det null poeng for meg å gjøre det samme. Jeg har tatt mitt bør med hormonell prevensjon og masse lignende dritt i mange år. Jeg sier meg fornøyd.

Jeg bør heller ikke revurdere noe som helst. Jeg er sammen med en ansvarlig, kjærlig, omsorgsfull mann, og er ansvarlig, kjærlig og omsorgsfull overfor ham. Før ham har jeg dessverre vært borti drittsekker. Og nei, "onde dager" er ikke når mannen velger å være drittsekk og FORÅRSAKER disse onde dagene. En del av ekteskapsløftet er at partene lover og elske og ÆRE (!) hverandre. Når du nekter å gjøre husarbeid i det hele tatt, stikker på byen med gutta hver helg, ligger med ei annen dame osv, så ærer du ikke kona di. Da har DU brutt ekteskapsløftet, og kona di er ikke lenger forpliktet til deg. Hun kan altså forlate deg når du ikke lenger ÆRER henne.

Woohoo 👏👏👏🎂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thanos skrev (3 timer siden):

Er det noen som har påstått at man må lage middag hver dag fordi man har en partner? 🤔 Hvorfor kan man ikke være litt mer chill sammen og ta ting litt på sparket, så blir livet mindre stress.

Det kan man ikke hvis man har unger. Da er rutiner alfa og omega

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Det kan man ikke hvis man har unger. Da er rutiner alfa og omega

Nettopp. Men mannfolk uten kone og unger forstår jo ikke dette. De tror at de kan ha de chill hele livet. Lurer på om de har det chill på jobb også :D 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Men mannfolk uten kone og unger forstår jo ikke dette. De tror at de kan ha de chill hele livet. Lurer på om de har det chill på jobb også :D 

Enkelte mannfolk med kone og unger forstår det visst ikke de heller ifølge flere tråder på kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Enkelte oppgaver dobler seg ikke, men det aller meste husarbeid øker ved at man er to som bor i huset.

Anonymkode: e323d...700

Jeg kan gjerne være enig i at det meste _øker_. Men få ting skalerer 1:1. Det var også grunnen til at jeg kritiserte den opprinnelige posteren:

Hvis jeg gjør 51% av husarbeidet og dama 49% så er det helt urimelig å anta at jeg får mindre å gjøre om jeg flytter for meg selv. Da må snittet av alle huslige sysler skalere 1:1 og det finner jeg mildt sagt urimelig.

Det finnes sikkert noen menn (og kvinner) som griser og roter mer enn partneren, men da har man kanskje ikke vært så flink til å velge?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan gjerne være enig i at det meste _øker_. Men få ting skalerer 1:1. Det var også grunnen til at jeg kritiserte den opprinnelige posteren:

Hvis jeg gjør 51% av husarbeidet og dama 49% så er det helt urimelig å anta at jeg får mindre å gjøre om jeg flytter for meg selv. Da må snittet av alle huslige sysler skalere 1:1 og det finner jeg mildt sagt urimelig.

Det finnes sikkert noen menn (og kvinner) som griser og roter mer enn partneren, men da har man kanskje ikke vært så flink til å velge?

Anonymkode: 012f5...f12

Joda men om du flytter for deg selv er det bare ditt rot

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Men mannfolk uten kone og unger forstår jo ikke dette. De tror at de kan ha de chill hele livet. Lurer på om de har det chill på jobb også :D 

Nå er jeg mann med sambo og barn og jeg tar hele jobben med god, sunn og noenlunde økonomisk mat. Var det noe du lurte på i den forbindelse?

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Joda men om du flytter for deg selv er det bare ditt rot

Det er en subjektiv faktor. Om jeg rydder en neglelakk og en fjernkontroll av bordet, eller en fjernkontroll og en ølflaske så er det nominelt samme jobb.

Hvis problemet er at du ikke tåler å utsettes for en samboer som gjør nominelt de samme tingene som deg så har du kanskje ikke så veldig lyst til å bo sammen med noen (det er en ærlig sak).

Anonymkode: 012f5...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg mann med sambo og barn og jeg tar hele jobben med god, sunn og noenlunde økonomisk mat. Var det noe du lurte på i den forbindelse?

Anonymkode: 012f5...f12

Nå snakket jeg om ALT, ikke bare matlaging. Husarbeid er mye mer enn mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en subjektiv faktor. Om jeg rydder en neglelakk og en fjernkontroll av bordet, eller en fjernkontroll og en ølflaske så er det nominelt samme jobb.

Hvis problemet er at du ikke tåler å utsettes for en samboer som gjør nominelt de samme tingene som deg så har du kanskje ikke så veldig lyst til å bo sammen med noen (det er en ærlig sak).

Anonymkode: 012f5...f12

Poenget er at en person som ikke rydder, genererer rot I TILLEGG til ditt eget rot. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis du enda ikke har tenåringer så har du noe å se fram til…

Anonymkode: 012f5...f12

Æh... jeg har tenåringer og skjønner ikke den påstanden. Livet ble mye enklere med tenåringer, men man må jo oppdra og sette krav. 

Min arbeidsbelastning ble mye mindre da tenåringer tok ansvar for egne avtaler og interesser, lager middag innimellom og tar også andre oppgaver i huset. De har ikke så mange faste oppgaver utover å vaske egne klær og tømme oppvaskmaskin, men de gjør det jeg ber dem om. 

Anonymkode: a2b96...9a1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Æh... jeg har tenåringer og skjønner ikke den påstanden. Livet ble mye enklere med tenåringer, men man må jo oppdra og sette krav. 

Min arbeidsbelastning ble mye mindre da tenåringer tok ansvar for egne avtaler og interesser, lager middag innimellom og tar også andre oppgaver i huset. De har ikke så mange faste oppgaver utover å vaske egne klær og tømme oppvaskmaskin, men de gjør det jeg ber dem om. 

Anonymkode: a2b96...9a1

Nettopp. En tenåring som er vrang kan påvirkes i form av for eksempel manglende lommepenger, dårligere tilbud mht. Internett, TV, tidligere innetid og så videre. En voksen mann kan ikke påvirkes på noen som helst måte.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en subjektiv faktor. Om jeg rydder en neglelakk og en fjernkontroll av bordet, eller en fjernkontroll og en ølflaske så er det nominelt samme jobb.

Hvis problemet er at du ikke tåler å utsettes for en samboer som gjør nominelt de samme tingene som deg så har du kanskje ikke så veldig lyst til å bo sammen med noen (det er en ærlig sak).

Anonymkode: 012f5...f12

Hvis jeg bor alene må jeg bare flytte den neglelakken. Hvis jeg bor sammen med deg må jeg flytte ølflasken og fjernkontrollen i tillegg.

Anonymkode: 973b6...70b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 10.14):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Tviler sterkt på at alle damer rundt deg er sånn.  Så er det vel ikke så mange damer som jobber deltid heller lenger

Høres mer ut som du er en singel mann som bor hjemme hos mor og derfor misliker alt av damer. 

Anonymkode: f41c7...f61

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan gjerne være enig i at det meste _øker_. Men få ting skalerer 1:1. Det var også grunnen til at jeg kritiserte den opprinnelige posteren:

Hvis jeg gjør 51% av husarbeidet og dama 49% så er det helt urimelig å anta at jeg får mindre å gjøre om jeg flytter for meg selv. Da må snittet av alle huslige sysler skalere 1:1 og det finner jeg mildt sagt urimelig.

Det finnes sikkert noen menn (og kvinner) som griser og roter mer enn partneren, men da har man kanskje ikke vært så flink til å velge?

Anonymkode: 012f5...f12

Når jeg var alene tok jeg nedvask av klær annenhver uke. Var ikke fulle maskiner utenom (bruker uniform på jobb, skitner jo mer om du går i private). Jeg vasker alle gryter og større ting for hånd alltid, så oppvaskmaskinen kjørtes ca en gang i uken. Jeg har en særdeles renslig, liten hund som ikke produserer mye ekstra og jeg er ryddig selv. Jeg kunne lage en god middag og ha nok til 3 dager, mye arbeid spart. 

Ble samboer med en mann som både er ryddig og renslig, men det blir jo mer enn dobbelt opp av klesvask. Han spiser oftere enn meg, så mer enn dobbelt av oppvask også, minst.  Han spiser mye, så middag må lages hver dag, og i større porsjoner enn jeg hadde i 3 dager før. Det må handles mer og følges mer med i skapene når jeg ikke har oversikt over alt som blir tatt selv. Han hadde også en liten hund, men denne er en liten kløne i matfatet, han svetter mer og produserer mer talg sånn at alle teppene hans og seng i bilen etc må vaskes oftere. 

Selv om vi levde rimelig like liv før vi møtte hverandre, har han fått det lettere etter vi flyttet sammen da vi tar en stor del av det han gjorde selv før. Jeg har også fått en å dele byrden med, men i forhold til å være alene så har jeg ikke blitt kvitt særlig mye i ren tidsbruk altså. Og ikke fordi han ikke bidrar, men fordi han også bidrar til en større del av alt rotet 😅

Anonymkode: 3cb30...59c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...