Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva det har med saken å gjøre? Du lever jo i en helt annet verden enn yngre generasjoner som ikke har sjans i havet til å spare seg opp noe slags overskudd, fordi det er så dyrt å leve. Prisene har steget mange hundre % mer enn lønningene de siste 35 årene, så det sier seg jo selv at det ikke kan sammenlignes i det hele tatt med dere som kjøpte hus i 1987.

Anonymkode: 973b6...70b

Jeg har ikke bekrefta noen alder jeg så du kan ikke dømme meg på det grunnlag. Alle har et valg uansett alder. 

Anonymkode: 4238c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva er romantisk med at kvinnen er slave i hjemmet? Ikke føle seg som nytte for samfunnet? Ikke oppleve mer en dobørsten og oppvasken? Der hadde min romantikk dødd ut. Ikke mye romantisk med tradisjonelle roller. 
Jeg vil tjene penger, føle meg til nytte, være mer enn en mor og kons til direktør hansen 🙄

Anonymkode: f87cb...2f3

Romantikken forsvinner når man har så store forventninger til hverandre og man krangler om hver lille filleting som skal gjøres. Bare fordi naboen har det slik eller " likestillingen" forventer det. Derfor er avklarede roller klart et pluss . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke bekrefta noen alder jeg så du kan ikke dømme meg på det grunnlag. Alle har et valg uansett alder. 

Det er jo helt åpenbart at du er en boomer.

Nei, vi kan faktisk ikke velge bort utgifter til bolig og mat, med mindre vi vil bo på gata og stjele til livets opphold. Vi jobber begge 100%, og unødvendige utgifter er skjært ned til beinet. Du aner ikke hva det vil si å være ung i dagens samfunn.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt åpenbart at du er en boomer.

Nei, vi kan faktisk ikke velge bort utgifter til bolig og mat, med mindre vi vil bo på gata og stjele til livets opphold. Vi jobber begge 100%, og unødvendige utgifter er skjært ned til beinet. Du aner ikke hva det vil si å være ung i dagens samfunn.

Du aner ingenting om meg og det eneste du trenger å vite er hva jeg mener. Slutt å sett meg i bås! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du aner ingenting om meg og det eneste du trenger å vite er hva jeg mener. Slutt å sett meg i bås! 

Den båsen har du helt fint satt deg i selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den båsen har du helt fint satt deg i selv.

Haha, nei det har jeg virkelig ikke. Når skal du bli saklig igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, nei det har jeg virkelig ikke. Når skal du bli saklig igjen? 

Samtidig som du blir realistisk.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, snart 40 og observerer at det er sykt mange næggete damer. Får helt vondt av mennene. Det er virkelig ikke rart de blir lei.

Anonymkode: 9c0a4...de1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samtidig som du blir realistisk.

Jeg er realist jeg, har beina solid planta i bakken. Har jobba meg opp fra null(bokstavelig talt!)  til å ha et godt liv takket være prioriteringer, har aldri fått ting opp i hendene, betalt hus, førerkort, bil og alt jeg har av egne midler. 

Men hva har økonomien med hvordan man fordeler oppgaver i hjemmet? Det har mer med interesser å gjøre og for meg så hadde jeg hatt de samme fordelinger om jeg hadde hatt 10 kr eller 10 mill. på konto. 

Det er så misforstått at tradsjonelle roller betyr at kvinnen ikke jobber eller jobber mindre. For meg har det null betydning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pah. Snakk med noen damer som tjener godt og har høyt arbeidspress på jobb, så hører du akkurat de samme historiene om arbeidsfordeling i hjemmet, mental load, og emotional labour. Dette er det masse forskning og dokumentasjon på, så nei, problemet er ikke at damer ikke tar seg isammen. Det er ikke min oppgave som kvinne å gjøre deres del av driften av familien AS i tillegg til min egen del.  Se forøvrig på statistikk over sykemelding, altfor mange damer for helseproblemer av totalbelastningen - det er ikke en god idé i lengden å slite seg ut fordi man har det tredje skiftet i tillebb til jobb.

Anonymkode: 4f664...902

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er kvinne, snart 40 og observerer at det er sykt mange næggete damer. Får helt vondt av mennene. Det er virkelig ikke rart de blir lei.

Anonymkode: 9c0a4...de1

Tenker om de nægger så ligger det noe bak. Ingen liker å nægge.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Romantikken forsvinner når man har så store forventninger til hverandre og man krangler om hver lille filleting som skal gjøres. Bare fordi naboen har det slik eller " likestillingen" forventer det. Derfor er avklarede roller klart et pluss . 

Tenker man bør være enig om arb fordeling i hjemmet før man flytter sammen slik at det ikke dukker opp kjipe overraskelser her. Det kan jeg være enig i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er realist jeg, har beina solid planta i bakken. Har jobba meg opp fra null(bokstavelig talt!)  til å ha et godt liv takket være prioriteringer, har aldri fått ting opp i hendene, betalt hus, førerkort, bil og alt jeg har av egne midler. 

Men hva har økonomien med hvordan man fordeler oppgaver i hjemmet? Det har mer med interesser å gjøre og for meg så hadde jeg hatt de samme fordelinger om jeg hadde hatt 10 kr eller 10 mill. på konto. 

Det er så misforstått at tradsjonelle roller betyr at kvinnen ikke jobber eller jobber mindre. For meg har det null betydning. 

For deg har det sikkert null betydning ja. For kvinner som må jobbe 100%, og i tillegg til å ta seg av hus og barn 100%, har det nok litt betydning...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er klart at hvis man skal la pengene styre så kan man glemme romantikken og så blir forholdet deretter. Alle har et valg om å tilpasse seg det man har og lage seg et godt liv. Man kan velge om man vil bo dyrt, ha åtte dyre biler, tre hytter osv fra begynnelsen og være pengeslave. 

Men tradisjonelt handler ikke bare om å la være å jobbe . Det handler om å velge inne-og/eller utejobb osv tradisjonelt . Vi får det til og lever godt. 

Åtte dyre biler? Etter 2022 så er det familier der begge jobber 100 prosent og har normal inntekt som likevel må stå i matkø for de har ikke nok til mat siste uka før lønning liksom

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta said:

Tenker man bør være enig om arb fordeling i hjemmet før man flytter sammen slik at det ikke dukker opp kjipe overraskelser her. Det kan jeg være enig i. 

Hvis man ikke eksplisitt har avtalt at noen andre skal ta ens del må man gå ut i fra at 1 delt på 2 blir 1/2 hver.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Åtte dyre biler? Etter 2022 så er det familier der begge jobber 100 prosent og har normal inntekt som likevel må stå i matkø for de har ikke nok til mat siste uka før lønning liksom

Som jeg sier ; hva slags oppgaver man har handler ikke om penger på konto. Det handler om å gi hverandre frihet til å gjøre det man kan eller vil. DERFOR er det så deilig å være tradisjonell så alt sier seg selv. SLipper å bruke tid på å finne ut hvem som gjør hva og familien får det bedre. Mener JEG!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke eksplisitt har avtalt at noen andre skal ta ens del må man gå ut i fra at 1 delt på 2 blir 1/2 hver.

Hvis man har slike forventninger uten å ha prata om det så legger man opp til trøbbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Begynner å se det nå, 

absolutt ALLE forhold rundt meg, både familie og venner. Kvinnfolk som maser, sutrer og klager på mannen sin fordi han ikke er mer til stede hjemme, hjelper til mer hjemme, samtidig som han nesten går til grunne pga. arbeidspress på jobb osv.

Samtidig glemmer kvinnen at mannen står for kanskje 70% av inntektene til hjemmet. Mens dama kommer hjem tidlig hver dag (pga jobber bare halv stilling), og labber rundt. Støvsuger litt her og der, henter unger i barnehage osv. Egentlig bare kose-arbeid.

Lurer på hva dere kvinner egentlig ønsker dere? Ville dere akseptert om mannen gikk ned 2-300.000kr i lønn, mot at han var hjemme en time eller to tidligere hver dag?

Ser dere ikke at dere knekker mannen helt når dere holder på sånn? Pratet med en kamerat om dette i helgen, han er på nippet til å forlate hele familie-livet nå. Pga en hendelse på jobb ble han en time forsinket hjem på fredag (han har mye ansvar), og fikk den kjeften og surmulinga av kona da han endelig kom hjem, helt utslitt. Hun snakket ikke med ham resten av kvelden.

Er det rart at mennene forlater dere for ei ung, frisk og positiv jente i tidlig 20-åra?

Kjenner skremmende mange damer på samme alder som meg (40-ish) som nylig er blitt forlatt av mannen, til fordel for yngre damer. Fordi de ikke lengre orker det kjærring-hegemoniet de har hjemme. Og jeg skjønner dem så innmari godt.

Så tenk dere om damer, før dere kjefter mannen deres huden full fordi han blir litt forsinket hjem fra jobb, eller legger seg nedpå en times tid etter jobb fordi han har jobbet og slitt i 12 timer uten pause fordi i dag var nok en sånn dag på jobb.

Anonymkode: a2357...d15

Tidsmaskinen din venter. På tide å dra tilbake til 1946

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man har slike forventninger uten å ha prata om det så legger man opp til trøbbel. 

"Slike forventninger" som at 1 delt på 2 blir 1/2?  Hallo det et 2024 og vi forstår enkel matematikk.

Det er helt klart personen som IKKE vil ta sin 1/2 sitt ansvar å ta det opp, og som legger opp til trøbbel. Slutt å skylde på damen som TAR sin 1/2, hun er ikke problemet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ingen damer er interessert i å vaske dass eller brette klær. For deg er det selvsagt deilig hvis dama både jobber fullt og vasker dritten etter deg. Det forstår vi jo. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Som jeg sier ; hva slags oppgaver man har handler ikke om penger på konto. Det handler om å gi hverandre frihet til å gjøre det man kan eller vil. DERFOR er det så deilig å være tradisjonell så alt sier seg selv. SLipper å bruke tid på å finne ut hvem som gjør hva og familien får det bedre. Mener JEG!

Ikke i det hele tatt. Når du som mann bor alene, så må du jo å rydde og vaske etter deg, ikke sant? Så hvorfor skal du plutselig slutte med det når du får samboer? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...